ESM F4U Corsair

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ivve
    • nov 2006
    • 736

Ursprungligen postat av Ompa
    Tack för det Tobbe, ska kolla upp detta under kvällen.

Planerar också för klaffmontaget som blir lite annorlunda på denna modell då dessa är tre delade. Efter att studerat manualen som beskriver ett dolt linkage, kunde jag konstatera att dom delarna inte finns med. Istället så är det medlevererat linkage lika som till skevrodren.
    Hamster som man är så sparade jag mycket matnyttigt från FW190 "katastrofen" så jag har nu grejerna till det dolda linkaget.
    Men först ska vingen limmas ihop.
    Går och funderar på om jag ska använda MPX kontakter eller köra vidare på tänkta D-Sub 15 kontaktkontakt.
    Blir det D-Sub så ska det påbörjas med förberedelser för det montaget omgående.
    Hej Ompa.

Tycker du lungt kan köra vidare med dina subkontakter. Har använt dom i ett antal modeller utan problem. Lite smältlim över lödningarna så klarar dom eventuella vibrationer oxå.
    Suveräna när det börjar bli många kablar att hålla reda på.
    I min förra B-17 hade jag 5X3 ( 15 sladdar ) kablar ut i vardera vinge o då är det skönt med endast en anslutning.

Lycka till / Ivve

Kommentar

• Ompa
      • aug 2006
      • 2961

Då var det avgjort då. Jag kör vidare på mina D-Sub kontakter.
      Helgen har gått åt till bla friluvsliv med barnen samt att bygga en kontruktion för D-Suben i vingen. (Jobbar även parallelt med vingen på min Mustang...)

Bryggan med sidostöd gjordes under dagen klar och limmades på plats.
      Som synes är själva bryggan inte limmad utan skruvad på plats. Detta gör jag för att lättare kunna löda kablaget till kontakten och även för felsökning i framtiden om någon form av kabelbrott skulle ske.
      Nästa skede blir att limma ihop vingen vilket jag troligen börjar med i någon av dom närmaste kommande dagarna.
      Bifogade filer
      Modellflyg
      En Stört-skön hobby
      :crazy_pilot:
      //Tomas//

Kommentar

• Per P
        • jun 2007
        • 1285

Ser ju riktigt kanon ut det där fästet Ompa!! Jättesmidigt när man kan göra sådär med kontakten. Men du har rätt så långa kablar från mottagaren va? Jag tog bara 25cm förlängningskablar till Tigercaten, o jag skulle gärna haft nån decimeter längre kablar, för det blev lite i kortaste laget när jag ska montera ihop kärran.
        Ska bli kul o höra vad du säger sen när du verkligen satt lödpastan på prov och alla kablarna är lödda =)
        Våga vägra Powerbox!

Futaba T26SZ

Kommentar

• Ompa
          • aug 2006
          • 2961

Har inte funderat på placering av mottagaren ännu, men den blir väll på servoplattan och då räcker kablaget utan problem. Hankontakten kommer från ett stycke fd Wulf. Och på den räckte kablaget till

Ska leta upp bilden vi diskuterade Per, den ligger visst på den portabla hårddisken. Kollar det i morgon när jag sitter vid skrivbordet med datorn.
          Modellflyg
          En Stört-skön hobby
          //Tomas//

Kommentar

• taygher
            • jun 2006
            • 735

Mycket proffsig kablagekonstruktion, härligt att se Ompa!
            Ser fram emot nästa uppdatering, keep 'em coming!!
            Flyg lågt och fort!

Mvh, Lars Westin

Kommentar

• ChristerL
              • maj 2006
              • 1228

Nu kommer det inte bli som med FW190an. Ingen cockpit eller infällbart sporrställ, i nuläget iaf.
              Har du sett de här filmerna Ompa?

[ame="http://www.youtube.com/watch?v=xuxSmU0lmfE&feature=related"]YouTube- Cockpit kit for ESM Corsair offered by VQ Warbirds part I[/ame]

[ame="http://www.youtube.com/watch?v=kq9vPmcK_w8&feature=related"]YouTube- Cockpit kit for ESM Corsair offered by VQ Warbirds part II[/ame]

Förlåt......
              /Christer Landberg

Fw190D9
              Fw190F2
              Hawker Tempest Mk. V
              S29C Tunnan

Kommentar

• Ompa
                • aug 2006
                • 2961

O yes i have

Och jag har även kontaktat Tomas på VQ Warbirds....

I'm tempted :lollypop:
                Modellflyg
                En Stört-skön hobby
                //Tomas//

Kommentar

• Corsair
                  • dec 2007
                  • 639

tjena Tomas
                  Jag har TF-s cokpit-inredning till min GS Corsair, den ser ut att vara samma på bilden.:sarcastic:
                  Live to fly, fly to live!
                  Janne

FUTABA T12Z 2,4GHz...mums..:ciao:

Sig CUB "Clipped Wing" 1/4 Skala. Ligger på Byggdagboken/RCFF...:sarcastic:

www.modellflyg.dinstudio.se

Kommentar

• Ompa
                    • aug 2006
                    • 2961

Har börjat med vingen så smått för att snart sammanfoga dom tre vingdelarna.

Passformaen mellan mittsektionen och ytter vingarna var si och så. Blev till att slipa för att få en bra passform och minimera gapet. Blir dock ändå en synlig skarv med viss glipa. Vet inte hur mycket man vågar slipa.

Tycker också att det är lite klent med bara "Wing joiner" i mitten av vingen. Förvisso av kvalitets plyfa men ändå...
                    Så jag borrade in 6mm rundstav fram och baktill i ytter vingarna, som sedan passar in i mittsektionen.
                    Gjorde eförst en mall, sedan när jag ritat ut positionen för rundstavaran borrade jag 2mm hål som jag sedan fäste pianotråd i och torrmonterade. Därefter fram med borrmaskinen igen.

Hålen är koniska så limmet ska kunna "ta vägen" någonstans när sektionerna skjuts i hop.

Ursäkta kvliten på sista bilden :icon_pidu:
                    Bifogade filer
                    Modellflyg
                    En Stört-skön hobby
                    //Tomas//

Kommentar

• Ompa
                      • aug 2006
                      • 2961

Ursprungligen postat av Corsair
                      tjena Tomas
                      Jag har TF-s cokpit-inredning till min GS Corsair, den ser ut att vara samma på bilden.:sarcastic:
                      Fick pris på grejerna i går.
                      $52 för kittet och $41 i frakt. Tror jag passar som det känns nu. Ni vet julen står för dörren... :secruity:
                      Modellflyg
                      En Stört-skön hobby
                      //Tomas//

Kommentar

• Corsair
                        • dec 2007
                        • 639

Hej tomas
                        Jag skall fota min inredning så kan du se om det är lika, jag köpte min hos Minicars. Kollar priset oxå...
                        Janne

Kommentar

• Lelle
                          • aug 2007
                          • 1472

Hej Ompa.

Kommer din vinge att vara i ett stycke? Bra ide´med rundstavarna, det säkrar upp stabliliteten.
                          Här får du ett tips på att få hålen till rundstavarna exakt emot varann. Jag använder dom små metallstiften som följer med i påsarna till limpluggar. Borrar det ena hålet stoppar i stiftet och skjuter ihop vingen. Då får du en exakt makering där du ska borra. Dom finns i lite olika storlekar.

Ser bra ut som vanligt! :thumbup:
                          /Lelle

Kommentar

• ChristerL
                            • maj 2006
                            • 1228

Fick pris på grejerna i går.
                            $52 för kittet och $41 i frakt. Tror jag passar som det känns nu. Ni vet julen står för dörren... :secruity:
                            Måste bero på att ABS-plasten är såååå tung! :blink:
                            /Christer Landberg

Fw190D9
                            Fw190F2
                            Hawker Tempest Mk. V
                            S29C Tunnan

Kommentar

• Corsair
                              • dec 2007
                              • 639

Hej Tomas
                              Här kommer mått och bild på Cockpiten....TF..:thumbup:
                              Bifogade filer
                              Janne

Kommentar

• Ompa
                                • aug 2006
                                • 2961

Ursprungligen postat av Corsair
                                Hej Tomas
                                Här kommer mått och bild på Cockpiten....TF..:thumbup:
                                Ska mäta min cokpit i helgen och se hur väl måtten stämmer överens.

I går började jag limma samman yttervingarna med mitt sektionen. Då gjordes vänster halvan utan några problem.
                                I morse tog jag tag i höger halvan. Och det är den halva som från allra första torrmonteringen kändes knepig. Och knepigare blev det...
                                Näväl, dom limmades samman, men resultatet är inte på någotvis tillfredsställande. Trots deom två styrstiften jag gjorde i 6mm rundstav gick det inte att få högerhalvan i närheten så bra som den vänstra.
                                Framkant på högra yttervingen går inte få jämn med mittsektionen. Min terori är att "boxen" i vingen där vingbalken träs i är sned på något vis. För i mittsektionen kan man se bägge konstruktioner, men i yttervingarna är allt dålt. Att något var knepigt märkte jag dagen efter jag fick hem modllen och torrmonterade vingsektionerna. Fick nämligen vrida vingen till passform men trodde att det skulle funka att "bara" limma. Trodde också att styrstiften skulle kunna tvinga vingen till rätt passform, men det var direkt omöjligt.

Så för att dölja skarven har jag nu beställt lite färg, och senare får det väll bli vädring och wash för att dölja eländet. Fan också!!! :icon_butt:

Och jag som börjat tycka bra om ESM igen...:secruity::banghead:

Förvisso och som tröst vill jag påpeka att det ser betydligt värre ut på bilden än i verkligheten :blink:
                                Bifogade filer
                                Modellflyg
                                En Stört-skön hobby
                                //Tomas//

Kommentar

Arbetssätt...