Composite-ARF Yak 55SP 3m - Monteringstråd

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Speedbird
    • jun 2006
    • 88

Ursprungligen postat av taygher

Mokin äntligen på plats! Jag var tvungen att hänga på proppen för att kolla resultatet. Avståndet mellan propp och motorkåpa är helt OK men kommer att bli helt perfekt när spinnern från TruTurn dyker upp. :thumbup:
    oj va snyggt det blev med motorn på rätt plats ! ! !
    jag blir bara mer och mer imponerad av detta bygge ! !

hur blir det med markfrigången med den snurran ?
    å andra sidan ser ställen bra långa ut så det finns kanske till och med plats för en 34" prope ?
    inte för att det kommer att behövas...

/Perra
    Senast redigerad av Speedbird; 2009-04-25, 18:06.

Kommentar

• dacke jocke
      • nov 2008
      • 269

wow...stiligt värre.

Kommentar

• lassebetong
        • mar 2007
        • 1255

Tjusigt Lasse!
        Det går framåt.

/lasse
        //Lasse

Kommentar

• Rosso
          • jan 2008
          • 177

Med risk att bli tjatigt, Snyggt!!!

Provflygning snart?!?!?

/Jocke
          Fotogen är det modellflygdrivmedel som luktar godast... framför allt när den är förbränd...

Kommentar

• taygher
            • jun 2006
            • 735

Ompa - he he, roligt att läsa hur Du såg för Din inre syn att Yaken hängde på insidan av verandaräcket! Det hade varit en sann utmaning.
            Fick precis besked att piloten åker från US imorgon måndag, hoppas bara att han är en skapligt snabb resenär!

Speedbird - Inga problems med markfrigången, det går säkert att hänga på både 34 och 36" om man känner för det. Jag har ca 20cm frigång som det är nu med kroppen någorlunda horisontell.

Rosso - Tyvärr dröjer det nog några veckor till innan jag är klar för premiär men det börjar onekligen likna något nu.
            Flyg lågt och fort!

Mvh, Lars Westin

Kommentar

• Lelle
              • aug 2007
              • 1472

Hej Taygher.

Vill bara sälla mej till den övriga hyllningskören. Jättesnyggt Lars, och visst är den stor, men du vet att ju större dom är dess bättre flyger dom. Ska bli en fröjd att få se den "in action".
              /Lelle

Kommentar

• Sigun
                • aug 2007
                • 3942

Får hålla med Lelle och de andra sablar vilken jätte yak mokin blev ju hur snygg som helst innanför kåpan. Ska bli väldigt kul att se den i luften och i verkligheten i sommar.

/Martin

Kommentar

• taygher
                  • jun 2006
                  • 735

Tusen tack för alla positiva kommentarer, grabbar! :ciao:

Idag kom spinnern från TruTurn hem, tack vare tullverket blev detta den absolut dyraste spinner jag någonsin varit i närheten av. Av någon anledning ville de ha nästan 1100kr i avgift vilket motsvarar hälften av spinnerns inköpspris. :banghead:

Jag skall ringa och kolla om detta verkligen kan stämma imorgon men tvivlar på att jag kommer att få positiva besked..

Skit samma, så fort jag kom hem skulle spinnern givetvis provas! TruTurn har bearbetat den så den passar rakt av på Moki:n men kunde dessvärre inte anpassa den efter proppen, de hade tydligen ingen mall för 32x18 utan jag fick nöja mig med 32x12. Det var en baggis att modifiera den lite med dremeln så nu sitter den på plats.

Bilder:

5,5" P51-style, skall lackas vit och eventuellt ha "korkskruvs-stripe" i rött.

En bild till från lite håll för att få helhetsintryck. Jag är nöjd med resultatet, det fattas något på en sån här Yak utan spinner. (Min högst personliga åsikt )

Manualen säger 0,5 graders downthrust, motordistansen är en halv millimeter tunnare i botten. Frågan är om detta kan vara en halv grad??

Nu är det inte många saker som fattas, får jag bara hem min lille 40-procentige kompis samt avgasrör inom kort så borde den snart vara klar för start. Planen är att jobba med installation av bränsle och tändsystem i helgen i alla fall.
                  Flyg lågt och fort!

Mvh, Lars Westin

Kommentar

• LAB
                    • dec 2007
                    • 634

(Planen är att jobba med installation av bränsle och tändsystem i helgen i alla fall.)

Jag tycker att det är lämpligare att träna landning istället,enl Betongens film på EXTRAN saknas det lite rutin fortfarande:sarcastic:.Motorinst ser riktigt bra ut på YAKen
                    Sur gubbjävel!
                    LasseB

Kommentar

• Ompa
                      • aug 2006
                      • 2961

Spinnern sitter som en smäck, men till ett allt för högt pris. Man undrar hur damerna och herrarna på tullverket resonerar egentligen? Tull Tull på er :boxing:

Den där filmen som LAB nämnde, kan den beskådas någonstans månne???
                      Modellflyg
                      En Stört-skön hobby
                      :crazy_pilot:
                      //Tomas//

Kommentar

• js_
                        • jul 2007
                        • 666

Jösses va stor den den ser ut när den hänger där :o jag som tyckte att min 2,7 meters katana va stor.

Hur lång är den där kroppen?
                        http://www.rcaland.ax/

Kommentar

• taygher
                          • jun 2006
                          • 735

Ursprungligen postat av js_
                          Jösses va stor den den ser ut när den hänger där :o jag som tyckte att min 2,7 meters katana va stor.

Hur lång är den där kroppen?
                          Den är närmare 2,75 med spinnern på.
                          Flyg lågt och fort!

Mvh, Lars Westin

Kommentar

• Sigun
                            • aug 2007
                            • 3942

Ursprungligen postat av LAB
                            Jag tycker att det är lämpligare att träna landning istället,enl Betongens film på EXTRAN saknas det lite rutin fortfarande:sarcastic:.Motorinst ser riktigt bra ut på YAKen
                            Va!! vilken film ..den vill vi se :lollypop::lollypop: popcorn skålen laddad

/Martin

Kommentar

• taygher
                              • jun 2006
                              • 735

Ursprungligen postat av LAB
                              (Planen är att jobba med installation av bränsle och tändsystem i helgen i alla fall.)

Käre Herr Blom,

Givetvis skall jag även öva på landandets ädla konst, dock inte så sakta som igår kväll. Har idag beställt en ny visp som kommer att ge Extran lite mer skjuts framåt och då får jag nog landa ytterligare lite fortare.
                              Flyg lågt och fort!

Mvh, Lars Westin

Kommentar

• taygher
                                • jun 2006
                                • 735

Ursprungligen postat av Sigun
                                Va!! vilken film ..den vill vi se :lollypop::lollypop: popcorn skålen laddad

/Martin
                                Du kan vara lugn, bäste Sigun.. (och Ompa med för den delen)

Videon hittar säkert ut på ett forum nära Er. (Jag tänker inte hjälpa till)
                                Som vanligt så skulle man försöka göra det där lilla Extra när videofilmande Betongtekniker står bakom ryggen på en och jag lyckades utforska den sidan staketet där min Extra inte vill flyga längre precis innan landning.

Extran är ca 2kg tyngre än tillverkaren planerat på grund av motorvalet (Saito 300) så den är lite känslig för låg flyghastighet.

Jag var lite putt över det hela igår men idag är jag nöjd över att misstaget bara kostade en propp.
                                Flyg lågt och fort!

Mvh, Lars Westin

Kommentar

Arbetssätt...