En ny, ja vad då?

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lars 41an

• apr 2014
    • 714

Den Pupen ser ut att bli fin!
    Man kan alltså bygga en klassisk dubbeldäckare så att det blir ett stabilt modellplan, inte bräckliga stickor och strån, som vi ibland säger. Hur stor och tung skall den bli?

Bra beskrivning av Titebonds limtyper!
    Lars

Kommentar

• kay.krut

• jan 2007
      • 929

Thomas.
      Jag betsar allt trämaterial såsom lister, spryglar, spant mm innan jag tar loss dem från flaken, med bets som jag spätt ut med lite T-sprit, dock ej lackbets vilket ju skulle försämra limmets vidhållning. Det är betydligt enklare att göra det när alla delarna sitter i flaket än att göra det del för del. (se tidigare inlägg ovan)

Lars.
      Jag har ännu inte lyckats förstöra eller på annat sätt gjort några av mina sex Reeves-kärror oflygbara, trots några ofrivilliga "stol-landningar" De är en njutning att flyga, även i lite blåst. Jag premiärflög en Camel i Östersund i 5-6 meters vind, utan problem så jag vill nog kalla dem ganska stabila de små rackarna. Spännvidden på Pup är 2005 mm och Camel 2250 mm. Vikten ligger på runt sju kilo på båda modelltyperna, vilket ger cirka 50-55 gram per kvadratdecimeter. Ungefär samma vikt som en trainermaskin.
      Jag har gjort små ändringar under byggenas gång, bytt ut en del material som jag inte varit helt överens med. Inte för att det har varit större behov av det men just för att försöka göra en bra materialsats ännu bättre. Det tror jag att vi nu lyckats med, Mr Reeves och jag. Det är förresten en av anledningarna till att det blivit så många av hans maskiner byggda här nere i Svedala (sju stycken) Varje ny sats har innehållit små men dock lyckade ändringar som t ex stabilisatorn, nu med hård balsa i stället för tyngre plywood som tidigare. Pianotråden till vingarnas bakkant, skevroder, höjdroder, sidoroder och fena är nu en halv mm tunnare. Lättare trä till kroppens longeronger osv. Alla små förändringar som gjorts under resans gång har lett till lite lättare modell utan att ge avkall på kvalitet eller hållfasthet. Nu blir det nog inte fler Pup/Camelbyggen. Jag har nämligen inte plats för fler modeller i hangaren.
      Kay krut

Google: Sopwith Pup n-6205

Kommentar

• TheNick
        • maj 2011
        • 4

Ursprungligen postat av kay.krut
        Thomas.
        Jag betsar allt trämaterial såsom lister, spryglar, spant mm innan jag tar loss dem från flaken, med bets som jag spätt ut med lite T-sprit, dock ej lackbets vilket ju skulle försämra limmets vidhållning. Det är betydligt enklare att göra det när alla delarna sitter i flaket än att göra det del för del. (se tidigare inlägg ovan)
        Hej,
        Vad är den egentliga funktionen med att betsa?
        1) Limmet fäster bätttre
        eller
        2) En fråga om kulör?

Mvh Niclas

Kommentar

• kay.krut

• jan 2007
          • 929

Niclas!
          För att modellen ska få samma kulör på materialet som fullskalan.

Kay krut
          Bifogade filer

Kommentar

• TheNick
            • maj 2011
            • 4

Tack för det logiska svaret Kay!

Mvh, Niclas

Kommentar

• kay.krut

• jan 2007
              • 929

Nej, här kastas ingenting.

Jag är lyckligt gift med en sparsam småländska och har lärt mig att inte i onödan kasta saker som kanske kan komma till användning. Så när jag plockat ut alla lättningsbitarna i spryglarna, så hamnar de i bra o ha lådan för senare användning. De är nämligen alldeles utmärkta att göra jiggar av. Ett hål i ena ändan samt en träskruv, sedan är den redo att hålla bitarna på plats medans limmet torkar.
              Vingarna är klara och jag har, som synes börjat så smått med kroppen. Tyvärr så sätter en dålig rygg stopp för allt för långa "träningspass" i hobbyrummet. Dock är det ingen fara på isen än för det är ju lite tid kvar till Opeträffen.

Kay krut
              (Har drönarkort men vägrar flyga drönare)
              Bifogade filer

Kommentar

• bokis
                • maj 2006
                • 5041

Stiligt Kaysa! Ta det vackert med ryggen bara,vet själv hur eländigt det är..
                // Bokis

***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
                (nu även med biskvier!)

Kommentar

• kay.krut

• jan 2007
                  • 929

Tejp är billigt!

Alla vajerhylsor är på plats, fjorton stycken och alla vajrar löper lätt och fint. Sex stycken inalles då höjdrodren har dubbla för säkerhets skull. Sköt fienden sönder en vajer så var där ändå en extra som fungerade.

Så var det dags att ta fram aluminiumplåten och leka plåtslagare. Det går som synes åt lite tejp för att hålla bitarna på plats men tejp är ju den billigaste biten. Synd att plåtarna ska målas för blankputsad aluminium är jättesnyggt. Nu har dock förebilden N-6206 alla plåtar målade i en röd/orange kulör så det får bli så på modellen också. Jag har ju tillräckligt med Puppar med blanka kåpor.

Jag ska försöka få denna modell färdig till Älmhultsträffen i slutet på Maj.
                  Kay krut
                  Bifogade filer

Kommentar

• kay.krut

• jan 2007
                    • 929

Lite mer plåtarbete. Luftutsläppet på undersidan, en nog så viktig detalj då detta är enda utsläppet på kylluften. Jag har även gjort grovjobbet på vajerspännarna. Denna finess gör att riggningen inför flygning tar runt fem minuter. Inga extra vajerspännare som ska justeras eller som släpper under flygningen. Allt är anpassat och justerat en gång för alla. Jag återkommer vad det lider med en noggrannare förklaring på hur detta fungerar.

Tills dess, flyg med ansvar och håll avstånd!
                    Kay krut
                    Bifogade filer

Kommentar

• kay.krut

• jan 2007
                      • 929

Liten kort uppdatering.

Det blir inte så mycket då ni varit med om fem andra, liknande projekt och det kan ju lätt bli lite enahanda. Dock så är här lite bilder på spånkorgen i dagsläget.
                      Jag beställde lite detaljer till instrumentbrädan hos Jim Reeves. Han skickade det 03-03 och brevet kom till Tullen 03 09. Sedan hände ingenting förrän det lilla paketet dök upp i min postlåda i måndags. Nästan en hel månad på vift. Så jag började fundera, kan det vara så enkelt att Tullen fick dåndimpen när dom öppnade det och hittade en liten påse med ett vitt pulver!! Wow, en narkotikasmugglare som tror sig ha lurat Tullen. Nej, nu var det inte Cocain i påsen utan helt vanligt flussmedel. Jag hade även beställt lite silverlod då Reeves har ett lod med lägre smälttemperatur som är förträffligt till att löda linkar mm och där jag inte vill avhärda metallen med hög värme. Så, slutet gott, allting gott.
                      Stället klart och klätt med Oratex. Kåpor och plåtar är färdiga och väntar på färg. En hel del metallfästen är tillverkade och ska bara blåneras. En hel del små skruvar har hittat hem, Små, ja jämfört med M-3 muttern så är dom små dom jä....a.
                      Nu väntar en lång påskhelg, med utlovat dåligt väder så det kan nog bli lite mer byggande.

Glad Påsk på Er.

Kay krutKlicka på bilden för större version

Namn: IMG_5173.jpg
Visningar: 1
Storlek: 87,7 KB
ID: 513398Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_5171.jpg
Storlek: 76,8 KB
ID: 513397Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_5174.jpg
Storlek: 76,4 KB
ID: 513399Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_5161.jpg
Storlek: 55,7 KB
ID: 513400
                      Senast redigerad av kay.krut; 2021-03-31, 16:26.

Kommentar

• Flygsmurfen

• sep 2006
                        • 1314

Tack detsamma.
                        Uppskattar att du plågar oss med dina byggen i museum-klass.

Trevlig Påsk!!

// Mats W
                        Flygsmurfen

Kommentar

• Thomas

• jun 2006
                          • 7676

Så grant, så man blir tårögd...
                          Retroholic!

Kommentar

• kay.krut

• jan 2007
                            • 929

Vingarna och alla roder samt stabilisator mm är nu klädda. Kroppen är också klar och det återstår bara ett par dukförstärkningar runt baldakin- och landställsinfästningarna. Sedan ska det monteras och det är då som det börjar bli roligt, för då ser man allt i en ny dager.

God fortsättning på påsken!
                            Kay krut
                            Bifogade filer

Kommentar

• kay.krut

• jan 2007
                              • 929

Lite fuskmålning.

Att måla rundlarna på frihand ger jag mig inte på längre, inte i min ålder och med darrande hand. Maskera och måla varje del var inte heller något alternativ då detta tar alldeles för lång tid. Så jag fuskade istället lite. Jag målade det vita två gånger, sedan skar jag ut den blå rundeln i Glosstex. Jag har fortfarande några rullar kvar av detta fina material. Sedan var det bara att stryka på rundeln och sedan återstår bara en liten röd plump i mitten. Även denna av Glosstex. Samma förfarande på kroppssidorna och med detta sparar jag ungefär en veckas målningsjobb.

Kay krut
                              Bifogade filer

Kommentar

• kjni
                                Administrator
                                RCFF - Moderator
                                RCFF - Administratör
                                • nov 2009
                                • 1991

De tre essen - Smart, Snyggt och Snabbt!

Med vänlig hälsning, Kjell Nilsson

Kommentar

Arbetssätt...