DrakenBygge i Tingsryd

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • taygher
    • jun 2006
    • 735

Hej Ingemar,

Härligt att se J35:an frigjord från jiggen, oerhört läcker kärra Du bygger! :thumbup:
    Har Du tänkt montera infällbara ställ eller blir det en buklandare?

Ser fram emot att följa tråden framöver.
    Flyg lågt och fort!

Mvh, Lars Westin

Kommentar

• 2,4g thern
      • apr 2026

Hej Lars!

Kul att Du gillar mitt bygge. Det är så jädrans kul att bygga denna typ av balsabygge. Det var egentligen meningen att jag skulle bygga en Viggen denna vinter, men jag smällde min J35:a vi tredje flygningen så jag tänkte skam den som ger sig därför blev det en Drake igen. Det blir en buklandare för den blir lättare utan ställ och inte så komplicerad. Hade vi haft asfaltbana så hade det varit en annan sak. Starta gör jag med katapult, vilket jag tycker är ett säkert sätt att starta på. Full fart från början. Hoppas att Du kommer till Tingsryd till sommaren så får Du kanske se min Drake om den finns kvar

MVH Ingemar

Kommentar

• 2,4g thern
        • apr 2026

DrakenBygge i Tingsryd

Hej!

Då var det dags igen. Det har blivit lite av veckans redovisning. Dessutom har jag blivit drabbad av en höstförkylning, Och det vet ju varje grabb hur illa det är att bli förkyld.
        Det har dragit ner byggverksamheten en del, och inte nog med det, ett sidoprojekt har dykt upp.
        Bild 1. Här har Ni mitt sidoprojekt, gamla fönsterbågar, det är också kul om dom blir fina.
        Bild 2. Åter till bygget. Här har jag satt dit kadborreband som skall hålla batterierna på plats. Det måste man göra nu annars blir det svårt att få dit dom senare.
        I övrigt är det inte så mycket att orda om plankningen. Det som gäller vid skarpa böjar (bild 4 o 6) är fönsterputs och maskeringtape som håller balsat på plats tills det har torkat. Sen är det lätt att limma fast när det har format sig.
        Bild 7. Den ena halvan är färdig och den som är intresserad kan jag tala om att vikten är 720g med fläkt och servon.

Hälsningar Ingemar
        Bifogade filer

Kommentar

• jonols
          • nov 2009
          • 168

Kul att se att någon har tid att bygga

En hyperteknisk fråga, om du kan svara vill säga. Luftintag mm är väl beräknade till en 60mm fläkt. Saknas det då lite luft till en 70mm, eller har du "öppnat upp" lite i kanalen?

Luftintag arean skal väl vara samma som på fläktens area, inte sant?
          Sedan kan man minska ner arean efter fläkten, vilket det mycket riktigt sker i detta Draken bygge.

MVH
          Jonas

Kommentar

• 2,4g thern
            • apr 2026

Hej Jonas!

Det var en svår fråga Du kom med. Såvitt jag vet är den avsedd för 70mm fläkt, jag bygger bara på och litar på den som gör konstruktionen. Jag har inte gjort några modifieringar på insuget. Kommer jag ihåg det skall jag fråga MBS Magnus nästa gång jag pratar med honom. Mycket riktigt smalnar det av bakom fläkten för bättre blås.
            Kul att se att Du har också dina projekt, och tiden får man tjuva någonstans.

Hälsningar Ingemar

Kommentar

• 2,4g thern
              • apr 2026

DrakenBygge i Tingsryd

Hej!

Bygget det fortsätter som vanligt, det händer ju inte så mycket när man klär med balsa. En svordom ibland när man mäter fel.
              Bild 1. Här har jag börjat på vänstra undersidan med att spruta fönsterputs på, det böjer sej så lätt då.
              Bild 2. Här ser man luftintagen, det lilla roliga sparar jag tills lite längre fram.
              Bild 3. Här har jag limmat ihop balsaflak för att få lite större flak, det är lättare att göra detta innan montering i vissa fall.
              Bild 4. Här är flaket fastlimmat, det räntar till bra när det är lite storlek på flaken.
              Bild 5o6. Då blev även denna sidan klar.
              Bild 7o8. Nu är det kroppens tur, där blir det lite rundade former. Nu skall jag klä ända fram till nosen, där är det snävare böjar så då åker fönsterputsen fram igen.
              Såhär roligt är det att bygga

Hälsningar Ingemar
              Bifogade filer

Kommentar

• 2,4g thern
                • apr 2026

DrakenBygge i Tingsryd

Hej!

Bygget fortskrider, men först en liten reflexion. När man är inne på forumet så är det kanske 95% gäster på besök, var är medlemmarna?
                Nåväl, åter till bygget.
                Bild 1. Plankningen drar sig mot nosen. Jag använder ofta gummiband när jag har sprutat på fönsterputs för att hålla formen.
                Bild 2. Här har jag gjort startkroken. Denna skall limmas fast senare.
                Resten av bilderna visar fortsättningen av plankningen och inprovning av antennsprötet.
                Sista bilden visar nosspetsen, det är lite jobb med att få det runt och fint, men det finns spackel. Jag brukar forma delarna först och sedan limma fast med tunnt CA-lim.
                Man får passa sig , jag har limmat ihop två fingrar och limmat fast mig ett flertal gånger.
                Vikten hittills är 773g.

Hälsningar Ingemar
                Bifogade filer

Kommentar

• taygher
                  • jun 2006
                  • 735

Hej Ingemar,

Det ser väldigt bra ut! 35:an är så läcker att se, Du gör ett strålande jobb!!! :thumbup:

He he.. när jag använder tunn CA måste jag ha debonder i närheten för mina fingrars skull.
                  (Så att jag inte behöver skrämma slaget på fru och barn...) :sarcastic:
                  Flyg lågt och fort!

Mvh, Lars Westin

Kommentar

• 2,4g thern
                    • apr 2026

Hej Lars!

Tack för berömmet, det värmer ett gammalt gubbhjärta. Hoppas jag får bygga fler Drakar, nästa blir med infällbart ställ hoppas jag.

Hälsningar Ingemar

Kommentar

• Sigun
                      • aug 2007
                      • 3942

Ursprungligen postat av 2,4g thern
                      Hej Lars!

Tack för berömmet, det värmer ett gammalt gubbhjärta. Hoppas jag får bygga fler Drakar, nästa blir med infällbart ställ hoppas jag.

Hälsningar Ingemar
                      Dags att börja tjata på kommunen om att få fältet asfalterat nudå

Kommentar

• 2,4g thern
                        • apr 2026

Hej Martin!

Du vet väl att här lägger dom de mesta pengarna på ishockey. Jag får väl leta någon ledig vägstump.

Hälsningar Ingemar

Kommentar

• jonols
                          • nov 2009
                          • 168

Ihoplimmande fingrar känner jag till...
                          Jag lyckades med att limma ihop lång och ringfinger ett par timmar.
                          Man får lite panik innan man får loss dem.

Fortsatt lycka till med bygget!

MVH
                          Jonas

Kommentar

• jocke1963
                            • dec 2007
                            • 2709

Ursprungligen postat av jonols
                            Ihoplimmande fingrar känner jag till...
                            Jag lyckades med att limma ihop lång och ringfinger ett par timmar.
                            Man får lite panik innan man får loss dem.
                            CA-Debonder e ju ganska bra att ha då...eller nitrometan som tydligen ska funka lika bra
                            Debonder består visst av Aceton och Nitrometan,
                            så det är ju inte sååå himla bra på foamkärror. Funkar dock på EPP.
                            ”Vir prudens non contra ventum mingit”

Kommentar

• 2,4g thern
                              • apr 2026

Hej på Er!

Jo, jag har tidigare erfarenhet av CA-lim. Jag limmade fast en 1/4 skala Sopwith Pup i handen. Det blev lite panik för det är ju inte så lätt att cykla eller köra bil med en Pup i handen ifrån bygglokalen, men det löste sig det gick åt lite skinn bara.

Hälsningar Ingemar

Kommentar

• 2,4g thern
                                • apr 2026

DrakenBygge i Tingsryd

Hej!

Det är fantastiskt snart 4000 besök , det är riktigt roligt. Det skulle vara roligt att veta hur många som sitter hemma och knåpar ihop sina J 35:or Det är väldigt kul jobba med en sådan här byggtråd, och lite stressande ibland man vill ju prestera lite varje vecka.
                                Denna veckan tycker jag att det inte har blivit så mycket gjort, men en del.
                                Bild 1. Här har jag byggt på lite i nosen som skall formas till i samband med slipning av hela modellen.
                                Bild 2. Serviceluckan påbörjad, lite slipande för passning mot kroppen.
                                Bild 3. Här är luckan färdig.
                                Bild 4. Jag ändrade på luckstängningen, jag tog bort brickorna och satte dit magneter istället, på grund av bättre fäste för luckan.
                                Bild 5. Insuget påbörjat. jag slipade ner främre spantet för att balsan lättare skulle fästas i framkanten på insugsröret.
                                Bild 6. Första balsaflaket på plats på tork
                                Bild 7. Här är insuget färdigklätt, lite spackel och slipning väntar

Det var allt för denna gång. Ha det så bra i snön.

Hälsningar Ingemar
                                Bifogade filer

Kommentar

Arbetssätt...