KMP SPIT.. Part II

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • taygher
    • jun 2006
    • 735

Ahhh oui, en vårkväll i Paris..
    Det låter nästan som om Du saknar Din kompis Cpt Nash.. :lol:
    Själv sitter jag på ett hotell i Bollnäs (mindre exotiskt alltså) och längtar hem till hobbyrummet! SMHI har yrat om vettigt helgväder så det kanske kan bli lite P51D-flygning på söndag, det vore på tiden!

Det här med stoppringarna var helt suveränt, Efter lite finlir ser ställen ut att drivas med hydraulik och rör sig grymt realistiskt både på väg upp och på väg ner. Extra bonus också att det ena stället går nästan ända upp/ned innan det andra börjar följa efter. Poetry in motion!! PDT_Armataz_02_03

Jag hoppas verkligen att jag skall vara klar med min Spit till den 17 maj, i så fall åker den med till Södertälje! Min kommer att se ut som om den precis lämnat bandet i jämförelse med Din snyggt vädrade pärla!!

Flyg lugnt hem och försök inte att passera "mellan benen" på eiffeltornet, sånt funkar bara i flygsimulator!!!

/Lars
    Flyg lågt och fort!

Mvh, Lars Westin

Kommentar

• ChristerL
      • maj 2006
      • 1228

Ursprungligen postat av taygher
      Ahhh oui, en vårkväll i Paris..
      Ahhh oui..... 4-5 grader här nere och regn, till och med några snöflingor en morgon. :? Och när man kommer hem frusen på kvällen har städerskan sänkt temperaturen på rummet till 18 grader, satt AC-fläkten på max och öppnat fönstret..... Mon Dieu!! Ska bli skönt att åka hem till Sverige imorgon!

Ursprungligen postat av taygher
      Jag hoppas verkligen att jag skall vara klar med min Spit till den 17 maj, i så fall åker den med till Södertälje!
      Då har vi båda ett mål att jobba mot, våra Spitfires bredvid varandra i depån!!
      /Christer Landberg

Fw190D9
      Fw190F2
      Hawker Tempest Mk. V
      S29C Tunnan

Kommentar

• Glawe
        • feb 2007
        • 2126

Om du har möjlighet så skall du ta dig in till stan, närmare bestämt till Mont Matre, Från Charles de Gualle så ta tåget till Gar de Nord, byta där till metron och hoppa av på Pigalle (metro stationen heter så) gå sen gatan rakt upp för backen (Mc ligger på hörnan). När du kommer upp till en gata som heter Rue Yvonne le Tac (har för mig det är andra gatan) så går du till höger. ca 50 meter (kommer du fram till Sacre Cour har du gått för lång) kommer man fram till ett Y kors och där ligger en liten resturang/pub som har en sjukt god sallad. Skålen man får innehåller säkert ett helt kilo sallad med friterad potatis, getost och andra läckerheter. Tyvärr kommer jag inte ihåg va sället heter, men det finns bara ett ställe däromkring som serverar denna sallad.

Sorry får trådbrytning och min franska är inte vad den borde vara, tillbaka till bygget

/Glawe
        Mvh / Fredrik Glawe.

Kommentar

• ChristerL
          • maj 2006
          • 1228

Tack för tipset Glawe!
          Hinner inte med denna gång, men ska ner om två veckor igen. Kanske då!
          Jag ska försöka besöka flygmuseet på Le Bourget också. Jag har varit på Paris Air Show 1999 och 2005 (A Tempest nut in Paris), men då inte riktigt orkat gå igenom museet ordentligt.
          /Christer Landberg

Fw190D9
          Fw190F2
          Hawker Tempest Mk. V
          S29C Tunnan

Kommentar

• Glawe
            • feb 2007
            • 2126

Paris är mitt andra hem (kankse inte, men jag har varit där 5ggr privat och jobbat där totalt i en månads tid)

Naturhistoriska museet kan jag varmt rekomendera med. Dom har delar av en t-rex där som är riktigt cool
            Mvh / Fredrik Glawe.

Kommentar

• ChristerL
              • maj 2006
              • 1228

När katten är borta dansar Spitfiren på köksbordet....

Så har man äntligen stökat över både två kurser i Paris (blev inget Le Bourget eller sallad :( ) och påskhelgen. Nu är man istället ensam hemma med tre barn (4-16 år) när frugan är på kurs i Paris under tre veckor. Så målet är nu att utnyttja kvällarna efter kl. 21 till att få klart Spitfiren!!!

För att få lite överblick släpade jag ikväll upp modellen på köksbordet. Torkade av en del tidigare wash, la på lite slitningar (silverpenna och slippapper) och gnuggade in röd/svart/grå-kritpulver lite här och där för att få lite ojämnheter i färgen.
              Är inte helt nöjd ännu och ska även gå över undersidan en annan kväll. Det skulle helt klart blivit mycket bättre med en modell med "riktiga" nitar och plåtskarvar på vinge å stabbe, men nu är det som det är....

Avslutar uppdateringen med en vacker och konstnärlig bild från Paris. Detta är vad man kan skapa av ett besök i byns närbutik, med rummets papperskorg och genom att tömma korridorens ismaskin. Skål!! :partyman:

/Christer Landberg

Fw190D9
              Fw190F2
              Hawker Tempest Mk. V
              S29C Tunnan

Kommentar

• bokis
                • maj 2006
                • 5041

Alltid trevligt med kreativa männinskor.. Männinskan uppfinningsrikedom slutar aldrig o förvåna..Vacker bild!
                // Bokis

***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
                (nu även med biskvier!)

Kommentar

• Ompa
                  • aug 2006
                  • 2961

Christer, vart ska detta sluta???
                  Önskar att mina tvillingar var ett par år äldre, märker nu att jag inte kommer riktigt dit jag vill med min P-47a. Kommer snart med uppdateringar på min tråd.
                  Vädringen av din spitt är bara för grym :evil:
                  Modellflyg
                  En Stört-skön hobby
                  :crazy_pilot:
                  //Tomas//

Kommentar

• ChristerL
                    • maj 2006
                    • 1228

Tittat på för många obduktionsscener i CSI? Möjligt.... Ikväll kom sågen och mattkniven fram. Kanske det blir lite fler hål imorgon kväll, hehe! :badgrin:

OBS M3-muttern som håller Sqn Ldr Nash ordentligt (förhoppningsvis!) på plats i cockpit. Påminner undertecknad om en rolig sak:
                    "Jag har ett hål i ryggen, men det sitter så långt ner så det sk-ter jag i!!"
                    /Christer Landberg

Fw190D9
                    Fw190F2
                    Hawker Tempest Mk. V
                    S29C Tunnan

Kommentar

• ChristerL
                      • maj 2006
                      • 1228

Sitter just nu och smuttar på ett glas iskall fransk 1664 efter ett par timmar i hobbyrummet. Målet med kvällens övningar var att få till lite mer "slitning" på kroppen och snygga till avgasrören.

Avgasrör brukar ju skifta i färgerna pga värmen, de som sitter längst bak brukar vara gråast. Drog på lite av en blandning av Tamiya NATO Black/Smoke/Brun på ändarna och avrundade sen med Light Grey/NATO Black-blandning. Det hade varit lättare om varje rör varit separat men tycker ändå det blev skapligt.

Här är avgasrören tillfälligt på plats och "avgaserna" på kroppen påmålad. Använde ovanstående blandningar i varsin kopp så jag enkelt kunde hoppa fram och tillbaka. På de flesta bilder av Spitfiren jag sett är detta ganska sparsamt, så gjorde jag också...

Vänster sida....

.... och i närbild.

La maskeringstejp på ovansidan av alla längsgående plåtskarvar och la på lite av den mörka färgblandningen. Med ett papper täckte jag kanterna på inspektionsluckan och gjorde lite skuggningar.

Ett litet pottpuri av bilder:

Ska ev. gå över med lite stålull när färgerna torkat ordentligt, men det blir morgondagens syssla.

Nu är ölen slut och det är dags att gå efter en ny!
                      /Christer Landberg

Fw190D9
                      Fw190F2
                      Hawker Tempest Mk. V
                      S29C Tunnan

Kommentar

• Ompa
                        • aug 2006
                        • 2961

Börjar din kärra snart bli färdig Christer?
                        Får ångest när jag ser vad du gjort med din spitt :lol:
                        Modellflyg
                        En Stört-skön hobby
                        :crazy_pilot:
                        //Tomas//

Kommentar

• JohanS
                          • feb 2007
                          • 33

Snyggt jobbat Christer, ser ut som att Neil's P40 tråd gör nytta Ut och flyg med den nu så vi får en video att kolla på.... Jag behöver det ... Är så fruktansvärt le på att slipa, spackla & grunda...

Johan

Kommentar

• Sweeper
                            • jun 2006
                            • 3961

Du gör ett suveränt jobb Christer! PDT_Armataz_02_43

Johan, hur kan du vara så trött på att spackla, slipa och grunda? Det som är såååå skoj! ;-)

Göran
                            Sponsrad av MBS RC Models

Admin RC Scalebuilder siten

Kommentar

• JohanS
                              • feb 2007
                              • 33

Ursprungligen postat av Sweeper
                              Du gör ett suveränt jobb Christer! PDT_Armataz_02_43

Johan, hur kan du vara så trött på att spackla, slipa och grunda? Det som är såååå skoj! ;-)

Göran
                              Det måste var nå'n form av arbetsskada hos dig :lol: Dessutom har min Tigercat 50% mer vingyta än din B25:a.

Jag vill flyga med den NUUU :!: :!: :!:

Johan

Kommentar

• ChristerL
                                • maj 2006
                                • 1228

Tack grabbar!

Klart den ska flyga snart, målet är fortfarande att den ska flyga på Södertälje MFKs Modellflygets Dag den 17 maj!

Neil är ett bra bollplank. Mailade bilder igår och han tycker det ser ut som Nash "had a very close encounter with an FW190"!! :lol:

Tanken har ju varit att jag ska avsluta med ett par lager av WBCs Clear Satin, men Neil tycker det blev lite för blankt på sin P40. Han rekommenderar först WBC Clear (för att inte riskera att vita färger gulnar) innan man avslutar med ett lager "matt polyurethane varnish" för att få en mer realistisk finish. Jaha, då är det den vanliga frågan som jag ställt många gånger: Var hittar man en sån lack som klarar minst 5% nitro??

Slipa? Spackla? Grunda? Vad är det??
                                /Christer Landberg

Fw190D9
                                Fw190F2
                                Hawker Tempest Mk. V
                                S29C Tunnan

Kommentar

Arbetssätt...