Vi bygger SpeedBob 800/1060!

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • klas_s

• mar 2011
    • 21

Jag gjorde ett lås som Lars tipsade om. L-bockad 0.8mm pianotråd. En slits i locket.
    Skippade fjädern, ritsade ett spår i en balsabit och limmade på undersidan.
    Det blev lagom mycket friktion mot balsabiten så låset ska inte öppna av sig själv.

Klicka på bilden för större version

Namn: Lås_1.jpg
Visningar: 1
Storlek: 72,3 KB
ID: 513040 Klicka på bilden för större version

Namn: Lås_2.jpg
Storlek: 76,1 KB
ID: 513041 Klicka på bilden för större version

Namn: Lås_3.jpg
Storlek: 98,3 KB
ID: 513042

Flög med SB800 för andra gången häromkvällen, bytte propeller från 6X3 till 4X5 kan bara säga att Mr.Bob fick rätt! Den blev snabb, jag tyckte det var svårt att hänga med. Men man behöver ju inte ge järnet, är man bara försiktig med gasspaken flyger den lugnt och fint.

Kommentar

• Mr.Bob
      • aug 2017
      • 692

Viktigt bara att ha lite olika flyglägen, gasar man får man slå i mindre utslag så det inte inte går åt H-vete

Smart lösning där med hasp-lås eller vad man kallar det.

Kommentar

• Lars 41an

• apr 2014
        • 714

Genialt i sin enkelhet, Klas!:applouse:

Var ute och flög med SpeedBob 1060 i söndags. Skevheten i vingen är borta nu och den var riktigt behaglig att flyga. Jag gav mig på att flyga 10 varv runt en tänkt 150-meters rak bana med två stolpar. Min SpeedBob har en "snäll" motor med bara 1780 i KV-tal. Se mina mätningar i inlägg #309. Landningen blev den bästa jag har gjort med något plan detta år.:proud:

Propellern var nu APC 5,25x6,25, batteriet 3S 1300 mAh och jag bedömer hastigheten till c:a 120 km/h. Det var helt OK när jag flög ensam. Med 2-3 andra SpeedBob i närheten hade det varit en utmaning att flyga tight runt stolparna men så skall det vara. De 10 varven tog 2½ minut för mig som flög yviga svängar. 500 mAh förbrukades ur batteriet så ett lättare LiPo på t.ex 800 mAh hade räckt. Då skulle man inte behöva bredda hålet i främre huvudspantet.

Kawa!
        Vad har du för motor i din 1060 som kan behöva så kraftigt batteri?

Lars

Kommentar

• Kawa

• sep 2015
          • 67

Jag har samma motor som du, jag tänkte bara få längre flygtid ,men det räcker kanske med 1300mah?
          Tänker bara söndagsflyga ,
          Låset var smart tar ju ingen plats,
          Är 1550 batteriet för tungt det väger 140g,
          kenneth

Kommentar

• Lars 41an

• apr 2014
            • 714

Jag flög alltså 2½ minut på fullgas då motorn drar c:a 12A. Mindre än hälften av batteriets 1,3 Ah förbrukades. Om du söndagsflyger med halva strömförbrukningen så borde batteriet räcka 4 gånger så länge, dvs. 10 minuter.

Ditt batteri som väger 140g, jämfört med mitt som väger 110g, gör bara 30g extra på en modell som väger 500g. Det betyder att batteriet måste sitta c:a 1 cm längre bak. Där finns det gott om plats i SpeedBob 1060.

Namn: Batteriplats.jpg
Visningar: 2
Storlek: 108,3 KB
ID: 513043

Lars

Kommentar

• McRegor
              • maj 2006
              • 7942

Jag har numera gått ner i batterikapacitet i de flesta kärrorna för att vinna lite i vikt och speciellt i lite mindre kärror. Sen kan man istället välja batterier med lite högre maximal belastningsbarhet (C-talet). Själv flyger jag sällan längre än 5--6 minuters motortid och drar sällan ur batterierna till mera än 60--70%. Min Speedbob 1060 kommer definitivt att flygas med betydligt mindre batteri än 3S1550 och mest troligt runt 3S800--1000 mAh.

Kommentar

• Kawa

• sep 2015
                • 67

Speedbob 1060 är klar nu ,den väger 385 g tom och 525g med 140g batteri,
                Jag montera motorn invändigt men det skulle jag inte ha gjort ,det är så trångt i batterilådan
                jag får ha batteriet långt fram för att tp ska bli bra då blir kablarna så att dom kommer att gå mot snurrande motor,
                Så jag kommer att flytta fram motorn då får jag möjlighet att köra med olika batterier som är lättare

Namn: IMG_0477.jpg
Storlek: 66,6 KB
ID: 513068Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0476.jpg
Storlek: 94,0 KB
ID: 513067

Lägger upp en bild närjag flyttat motorn.

Kommentar

• Mr.Bob
                  • aug 2017
                  • 692

Roligt att en till Speedie är klar !!
                  Kawa, snygga fötter ;D

Kommentar

• Lars 41an

• apr 2014
                    • 714

Kul att se att din SpeedBob är klar Kawa!

Motorn framför nosspantet ger onekligen flera fördelar:
                    - Vill du flyga fort får motorn bäst kylning när den sitter i det fria.
                    - Har du en lätt motor är det förstås bra att kunna sätta batteriet längst fram.
                    - Vill du flyga lugnt och länge kan du ha ett tyngre batteri lite längre bak.

Inbyggd motor med metallspinner framför är snyggt men det blir svårare med kylning.

Lycka till med flygningen!
                    Lars

Kommentar

• Kawa

• sep 2015
                      • 67

Nu har jag flyttat motorn det blev mycket bättre med plats
                      lättare att byta batterit och justera Tp. batteriet ligger på TP.

Namn: IMG_0478.jpg
Storlek: 191,3 KB
ID: 513082
                      Ska bara göra motorkåpan nu,
                      Har ni broms på proppen eller frisnurrar den?

Kommentar

• Ålänning
                        • maj 2007
                        • 6806

Kul att fler får sina flygklara. :-) Börjar bli några st nu?

Vandrar runt i cirklar i väntan på motor, ESC, spinners (tog några olika) samt en binge olika propellrar... postgången är lite seg nu i dessa tider.
                        www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Kommentar

• Kawa

• sep 2015
                          • 67

Lars vi har ju samma motor ,hur var det att starta den, hur mycket gas startar du med
                          och går den iväg snällt,
                          jag har en efxtra och den är ju ett äventyr att starta varje gång

//kenneth,

Kommentar

• Lars 41an

• apr 2014
                            • 714

Jämförelse med EFXtra:
                            Jag har också haft en EFXtra. Skojigt plan när man väl har fått upp det på säker höjd.:sarcastic:
                            Vingytan är densamma som på SpeedBob 1060, 14 dm2.
                            Den stora skillnaden är att EFXtra väger 900 gram medan SpeedBob 1060 bara väger 500 gram!

Eftersom SpeedBob väger mindre så har den lägre stallfart. Man behöver alltså inte vara spjutkastare för att få upp modellen i styrfart. Jag har provat med halv gas och det går bra men full gas med den snälla motor du och jag har(130 Watt) är bekvämare. En fördel med SpeedBob är att den är högvingad så att man kan kasta den med handen över sitt huvud. Det går förstås att skicka upp den i höfthöjd med vänster hand om man har vant sig vid det med EFXtra. Då kan man ha högerhanden på styrspaken och trottelspaken på fullgas.

Namn: Sting-kast.jpg
Storlek: 45,8 KB
ID: 513098Klicka på bilden för större version

Namn: EFXtra-kast.jpg
Storlek: 26,1 KB
ID: 513097

Snart blir det vinterflyg!
                            Lars

Kommentar

• Daniel Ahlin

• dec 2015
                              • 337

Jag har visserligen den mindre 800an men det måste vara det enklaste som finns att handkasta. Jag har till och med testat att rikta nosen rakt upp och bara släppa planet på fullgas och det var helt odramatiskt. Jag har testat att kasta iväg som DLG också men det funkar inte speciellt bra

Kommentar

• Kawa

• sep 2015
                                • 67

Hej,idag har jag haft premiär med min 1060 det gick bra, den gick iväg fint när jag släppte den
                                Jag är helnöjd den går nog tillräckligt fort för min del och går fint att segla också,
                                Den väger c:a 490g nu batteri 1300mah med en propp apc thin 6*5,5 ,
                                Jag flög 8 min hade 46% kvar, så batteriet är ju perfekt till den,

Namn: IMG_0481.jpg
Visningar: 2
Storlek: 227,3 KB
ID: 513111

Kommentar

Arbetssätt...