MBS Viggen! Eller hur ska detta gå?
Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X
-
Har du kört modellen på 4 cell? hur upplevde du gången på 5-cell gasrespons, acceleration odyl. Ibland får jag en känsla av att 37an är lite baktung, stämmer det?Senast redigerad av Baua; 2010-01-19, 22:07.Har man aldrig kraschat har man aldrig flugit.:sarcastic:Kommentar
-
Ja vi får väll se hur mycket tid som kan spenderas i garaget, men det finns ju annat att flyga med.
Har man aldrig kraschat har man aldrig flugit.:sarcastic:Kommentar
-
En annan sak vad gäller kolfiber när man använder de som du tänkt är att det krävs ett helt annta underarbete då detta blir ytskiktet (för de va väll så du menade?), till skillnad mot glasfiber som du sedan spacklar/målar på.
För kolfiber å bli snyggt krävs superbra underlag, sedan är de bara till å plasta, slipa, plasta, slipa, klarlack, slipa, klarlack, slipa o.s.v tills de blir bra
Dessutom måste man ju planera skarvarna på kolet för att de ska se snyggt ut.
Jag tror du gör ett klokt val att använda glasfiber istället
//Kristoffer gustafsson
Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
Helikopter: T-rex 700 DFC,
Sändare: Futaba T18SZ,Kommentar
-
Jo det blir alldeles för många moment. hittade efter mycket om och men en film som behandlade detta, och då var det ändå bara en slät bit som skulle läggas för demonstration, så projekt kolfiber är härmed nerlagt.
En annan sak vad gäller kolfiber när man använder de som du tänkt är att det krävs ett helt annta underarbete då detta blir ytskiktet (för de va väll så du menade?), till skillnad mot glasfiber som du sedan spacklar/målar på.
För kolfiber å bli snyggt krävs superbra underlag, sedan är de bara till å plasta, slipa, plasta, slipa, klarlack, slipa, klarlack, slipa o.s.v tills de blir bra
Dessutom måste man ju planera skarvarna på kolet för att de ska se snyggt ut.
Jag tror du gör ett klokt val att använda glasfiber istället
Har man aldrig kraschat har man aldrig flugit.:sarcastic:Kommentar
-
Nu är ju mitt scratchbygge inte att jämföra med ditt färdigfrästa men jag satte min motor långt bak för jag misstänkte att den skulle bli framtung. Du kan använda http://adamone.rchomepage.com/cg_canard.htm om du vill räkna ut tyngdpunkten själv. Funkade fint fint för mig. Om modellen är för framtung kommer nosen droppa när du svänger och du får problem med roderverkan i höjdled när du skall landa. Det var mina erfarenheter i alla fall. Lycka till med bygget!
MVH
JonasKommentar
-
Tackar för informationen och länken.
Nu är ju mitt scratchbygge inte att jämföra med ditt färdigfrästa men jag satte min motor långt bak för jag misstänkte att den skulle bli framtung. Du kan använda http://adamone.rchomepage.com/cg_canard.htm om du vill räkna ut tyngdpunkten själv. Funkade fint fint för mig. Om modellen är för framtung kommer nosen droppa när du svänger och du får problem med roderverkan i höjdled när du skall landa. Det var mina erfarenheter i alla fall. Lycka till med bygget!
MVH
JonasHar man aldrig kraschat har man aldrig flugit.:sarcastic:Kommentar
-
Hej Baua, är den klar, sista datumet är ju 2010-01-19, idag är det 2010-10-15......:stupido2:Live to fly, fly to live!
Janne
FUTABA T12Z 2,4GHz...mums..:ciao:
Sig CUB "Clipped Wing" 1/4 Skala. Ligger på Byggdagboken/RCFF...:sarcastic:
www.modellflyg.dinstudio.seKommentar
-
Hej alla!
Nej 37an är inte klar, men kvar. Har haft en del annat för mig i sommar, bla en Hybridos, som tagit en del tid. MBS Viggen ska snart få smaka gul lim igen. Först ska det städas på tomten och klyvas ved och........... Ska försöka bygga upp tråden med lite bilder i alla fall, så man själv vet hur långt bygget har kommit.:thumbup:Har man aldrig kraschat har man aldrig flugit.:sarcastic:Kommentar
-
Nu ligger hon på rygg!
Hej alla!
Efter en längre tids uppehåll, har jag efter att ha sett diverse MBS 35, 37 och Marcus fina 39 bestämt mig för att gå igång med 37an igen, har helt enkelt fått lite inspiration tillbaka. Nu har jag lagt Foamie byggandet bakom mig, i alla fall för den här gången. Med tanke på att 37an blivit stående en tid i ett aktivt garage kan man nog säga att det är ett under att hon fortfarande är hel. Efter att ha plankat det sista på ovansidan var det då dags att plocka bort henne från jiggen och det gick faktiskt bättre än jag hade trott. När hon var lagd i ryggläge, var det endast några longeronger som behövde bytas. Kan väll säga att den teknik man hade fått på att montera balsa från när jag höll på sist var som bortblåst, färskvara eller? Jag hoppas att man får tillbaka tänket och flinkheten i fingrarna ganska snart. Det roliga med att vara igång igen, är just det, roligt!
Konverserade häromdagen med MBS Magnus angående om det skulle vara möjligt att montera den lilla P-20 turbinen i 37an utan allför stora ombyggnader. Med smärre ombyggnationer i bla vingar, skulle det nog kunna låta sig göras. Problemet är att det redan sitter en 90mm EDF monterad, samtidigt som det är nu man ska bestämma sig för hur man ska gå vidare i byggandet med tanke på att varken undersidan av kroppen och vingen ännu blivit balsamerade. Vi får väll se hur det blir med den saken. Ett alternativ skulle kunna vara att bygga henne klar för turbinkonvertering men börja med elfläkt. Lite bilder från kvällens göromål.
Som sagt nu ligger hon på rygg och jag har påbörjat byggandet av hjulbrunnarna till front och huvudställen.
Blev några longironger på frontens undersida också.
Hils
MagnusSenast redigerad av Baua; 2011-11-07, 21:27.Har man aldrig kraschat har man aldrig flugit.:sarcastic:Kommentar
-
Heja Magnus!
Vad kul att Du är på G igen, vad bra det ser ut. Jag har undrat vad alla Viggar har tagit vägen.
Jag har inte fått min på rygg ännu men det kommer.
Hälsningar IngemarKommentar

Kommentar