KMP SPIT.. Part II

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ChristerL
    • maj 2006
    • 1228

Jaha.... Jag brukar ju inleda mina inlägg i den här tråden med "Kommer ni ihåg mig?"........

Så var det då äntligen dags. Perfekt väder på Påldalen i Nykvarn ikväll. Det var ingen tvekan! Nu skulle hon upp!

Som vanligt påhejad av ett gäng under ledning av Lelle! Efter lite skruvande på nålen och försök till taxning, som bara var att glömma, stog hon där på startbanan. Efter 3-4 försök som slutade med nostipp fick mekanikern hålla i stjärten tills det var fullgas och fullt höjdroder utslag. Nu gick det!!!
    Upp på lite höjd, trimma lite dyk. Assistans av meken igen för att få in ställen. (Hmm.. jag var nog "lite" nervös.) Flög nog 5-6 minuter. Mest lugna 8or där Spitfiren är så jäkla snygg. Provade rollar vilka blev mjuka, en stor rund looping.
    Dags för landning, hade redan på förhand bestämt mig för att strunta i flaps. Kanske lite fort, OK enligt Lelle. Men när jag försökte plana ut steg den raskt mot skyn igen. Hmmm... Till sist satte den sig i slutet av banan med ett lätt krasch.... Trodde jag gjort en "Ompa" men visade sig att det bara var skruvarna till stället som släppt i trät. Lätt fixat! Phu!!

Reflektioner:
    - Helt omöjlig att taxa. Ska se om jag kan vinkla benen lite mer. Kanske göra som Taygher och stoppa i kullager i hjulen.
    - Hade nålen ute lite drygt ett varv i höstas. Nu hade jag nålen ute 1/2 varv!!?? Någon som vet på ett ungefär hur mycket det brukar vara??
    - Flög faktiskt mest på fullgas, inte värsta draget. Kanske gå tillbaka till samma storlek på prop jag flög #1 med. (Kommer inte ihåg dimensioner just nu.)
    - Flaps är nog ett måste. Kanske lite mer expo på höjden tyckte Lelle, ska prova det!

Nu ska jag fixa till blessyrerna, sen ska hon upp igen. Sen kanske det blir lite vädring!

Tack till alla på fältet, Mats bakom kameran, men speciellt till Genland som ju skänkte modellen till mig efter kraschen av #1.

Tusen tack Kent!! :icon_pidu:
    Bifogade filer
    /Christer Landberg

Fw190D9
    Fw190F2
    Hawker Tempest Mk. V
    S29C Tunnan

Kommentar

• taygher
      • jun 2006
      • 735

Härligt Christer!!! :thumbup::fans:

Jag känner igen i princip allt Du skriver om Spitten, den är inte speciellt enkel att taxa med och landning utan splitklaffarna nere?? Det hade jag aldrig gett mig på med min i alla fall..

När jag skulle landa min första gången hade jag inte modifierat klaffarna så maxutslaget var väl 50-55 grader = höll inte på att få ner henne alls..

Med rejält utslag på klaffarna (luftbromsarna) så är hon en dröm att landa i direkt jämförelse, testa det nästa gång!

GRATTIS hur som helst!!!
      Flyg lågt och fort!

Mvh, Lars Westin

Kommentar

• genland
        • maj 2006
        • 1228

Äntligen!!!
        Grattis Christer!:thumbup:

Mvh Kent

Kommentar

• Lelle
          • aug 2007
          • 1472

äntligen !

Grattis Christer.

Den flög så graciöst och fint när den väl kom i luften. Spitten är ett så vackert flygplan att man nästan får ståpäls. Du gjord en en riktigt fin flygning med den. Flög den som flygplan ska flygas.

Landningen blev lite väl spännande eftersom den var så känslig på höjrodret. Hastigheten var kanske lite hög, men inte i överkant. Spitten gjorde ett par rejäla upptagningar på 3-4 meter varje gång du försökte att plana ut. Slutade med en lätt noskänning. Ett par nya skruvar till landställen och hon är klar for fight igen.

Härligt Christer.

Vi ses på MFD i morgon.
          /Lelle

Kommentar

• Per P
            • jun 2007
            • 1285

Grattis! Ännu en Spitfire i luften! Kan inte bli för många =)
            Vet dock inte om det alltid hjälper, men jag flyttade roderhornen en bit bakåt på klaffarna på min Spitfire och fick de utslagen jag ville ha med en gång. Har även för mig att ESM placerat gångjärnen närmare underkanten av vingen på min Spitfire än de gjorde på "första utgåvan". Kolla om du kan flytta gångjärnen.

Återigen grattis till lyckad provflygning!!:lollypop:
            Våga vägra Powerbox!

Futaba T26SZ

Kommentar

• wesse
              • maj 2007
              • 5864

Oj det va en rackarns snyggen pilot kärran va finer den oxå grattis till premiären... må sällsamheten o kvinnor vara med dig på flygningarna med denna graciösa modell :1wav:

:love: Get high with hovering
              not drugs :love:

Kommentar

• ChristerL
                • maj 2006
                • 1228

Tack för alla snälla kommentarer, speciellt Wesses! :grouphug:

Att inte använde flapsen bestämde jag mig redan innan flygningen. Ville prova utan, hade flygningen med #1 som klippte i lågfart i bakhuvudet. Men helt klart kommer de provas på nästa flygning. Den här Spitfiren är också mycket lättare än #1 med massa lull-lull.

Kanske KMP har snott mina idéer Per? Jag har nämligen monterat vanliga gångjärn närmare underkanten både på #1 och #2. Får nu så här stora utslag. (Roderhornet tar i vingens undersida!) Fast det ser ut som du har lite mer...:

Tayger, vad använde du för propp när du flög med Saito 1.25? Andra som har tips? Tyckte det gick lite långsamt i luften även om man kanske lurar sig själv. Drag fanns ju till stor looping, men jag gjorde ju nästan hela flygningen på fullgas..
                /Christer Landberg

Fw190D9
                Fw190F2
                Hawker Tempest Mk. V
                S29C Tunnan

Kommentar

• Per P
                  • jun 2007
                  • 1285

Hehe, ooops..... såg det i tråden sen när jag började läsa igenom den lite mer noggrant:banghead:

Hur har du satt klaffen i radion? På en 2-läges-switch eller så du kan ställa utslaget?
                  Våga vägra Powerbox!

Futaba T26SZ

Kommentar

• ChristerL
                    • maj 2006
                    • 1228

Ursprungligen postat av Per P
                    Hur har du satt klaffen i radion? På en 2-läges-switch eller så du kan ställa utslaget?
                    Lagt den på en 2-läges-switch.
                    /Christer Landberg

Fw190D9
                    Fw190F2
                    Hawker Tempest Mk. V
                    S29C Tunnan

Kommentar

• taygher
                      • jun 2006
                      • 735

Ursprungligen postat av ChristerL
                      Tayger, vad använde du för propp när du flög med Saito 1.25? Andra som har tips? Tyckte det gick lite långsamt i luften även om man kanske lurar sig själv. Drag fanns ju till stor looping, men jag gjorde ju nästan hela flygningen på fullgas..
                      Om jag inte minns fel hade jag en APC 16x6 på min Saito 125:a.
                      Nu har jag APC 17x8 på min Saito 180.
                      Flyg lågt och fort!

Mvh, Lars Westin

Kommentar

• Ompa
                        • aug 2006
                        • 2961

Härligt Christer att den fått sitt luftdop, och är hel :thumbup:
                        Får väll kalla din premiär "En halv Ompa" då :sarcastic:

Fasiken, nu har jag både fått en byggklass "Ompa klass" och en premiärflygnings status uppkallad efter mig "En Ompa..."
                        Vad månne det bli härnäst? :stupido2::lollypop:Törs man tänka tanken? :scared:

Tyvärr av personliga skäl kan jag inte närvara i morgon hos er på MFD, fast jag hemskt gärna vill.

Hoppas att vi däremot ses i Eskilstuna 6/6 istället. Med din & Tayghers Spittar & Min Thunderbolt. Troligtvis även min P51.
                        Ser även fram emot Lelles Stearman.
                        Modellflyg
                        En Stört-skön hobby
                        :crazy_pilot:
                        //Tomas//

Kommentar

• Sweeper
                          • jun 2006
                          • 3961

Ett stort grattis Christer! Bra jobbat!:icon_pidu:

Med soliga halsningar fran ett soligt Fresno, Californien.

Goran
                          Sponsrad av MBS RC Models

Admin RC Scalebuilder siten

Kommentar

• Ompa
                            • aug 2006
                            • 2961

Fresno, hmmm. Inte Frösön då? :sarcastic:

Göran Kommer du hem till WB träffen 6/6 i Eskilstuna?
                            Modellflyg
                            En Stört-skön hobby
                            :crazy_pilot:
                            //Tomas//

Kommentar

• Sweeper
                              • jun 2006
                              • 3961

Stundtals sa onskar jag att det var Froson. 37 grader varmt idag och knappt nagon vind forren efter lunch....

Nej, jag kommer tyvarr inte att hinna hem till den 6/6. Efter Fresno sa kommer jag att bege mig upp mot Seattle, Washington och besoka en del museum pa vagen dit, traffa nagra fler vanner. Fran Seattle sa blir det flyg till Albuquerque, New Mexico for att traffa en annan van och flyga mer. Darefter blir det en ny flygtur till Birmingham Alabama for att traffa min riktigt goda van Mike Chilson och flyga lite mer modellflyg. Och jag skall aven forsoka fa med mig ett nytt projekt hem....om det gar da det ar en ganska stor modell.

Goran
                              Sponsrad av MBS RC Models

Admin RC Scalebuilder siten

Kommentar

• ChristerL
                                • maj 2006
                                • 1228

Ursprungligen postat av Sweeper
                                Nej, jag kommer tyvarr inte att hinna hem till den 6/6. Efter Fresno sa kommer jag att bege mig upp mot Seattle, Washington och besoka en del museum pa vagen dit, traffa nagra fler vanner. Fran Seattle sa blir det flyg till Albuquerque, New Mexico for att traffa en annan van och flyga mer. Darefter blir det en ny flygtur till Birmingham Alabama for att traffa min riktigt goda van Mike Chilson och flyga lite mer modellflyg. Och jag skall aven forsoka fa med mig ett nytt projekt hem....om det gar da det ar en ganska stor modell.
                                Men du hinner hem till jul?? :girl_wacko:
                                /Christer Landberg

Fw190D9
                                Fw190F2
                                Hawker Tempest Mk. V
                                S29C Tunnan

Kommentar

Arbetssätt...