Bulldog - skala 1/6
Kollaps
X
-
Fortsätter med övergång kropp/vinge. Först bygger upp framkanten på övergången som sedan slipas och spacklar ner (först epoxy/microballonger sedan vanligt lättviktsspackel).
På undersidan vinge bygger jag upp så att kroppens konturer fortsätter på vingen. Balsa/ply i övergångarna, och blått foam (hård variant) som utfyllnad.
Microballonger och spackel för övergång framkant.
Kommentar
-
👍 1Kommentar
-
Pyssligt att få fin passning men det är värt besväret i slutändan.
Blir snyggt.
// Mats WFlygsmurfenKommentar
-
Bygget går vidare. Nästa steg blev motorkåpan. Börjar med att bygga en ram av balsa/furu som jag skruvar fast på brandväggen. Sedan nosen i blå foam + spackel. Sedan fyller på med grön "foam" (som används för att stoppa växter i) som är otroligt lättformat (därför använde jag inte det för nosdelen). Sedan spackel över allt, tills huvuddelen är klar. Sedan på med underredet, dvs en separat del av kåpan på undersidan (vilket passar bra då den antagligen kommer att dölja motorn). När pluggen är klar börjar jag med ett gäng lager 50g glasfiber i nosen där böjarna är många. Sedan ett lager 150g + ett lager 200g över resten. Fyller på med microballonger för alla imperfetioner allt eftersom. Sedan ett lager "glace", dvs fyllning/spackel för karossarbete. Sedan mycket slipning och Hagmans stålspackel samt Tamiya plastspackel. Lägger även in en 1mm maskeringstejp för att simulera skarvarna i kåpan. Efter en del möda, så har jag en kåpa.
Kommentar
-
...och sedan gjorde jag kåpor där landstället ansluter till kroppen. Började med formar i lila foam som jag klädde med gamla rester av solarlight (tunn solarfilm) för att inte glasfibern skulle fästa på den. Plasten fäster på lägre temp än att foamen smälter, så det funkade. Lite modellera för att täta kanterna mot vingen. Sedan 5 lager 25g glasfiber, och sedan Hagmans stålspackel.
Kommentar
-
Tjusigt! En sådan där motorkåpa kan ju vara en sån utmaning så man skippar projektet?
Men tar man sig igenom det blir det ju kanon!
Trevlig tråd med bra bilder mm. Det uppskattas.
(Vi har för lite byggtrådar här..Måste göra något åt det).
// Mats WFlygsmurfenKommentar
-

Kommentar