Nytt projekt. Sopwith Pup 1:4

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Thomas

• jun 2006
    • 7676

Synda att vi missade varandra.....
    Retroholic!

Kommentar

• kay.krut

• jan 2007
      • 929

Hej go´ vänner!

Det blir inte uppdaterat så ofta här ifrån "Bröderna Olsons källare" men lite blir det emellanåt. Så här kommer lite bilder.
      Vingarna "sydda" och i stort sett klara för klädsel. Jag lackar först alla kontaktytor som ska kläs, med vattenburen klarlack. Sedan "syr" jag mellan knappnålarna och lackar sedan fast tråden. Därefter skär jag försiktigt av resttråden och vingen är klar för kläder. Denna klarlack fungerar utmärkt som ersättare för andra häftprodukter som t ex Balsalock m fl. Jag har använt det de senaste åren med gott resultat. Trots detta så ska du alltid prova först innan du kletar ner en hel modell och sedan misslyckas för att du använt fel lack eller beklädnadsmaterial.

Kay krut
      Bifogade filer

Kommentar

• kjni
        Administrator
        RCFF - Moderator
        RCFF - Administratör
        • nov 2009
        • 1991

Som framgår tidigare i tråden hade jag möjligheten att besöka vännerna Kay och Annakarin för ett tag sedan. Den egentliga orsaken att ta sig från Östersund ner till Skåne var ett "arbetsläger" för att hjälpa dotter och måg med köksrenovering. Lyckades dock får lite ledigt och kunde tillbringa en trevlig kväll med Kay och Annakarin och också göra ett kort besök på MRFSs fält som imponerade med "greenkvalitet" på depåområde och bana. En helt annan växtzon än vi är vana med.

Det ingick också ett studiebesök i Herr Olssons källare där 2 hobbyrum inspekterades. Mycket fint att skåda och inte bara Cubbar som man kanske skulle kunna vänta sig...det fanns både båtar, mopeder och en varierande flora av flygplan. Allt mycket välordnat vilket nog var tvingande nödvändigt med tanke på antalet modeller och rummens totala volym.

Följ med på en liten rundvandring i en rutinerad och skicklig byggares arbetsmiljö:

(tyvärr lyckas jag inte rotera bilder på högkant - detta har fungerat förut men inte nu...nå´n som kan förklara hur man gör? Bilderna är rätt roterade i andra program men inte i forumet...så ni får tillsvidare luta lite på huvudet vid ett par av bilderna)

"Il maestro" himself framför det nu pågående byggprojektet. Mycket fint detaljarbete!

Några bilder på den vajerspänningsanordning som figurerat tidigare i denna tråd. Gör riggningsarbetet av en äldre dubbeldäckare när det blir flygdags till en fröjd. Kommer att stjäla den här idén! Vajrarna läggs i hakarna och så sträcks och låses vajrarna genom att skruva ihop på det räfflade hjulet. På bilderna en pianotråd istf vajer bara för att visa principen.

Principen kan ju användas även utanför dubbeldäckarsfären, t ex för att spänna ihop vingarna på en seglare eller annan kärra. Vinsten kanske dock störst där vajrar håller ihop hela härligheten.

Ett smakprov på ordning och reda ....

...som är nödvändigt om allt skall få plats.

Det fanns också båtar av olika slag och även en del "friggo"....

Vackrast av allt är i alla fall flygplan från tiden då det var dubbla vingar och rund motorkåpa...

...och mycket vajrar!

Snart kommer det att finnas ännu en skön modell - när trådens Sopwith Pup blir klar...men innan dess vill vi se mer poster från arbetes gång!

Stort tack för en trevlig kväll!

Mvh
        Kjell Nilsson

Kommentar

• Thomas

• jun 2006
          • 7676

Nu är det ett bra tag sen jag var på besök hos Herr K. Olson, och många modeller har tillkommit sen dess, men kan bara instämma i Kjells superlativer!
          En ren och skär fröjd att komma ner i Mästers lekrum.

"Green-flygfältet", alltså MRFS' Kvarnlanda, är ett MYYYCKET trevligt premiärfält!
          Här vill vi se skapelserna puttra runt....
          Retroholic!

Kommentar

• Thomas

• jun 2006
            • 7676

Det där med vajerspännaren, är det ett fäste med mutter på ena sidan och "frihjulande" fäste på andra sidan??
            I så fall är vi två som stjäl idén!

Hur låses muttern så att den inte gängar upp sig??
            Retroholic!

Kommentar

• kjni
              Administrator
              RCFF - Moderator
              RCFF - Administratör
              • nov 2009
              • 1991

Ursprungligen postat av Thomas
              Det där med vajerspännaren, är det ett fäste med mutter på ena sidan och "frihjulande" fäste på andra sidan??
              I så fall är vi två som stjäl idén!

Hur låses muttern så att den inte gängar upp sig??
              Ja, det är en fast mutter på ena sidans krok och så en gängad stång med det räfflade hjulet fast på stången och så frihjulande fäste på andra sidans krok. Om jag fattade rätt är det räfflade hjulet satt i position så att det låser mot den fasta muttern när vajrarna är lagom sträckta. Hela arrangemanget är flytande i sidled så att båda vajrarna får samma spännkraft. Krokarnas utformning gör att öppningen där vajern förs in i slackat läge stängs när man börjat sträcka vajrarna. Mycket klurigt!

Hoppas Kay bistår med ytterligare detaljer om jag fattat fel.

Mvh
              Kjell

Kommentar

• kjni
                Administrator
                RCFF - Moderator
                RCFF - Administratör
                • nov 2009
                • 1991

Ursprungligen postat av kjni
                (tyvärr lyckas jag inte rotera bilder på högkant - detta har fungerat förut men inte nu...nå´n som kan förklara hur man gör? Bilderna är rätt roterade i andra program men inte i forumet...så ni får tillsvidare luta lite på huvudet vid ett par av bilderna)
                Hittat förklaringen: http://www.fishin.com/forums2/showth...osted-sideways

Bilder tagna med iPhone märks beroende på läget av telefonen men forumets programvara kan inte läsa denna information utan bilden publiceras som om telefonen alltid är i "landskapsläge". Om man först öppnar bilden i ett annat bildredigeringsprogram och sparar om den verkar det fungera.

/Kjell

Kommentar

• kay.krut

• jan 2007
                  • 929

Ursprungligen postat av kjni
                  Ja, det är en fast mutter på ena sidans krok och så en gängad stång med det räfflade hjulet fast på stången och så frihjulande fäste på andra sidans krok. Om jag fattade rätt är det räfflade hjulet satt i position så att det låser mot den fasta muttern när vajrarna är lagom sträckta. Hela arrangemanget är flytande i sidled så att båda vajrarna får samma spännkraft. Krokarnas utformning gör att öppningen där vajern förs in i slackat läge stängs när man börjat sträcka vajrarna. Mycket klurigt!

Hoppas Kay bistår med ytterligare detaljer om jag fattat fel.

Mvh
                  Kjell
                  Jo, det är helt rätt Kjell, när hjulet är i ändposition och låst så justerar jag vajrarna till rätt spänning och låser dem fast för gott. Sedan är all framtida justering gjord. Nu är det bara att haka fast vajrarna och spänna hjulet till ändläge och riggningen är färdig. Mycket enklare när man står på fältet och vill flyga, inte bara montera och justera. Fördelen är att det alltid blir samma spänning på vajrarna varje gång.

Tack Kjell för den något förskönande bilden av mina lagerlokaler (hobbyrum) som ju för tillfället rymmer lite väl mycket alster.
                  Det var skoj att du och Ulla fick lite tid över för ett besök hos oss. Det är alltid trevligt med lite ombyte och här hos oss är alla välkomna, oavsett intresse.
                  Thomas, du är välkommen ner till Svedala och studera spännaren i närbild. Bara slå en pling innan så ordnar det sig.

Kommentar

• kay.krut

• jan 2007
                    • 929

Hej igen!

Lite småplock i verksta´n i går kväll.
                    Gav spryglar och andra fästpunkter en sista dos med klarlack, sedan är det dags för beklädnad.

Jag har provat med saxsprintar som gångjärn på ett par modeller och det utföll till belåtenhet så det blir samma på den här modellen, se bild. De är enkla att montera och kräver egentligen bara en enkel borrjigg för ett lyckat resultat. Borra, sätt in, vinkla benen och prova. Blir det inte helt bra så gör ett nytt försök vid sidan om. När alla sprintarna är på plats så klipp av benen och säkra med en droppe ca-lim. Dra sedan ut pianotråden och jobba vidare med ditt projekt. Svårare än så är det inte, om man nu ska citera en ökänd reklamsnutt!

Så i kväll blir det nog lite beklädnadsarbete. Jag återkommer med rapport vad det lider.

Kay krut
                    Bifogade filer

Kommentar

• kay.krut

• jan 2007
                      • 929

Ännu en bit på vägen.
                      Vingarna klädda och kroppen har fått några stygn här o där. Kåpan har fått en del nitar och "motorrenoveringen" är påbörjad.

Vi hörs
                      Kay krut
                      Bifogade filer

Kommentar

• mrfxcoupe
                        • nov 2006
                        • 260

Mycket snyggt Kaj.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Kommentar

• Wedde63
                          • maj 2015
                          • 116

Sanslöst bra :applouse:
                          //Anders

Kommentar

• Sweeper
                            • jun 2006
                            • 3961

Jag kan bara hålla med de övriga. Snyggt jobbat!

Göran
                            Sponsrad av MBS RC Models

Admin RC Scalebuilder siten

Kommentar

• bem

• apr 2009
                              • 1643

Så "sött" med de små stygnen för klädseln. Såna små detaljer höjer verkligen wow-faktorn på en sån här skalamodell.
                              Lite syslöjd är nog rätt kul ändå?

/Bo

Kommentar

• Robert_s
                                • jan 2007
                                • 826

Wow va läckert det blir! Hur är Reevs ritningar/ byggsatser att bygga? Har kollat på det ett par gånger men har aldrig träffat någon som har byggt något från han.
                                //Robert Söderberg
                                Futaba - "We put the future of R/C in your hands."

Kommentar

Arbetssätt...