Vi bygger SpeedBob 800/1060!

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lars 41an

• apr 2014
    • 714

Hej Kawa,

Upptäckte att motorn har en rudimentär centrifugalfläkt i änden av rotorn. Det betyder att jag tvingar luften att gå mot fläktens funktion om jag monterar motorn på ett kors med fasta delen bakåt. :stupido2:Kunde inte med det så jag krånglade till det för mig.
    Klicka på bilden för större version

Namn: Motor GT2210.jpg
Visningar: 1
Storlek: 58,8 KB
ID: 512906
    Jag satte motorspantet längst fram på kroppen för att få plats med några 5 mm kvadrater runt propellerfästet. Nosen blir ju snygg när man har rundat av kanterna och kanske kan man få en spinner att passa också.:icon_lol: Tror inte att placeringen gör så mycket för tyngdpunkten. Man kan ju ha batteriet långt bak under vingen. Har inte kollat med tyngdpunkten så det kan bli en överraskning.:sarcastic:

Att sätta motorn med kors på ett motorspant inne i kroppen är enklare. Inga problem att få plats med de tre kablarna som sticker ut från motorns fasta del men den detaljen var inget problem för mig. Enklast är att montera motorn öppet med rotorn framåt. I det fria får den säkert bra kylning ändå. Fartvinden tvingar luften genom motorns inre. Sätter man Mr.Bobs geniala kåpa utanpå motorn så måste man förstås tänka på hur kylluften kommer ut.

Namn: Motorfäste på 1060.jpg
Visningar: 2
Storlek: 52,9 KB
ID: 512907
    Så här ser det ut inifrån vid Mr.Bob's motorspant. Kylluftspassager på sidorna om spantet.

Mina roderstänger i kroppen är av 2 mm plast med 3 mm rör. Man tager vad man haver...
    Kolfiberstång 1,5 mm med beslag i ändarna är nog bäst.

Lars

Kommentar

• klas_s

• mar 2011
      • 21

Några bilder från min 800

Namn: 0080 servon.jpg
Storlek: 163,4 KB
ID: 512908 Klicka på bilden för större version

Namn: 0120 under H.jpg
Storlek: 117,2 KB
ID: 512911
      Det går sakta framåt :-)

/klas
      Bifogade filer

Kommentar

• Mc_rollo
        • maj 2020
        • 57

Kul att du skickar upp bilder klas! Det ser bra ut. Snart är du i luften

Kommentar

• Lars 41an

• apr 2014
          • 714

Du har ju kommit långt, Klas!

Fint motorspant du har gjort.:applouse: Motor, propeller och spinner ser ut att passa bra tillsammans.
          För min del hoppas jag att kunna flyga med 1060 på söndag...

Lars

Kommentar

• Daniel Ahlin

• dec 2015
            • 337

Namn: IMG_20200824_230430.jpg
Storlek: 89,8 KB
ID: 512912 Det börjar bli mörkt om kvällarna, då behöver man en Nightbob.

Kommentar

• Ålänning
              • maj 2007
              • 6806

Coola byggen och grattis till er som är flygklara och till och med flugit! :-D

Borde jag ha köpt en motor (för inbyggnad) före jag bygger vidare? Motorfäste nästa nämligen.
              www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Kommentar

• Phastey

• feb 2016
                • 280

Ursprungligen postat av Ålänning
                Coola byggen och grattis till er som är flygklara och till och med flugit! :-D

Borde jag ha köpt en motor (för inbyggnad) före jag bygger vidare? Motorfäste nästa nämligen.
                Jag använde det bakre motorfästet och monterade motorn framför, sen väntade jag med motorkåpan tills efter motorn var på plats. Motorn sticker ut lite framför kåpan, men på det sättet kommer man ju vidare utan att montera motorn först.

Kommentar

• Ålänning
                  • maj 2007
                  • 6806

Ursprungligen postat av Phastey
                  Jag använde det bakre motorfästet och monterade motorn framför, sen väntade jag med motorkåpan tills efter motorn var på plats. Motorn sticker ut lite framför kåpan, men på det sättet kommer man ju vidare utan att montera motorn först.
                  Ah okej, jo det är ju rätt OK... går ju sätta spacers om det behövs. Funderar på om jag sätter bägge fästen (original och bakre) och sen "karvar" om det inte passar motorn.

Hur mycket dragkraft anser ni vara tillräckligt om man vill ha ett flyg som lätt går att handkasta och att mysflyga runt med men även kunna dra på lite. 1,0 (dragkraft VS flygvikt)? Mindre eller mer? Effekten kan väl variera mellan olika setups fast de har samma dragkraft, och det är väl dragkraften som är det intressanta, skulle jag tänka. 100-200W för en söndagsglidare till aktiv "trainer" skulle jag tro, men det är effekt det. Är väl lättare hitta rätt combo med motor+propeller som ger rätt dragkraft?

Kommentar

• Mr.Bob
                    • aug 2017
                    • 692

Berätta vad du sneglar på för motorer istället, jag har som sagt en 2205 30g 2300kv med 6” propp, räcker gott och väl till mys och speed. En 30g är lätt, passar bra i nosen, lite vikt.. ta en med 18-1900kv och på med en 7” propp så är du nog på en kombo-modell.

Sluta tänk så mycket ålänning, snacka dit det bakre motorfästet så får du väl dremla bort det om du byter till annat motorfäste

Kommentar

• Ålänning
                      • maj 2007
                      • 6806

Jag har för lång lista än på motorer. Jag brukar sålla fram en bunt som passar bäst. Har sett på motorer från Tiger Motors, EMax, SunnySky, Leopard, DYS. Tänker inte börja beställa grejer tvärsöver globen, utan det blir något lokalt.

Jag har funderat på ca 25g+ 2xxx-motor 1700KV+ för 3S 1300 eller 2S 2200 (har såna ackar hemma). En mindre 4S hade varit bättre om man vill ha flygtid. Och sen välja ut nån propepeller.

Brukar normalt först bygga flyget och sätta i servon samt placera ut resten av elektroniken för att balansera och få fram hur tung motorn ska vara och var fartreglaget hamnar osv på ett sisådär.

Nu har jag ju inte så bra koll än på den delen i och för sig.

Behöver jag gå upp till tex ca 50 g så blir det en sån, pga balansering i så fall. Men jag tror den motorn blir lite overkill men kan istället flygas länge på låga varv.

Det där med "sluta tänka"... det är inte så jag arbetar. :-) Jag tänker. Jag gör rätt med en gång helst. Testar mig inte fram så mycket. Tar lite mer tid, men man lär sig nåt på vägen. ;-) Om det fastnar...

Kommentar

• Lars 41an

• apr 2014
                        • 714

Har tänkt...

Råd angående drivlina, och särskilt motorn
                        , är tydligen efterfrågade. Det finns beräkningssajter på nätet bl.a www.ecalc.ch som jag brukar utnyttja. Den kan ge mycket utan att man abonnerar på den. Med ett abonnemang som kostar 100 kr per år för propCalc & setupFinder får man tillgång till många flera motorers data. Setup Finder ger förslag på propeller, motor och batteri. Med abonnemang och Setup Finder kan man bränna mycket skärmtid...

Jag brukar lägga upp en ”trestegs-raket” för att välja rätt motor till en ny modell.
                        1. Tumregler för att bestämma önskad effekt(Watt) och motorns vikt.
                        2. Kolla med PropCalc hur ansatsen kan tänkas fungera.
                        3. Verifiera med mätning av varvtal och strömförbrukning.

Lämplig motoreffekt för modellen är det primära. Tumregeln säger:
                        En trainer behöver c:a 200 W per kg flygvikt.
                        En skalamodell kan behöva 300 W/kg om den är tung.
                        En 3D-modell eller en "måttligt snabb" racer(SpeedBob) behöver 400 g/kg.
                        En extrem racer (>300 km/h) behöver c:a 1000 W/kg.

Min erfarenhet av medeltunga motorer är att en motor på 160 gram räcker för en "måttligt snabb" racer på 1600 g och för en trainer på 2700 gram. SpeedBob 1060 väger c:a 500g så en motor på 25-50g kan man välja i PropCalc. Detta är en ungefärlig och subjektiv bedömning.

Steg 2 är att kolla i Ecalcs motorlista efter någon motor som man har eller som man lätt kan köpa. KV-tal runt 1200 passar till en trainer och KV-tal över 2000 gör SpeedBob 1060 till en racer. Har man dimensionerat för en racer så kan man göra en trainer av den genom att byta batteri från t.ex 3S till 2S och byta propeller till en med större diameter.

Som Steg 3 gör jag först prov på marken. Varvtalsmätning är den första kollen på att propellern är anpassad till motorn. Jag mäter strömförbrukningen från batteriet med en tångamperemeter eller med strömsensor/telemetri. Strömmätningen är nödvändig om jag skall flyga pylon racing då motorn måste tåla att gå oavbrutet på fullgas i 2 minuter. Steg 3 avslutas med provflygning.

Lars

Kommentar

• Ålänning
                          • maj 2007
                          • 6806

Mitt bygge rullar på lite nu och då...

Jag skriver en massa text också i min byggtråd, men lägger bara in bilderna här.

Lars... i min byggtråd är bilderna större och du (och ni andra) kan sno bilder hur mycket ni vill.
                          Med siffror på alla delar på bilderna skulle det bli ännu enklare för en nybörjare att bygga.

Nu ska jag göra nåt som ingen annan gjort hittills i detta skede, vad jag sett... ;-)

Kommentar

• Lars 41an

• apr 2014
                            • 714

Ursprungligen postat av Mr.Bob
                            Går undan!!
                            du är flygfärdig till nästa vecka med den där farten

Vad har folket för tankar om att stoppa i en sådan här motor?
                            Ingen aning om Kv mer än att den suttit ihop med ett 60A ESC till en EDF och går på 3s, väger ca 70g, passar bra i nosen iaf! Tänkte testa den efter jag testat den andra motorn jag stoppat i, 2307 2650kv med en 5151 propp.
                            [ATTACH=CONFIG]71495[/ATTACH]
                            Aning om KV är ju det man skulle vilja ha... Såna här små EDF-motorer brukar ha högt KV för att kunna varva långt över 30 000 med 3S LiPo. Kan tänka mig att KV är c:a 40 000 / 10Volt = 4000 + en faktor för att hålla varvtalet under belastning. Storleken är nog lagom för SpeedBob 1060 men du har rätt i att den måste testas. Tag den minsta propeller som du har men ändå en som är stabil. Balansera den väl samt mät varvtal och ström.

Lars

Kommentar

• Phastey

• feb 2016
                              • 280

Jag har en 2836 med 2700kv. Körde den med en 6x4 propp vilket var för mycket för mitt 40a reglage märkte jag (blev varmt). Vertikalprestanda var det iallafall med god marginal. Har en 5x5 på nu som jag inte provat än, samt en 4,7x4,7 som jag tänkte testa med 4s.

Byggde även ett kylluftutsläpp á la Lars41:an på ryggen baktill.

Kommentar

• Mr.Bob
                                • aug 2017
                                • 692

Pylontävling??

jag har tankar..!! FPV kamera på en sån här och köra pylontävling som redbull ni vet?? En bana liksom och inte bara i en triangel?

Kommentar

Arbetssätt...