Pilot RC - YAK yellow flame

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sigun
    • aug 2007
    • 3942

Hej
    Idag blev det fyra 10 minuters flygningar med yak:en och kan bara säga att den flyger väldigt fint. Sista flygningen blev extra spännande då motorn stannade tur vi har lång landningsbana för jag fick sätta ner planet i bortändan på fältet.

Här är lite bilder, nu när spinner och motoratrappen är på plats med.

Här syns motoratrappen

Närbild högersidan

och vänstersidan

Nu har motorn gått 4 liter och den började fyrtakta på sista två rundorna så vi nästa flygtur blir det till att justera om motorn lite igen.

/Martin
    Senast redigerad av Sigun; 2009-05-03, 17:00.

Kommentar

• taygher
      • jun 2006
      • 735

Härliga bilder, Martin!
      Yaken ser mycket bra ut med spinnern på plats, coolt med kolfiber..:thumbup:

Skönt att höra att nödlandningen gick bra, det är ju lite knepigt att fälla in ställen på en sådan här modell för buklandning på någon åker..
      Flyg lågt och fort!

Mvh, Lars Westin

Kommentar

• DrHanke
        • maj 2006
        • 5249

härligt sigun hoppas bara det fina vädret håller i sig nu resten av sommarn
        //DrHanke

*** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

Kommentar

• Sigun
          • aug 2007
          • 3942

Fick en bild skickad till mig från en klubbkompis som tog flyby bild idag . Får väl tvinga någon att filma lite mer framöver.

Att flyga utan motor är spännande, men yaken var väldigt snäll och bara gled utan att klippa så landningen var helt okritisk. Kan vara bra att veta om det händer igen.

/Martin
          Bifogade filer

Kommentar

• DontHitMe
            • aug 2007
            • 247

Ursprungligen postat av Sigun
            Fick en bild skickad till mig från en klubbkompis som tog flyby bild idag . Får väl tvinga någon att filma lite mer framöver.

Att flyga utan motor är spännande, men yaken var väldigt snäll och bara gled utan att klippa så landningen var helt okritisk. Kan vara bra att veta om det händer igen.

/Martin
            Japp. Man ser på kortet att propellern står stilla..:stupido2::sarcastic:
            Skönt att höra att det gick bra iallafall. :thumbup: Jag var tvungen att åka hem tidigt, så jag missade ju detta. :banghead:
            //Fabbe

Hellre ladda än kladda!!
            Fast kladda är oxå kul!

www.dackeflyers.se

Kommentar

• DrHanke
              • maj 2006
              • 5249

dags att montera om proppen ett par grader så den står parallelt med vingarna då motor inte går så slipper du råka bryta proppen vid landning...
              //DrHanke

*** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

Kommentar

• hovhas
                • jun 2006
                • 88

Ursprungligen postat av drhanke
                dags att montera om proppen ett par grader så den står parallelt med vingarna då motor inte går så slipper du råka bryta proppen vid landning...
                ??
                Ju mer man flyg!

Kommentar

• hovhas
                  • jun 2006
                  • 88

Ursprungligen postat av hovhas
                  ??
                  !!
                  Ju mer man flyg!

Kommentar

• ronas 22
                    • jan 2009
                    • 104

Väldigt snygg modell sigun. Får gratulerar för de lyckade flygturerna.
                    /ronas kockaya
                    mfk stratos:thumbup:

Kommentar

• Sigun
                      • aug 2007
                      • 3942

Tack.. Kommer väl lite mer film framöver på den gissar jag , Ska bygga om mitt gaslinkage lite först bara.

/Martin

Kommentar

• Sigun
                        • aug 2007
                        • 3942

Hej hopp
                        Efter lite påläsning på diverse forum och frågor till diverse personer så har jag nu löst problemet med min gasarm. Eftersom orginalet är så fruktansvärt kort på MT-57:an så behöver man förlänga denna arm för att kunna utnyttja servot och motorn lite bättre. Med orginalarmen så ökade motorn 1000rpm på 0,5mm spakrörelse och det kändes inte bra när man börja leka lite närmre marken . Därför har jag nu tagit en metallservo arm från ett hitec servo, slipat ner slitsen till splinsen och därefter skruvat och epoxilimmat fast armen på originalarmen, verkar bli bra så långt, glömde tyvärr kameran uppe idag men ska ta några bilder på resultatet innna jag monterar dit armen igen. På denna arm kommer de monteras M3 kullinkar och så även på gasservot, därefter så hoppas jag kunna utnyttja lite mer av servots slaglängd för att kontrollera motorn på ett bättre vis .

Hoppas detta lilla tips kan hjälpa andra i nöd om ni inte redan råkat ut för detta problem...

/Martin

Kommentar

• Sigun
                          • aug 2007
                          • 3942

Lovade lite bilder på hur jag löste problemet med min korta gasarm. Tror det här blev riktigt bra

Fyllde även hålet i armen ovanfrån med epoxi

Kommentar

• ronas 22
                            • jan 2009
                            • 104

ser ut som att du löst problemet väl! hoppas nu på det bästa
                            /ronas
                            /ronas kockaya
                            mfk stratos:thumbup:

Kommentar

• Tobbe O
                              • maj 2006
                              • 1431

Nog blir det där bra, annars finns det färdiga motorer, jag har två
                              //Tobbe

Kommentar

• Sigun
                                • aug 2007
                                • 3942

Tobbe
                                När det gäller motorer så håller jag mig borta från ARF modellerna från DA Bättre göra som Kenneth och köpa en i en byggsats och lära sig hur saker och ting fungerar hihi. :lollypop::lollypop:

Ursprungligen postat av Tobbe O
                                Nog blir det där bra, annars finns det färdiga motorer, jag har två

Kommentar

Arbetssätt...