En ny, ja vad då?

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kay.krut

• jan 2007
    • 929

Ett besök på Hornbach och bets är fixat för framtida behov. Ny påsdesign men samma innehåll. Tack Thomas för tipset.

Bygget av spånkorgen har nu nått så här långt och det börjar bli trångt på hyllan. Det mesta arbetet med att limma ihop alla träbitarna är nu över. Nu ska alla metalldetaljer fixas och vingarna ska så småningom passas in med vingbaldakinen som jag ämnar bygga i nästa vecka. Det är ett jobb som kräver noggrannhet. Minsta lilla skevhet och kärran blir ohanterlig i luften.

Förebilden till denna modell ser Ni på bilden, N6452 som är en replika. Det börjar ju bli lite skralt med förebilder av original. Det här är min sjunde Pup genom åren. Ja tänk vad tiden går!

Jag tänkte först att jag skulle sätta in min sjucylindriga stjärna i modellen men då det ligger ett par OS-boxrar på hyllan så lär det nog bli en av dem. Stjärnan gör sig bättre i vitrinskåpet. Visserligen behövs det vikt i nosen på de här maskinerna men Reeves har lyssnat på min kritik och valt mycket lättare virke till bakkropp och stabilisator, så vi får väl se vart det barkar.

Jag återkommer om ett par veckor så får vi se hur långt bygget framskridit. Glöm nu inte, ni som bygger där hemma, att sätta in det här på vårt forum. Allt är av intresse och kom ihåg, det finns inga dumma frågor, bara dumma svar.

Kay krut
    Bifogade filer

Kommentar

• Flygsmurfen

• sep 2006
      • 1314

Du e bäst Kay.
      Bra jobbat .
      Ser redan fram emot nästa post.

// Mats W
      Flygsmurfen

Kommentar

• Slingtail

• okt 2022
        • 59

Ser mycket fint ut!
        Peder.

Kommentar

• Thomas

• jun 2006
          • 7676

Sicket konstverk du får till!

Hatten av.
          Retroholic!

Kommentar

• kay.krut

• jan 2007
            • 929

Nej, jag kan inte hålla mig ifrån katakomberna, så det blev lite silverlödning i eftermiddag. Madammen behöver stå på egna ben. Jag har använt silverlod med tre olika smälttemperatur och det gick över förväntning. Inga nersmältningar och jobbet tog knappt två timmar, sedan var det klart för blötläggning för att få bort allt fluss. Under tiden så gjorde jag instrumentbrädan och lackade den. Jag var bara tvungen att provmontera den, klåfingrig som jag är. Den ska nog pryda sin plats så småningom.

Kay krut
            Bifogade filer

Kommentar

• kay.krut

• jan 2007
              • 929

Usch vad tiden går. Jag tycker inte att jag hinner med bygget i samma takt som förr. Hur som helst så har jag hunnit så här långt med spånkorgen och städning av lokalen är i faggorna. En liten hög med pinnar och diverse attiraljer ligger på byggbordet i väntan på bland annat klädsel mm. Innan dess ska allt virke som kommer i kontakt med duken strykas ännu en gång med Oratex lim. Lätt slipning med fint stålull och sedan är det klart för dukning.
              Lägger in några bilder så att Ni ser att jag inte somnat in helt. Även om det varit lite skralt med mina inlägg.
              Bifogade filer

Kommentar

• Thomas

• jun 2006
                • 7676

Ser SÅÅÅ bra ut Kay!!
                Man blir ju riktigt avis.

Första bilden ser nästan ut som en hög spagetti...!
                Retroholic!

Kommentar

• kay.krut

• jan 2007
                  • 929

Spånkorg, min vän, spånkorg.

Ingen drönare dock.

Kay krut

Kommentar

• Thomas

• jun 2006
                    • 7676

:man_in_love: :applause: :icon_super: :sarcastic:
                    Retroholic!

Kommentar

• kjni
                      Administrator
                      RCFF - Moderator
                      RCFF - Administratör
                      • nov 2009
                      • 1991

Konstverk både på insidan och utsidan!

MVH
                      Kjell

Kommentar

• kay.krut

• jan 2007
                        • 929

Tackar, Thomas och Kjell.

En helt annan sak, jag var i kontakt med gamla fina Solarfilm i England i dag. De har tydligen återuppstått och jag ställde frågan om dom har kvar Solartex och då framför allt Glosstex. Fick till svar "Yes, we have good stock of Glosstex . Just visit us at www.solarfilm.co.uk and place Your order " Gissa om jag ska beställa Glosstex Cub yellow !!

Kay krut.

Nej, Cub är inte drönare.

Kommentar

• Thomas

• jun 2006
                          • 7676

Det verkar ju bra Kay!

Och på företagets förstasida står att de ej är VAT-registrerade, och att det inte blir några extra tull/momskostnader till EU, undrar hur det kan komma sig?

Du får återkomma när bestllningen är genomförd för att se hur det har gått...
                          Retroholic!

Kommentar

• kay.krut

• jan 2007
                            • 929

Nja Thomas, inte helt rätt. Det står på deras hemsida att de inte längre är registrerade för skatt/moms och att EU-kunder (overseas) kan bli föremål för tull och momsavgifter. Precis som allt annat som vi handlar utom EU. Vi får alltså betala sedvanliga avgifter när paketet kommer till Sverige.

Dock är det väl ändå så att pengar inte är allt här i världen. Kan jag bara få tag på det som jag innerst inne vill ha, ja då betyder inte ett par hundringar i skatt och moms så hemskt mycket. Så jag ska så småningom lägga en beställning på Cubgul Glosstex. En omklädd pippigul Cub till nästa Ö-träff är planerad och kommer att verkställas i vinter.

Kay krut.

Nej, inte ens en gul Cub kan räknas som drönare!

Kommentar

• Thomas

• jun 2006
                              • 7676

Ursprungligen postat av kay.krut
                              Nja Thomas, inte helt rätt. Det står på deras hemsida att de inte längre är registrerade för skatt/moms och att EU-kunder (overseas) kan bli föremål för tull och momsavgifter. Precis som allt annat som vi handlar utom EU. Vi får alltså betala sedvanliga avgifter när paketet kommer till Sverige.

Dock är det väl ändå så att pengar inte är allt här i världen. Kan jag bara få tag på det som jag innerst inne vill ha, ja då betyder inte ett par hundringar i skatt och moms så hemskt mycket. Så jag ska så småningom lägga en beställning på Cubgul Glosstex. En omklädd pippigul Cub till nästa Ö-träff är planerad och kommer att verkställas i vinter.

Kay krut.

Nej, inte ens en gul Cub kan räknas som drönare!
                              Ja just det, det gäller ju att läsa rätt!

:shout:

Men bra att de tog upp produktionen igen.
                              Retroholic!

Kommentar

• kay.krut

• jan 2007
                                • 929

Jag känner inte igen namnet Andrew hos dem men det kan ju vara så att de har fått en intressent som tagit över Solarfilm och startat upp igen. De var i alla fall jättetrevliga att prata med och när jag mailade dem och ställde frågor så svarade de inom en timme!

Nu har jag beställt en 10 meters Cubgul Glosstex för 118 pund. Till det kommer importavgifter och allt som hör därtill. Detta är ju inget som vi kommer undan ifrån om systemet fungerar som det är tänkt. Jag återkommer när rullen har passerat gränsen och hamnat i Svedala.
                                Kay krut

Nej, det ska inte vara till någon jädrans drönare.

Kommentar

Arbetssätt...