Pilot RC - YAK yellow flame

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sigun
    • aug 2007
    • 3942

Tackar för påminnelsen , har läst denna artikel innan. Då ska de nog lösa sig ska bara justera in det sista så blir det säkert bra.

/Martin

Kommentar

• Sigun
      • aug 2007
      • 3942

Hej
      Sakta men säkert rör bygget sig framåt. Har fått ihop pushpull styrningen till sidroder och monterat dit stabbarna och dess servon. Har programerat radio och provkört servona, rejäla utslag blir det . Har dock mer att ge om man vill men tror nog att det räcker som jag har det nu.

Idag började jag titta lite på motormonteringen och tog då fram min fina motormall och lade på brandväggen. Blev dock lite konfunderad över linjerna till DA-50 när jag lägger mallen så att DA 50 hålen ligger rätt så hamnar jag på mittlinjen ? Trodde jag skulle vara på den högra linjen som ni ser så har jag ritat dig gröna runda ringar där jag tänkt borra för MT-57:an. Men när jag har mallen på så hamnar jag på mittersta linjen och inte den högra. Gissar väl att det är rätt att hamna på den mittersta linjen men tänkte bara dubbelkolla innan man sätter borren i brandväggen.

Den högra linjen är kanske bara till för att visa hur motorvinkeln blir ?

/Martin
      Bifogade filer

Kommentar

• zymos
        • maj 2008
        • 48

Jag lade mallens mittlinjer mot den högra mittlinjen och borrade, blev perfekt. Skar även ut hela den runda ringen som hamnar exakt bakom choken på MT57an. Allt enl Tony's rekommendation.

Kommentar

• Sigun
          • aug 2007
          • 3942

Tycker de är skumt för om du kollar min imålade ringar så ser allt ut att ligga väldigt snett mot DA-50 markeringarna det var därför jag blev lite fundersam över det hela. När jag sedan tog mallen och gjorde hål för DA fästet så hamnade jag på mittersta linjen ???.

Kommentar

• zymos
            • maj 2008
            • 48

Du har nog bara mätt fel. Om du jämför mallen och din bild så stämmer inte avstånden mellan da50 och mt57 som du har ritat dit. På mallen är MT57an helt centrerad mot DA50 men inte på din platta.

Kommentar

• zymos
              • maj 2008
              • 48

Om man kollar på din platta så ser man att du har centrerat mallen på mittlinjen när du ritat dit mt57an.

Kommentar

• zymos
                • maj 2008
                • 48

På denna bild kan du se att du ska mer åt höger.

Kommentar

• Sigun
                  • aug 2007
                  • 3942

Ursprungligen postat av zymos
                  Du har nog bara mätt fel. Om du jämför mallen och din bild så stämmer inte avstånden mellan da50 och mt57 som du har ritat dit. På mallen är MT57an helt centrerad mot DA50 men inte på din platta.
                  Hej Zymos
                  Det jag gjorde var att lägga mallen på den vänstra centrumlinjen dvs den som inte är i centrum och ritade därefter ut hålen på plattan, när jag gjort detta så såg det inte rätt ut varvid jag gjorde upp hålen i mallen för DA motorn och jämförde när jag kolla mot DA mallen så ligger den mitt på centrumlinjen så om jag bara ritar om min MT-57 enligt centrumlinjen så blir det säkerligen rätt.

/Martin

Kommentar

• zymos
                    • maj 2008
                    • 48

Hej Martin,

Mät en gång så ska du se att den vänstra är i centrum på plattan och den högra inte är det

Kommentar

• Sigun
                      • aug 2007
                      • 3942

Hej
                      Jo du har rätt att de vänstra strecket är de som är mest centrerat på plattan men varför har de då satt DA-Markeringarna enligt det högra strecket ?

Kommentar

• zymos
                        • maj 2008
                        • 48

Motorn ska inte sitta i mitten av plattan. Detta eftersom du ska montera plattan med en högerriktning på 2grader. Skulle du sätta motorn i mitten så skulle propellern inte komma ut i mitten av kåpan.
                        Om du kollar markeringen där plattan ska sitta för DA så ser du att den vänstra sidan sett framifrån är 5mm kortare än den högra sidan. Det blir ganska exakt 2graders höger riktning på motorn.

Så när jag skulle fästa min platta så gjorde jag nya markeringar längre bak med 5mm skillnad.

Mvh
                        Jocke

Kommentar

• Sigun
                          • aug 2007
                          • 3942

Hej Jocke.
                          Då ska jag alltså rita in markeringarna till motorn efter det högra strecket för att de ska bli rätt vinkel. Har med upptäckt att de skiljer 5mm på längden så nu ska jag bara backa motorfästet några cm så att de passar till MT-57:an.

/Martin

Kommentar

• Kenna
                            • maj 2006
                            • 233

Upptäckte att även då det står att motoraxeln är 10x1.25 i manualen jag har så är den i själva verket 10x1.0, dvs den kontramutter jag skaffade som var 10x1.25 inte passar och efter koll med gängtolk är stigningen mycket riktigt 1.0.

Värt att kolla innan kontramutter inskaffas kanske.. (MT57-motorn)

Kommentar

• zymos
                              • maj 2008
                              • 48

Ursprungligen postat av Sigun
                              Hej Jocke.
                              Då ska jag alltså rita in markeringarna till motorn efter det högra strecket för att de ska bli rätt vinkel. Har med upptäckt att de skiljer 5mm på längden så nu ska jag bara backa motorfästet några cm så att de passar till MT-57:an.

/Martin
                              Exakt!

Själv ska jag ta och göra hålet i kåpan ikväll. Alltid lika spännande.

Kommentar

• Sigun
                                • aug 2007
                                • 3942

Det är ju nästa fundering man har. Hur märker man enklast ut vart man ska kapa bort i kåpan. Här vill man ju absolut inte göra fel !. Tips mottages tacksamt

/Martin

Kommentar

Arbetssätt...