Nytt projekt. Sopwith Pup 1:4

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kay.krut

• jan 2007
    • 929

Nytt projekt. Sopwith Pup 1:4

Så kom det ett paket med posten, en vecka efter beställning. Snabba ryck från Mick Reeves. Nu är höstens byggkvällar räddade och ett nytt "Östersundsprojekt" snart uppe på byggbrädan. Det lär komma lite bilder då o då under byggets gång.

Kay krut
    Bifogade filer
  • kjni
    Administrator
    RCFF - Moderator
    RCFF - Administratör
    • nov 2009
    • 1990

Fint! Ser fram mot byggtråd under hösten/vintern och så förstås premiären nästa sommar!

MVH
    Kjell

Kommentar

• AlveH

• maj 2015
      • 109

Ursprungligen postat av kay.krut
      Så kom det ett paket med posten, en vecka efter beställning. Snabba ryck från Mick Reeves. Nu är höstens byggkvällar räddade och ett nytt "Östersundsprojekt" snart uppe på byggbrädan. Det lär komma lite bilder då o då under byggets gång.

Kay krut
      Ser ut att vara en såndäringa ARB byggsats.

Kommentar

• kay.krut

• jan 2007
        • 929

Så har jag kommit lite på vägen.

Eftersom det är en Mick reeves-materialsats så finns det ingen byggbeskrivning utan man får använda ritningen tillsammans med lite funderingar här o där. I övrigt finns det inte mycket att invända mot, alla bitar till vingarna är t ex buntade ihop och övriga delar mycket bra numrerade. Inget för en nybörjare men borde ge en något erfaren byggare en trevlig utmaning. Förra modellen, Sopwith Camel, skapade inga som helst problem och så här långt så ser det lovande ut med denna också. Lite hårdlödning i dag under tiden som limmet torkar på kroppen. Stålrör av fin kvalitet, inga tunga pianotrådar här inte.

Vi hörs!
        Kay krut
        Bifogade filer

Kommentar

• kjni
          Administrator
          RCFF - Moderator
          RCFF - Administratör
          • nov 2009
          • 1990

Snyggt Kay!

/Kjell

Kommentar

• patternmaster
            • okt 2010
            • 16

Va? Höstens byggkvällar räddade? Då får hr Olson nog dra ner på tempot lite, hehe.....
            Snyggt som vanligt annars, Kay!

/Lars

Kommentar

• Ålänning
              • maj 2007
              • 6806

Trevlig kärra. =) Ska följas. Fort går det också. Vad hårdlöder du med för grejer?
              www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Kommentar

• kay.krut

• jan 2007
                • 929

Jag använder grejorna på bilden.
                En gammal trotjänare Gasol/propan, ren silverlod samt flussmedel i pulverform för att slippa allt kladd med fluss på ställen där jag inte vill ha det!
                Delarna som ska sammanfogas, värmer jag upp till mörkröd färg, värmer lodet lite i spetsen så att flussmedlet fastnar och sätter lodet mot lödstället. Flussmedlet och lodet smälter genast och jobbet är nästan färdigt. Återstår bara rengöringen som för många tycks vara en pina men nej, lägg bara delarna i vatten och låt vattnet göra grovjobbet. Sedan putsar man lite med t ex fin stålull och jobbet är klart.
                Flussmedlet, för silverlödning, kan man köpa (beställa) hos en välsorterad järnhandel och silverlod finns hos www.airmedia.se eller hos www.mickreevesmodels.co.uk Beställ inte silverlod hos järnhandeln för då lär du bli utfattig, ca 7-8000 per förpackning. Kolla i stället på nämnda adresser där du kan köpa stängerna styckevis, en bra service för övrigt.
                Det finns silverlod som är belagt med flussmedel, färdigt att använda, hos bland annat Jula men jag vill själv dosera mängden fluss. Annars kan det ibland bli lite för mycket av den varan, så grejerna var för sig funkar bäst för mig.
                Kay krut
                Bifogade filer

Kommentar

• kay.krut

• jan 2007
                  • 929

Hej i stugorna!

Tyvärr är jag ingen hovfotograf och har heller inga ambitioner på det yrket. Därför blir det snålt med bilder på mitt projekt.
                  Jag har för vana att hänga upp delarna efter hand som jag bygger dem på en av hyllorna i bygglokalen och till dags dato har jag kommit så här långt i bygget. Klädseln är införskaffad (Solartex) och motor samt elektronik ligger prydligt och väntar på installation. Förebilden blir som bilden nedan.
                  Kay krut
                  Bifogade filer

Kommentar

• Thomas

• jun 2006
                    • 7676

Trycker genast på "Gilla-knappen"!
                    Retroholic!

Kommentar

• mrfxcoupe
                      • nov 2006
                      • 260

Kul att följa Kaj. Din Camel vart riktigt fin. Tror denna Pup blir lika fin.. :-)

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Kommentar

• kay.krut

• jan 2007
                        • 929

Ja, det är min förhoppning att den ska matcha Camelen som för övrigt flyger bättre nu när tyngdpunkten har fått ny hemvist. Den var ju lite bakis vid premiären.
                        Jag har klurat lite på vajersträckare till Pupen, det är ju i vanliga fall ett he...te att montera ett biplan med alla vajrar och stag. Nu blir det inga justeringar, bara två diskar att spänna. Jag har samma system på Tiger Mothen och den är en dröm att jobba med. Den tar ungefär fem minuter att montera. Jag lägger nog ut ett par bilder på systemet vad det lider.
                        Tills dess, sköt om er.
                        Kay krut

Kommentar

• kjni
                          Administrator
                          RCFF - Moderator
                          RCFF - Administratör
                          • nov 2009
                          • 1990

Alla tummar upp! Och i kväll kanske jag kan få se den IRL. Ska bli trevligt.

Hälsningar
                          Kjell

Kommentar

• kay.krut

• jan 2007
                            • 929

kjell, ni är hjärtligt välkomna och naturligtvis ska vi ta en tur ner i skräpkammaren, ostädad som den är.

Kay krut

Kommentar

• kay.krut

• jan 2007
                              • 929

Ja så kom han äntligen.
                              Kjell Nilsson eller " KJNI " som alla känner honom som, var på besök på Malmö Radioflygsällskaps fält Kvarnlanda i går eftermiddag. Hans första kommentar när han såg vårt fält var " Jesses, en golfgreen" Så vi kan nog vara lite stolta över våra "greenkeepers" som håller fältet i så fint skick.
                              Kay krut
                              Bifogade filer

Kommentar

Arbetssätt...