KMP SPIT.. Part II

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • taygher
    • jun 2006
    • 735

Jag har inte planerat att vädra den, främst för att jag inte tror att jag lyckas speciellt bra.. Jag har funderat lite på om dekalerna sitter kvar i längden då kroppssidorna blir skapligt kletiga med skalautblåsen.. Men jag resonerar väl som vanligt; -Ett bekymmer i taget!

Skall försöka muta någon med filmkamera när det är dags för flygtur.

Hur går det med P-47:an förresten, Ompa? Har det hänt något senaste månaden?? Hoppas Du har hittat tid att vara i hobbyrummet..
    Flyg lågt och fort!

Mvh, Lars Westin

Kommentar

• bokis
      • maj 2006
      • 5041

Tjusiga bilder!
      Hoppas du får tag på nån som kan filma.skulle vara jättekul o se!
      // Bokis

***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
      (nu även med biskvier!)

Kommentar

• ChristerL
        • maj 2006
        • 1228

Hallå där Lars, nu tar vi och saktar ner lite!! Inte kan du väl redan vara klar för provflygning?? Du har väl inte byggt ett år som jag gjort??!! :lol:

Ursprungligen postat av taygher
        Jag har lyssnat på Bokis och väntar på att få en specialbricka svarvad med diameter 95mm (ca. 150g) som skall fungera som svänghjul/vikt precis framför propellern. Hoppas på att detta gör att jag behöver blya mindre samt att motorn går mjukare.
        Det här låter som ett intressant alternativ. Min chefssvarvare Jim ska komma förbi i helgen och ta mått för en ny spinnermutter, men det här låter "enklare". Du kommer alltså byta ut ordinarie propellerbricka mot den här stora?
        /Christer Landberg

Fw190D9
        Fw190F2
        Hawker Tempest Mk. V
        S29C Tunnan

Kommentar

• colsson
          • maj 2006
          • 1165

Urtjusig modell Lars!
          / Christian Olsson

Kommentar

• JeN
            • maj 2006
            • 44

Spitfire Mk XIV

Hej!
            Det är ena snygga Spitfire ni har fått ihop!
            Jag besökte Barkaby i helgen som gick, och tog en titt på Christers
            Spitfire - den är väldigt snyggt målad och vädrat.

För att dekalerna skall sitta kvar bör de lackas över med någon
            klarlack. Förslagsvis Warbird Colors vattenbaserade från
            Fighteraces i England. ( De färgerna verkar vara identiska med
            hobbyfärgerna från Agama / Xtracrylix från Tjeckien med tillsats
            av härdaren! )

Mvh Jesper

Kommentar

• Ompa
              • aug 2006
              • 2961

Ursprungligen postat av taygher
              Jag har inte planerat att vädra den, främst för att jag inte tror att jag lyckas speciellt bra.. Jag har funderat lite på om dekalerna sitter kvar i längden då kroppssidorna blir skapligt kletiga med skalautblåsen.. Men jag resonerar väl som vanligt; -Ett bekymmer i taget!

Skall försöka muta någon med filmkamera när det är dags för flygtur.

Hur går det med P-47:an förresten, Ompa? Har det hänt något senaste månaden?? Hoppas Du har hittat tid att vara i hobbyrummet..
              Tyvär så har byggaktiviteten inte varit vad jag önskat den senaste månaden. Högtryck på jobbet och i trädgården, för att inte tala om alla jäkla fotbollsmatcher på helgerna :evil: Skulle ha lackat om kropp och vinge den senaste helgen, men... Vad vore livet utan alla MEN PDT_Armataz_02_28
              Har återupptagit mitt heliflygande och det har nog varit den största aktiviteten inom RCflyg den senaste tiden (Har även precis beställt en ny heli oxå PDT_Armataz_02_03 )
              Kanske gör en tråd om det när jag börjar skruva på den, får se.
              Nåväl, det verkar som det kommer att dröja ett tag till innan jag får luft under vingarna på min P-47a. Lovar dock att ta mig i kragen och blåsa på ny färg inom kort så att resterande arbete kan fortskrida. Är väll tvungen att lägga om arbetsplaneringen bara så den rymmer lite modellbyggande.
              Nästa vecka är ju åter en 4dagars vecka, får väll skippa sillen till nubben :?: på midsommar så man orkar lite på lördagen he he he.
              Modellflyg
              En Stört-skön hobby
              :crazy_pilot:
              //Tomas//

Kommentar

• taygher
                • jun 2006
                • 735

Återigen, tack för alla glada tillrop!

Christer, yep jag ska byta ut propellerbrickan mot en specialbricka, diameter 95mm, 3mm tjock med 6,5mm tjockt centrum motsvarande originalbrickan. (Annars går inte den större delen av brickan fri från proppen. ) Jag har gjort en liten skiss på brickan i det lätt underskattade programmet paint.

Jesper, jag har funderat lite och bestämt mig för att lacka modellen med matt lustrekote (stavning??) från Top Flite för säkerhets skull. Inser att modellen inte blir snygg med fladdrande dekaler.. :oops:

Ompa, kämpa på grabben, jag känner igen mig i Din situation. Man har tusen bollar i luften och när en liten stunds lugn infinner sig saknas inspiration att få något gjort i hobbyrummet.. Jag funkar så att jag får en riktig kick i rätt riktning när jag inser att modellen snart är klar och då kan jag bygga halva nätterna.. (Till min frus stooora glädje!!) PDT_Armataz_02_03

Christian, kul att Du tycker den ser vettig ut. Vill gärna ha lite hjälp med div. krutstänk och sot bakom avgasrören med hjälp av airbrush. Du har inte vägarna förbi Tranås?? 8)

Bokis, jag har lokaliserat en mycket god vän komplett med DV-kamera. Nu hoppas jag bara på att landningen blir av "Bokis-kvalitet" i videon..
                Flyg lågt och fort!

Mvh, Lars Westin

Kommentar

• ChristerL
                  • maj 2006
                  • 1228

Tack för ritningen, ser ganska exakt ut som den jag och Jim gjorde igår kväll!! APC-propellerns krökta blad stökade till det lite, men Jim tog lite mått och vi får se ikväll om han kommer förbi med en bricka.
                  /Christer Landberg

Fw190D9
                  Fw190F2
                  Hawker Tempest Mk. V
                  S29C Tunnan

Kommentar

• JeN
                    • maj 2006
                    • 44

Spitfire Mk XIV

Hej!
                    Lustrecote är en bra skyddslack, men den har starka lösningsmedel!
                    Ta det lugnt och se till att underliggande färger är ordentligt torkade,
                    samt spruta i tunna lager, så du inte får för mycket lack på samtidigt.
                    Andra sorters färg inunder riskerar att lyfta och krakelera ifall lacken löser upp den.
                    Mvh Jesper

Kommentar

• Ompa
                      • aug 2006
                      • 2961

Tack taygher det är sånt som värmer. Bara den blir omlackad så hoppas jag det ska driva på lite mera, skulle gärna vilja ha den med på klubbens uppvisning i augusti, även om den inte kanske är flygbar, men för allmän beskådan. Lovar som sagt var att ta mig själv i kragen och ge mig själv en spark i akterkastellet :butthead:
                      Dock ska jag vara funktionär i morgon då klubben anordnar Q500 & SQ500 tävling, hoppas dock på att få något gjort med P-47an denna helg :shock:
                      Modellflyg
                      En Stört-skön hobby
                      :crazy_pilot:
                      //Tomas//

Kommentar

• ChristerL
                        • maj 2006
                        • 1228

Så var det dags för lite bilder, det var ett tag sen....

... tyckte spindeln också som passade på att sätta upp nät mellan fenan och antennen.
                        Har haft lite problem att få till landställen, ena 4" hjulet ville ta i kanten på hjulbrunnen. Tillsist fick jag sätta på ett par Robart 3 1/2" hjul, de var både mindre (så klart) och tunnare. Hjulen låser nu perfekt.

När jag plockade ihop modellen på Modellflygets dag såg jag att påfyllningen av soppa kom precis under vingens luftintag, klantigt! Blev så här; slangen är för vevhusoljan och den röda pluppen sitter på tanknippeln.

Så här blev brickan Jim gjorde åt mig, lite tjockare än den på Lars ritning. Jim försänkte också lite för att få några fler gängor till muttrarna. Vikt? 250 gram!! Blir nu skyldig Jim många pints när vi drar till UK och Flying Legends om några veckor!

Så här ser det ut från sidan.

Fick plocka bort några av blysänkena, 6 x 70 gram sitter kvar. Provflygningen får avgöra om jag kan ta bort någon till.

Genom den stängda huven blinkar ombordglödens diod glatt på instrumentbrädan.

Flt Lt Ray Nash är nu redo för uppdrag. Syrgasmasken är på, seat beltsen är ordentligt åtdragna, huven är stängd och checklistan har gåtts igenom. Nu väntar vi på bra väder!!
                        /Christer Landberg

Fw190D9
                        Fw190F2
                        Hawker Tempest Mk. V
                        S29C Tunnan

Kommentar

• Wåfflan
                          • maj 2006
                          • 218

Har följt denna tråd från början och njutit samt lärt mig en massa av bygget. Gissa vad jag är nervös inför premiären. Tack för en alldeles superb byggtråd!

Stort lycka till önskas!

Kommentar

• taygher
                            • jun 2006
                            • 735

Härliga bilder, Christer!

250g bricka gör säkert nytta så långt fram på modellen. Min leverantör av brickor (?) är tyvärr lite långsammare än Din för jag har inte fått min.. :(

Kul att se också att Flt Lt Ray Nash fick plats under huven!!

Bilder/video från premiären står högt på önskelistan!
                            Flyg lågt och fort!

Mvh, Lars Westin

Kommentar

• Daniel L
                              • nov 2006
                              • 1250

liten fundering bara. Gör inte brickan så att motorn blir slöare i ju med att den får dra runt mer vikt?????
                              glöm inte bilder och filmer:thumbup:

MVH
                              Daniel L

Kommentar

• bokis
                                • maj 2006
                                • 5041

Den accelererar sämre men det har ingen betydelse,den här sortens kärra flygs mjukt o ska oxå gasas mjukt..
                                Vinsten är så mycket större än baksidan,stabil tomgång ,mindre vikt i nosen ju längre fram den kommer och en rätt gjord skiva
                                tar faktiskt bort en del vibrationer..
                                Om man har en hyfsat skalenlig Warbird så är det ofrånkomligt att man måste vikta ner den i fram för orginalen hade en ansenlig vikt i nosen o våra modellmotorer är inte i närheten..
                                // Bokis

***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
                                (nu även med biskvier!)

Kommentar

Arbetssätt...