S 35 E Draken Förserie av MBS RC Models kommande modell

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nalle
    • sep 2006
    • 326

Tack Ompa!
    Det måste hända saker nu, dels har vi som delmål att dom till den 11 december skall vara så
    klara att dom kan stå på ställen i klubblokalen. Förhoppning finns att det då även ligger en kamolack på dom. Frun sticker till Sydafrika för safari i Krygerparken, nu på tisdag och är
    borta en vecka (tjänsteresa ). Så det finns möjligheter till att bygga lite längre på kvällen än
    vanligt.:sarcastic:
    Sen har man ju blivit som Sotarn, man har skaffat sig en "hemlig" lista :secret:på plan som måste
    byggas och enlig den är det snart dags för ett nytt plan att ta plats i verkstaden. Även detta
    blir en byggsats från grunden med lister,spant och allt som hör där till. :blink:

Tur man är ledig i mellandagarna, så man hinner med en del av allt man vill göra på sin fritid..
    /Nalle :cheers2:

Kommentar

• Ompa
      • aug 2006
      • 2961

Jisses, tjänsteresa till Sydafrika, det var grejor det. Själv skulle jag va glad om jag fick åka till Volvo/SweCon i Eskilstuna :huh:

Blir så sugen på en stickor och stråmn modell så du anar inte. Får se vad det kan bli av med Sotarn's Zero ritning. Det kliar i fingrarna. Men som min byggtakt pga familjeförhållande ser ut nu så...:sarcastic:
      Modellflyg
      En Stört-skön hobby
      :crazy_pilot:
      //Tomas//

Kommentar

• ChristerL
        • maj 2006
        • 1228

Ursprungligen postat av Nalle
        Frun sticker till Sydafrika för safari i Krygerparken, nu på tisdag och är borta en vecka (tjänsteresa ). Så det finns möjligheter till att bygga lite längre på kvällen än
        vanligt.:sarcastic:
        Bara att gratulera till en tidig julklapp!! :icon_winkle:

Ursprungligen postat av Nalle
        Det måste hända saker nu, dels har vi som delmål att dom till den 11 december skall vara så klara att dom kan stå på ställen i klubblokalen.
        Kan du bekräfta att årets Luciafika går av stapeln torsdagen den 11 december? Puh, pust, stånk och stön måste få lite mer gjort på 29an....
        /Christer Landberg

Fw190D9
        Fw190F2
        Hawker Tempest Mk. V
        S29C Tunnan

Kommentar

• Nalle
          • sep 2006
          • 326

Det är väl kul att hon reser och far efter som det är hennes "hobby". Sen att marktjänsten blir lidande får man väl ta..

Jo. Det ska vara Luciakaffe den 11 Dec. enligt Pontus. Lär få helt ok imorgon Tisdag. Och då går det upp på NMK forumet.
          Det kan väl inte vara så mycket kvar på 29.an nu väl.......?

Kommentar

• Nalle
            • sep 2006
            • 326

Igår var det dags för sporrstället att få luckorna tillskurna samt monterade.

Här är lukorna tillskurna samt gångjärnmonterade.
            Är förvånad över hur enkel hela denna prosess med gjuta luckor samt
            att slipa in dom och montera gångjärn har varit. Jag är mer än nöjd med vad jag
            åstakommit. Ja rent av lite stolt! Fast jag kan villigt erkänna, att utan Görans hjälp
            och stöd hade jag varit för feg att testa tror jag. Fast det lät bara svaårare än vad det var!!

Luckorna öppnade och sporrstället passar på att se dagens ljus.
            Det är ingen mekanism för lucköpningen monterad än, där av det tajta
            förhållandet mellan hjul och lucka.

Vy bakifrån. Ser inte allt för dumt ut om man får skryta lite! :blush:
            Ikväll blir det nog en stund i lokalen, och då fundera på hur vi löser
            luckornas öppning och stängningsfunktion.

Sen börjar det närma sig lack!!! :sarcastic:Nix inte sådant man har på paketen, även om vi
            lackar mot jul.
            Nä nu kom Chefen in på kontoret , bäst att smita från denna sida.. :vroam:

På återsende
            Senast redigerad av administrator; 2009-02-18, 21:52.

Kommentar

• Ompa
              • aug 2006
              • 2961

Men Nalle, att chefen kommer in på ditt kontor kan väll inte vara något hinder?? :th_o::secruity:
              Detta är ju både kvalite' (kan ju vem som helst se:lollypop samt teknik :sarcastic:
              För du jobbar väll som kvalitets tekniker? :stupido2:
              Modellflyg
              En Stört-skön hobby
              :crazy_pilot:
              //Tomas//

Kommentar

• Nalle
                • sep 2006
                • 326

Ompa!
                Nog för att min chef är teknik, kvalité samt Flygintresserad. Men han har en ovana att inte blanda ihop arbetesuppgifter och hobbyintressen. Var sak har sin tid säger han.
                JO det stämmer att jag jobbar med Kvalité. Hra hand om alla kalibreringar av mätdon samt våra reklamationer, både intern och externt.

I mellandagarna ska jag se till att bygga modeller på arbetstid!! Då är man
                hemskickad med full lön pga för få ordrar och för stora lager. Då kan man
                väl nästan klassa sig som proffsbyggare efter som man har lön för att bygga?? :sarcastic:

Nä nu är det dags för en frukostkaffe!!

Kommentar

• marell01
                  • maj 2007
                  • 831

kom igen nu, vill se mer av erat bygge...
                  sluta :icon_pidu: o bygg istället :alberteinstein:
                  Senast redigerad av marell01; 2008-12-07, 01:46.
                  Hälsningar
                  /Marcus - Livet börjar vid 9G...

Kommentar

• Nalle
                    • sep 2006
                    • 326

Denna vecka har det inte hänt så mycket på Draken. Dels beror det på att
                    jag har haft en rejäl släng av Ischias och bara riktakt in mig på att klara
                    av jobbet. Sen har det, trot eller ej, varit mycket funderingar och små
                    provande av hur vi ska få igen alla luckor som vi gjort. Igår var vi 4,5 timme
                    i lokalen och bara funderade och mixtrade. Det blir ett kort besök i lokalen även idag.
                    Då planerar vi att prova in nosstället samt montera servot för sporrhjulet.
                    På åter sende!
                    Senast redigerad av Nalle; 2008-12-07, 17:08.

Kommentar

• Arvid DK
                      • nov 2008
                      • 33

Hey Nalle !
                      Hvordan går det med din Ischias ?????? bedre ???

Kan ikke gøre billederne i post 170 større ???

godt Nytår :1wav:

Arvid member of
                      www.electricjets.dk
                      MVH
                      Arvid Jensen
                      Min Youtube Kanal Bygtråd Modelflyveforum DK

Kommentar

• Nalle
                        • sep 2006
                        • 326

Ischias är lugn för till fället. Hoppas att den är det ett tag nu.
                        För det är inge skönt.
                        Jag ska fixa upp större bilder i post 170.

Gott Nytt År själv!!!!

Kommentar

• marell01
                          • maj 2007
                          • 831

jag blir lite orolig när jag ser era luftintag. Det är ganska tvära böjar, ca 40-45´... Det kan ställa till det dragkraftsmässigt. Mitt förra intag såg ut sådär på min JAS. Jag fick massor med tips på rcgroups hur det skulle se ut. Nu kan ni ju tyvärr inte ändra på det men det är ändå en tanke till konstruktören som kanske läser denna tråd. F.Ö tycker jag ni bygger jäkligt proffsigt med roliga kommentarer till bilderna.
                          Mvh
                          Hälsningar

Kommentar

• MBS
                            • feb 2008
                            • 32

Jo, självklart läser jag denna tråd!

Vinklarna på luftintagen är 34 grader. Jag håller med dig om att det går att förbättra något och mest optimalt vore då naturligtvis om rören mellan intagen och motorröret hade mer utdragna och mjukare böjar.
                            Jag har diskuterat formen på mina intag med många personer (bl a Nalle och Sweeper) och då jag var i Danmark på EDF-möte i somras diskuterades formen på olika modellers luftintag, utblås, vinklar, extra lufthål i buken, m.m. flitigt. Min slutsats av allt pratande och andras och egna tester är att ett omgjort och helt optimalt intag på min Draken skulle kunna ge 5-10% mer dragkraft. Då jag har så gott som 1:1 i dragkraft/vikt-förhållande idag (med 14,4V, 2500mAh, 25C) så får denna modifiering vänta.
                            På tal om modifieringar: då jag hade turen att träffa två otroligt skickliga och engagerade byggare (Nalle och Sweeper naturligtvis) vilka tidigt satte sina ickeförlåtande och analyserande händer i denna modell, så har flera modifieringar gjorts på både modell och dokumentation. Toppen!

marell01: Tack för din synpunkt! Min nya modell har mjukare vinklar efter luftintagen.

M v h

Magnus

Kommentar

• marell01
                              • maj 2007
                              • 831

MBS, skönt att höra. Detta var nämligen ett fel som jag själv gjorde med min 39a.
                              Hur går det för byggherrarna då? Längtar efter en uppdatering.
                              MBS, vem laserskär din byggsats? Letar efter en firma som kan göra min jas;-)
                              Hälsningar

Kommentar

• marell01
                                • maj 2007
                                • 831

Hur går det med byggandet? Nästan 2 månader sen senaste uppdateringen...:banghead:
                                Är det svårt med idéerna för luckorna?:stupido2:
                                Hälsningar

Kommentar

Arbetssätt...