Hann inte riktigt uppfatta, men det är min gissning.
Vi bygger SpeedBob 800/1060!
Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X
-
Jag penslar på balsalock på framkant och bakkant vinge. Det funkar för mig. Jäkligt tråkigt phastey att det hände! Som du säger en kul kärra!
Tillägg: Balsaloc kan man köpa på MBS. samma konsistens som vitlim.Innan jag klär modellen penslar Jag på de delar som jag vill att klädseln ska fästa bra på (ex fram o bakkant vinge) fungerar mycket bra att använda på kolfiber
MC.RolloSenast redigerad av Mc_rollo; 2020-09-21, 07:58.Kommentar
-
Tråkigt Phastey att nöjet med SpeedBob blev så kort. Jag deltar i sorgen!
Mr.Bob hade en idé om att sätta en riktig framkantslist framför den tunna hjälpframkanten(del 35) som spryglarna greppar om. Det skulle ge mera balsayta att fästa klädseln mot. Bra idé tycker jag.
Tänker mig en framkantslist som denna men det finns nog ingen att köpa som är lagom smal. I det skede som byggbilden visar kan man skära/slipa bort 4 mm av del 35 inkl. 2 mm av spryglarna. Sen tänker jag mig att limma dit två böjda lager av 4x2 mm balsaremsa och forma den nya framkanten med slipklots. Improviserat tips för er som inte har klätt vingen ännu.
Någon som nappar på tipset? Publicera i så fall en bild!
LarsKommentar
-
Får försöka fixa bild när jag kommer hem sen om jag har något på min framkantslist, tog bort 3mm i framkantlist, sen förvisso 1mm på spryglar för att planka/göra D-balk.
Vet inte vilken metod som är bäst men ena vingen planka jag först sen klämde jag dit lister efter jag kapa bort överhänget och slipa till ytan.Kommentar
-
Inte en färdig med framkantlist MEN har skurit bort 3mm av originallisten och smalnat av spryglar för D-balk samt för stringers på de spryglar som inte får plankning över sig.
Skar bort 3mm innan jag limmade dit framkanten, använde en listskärare( https://www.mbs-rcmodels.se/verktyg/listskarare/ )
Tänker på de som inte byggt färdigt sina vingar ännu, kan vara smart som Lars säger att klämma dit en 4x2/4x3mm list i framkant, skär bort önskat djup på främre hjälplisten sen bara slipa av det som sticker fram på spryglarna.Kommentar
-
1st SpeedBob800 klar men har inte provflugit, har inte passande batterier ännu
Har beställt små batterier 2, 3 och 4cell med högt c-tal
178gram utan batteri
Motor/Propeller test
2206-2600kv
Prop 6x4,5
2s 15A
3s 30A+
Prop 4x4,5
2s 7,5A
3s 15A
4s 19A vid 14 V(obelastat batteri 3,7v/cell 15v sjönk till 14V vid gaspådrag)
Tack Lars41:an för utbildningen i klädselteknik :-)
Och tips hur man gör ett huvlås
ESC 30A
4 ch RX telemetri batterispänningen till sändaren
Kommentar
-
Bra tips med att förstärka "leading edge" / LE vad den nu hette på vingen. Har inte byggt min 1060-vinge än. (har flera kit).
Har också en 800 men inte börjat bygga än. Bygger en i taget. :-)www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)Kommentar
-
Beställt från HK, lämnar rätt hög ström i teorin. Får se hur länge dom håller.
Turnigy 450mAh 4S 60C 65g 56 x 31 x 22mm
Turnigy 450mah 3S 60C 51g 56 x 31 x 17mm
Turnigy 300mAh 2S 70C 18.2g 46 x 16.5 x 13.1mm
4s och 3s är 31mm höjd så jag fick dremla/slipa främre kroppspantet uppe och nere så räknar jag med att få in batteriet genom huven och bakåt under vingen. Har också limmat 1,5mm plywood på golvet under där batteriet ska vara.Kommentar
-
Spännande Klas med din SpeedBob 800!
Kul att se att det gick bra med klädseln. Jag vet hur man skall göra men brukar själv stressa iväg när planet är näääästan färdigt, och så blir det nå't fel. Min tanke med huvlås i st.f magnet är att magneten kan sitta i vägen för batteribyte. Det är trångt i lilla 800an men du har hittat en bra plats för ESC'n.
Spännande är det alltid med batterier... Med batterivikt 20% av planets totalvikt klarar en EF-1 racer 2 minuter på fullgas med marginal. Normalt "gasande" ger troligen dubbla flygtiden. SpeedBob är mer slimmad än EF-1 så jag tror på 2+ minuter resp. 5 minuter. Det blir nog aldrig mer än 15A vid 11V dvs. 165W vilket ger 700 W/kg. Mer än nog!
Lätt blev den också, 178g + 51g = 229g.:applouse:
LarsKommentar

Kommentar