En Cub till - nu skala 1/3.5
Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X
-
Dagens produktion, stabbe och höjdroder.

Nu är det bara några smådetaljer kvar på skelettet. Fästskruvar för stabben på plats. Det främre fästet kommer att vara trimbart med en insexnyckel från ett litet hål i botten liknande "trimskruven" på en riktig Cub.

Nästan komplett skelett väger 1319 gram vilket är lättare än jag räknat med.

Var också tvungen att testa hur den ser ut med motor på plats. Ser ganska OK ut storleksmässigt även om inte helt skalariktigt.

MVH
KjellKommentar
-
Men Kjell, nu får du bromsa. Med den takten lär du hinna med ett par/tre modeller till inför nästa års Östersundsträff. Det blir många modeller att premiärflyga.
Det är intressant att följa ditt "rörbygge" och att se det framskrida i den takten, ja det är nästan otroligt.
Och så är det ingen drönare!
Kay krutKommentar
-
Undrar om inte 4 cylindrar borde klassa som Quad i alla fall??
Lite rörigt är det men rasande snyggt!!
Kul att följa.
// Mats WFlygsmurfenKommentar
-
Bromsa inte som Kay tycker, om möjligt gör färdigt så flyger vi rote, du 1:a jag 2:a och flank höger. 6000 varv och tryckare över Ope så får dom höra sången av 8 cylindrar !!!Dagens produktion, stabbe och höjdroder.

Nu är det bara några smådetaljer kvar på skelettet. Fästskruvar för stabben på plats. Det främre fästet kommer att vara trimbart med en insexnyckel från ett litet hål i botten liknande "trimskruven" på en riktig Cub.

Nästan komplett skelett väger 1319 gram vilket är lättare än jag räknat med.

Var också tvungen att testa hur den ser ut med motor på plats. Ser ganska OK ut storleksmässigt även om inte helt skalariktigt.

MVH
Kjell
Mvh
Matti
Kommentar
-
Matti och Kay, ambitionen är förstås att ha den klar inför sommaren och roteflygning på Östersundsträffen låter som en utmärkt plan. Kanske en tre-grupp också med en av Kays Cubbar som 3:a? I så fall blir det 10-stämmigt!
En tanke slog mig just - vi kanske skall lägga in ett Cub-tema på årets träff...??
MVH
Kjell
"En Cub är verkligen ingen drönare!"Kommentar
-
Cub-tema kanske är vad flera vill ha. Kanske en förevisning vad den kan göra, vingglidning, kort landning, kort start, eller en enkel tävling, flyga 3 min, landa på märke, mm. Masstart av alla med gemensam överflygning!Matti och Kay, ambitionen är förstås att ha den klar inför sommaren och roteflygning på Östersundsträffen låter som en utmärkt plan. Kanske en tre-grupp också med en av Kays Cubbar som 3:a? I så fall blir det 10-stämmigt!
En tanke slog mig just - vi kanske skall lägga in ett Cub-tema på årets träff...??
MVH
Kjell
"En Cub är verkligen ingen drönare!"
Undras hur många Cubbar det handlar om.
:alberteinstein:Kommentar
-
Naturligtvis ska vi ha ett Cup-tema. Det är ju en del Cubar på träffen och en enkel tävling eller något liknande skulle passa fint. Med en Cub kan man göra många roliga manövrar, bara fantasin får flöda. Då inget rekord ännu är satt vad gäller antal Cubar i luften över Ope, kanske det kan vara dags till sommaren. Det får vi jobba på.
Helt rätt, en Cub blir aldrig drönare!
Kay krutKommentar
-
Snyggt! Posta gärna någon detaljbild om du har tid?
Skall ev ha något liknande på ett kommande projekt?
Vad kommer du att använda som fjädring?
// Mats WFlygsmurfenKommentar
-
Gummisnoddarna är bara temporärt. Likaså är fästena för fjädringen onödigt långa och kommer att anpassas när jag vet hur mycket "gummirep" det går åt för att få lagom styrka. Jag har tidigare använt gummirep från stadens friluftsbutik. Finns i olika grovlek och är textilklädd. ungefär som denna:
Gummilina Svart "Shock Cord" har en hög elasticitet mellan 140-180%. Kvalitén på en gummilina avgörs av hur stark gummikärnan är. Detta rep har en kärna beståendes av flera gummisnören som är bundna med flätad polyestersilke. Polyestersilket skyddar kärnan från UV-ljus, fukt och nötning vilket ger en hållbar och stark konstruktion. Polyestersilket har mycket god beständighet mot UV-ljus, saltvatten, slitage och olika kemikalier. Repet är svart, flyter ej i vatten.Hur beställer jag? Repet säljs antingen på löpmeter, spole, coil eller kartong beroende på tillgängliga val under varianter. Köper du exempelvis 10 m x 4 st får du 4 separata rep, med en längd på 10 meter vardera. Repet mäts maskinellt och vi rekommenderar att du räknar med en felmarginal på ±10%. Om du exempelvis behöver 50 meter rep, bör du beställa 55 meter för att vara säker på att få rätt längd. Ångerrätt - som privatperson har du enligt distanshandelslagen 14 dagars ångerrätt från köptillfället. Vid beställning av rep på löpmeter samtycker du till att repet anpassas specifikt för dig, vilket innebär att ångerrätten inte gäller för denna produkt.Exempel på användningsområdenDämpning för koppel och spårlinor.Hissapplikationer.Kantlina för presenning.Pakethållare.SurrningarOlika konstruktioner inom industri.Dykning.Fästlina och kapell. ProduktinformationDiameterLängd spoleTöjningVikt g/mFärg3 mm100 m180 %6Svart4 mm100 m180 %11Svart5 mm100 m180 %19Svart6 mm100 m170 %31Svart7 mm100 m170 %37Svart8 mm100 m170 %48Svart10 mm100 m140 %67Svart12 mm100 m140 %125Svart14 mm100 m140 %167Svart
Med vänlig hälsning, Kjell Nilsson
KjellKommentar
-
Kommentar
-
Kvällen pyssel - ett fjädrat sporrställ á la Cub. Fjäderbladen är gjorda av ett spännband av stål med bredd 16 mm. Den ledade hjulupphängingen kommer från en kupolmutter och en del av en vagnsbult M6. Går att skruva dit så länge hjulet inte är monterat men kan inte skruva upp sig med hjulet på plats. Ok för styrvajrarna skall sättas dit när allt är på plats i kroppen så att viklarna blir bra till motsvarande ok på sidorodret. I kroppen finns 2 muttrar inlödda och hål för skruvar till dessa skall märkas ut och borras. Fast det får bli en annan dag.

MVH
KjellKommentar

Kommentar