En ny, ja vad då?

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kay.krut

• jan 2007
    • 929

Var nere en sväng och jobbade lite på Pup N6205. Det börjar ju bli flygväder här nere i södern, så jag får nog lägga på ett kol.
    Vingarna är satta med alla de vinklar som anstår ett biplan. Inte helt enkelt men man lär sig genom de olika byggenas gång, så snart sitter det nog där. Alla plåtar samt kåpan är målade enligt förebilden och ska bara monteras. Motorn, en OS 160 FT är provmonterad och alla servon sitter på plats. Återstår att fixa vingstöttorna samt lite annat småfix.

Det har gått lite långsamt de senaste dagarna dock, beroende på att chefsingenjören varit åstad och fått en Covidspruta som dessvärre orsakade lite minnesförvirringar här o där. Ordningen är nu i det närmaste återställd och det finns stora förhoppningar om att bygget nu kan gå in i sin slutfas. Lördagskvällen ska nu avrundas med en god öl samt bygge av en instrumentbräda.

" Och när gässen slår på nysådd åker, då är det vår"

Kay krut
    Bifogade filer

Kommentar

• bokis
      • maj 2006
      • 5041

Najs Kay..Både sprutan o fpl.
      // Bokis

***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
      (nu även med biskvier!)

Kommentar

• kay.krut

• jan 2007
        • 929

Nu får den kanske räknas som i stort sett färdig. Det återstår bara lite lätt kosmetik, några siffror på bakkroppen, en liten färgklick här o där samt total rengöring. Maskinen har just nu ett lager av sex månaders byggdamm. Jag passade på att ta ett par bilder på den i cykelgaraget där den fick stå medans jag städade bygglokalen.

Den här maskinen har jag inte jagat mycket vikt på utan jag har byggt den ganska så rakt upp från lådan. Så vikten i färdigt skick hamnade nu på 8100 gram, vilket ger en belastning på 56 gram per kvadratdecimeter. Således fortfarande ganska låg vingbelastning i förhållande till storleken och spännvidden 2,0 meter. Nu har jag byggt två Cameler och fyra Puppar så nu får det räcka (tror jag) ett tag. Nästa projekt, ja det återstår att se. Nu hoppas jag bara att Covid 19 ska ge sig så att vi får träffas igen under normala förhållanden och trivas och må gott.

Härmed avslutar jag denna korta byggtråd och önskar Er alla en god fortsättning.
        Kay krut.
        Bifogade filer

Kommentar

• K-Å
          • maj 2006
          • 1184

Mycket fin Kaj Krutgubbe kanske en sån här skulle passa som drivkälla, den dök upp idag.......
          Bifogade filer
          MVH Kjell-Åke Skoog
          Ordförande RCFF 2023/2025.

Kommentar

• kay.krut

• jan 2007
            • 929

Aha, så du menar att jag ska bygga ännu en Pup, kanske en "Jet-Pup"

Eller kanske en så´n här !!

Kay krut
            Bifogade filer
            Senast redigerad av kay.krut; 2021-05-05, 09:04.

Kommentar

• kay.krut

• jan 2007
              • 929

Slutbalansering av schabraket. Några hekto bly i nosen och allt ser bra ut. Nu väntar vi bara på att få anmäla oss till Östersundsträffen och provflygningen som traditionsenligt ska ske däruppe.

Kay krut.
              Bifogade filer

Kommentar

• Lars 41an

• apr 2014
                • 714

Ursprungligen postat av kay.krut
                Aha, så du menar att jag ska bygga ännu en Pup, kanske en "Jet-Pup"

Eller kanske en så´n här !!

Kay krut
                Comper Swift är ett bra alternativ till Pup! Bara ett par vingar att bygga.:thumbup:
                Ingen sikt framåt för fullskala-piloten ser tråkigt ut :anonymous: men det underlättar skalamodellbygget.

Har du ritning?
                Lars

Kommentar

• kay.krut

• jan 2007
                  • 929

Comper Swift är en ganska liten maskin i fullskala, strax över sju meter i spännvidd vill jag minnas. Jag har byggt ett antal 1:4 skala av olika förebilder men även en i skala1:3. Då jag har några motorer som passar för en uppskalad 1:4, bl a en Saito 120 bensinare, så blir det nog en 1:3 vad det lider. Jag har ritningar till ett par olika versioner så höstens byggkvällar är nog räddade.

Ja, kanske den ser lite tråkig ut vid första anblick men jag tycker faktiskt att den har ett stänk av charm över sig, trots allt.

Kay krut

Kommentar

• kay.krut

• jan 2007
                    • 929

Jag hittade en trevlig maskin på nätet i dag, en Cub från Amerikanska marinflyget. Det skulle kunna bli en trevlig kärra för popskalaklassen. Jag fick lite blodad tand i helgen i Halmstad på deras enkla men jättetrevliga skalaträff. Så det blir kanske till att ta upp tävlingsflyget igen i dess enklaste form.
                    Nu har jag byggt ett par Cubbar redan men man blir aldrig trött på dessa maskiner. Ja, jag vet att det finns många som inte tycker samma som jag men å andra sidan så har jag ingen större förkärlek för rumpflygplan som bara står och hovrar över bankrysset. Nåväl, nu kanske vinterns byggkvällar är räddade.
                    Bifogade filer

Kommentar

• kjni
                      Administrator
                      RCFF - Moderator
                      RCFF - Administratör
                      • nov 2009
                      • 1991

Den var snygg och dessutom inte så vanlig. Kommer säkert att bli en perfekt tävlingsmodell när du fått ägna vintern åt ett sådant bygge.

Vi hade ju en fin dag på ert modellflygfält igår och den blå Cub du luftade då hade du ju bra framgång med i Halmstad. Om du bygger en till Cub med inriktning på tävling kommer det att bli tufft för konkurrenterna. Lägg till lite "side slip" vid landningen så ....

Med vänlig hälsning, Kjell Nilsson

Kommentar

• kay.krut

• jan 2007
                        • 929

Tänkte fortsätta på den här tråden. Så behöver jag inte starta en ny och ta upp onödig plats.

Efter många om och men så blir det ännu en Comper Swift, något större än de andra som jag byggt tidigare. Skalan blir cirka 1:3,3 dvs 2250 mm. Fullskalan är bara 7,32 så det är en liten maskin. Den vann en del tävlingar när det begav sig och det finns fortfarande ett litet antal kvar i flygbart skick.
                        Nu ska jag inte jäkta med detta bygge så det blir nog lite glest mellan inläggen men hav tröst, det kommer så småningom.

Kay krut
                        Bifogade filer

Kommentar

• Thomas

• jun 2006
                          • 7676

Det går undan i Svedalakällaren!

Ska bli kul att se den färdiga kärran, säkert museiskala....
                          som vanligt!
                          Retroholic!

Kommentar

• kay.krut

• jan 2007
                            • 929

Nej Thomas, nu får det vara med de där museiföremålen. Den här kärran ska jag ställa upp med i popskala till våren. Där tycker jag inte att mina andra kärror platsar. Där satsar man ju mest på att flyga bra.
                            Det var jädrans kul att flyga tävling igen i Halmstad efter så många års bortovaro så vi får se vart det lider.

Kay krut

Kommentar

• bokis
                              • maj 2006
                              • 5041

Rätt så Kaj,kul förebild!
                              // Bokis

***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
                              (nu även med biskvier!)

Kommentar

• kay.krut

• jan 2007
                                • 929

Lite lister akterut och man kan snart se vad det ska bli.
                                Jag får ju försöka att hänga med Thomas så gott det går, även om jag lovade att inte jäkta på bygget allt för mycket.

Kay krut
                                Bifogade filer

Kommentar

Arbetssätt...