JAS 39 1:10 / Minifan / Betabyggare sökes

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • marell01
    • maj 2007
    • 831

Plankningen är påbörjad...

Jaha kära byggdagboken. Ikväll påbörjades plankningen av nosen. Detta är faktiskt ganska kul tycker jag för maskinen växer fram på ett tilltalande sätt.
    Först ut är nosen. Denna behöver plankas för att kunna sätta dit luftdelaren o väggen innanför kluftintagen som skall monteras i nästa steg.

Jag hann med att planka nästan hela ovansidan. Bitarna är inte limmade än utan bara fuktade med funsterputs och ditklämmda för att få den rätta formen.

På mitt 37-projekt fick jag ju planka en del o det märktes när jag nu började igen. Det blev liksom bra på första försöket:thumbup:

Nedan ser ni fästet till luftdelaren och sidoväggen. Denna sitter på spant F6 och man gör helt enkelt ett hål för den i plankningen...

Luftdelaren provmonteras.

...liksom skiljeväggen...

Nedan ser man även hålen för luftintagens stödsprygel. Det är de två kvadratiska hålen...

Insugens delar är plastade och slipade. Nästa steg blir ett lager sprutspackel för den där perfekta ytan. Jag fick tag på 1 mm lexan och 0.5 mm polystyrene plast i den lokala butiken där jag och min sambo skulle kolla efter servetter till bröllopet:vroam:Snacka om röta :sarcastic:Observera min alldeles nybyggda vacuumbox som delarna står på.

En gummianslutning att stoppa.... just det damsugaren i:th_o:

Det var allt för den här morgonen.

Go´natt
    Senast redigerad av marell01; 2010-01-09, 01:50. Anledning: Bildtexter
    Hälsningar
    /Marcus - Livet börjar vid 9G...

Kommentar

• marell01
      • maj 2007
      • 831

Första canopyn..

Idag provade jag för första gången att dra en canopy i min nybyggda vacuumsug.
      Resultatet blev sådär. Jag måste göra en stabilare ram att sätta plasten i.

Mvh
      Bifogade filer
      Hälsningar

Kommentar

• marell01
        • maj 2007
        • 831

Ursprungligen postat av Fot
        Grattis! Bröllop under MSFI'10 gissar jag! ;-) Själv har jag världens bästa sambo som jag förlovade mig med 1/1 iår.
        Grattis!
        Nä jag gifter mig inte under MSFI, det räckte med att jag var borta förra året. Bröllopet sker två veckor efter:thumbup:
        Hälsningar

Kommentar

• marell01
          • maj 2007
          • 831

Idag fortsatte putsandet av pluggarna till insuget. Dessa bör bli klara till onsdag. Efter det skall jag dra några exemplar och utvärdera kvaliten.

Jag har uppdaterat första inlägget med en ny manual. Denna är tvådelad och saknar viss text men jag vill ändå visa bilderna och upplägget. Kommentera gärna.
          Mvh
          Hälsningar

Kommentar

• jonols
            • nov 2009
            • 168

Marcus, jag kan bara säga att din byggbeskrivning ser riktigt bra ut. Bilderna är mycket tydliga och enkla att förstå med de olika färgerna. Bra att du lägger till Remarks/Tips vid de byggmoment detta krävs. Såg dock att du inte hade kommenterat canardvingarna, att man bygger dem rakt på bordet och sedan tar bort "piggarna", men det kommer hoppas jag. Jag ser inga problem att bygga efter din ritning trots att det är 28 år sedan jag senast byggde i balsa...

Vad tror du om ritningar på vapenlast/fälltank om man vill bygga dem med?

Jag tror också som har sagts tidigare att ett alternativ 3 (med allt) är nog bäst som byggsats, så slipper man leta efter passande gångjärn, kullager(!) och annat skoj.

Ser verkligen fram emot resultatet av ditt bygge och det är kul att du delar med dig och vill ha synpunkter.

MVH
            Jonas
            Senast redigerad av jonols; 2010-01-12, 19:50.

Kommentar

• marell01
              • maj 2007
              • 831

Ursprungligen postat av jonols
              Marcus, jag kan bara säga att din byggbeskrivning ser riktigt bra ut. Bilderna är mycket tydliga och enkla att förstå med de olika färgerna. Bra att du lägger till Remarks/Tips vid de byggmoment detta krävs. Såg dock att du inte hade kommenterat canardvingarna, att man bygger dem rakt på bordet och sedan tar bort "piggarna", men det kommer hoppas jag. Jag ser inga problem att bygga efter din ritning trots att det är 28 år sedan jag senast byggde i balsa...

Vad tror du om ritningar på vapenlast/fälltank om man vill bygga dem med?

Jag tror också som har sagts tidigare att ett alternativ 3 (med allt) är nog bäst som byggsats, så slipper man leta efter passande gångjärn, kullager(!) och annat skoj.

Ser verkligen fram emot resultatet av ditt bygge och det är kul att du delar med dig och vill ha synpunkter.

MVH
              Jonas
              Hej Jonas,
              Tack för berömmet, det värmer och taggar mig att göra ännu bättre. Observera att jag hade utelämnat mycket text i manualen enbart för den inte är klar än:th_o:
              Angående fälltank, vapenbalkar o dylikt så funderar jag på att dra dem i plast o erbjuda ett tillbehörspaket.. Vad tror du om det?
              Mvh
              Marcus
              Hälsningar

Kommentar

• jonols
                • nov 2009
                • 168

Lite riktig feedback är aldrig fel (även om den är positiv:sarcastic.

För att svara på ditt tillbehörs kit förslag så skulle jag nog säga både ja och nej.

När jag byggde min JAS depronis satte jag på vapenbalkar för att få till siluetten och som bonus styvade man upp vingen lite grann. Tänkte sätta på lite last men har inte kommit så långt.

Jag ville ha samma koncept på min 37:a och lade till fälltanken (byggd i depron och tejpad) för att ha något att hålla i över huvudtaget. Den funkar även perfekt till att landa på (dock efter några modifieringar). Detta är liksom till bakgrunden till min fråga om fälltank.

Det skulle vara skitsmart att ha ett komplett kit med balkar och en SCL 1, 2 eller 3 last om man har ställ. :icon_butt:Jag har liksom inte tillgång till ett riktigt fält utan kaststartar och buklandar här bakom huset. Det kommer ju inte bli något problem med det där Apollo 1-steget till motor som du tänker använda. Jag borde få ut 1400gr :lollypop:ur min set up. Beroende på hållbarheten på plasttank mm så skulle jag personligen vara nöjd med ritningar på tank, vapenbalkar mm så att man kan bygga nytt ifall det skulle bli lite slitet.

Jag vill i alla fall hålla nere priset så mycket som möjligt. Det är vad jag tycker i alla fall, vad säger ni andra?

Nu skall jag gå och försöka böja luftkanaler i depron till min prototyp, som ska bli en laminat Viggen:thumbup:

Vi hörs!
                Jonas
                Senast redigerad av jonols; 2010-01-15, 23:08.

Kommentar

• Krille
                  • maj 2006
                  • 1184

Har du frysit fast där uppe i norr?
                  Jag väntar på nästa del av bygget
                  //Kristoffer gustafsson

Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
                  Helikopter: T-rex 700 DFC,
                  Sändare: Futaba T18SZ,

Kommentar

• marell01
                    • maj 2007
                    • 831

Ursprungligen postat av Krille
                    Har du frysit fast där uppe i norr?
                    Jag väntar på nästa del av bygget
                    Haha, man skulle nästan kunna tro det... Faktum är att jag håller på med kanalerna. Har slipat i oändlighet. Igår införskaffade jag en ugn till lokalen och idag skall jag bygga en ny vacuum-låda.

Mvh Marcus
                    Hälsningar

Kommentar

• Krille
                      • maj 2006
                      • 1184

Ett tips på om det är lexan du ska värma i ugnen så tänk på att sätta in den på "låg" värme i ett par min först. Sätter du in ett lexanark i för varm ugn kommer plasten värmas för fort vilket resulterar i att vattnet i plasten "kokar" och hela plasten kommer få hundratals småbubblor i sig.

När jag formade vingar till RC bilarna så satte jag in plasten i ugnen när den hade 100 grader har jag för mig. Höjde sedan till 200 grader, när plasten hängde ner lagomt mycket va det klart att forma
                      //Kristoffer gustafsson

Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
                      Helikopter: T-rex 700 DFC,
                      Sändare: Futaba T18SZ,

Kommentar

• marell01
                        • maj 2007
                        • 831

Ett off-topic inlägg eller vad???

Hej alla läsare.
                        Ni undrar ju såklart vad jag håller på med och vart f-n är uppdateringarna. Om sanningen skall fram så... har jag börjat jobba, på riktigt alltså:banghead: Julledigheten är slut så nu går det inte lika fort med bygget.

Det som tar mest tid just nu är färdigställandet av luftkanalerna. Jag har gjort alla pluggar som behövs men, när jag skulle stoppa plasten i ugnen för att vacuum dra dem så var de för stora för min ugn:svengo:
                        Vad göra? Jag åkte till återvinningen och införskaffade en bättre beggad ugn som jag nu har plockat isär i molekyler. Jag håller på att bygga en breeed ställning att fästa ugnens alla värmeelement på. Sen kan jag värma plast på pluggar upp till 90cm :thumbup:
                        Plasten förresten, den skall komma nästa vecka så det gäller att jobba på med min "ugn" och vacuumsug. Jag vill verkligen bygga modellen så som jag tänkt. Jag hade en fundering på att gjöra en avgjutning i epoxy men då blir den ju inte så som alla andra skall vara och jag måste veta att det funkar. Hoppas ni har överseende med detta.

För att komma ut från bygglokalen lite så var jag idag med på klubbens söndagsflygning. Där fick jag iaf möjlighet att prova min nya lilla leksak, en parkzone Sukhoi. Flög fint men var satans kvick på skeven:bandit: Flög även lite med min morback.
                        Jag slänger in lite bilder på dessa flygetyg eftersom jag inte har några bilder att uppdatera er med från bygget av JASen.
                        Tack Micke för bilderna.
                        Mvh
                        Marcus

Just det, jag har uppdaterat manualen i det första inlägget. Skumma gärna igenom den och säg till om det är något ni inte fattar.
                        Bifogade filer
                        Hälsningar

Kommentar

• JohanH
                          • jan 2007
                          • 75

Det där med att använda elementen ifrån ugn låter intressant!
                          Se upp för "tåtarna" bara....;-)

Har själv haft samma tanke, men inte fått tummen ur...

Lägg ut lite fotos...!

MVH
                          Johan

Kommentar

• Modellflygarn
                            • okt 2006
                            • 452

Ska följa projeket med intresse. Eftersom jag tydlligen bygger det du flyger med på jobbet så ...
                            Niklas/
                            Absolut söndagsflygare
                            http://odeshogsmodellflygklubb.freemore.se/

Kommentar

• marell01
                              • maj 2007
                              • 831

Ny dag, nya delar att sättas samman...

Hej hej,
                              Idag fortsatte klurerierna med "ugnen". Den skall vara klar onsdag/torsdag och plasten kommer senast fredag. En kollega ska hjälpa mig att bocka till lite plåt imorgon.
                              Jag byggde även lite på modellen. Det som blev gjort ikväll var skevroder och sidoroder. Jag hittade några mindre "fel" som måste åtgärdas innan produktionen. Totalt är jag nog uppe i 30 små anmärkningar som vi hittat på beta-modellerna. DEssa bokförs väl i en åtgärdslista så jag inte skall glömma någon.
                              BIlder kommer alldeles strax.
                              //Marcus
                              Hälsningar

Kommentar

• marell01
                                • maj 2007
                                • 831

Okej, här kommer det lite bilder som lovat...

Skevrodret under montering och limning.

Jag provade att bygga det på höjden, man kan bygga det på bredden oxå:fans:

Sidorodret sätts samman på bredden...

Allt limmas med mirakelmedlet ZAP:thumbup:

Låt er inte luras av bilden... Inget vitlim användes idag:th_o: Här är sidorodret åt "rätt" håll.

Slutligen så kontrollerades passningen gentemot fenan o det passade som tur var. Nu skall alla roderytor plankas med 1.5 mm balsa.

Det var allt.
                                Mvh
                                Marcus
                                Senast redigerad av marell01; 2010-01-18, 23:06.
                                Hälsningar

Kommentar

Arbetssätt...