ESM F4U Corsair

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • taygher
    • jun 2006
    • 735

Ursprungligen postat av Ompa
    Tack Lars.

Har resan gått bra idag? Har allt tänkt på dig med tanke på vädret idag.

Kom precis in från en liten kvälls session i hobbyrummet. Mest gått igenom "radio lådan" för att se vad som låg i den och vad som kan vara användbart till denna Corsair.

Passade på att köra landstället i "bänk" vilket jag även gjorde igår. Märkte då ett litet läckage i ventilen, så jag drog ut sliden och kollade. Mycket riktigt låg det någon form av spån inuti ventilen. Tog bort detta och fettade åter in o-ringarna. Men samma fel. Kollade upp detta nu, och kom fram till att ena ställets cylinder läcker igenom luft när stället är infällt.

Hur vet jag det kanske vän av ordning frågar sig?
    Mycket enkelt. Då stället inte sitter monterat i vingen så är ju alla slangar löst hängande. Bara till att börja nypa åt slang efter slang till pysandet upphör.

Frågan man ställer sig nu är om jag ska öppna cylindern och se om det är skit i cylindern som gör att den inte tätar, eller om försäljaren ska få ordna detta med grosisten? Det sistnämnda känns som om det kommer ta en evinerlig tid. Ska kolla lite närmare på detta i morgon med nya vakna ögon.

God natt.
    Hallå Tomas,

Jodå, det gick bra att åka de 106 milen upp till Skellefteå igår, fick åka på snö de sista 20-25 milen.
    Men det har jag ju gjort förr so no problems.

Jäkla trist att det skall strula med Dina ställ också, kan det vara så att den nästan universella sanningen "du får vad du betalar för" även stämmer in på dessa landställ? Återstår att se vad jag kan säga om det sedan när jag kunnat provköra mina Robart-ställ som jag snart borde få hem till Bearcat:en.

Svår fråga det där om man skall börja meka med nya grejor eller bara skicka tillbaka, inte så kul att behöva vänta månadsvis på ersättningsprylar iofs.. :banghead:
    Hoppas att det löser sig på ett bra sätt för Dig, min vän.

Nu skall jag göra mig redo för fortsatt resa norrut.
    Kiruna nästa, misstänker att jag får åka en hel del på snö idag också..:lollypop:
    Senast redigerad av taygher; 2009-11-15, 23:05. Anledning: Stavnign..
    Flyg lågt och fort!

Mvh, Lars Westin

Kommentar

• Ompa
      • aug 2006
      • 2961

Ställ frågan löst :nurse:

Skruvade isär cylidern i fråga och gjorde rent utan att hitta någon egentlig orsak. Men när jag tog bort o-ringen från själva kolven som löper inuti cylindern, så fann jag en bit spån från tillverkningen som var 4mm långt och närmare 1mm tjock. Inte undra på att cylindern läckte luft och vägrade hålla tätt. Nu har cylindern varit trycksatt i närmare 4timmar på 7kg.
      Inte en endaste mm har nålen på manometern flyttat sig :ridinghorse:
      Modellflyg
      En Stört-skön hobby
      :crazy_pilot:
      //Tomas//

Kommentar

• Pekkala
        • maj 2006
        • 1159

Perfekt! bra att det fungerar
        men tråkigt att man måste plocka isär och rengöra grejerna
        MVH/Christer

Bättre lite skit i hörnen än ett rent hellvete:stupido2:

Kommentar

• Ompa
          • aug 2006
          • 2961

Ursprungligen postat av Pekkala
          Perfekt! bra att det fungerar
          men tråkigt att man måste plocka isär och rengöra grejerna
          Jag kan bara instämma i det. Man betalar ju för fungerande grejor tycker man, men som Taygher skrev;
          "man får vad man betalar för" :th_o:
          Ligger lite i det om man jämför med vad exempelvis Robart, Sierra och CJM ställ kostar till en sådan här maskin.
          Men att kunna blåsa rent svarvade och bearbetade detaljer innan montering tycker jag att även assiaterna borde klara av.

Men hur som helst, kvaliten mot de äldre ESM/KMP ställen är enorm.
          Till det bättre förståss :sarcastic:
          Modellflyg
          En Stört-skön hobby
          //Tomas//

Kommentar

• Corsair
            • dec 2007
            • 639

Hej Tomas
            Jag har kollat TP på TF Corsairen, Kordan (Vid rotsprygel) är 46 cm och TP är 14,4 cm.
            Live to fly, fly to live!
            Janne

FUTABA T12Z 2,4GHz...mums..:ciao:

Sig CUB "Clipped Wing" 1/4 Skala. Ligger på Byggdagboken/RCFF...:sarcastic:

www.modellflyg.dinstudio.se

Kommentar

• Per P
              • jun 2007
              • 1285

Grattis Ompa!!

Var kul o höra dig i telefonen idag när det plötsligt funkade som det skulle!!
              Nu är det ju fullt ös som gäller så modellen blir klar till Eskilstuna! Så många som ser fram mot den träffen så blir det säkert dåligt väder då :girl_cray3:
              Våga vägra Powerbox!

Futaba T26SZ

Kommentar

• Ompa
                • aug 2006
                • 2961

Ursprungligen postat av Corsair
                Hej Tomas
                Jag har kollat TP på TF Corsairen, Kordan (Vid rotsprygel) är 46 cm och TP är 14,4 cm.
                Kan så stämma att TP ska vara ca 30% av vingens korda. Ska kolla upp detta när jag kommit så långt att vingen sitter på kärran.
                Tack för detta

Per, inte dåligt väder då. Nu ska vi gå in för detta förträffliga evenemang med positiv anda och självklart kommer vi tillbedja Solgudarna för bra väder på WB träffen i juni:sarcastic:
                Modellflyg
                En Stört-skön hobby
                //Tomas//

Kommentar

• Per P
                  • jun 2007
                  • 1285

Jajjamen, visst ska vi det! Bäst av alltihop vore ju om Du med din Corsair, jag med min Tigercat, o Taygher med sin Bearcat kunde flyga samtidigt... Skulle kunna bli en go film o kanske ett o annat gutt kort också :thumbup::lollypop:
                  Våga vägra Powerbox!

Futaba T26SZ

Kommentar

• taygher
                    • jun 2006
                    • 735

Ursprungligen postat av Ompa
                    Ställ frågan löst :nurse:

Skruvade isär cylidern i fråga och gjorde rent utan att hitta någon egentlig orsak. Men när jag tog bort o-ringen från själva kolven som löper inuti cylindern, så fann jag en bit spån från tillverkningen som var 4mm långt och närmare 1mm tjock. Inte undra på att cylindern läckte luft och vägrade hålla tätt. Nu har cylindern varit trycksatt i närmare 4timmar på 7kg.
                    Inte en endaste mm har nålen på manometern flyttat sig :ridinghorse:
                    Härligt att det löste sig så snabbt!! :icon_pidu:
                    Konstigt som sagt att det skall behöva vara så ojämn kvalitet på Kina-prylarna. Per hade väl också bekymmer med spån i cylindrar + ventilen om jag inte minns fel?

Per: Yeeh, lite Navy flight skulle vara grymt kul i Eskilstuna nästa år!
                    Count me in!!

Over and out from Kiruna.
                    Flyg lågt och fort!

Mvh, Lars Westin

Kommentar

• Ompa
                      • aug 2006
                      • 2961

I går så kom servon och linkage på plats till skevrodren. Nästa steg enligt manualen blir att limma ihop vingens mittdel med ytter vingarna.
                      Innan detta blir ska jag nog tillverka någon form av fäste för den tilltänkta vingkontakten, likt dom jag har i min Thunderbolt, P51D och fd FW190. Alltså en 15polig D-Sub kontakt. Har ännu inte klurat ut hur jag ska fästa upp den då denna mittsektion saknar spryglar på mitten.

Ang sista bilden. Dom tre strecken visar på ett ungefär vart kulsprutorna sitter, den lilla rektangeln är ungefärlig possition för kameran som sitter monterad i vingen "Kill Cam"
                      Bifogade filer
                      Modellflyg
                      En Stört-skön hobby
                      //Tomas//

Kommentar

• bokis
                        • maj 2006
                        • 5041

Får man komma med ett förslag? Kör med 2 st MPX istället och vänd dessa så att de inte går att koppla fel,jag menar hane/hona i vingen o vice versa..
                        Bara en idé,PC kontakter är inte alltid helt lyckat har jag upplevt..
                        Warben har dessutom vet jag tips om en speciell kontaktplatta till MPX som är mycket trevliga att löda i..
                        // Bokis

***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
                        (nu även med biskvier!)

Kommentar

• Ompa
                          • aug 2006
                          • 2961

Ursprungligen postat av bokis
                          Får man komma med ett förslag? Kör med 2 st MPX istället och vänd dessa så att de inte går att koppla fel,jag menar hane/hona i vingen o vice versa..
                          Bara en idé,PC kontakter är inte alltid helt lyckat har jag upplevt..
                          Warben har dessutom vet jag tips om en speciell kontaktplatta till MPX som är mycket trevliga att löda i..
                          Hmm, kör med MPX kontakter till vingservona i min Stuka och det funkar förvisso helt klanderfritt. Precis som du skrev Bokis så tar jag en hane till ena vinghalvan och en hona till den andra.
                          Den där kontaktplattan lät intressant, något man kan låna eller går det att köpa??

Har iofs tyckt att D-Sub kontakten har fungerat otroligt bra i tre andra modeller jag har, men finns det belägg att dom inte är ok så är jag mer än idel öra...
                          Modellflyg
                          En Stört-skön hobby
                          //Tomas//

Kommentar

• warben
                            • jan 2007
                            • 304

Hej Tomas,
                            Jag använder de här från emcotechttp://www.rc-electronic.com/html/englisch/englisch.html, säljs i sverige av bl.a Ulf Svarten på US-Composit. Trevliga små saker, finns som rena + - för accar och en variant där du kan använda alla sex signaler.
                            Tobbe

Kommentar

• warben
                              • jan 2007
                              • 304

Kommentar

• Ompa
                                • aug 2006
                                • 2961

Tack för det Tobbe, ska kolla upp detta under kvällen.

Planerar också för klaffmontaget som blir lite annorlunda på denna modell då dessa är tre delade. Efter att studerat manualen som beskriver ett dolt linkage, kunde jag konstatera att dom delarna inte finns med. Istället så är det medlevererat linkage lika som till skevrodren.
                                Hamster som man är så sparade jag mycket matnyttigt från FW190 "katastrofen" så jag har nu grejerna till det dolda linkaget.
                                Men först ska vingen limmas ihop.
                                Går och funderar på om jag ska använda MPX kontakter eller köra vidare på tänkta D-Sub 15 kontaktkontakt.
                                Blir det D-Sub så ska det påbörjas med förberedelser för det montaget omgående.
                                Modellflyg
                                En Stört-skön hobby
                                //Tomas//

Kommentar

Arbetssätt...