Vi bygger SpeedBob 800/1060!

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lars 41an

• apr 2014
    • 714

Bra svar Ingemar!

Den websidan är 2 dagar äldre än utbildningsdokumentet men den har nog högre status.

Det innebär att vi kan flyga nästan "var som helst" med SpeedBob 800 om vi håller farten under 19 m/s. SpeedBob 1060 väger oftast mindre än 500 g men det krävs ändå att piloten har A3-drönarkort eftersom SpeedBob är privatbyggd.

Är man ute efter att flyga pylon racing skulle jag rekommendera SpeedBob 1060. Den lilla SpeedBob 800 blir snabbt väldigt liten om man flyger den över 100 km/h.:nightmare: Det är svårt att vända med precision runt en stolpe som är 100 m bort(kort bana). Man kan ju träna med SpeedBob 800 flygande på 2S LiPo på en kort bana som man sätter upp på en äng eller fotbollsplan. Tillsammans med en kompis som också har SpeedBob 800 kan man ha riktigt kul vid 50-60 km/h.

Flyg lågt! /Lars :goodnight:

Kommentar

• Mr.Bob
      • aug 2017
      • 692

snigelfart!!! :rolleyes: :argh:
      50-60km/h då får det bli hinderbana för att liva upp stämningen

Kommentar

• Ålänning
        • maj 2007
        • 6806

Ja jäklars! Denna hade jag ju glömt bort.
        Vem har sina ofärdiga, förutom mig?
        Dags få den klar nu så vi kan ta tag i 2021. ;-)
        Tog fram min nu.
        www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Kommentar

• McRegor
          • maj 2006
          • 7942

Du är inte ensam om det, Ålänning. Har flugit alldeles för mycket i vinter så byggena har mer eller mindre stått stilla, tyvärr.
          Roger

Kommentar

• Ålänning
            • maj 2007
            • 6806

Fortsätter med min 1060! ;-)

Slipade undersidan på flygkroppen och limmade fast botten, tejpade ordentligt och såg till att allt är rakt.
            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3516.jpg
Visningar: 1
Storlek: 44,7 KB
ID: 513629

Tidigare limmade jag ihop ovan- och undersida av stab och höjdroder samt vänster- och högersida av fena och sidoroder, med TiteBond III om jag minns rätt, före jag visste hur det limmet fördärvar allt vid såna limningar. Såg bra ut länge, men nu har jag haft en paus från bygget pga andra byggen och nu är alla delarna på detta viset... vinda och sneda. Hm och grr på den! Kan det lösas med kokande vatten och pressa länge?

Namn: IMG_3515.jpg
Storlek: 22,3 KB
ID: 513630
            Senast redigerad av Ålänning; 2021-11-12, 19:25.

Kommentar

• Mr.Bob
              • aug 2017
              • 692

Tror nog bästa funkar göra är att va noga när du klär delarna, klädseln spänner upp en hel del så det kan hjälpa dig på skevheten. Prova badda liiiiiite vatten på den sidan som bågnar inåt(uppåt enligt din bild) och lägg i press över natten. Kan hjälpa något till en början

Kommentar

• Ålänning
                • maj 2007
                • 6806

Ursprungligen postat av Mr.Bob
                Tror nog bästa funkar göra är att va noga när du klär delarna, klädseln spänner upp en hel del så det kan hjälpa dig på skevheten. Prova badda liiiiiite vatten på den sidan som bågnar inåt(uppåt enligt din bild) och lägg i press över natten. Kan hjälpa något till en början
                OK, will do!

Uppdaterade första inlägget med Lars byggtips v4.

Kroppen min är så gott som klarbyggd nu, ska bara slipa lite och limma fast stabben o fenan. Sen ska den kläs.
                Men före jag klär nåt ska vingen byggas, med början idag. :-D

Kommentar

• Lars 41an

• apr 2014
                  • 714

Hej,

Vattenbaserat lim som t.ex. Titebond gör att balsaträ sväller och det slår sig sedan när det torkar. Vid laminering av två tunna balsaflak är det bäst att använda polyuretanlim eller tunn epoxy.
                  Gör om stabben och fenan i solid 3 mm balsa!

Fint jobb annars Micke! :applouse:
                  Lars

Kommentar

• Phastey

• feb 2016
                    • 280

Tyvärr kraschade jag ju min Speedbob redan efter ett par flygningar. Misstänker att klädseln lossnade i vingens framkant, den fullkomligt pulveriserades i en snabb förbiflygning. Men inget ont som inte för något gott med sig! Jag blev så himla såld på modellsorten ”små-snabba-racers” att det numera ser ut såhär på bordet här hemma! Vroom!

Namn: 33C14FD4-6CA9-4C7F-8516-CB459DB9A807.jpg
Storlek: 90,9 KB
ID: 513377

den gula är 1000mm, har en växlad motor från reisenauer och 10x17 prop, samlar ännu mod att ställa den på uppskjutningsrampen för månraketer.

Escape är 1200mm, har en Mega 16/15/3 och flygs på 3s. Snabb men otroligt snäll över hela fartregistret.
                    Senast redigerad av Phastey; 2021-03-08, 19:29.

Kommentar

• Ålänning
                      • maj 2007
                      • 6806

Provade allt möjligt med mina vinda och sneda SpeedBob 1060-delar, inget hjälpte, så det är nya delar som gäller. Klädsel kommer aldrig räcka till, de kan inte vrida tillbaks den sneda fenan och sidorodret tex. De är inte bara böjda, de är skruvade pga formen på dem. Får leta fram 3mm balsan bara. :-) Tar lite längre tid få klart bara.

Kommentar

• Kawa

• sep 2015
                        • 67

Likadant hos mej det var dåligt att lamell limma stabbe o fena dom blev som en propeller
                        Gjorde nya i 3 mm balsa.

Kommentar

• IngemarTh
                          • okt 2010
                          • 415

Mina tre SpeedBobs är nu premiärflugna och de överlevde alla tre. Trevlig modell som är lätt att handstarta. Jag byggde dem på enklaste sätt enligt byggbeskrivningen, klädde med Oracover och satte dit motorer, fartreglage och propellrar jag hade liggande. Motorn behövde riktas neråt på alla genom att lägga under ett par brickor.

Namn: SpeedBob.jpg
Storlek: 136,8 KB
ID: 513432

RÖD 800: Vikt 237g med 1st Tattu 4s 550 mAh.
                          Trevlig setup med 2204 1960KV motor och 3bladig 5,1x3 fold prop. för den som vill prova på lite snabbare små flygplan.

ROSA 800: Vikt 335g med 2st (6s) Tattu 3s 550 mAh
                          Setup med 2215 900KV motor och 8x6 prop.för den lite mer erfarne för här kan det gå undan!

ORANGE1060: Vikt: 612g med1st Tattu 4s 1050 mAh
                          Mellansetup med 3810 1050KV motor och 11x8 prop. med hyffsad fart.

Kommentar

• Mc_rollo
                            • maj 2020
                            • 57

Härligt Ingemar! Fina maskiner du fått till!!
                            /Mc Rollo

Kommentar

• Ålänning
                              • maj 2007
                              • 6806

Fint att flera av er fått SpeedBob flygklar... 28 maj 2021 är det 1 år sedan tråden startades... Måste ta till "sliprummet" och slipa det sista så jag kan klä flyget och montera i servona och mottagare... så är jag med klar!!!

Kommentar

• Mr.Bob
                                • aug 2017
                                • 692

Var länge sedan man peta på en SpeedBob nu! Men fick tummen ur och fortsatte min plankning på den förstärkta vingen!
                                Kommer inte va vingtipparna på denna samt lite mindre skevroder, har lite funderingar på vilka typer av servon man ska skicka i denna vinge så det håller..

Rodren kommer vara till en yta mellan ca 60-70cm2(beroende på hur långt ut jag kan montera servot.
                                Har några små metall servon som tål ca 1kg vid 6v som jag funderar på ifall de kan räcka till skev!?
                                Har en vassare motor i nu som gör att jag kan komma upp till hastigheter på runt 180km/h.

Så vad tror folket, kan det räcka med såpass ”klena” servon till skev när man kommer upp i hastigheter??

Namn: CF73FB8F-8C48-4A89-AB6E-466589B5F50F.jpg
Storlek: 155,7 KB
ID: 513466 Klicka på bilden för större version

Namn: E258C2BC-548B-418F-99D7-62141FAABD96.jpg
Storlek: 86,1 KB
ID: 513467 Klicka på bilden för större version

Namn: 290FD2D0-5566-45CE-9CAA-2F43DD33BC25.jpg
Storlek: 127,9 KB