Tema: RC-Factory:s flygplan i EPP

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • zablar
    • aug 2006
    • 107

Om man ska välja mellan crack Yak Mini och Crack Yak Lite. Tanken är att flyga inomhus till nästan 100% men kanske nån enstaka gång utomhus vid lugnt väder. Vilken ska man välja?

Kommentar

• Rille Stark
      • jun 2011
      • 410

Jag har inte flugit min Mini inomhus än, vilket jag planerar att göra på lördag. Då tänker jag ha båda med mig så jag kan jämföra dem.

Kommentar

• McRegor
        • maj 2006
        • 7942

Normalt sett så brukar lite större kärror vara enklare att få till så dom flyger bra. På en mindre kärra så blir också grammen viktigare - m a o bör du bygga med så lätta komponenter som du kan hitta för att få förutsättningar för ett bra resultat.
        Så jag rekommenderar Lite-versionen trots att jag inte flugit Mini. Men även den tjänar på en lätt setup och låg totalvikt och därmed låg vingbelastning - och det är f ö grunden för alla bra inomhuskärror. Det är alltid svårare att bygga litet och lätt tyvärr.
        Roger

Kommentar

• Rille Stark
          • jun 2011
          • 410

Här är den första videon jag tog på juldagen. Jag tog två & denna var lite längre så därför valde jag bort den förra gången. Här upplever man nog lite mer av vilket drag det är i den lilla motorn!

Kommentar

• Peterps
            • nov 2012
            • 135

Just nu skulle jag välja minin om jag bara fick välja en den e buskul kanske går å flyga lite långsammare med crack lite men jag skulle välja minin....

//Peter

Sent from my iPad using Tapatalk

Kommentar

• McRegor
              • maj 2006
              • 7942

Flyger man inomhus i mindre lokaler typ gympasalar och vill fortsätta att vara kompis med de övriga flygarna så är min rekommendation att välja en kärra som går att flyga långsamt så att inte kollisionsskadorna blir så stora. Men kan man flyga lika långsamt med Minin som med Lite så går väl detta jämt ut..
              Roger

Kommentar

• numnutchris

• dec 2008
                • 989

Ursprungligen postat av McRegor
                Flyger man inomhus i mindre lokaler typ gympasalar och vill fortsätta att vara kompis med de övriga flygarna så är min rekommendation att välja en kärra som går att flyga långsamt så att inte kollisionsskadorna blir så stora. Men kan man flyga lika långsamt med Minin som med Lite så går väl detta jämt ut..
                Roger
                Är av motsatt åsikt, totalt! Flyger man för långsamt i vår hall så är det alltid nån som hinner upp en! Stillastående är värst, fråga dem som prövat microhelisar där....
                ----------------------------------
                Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

Kommentar

• McRegor
                  • maj 2006
                  • 7942

Sen vi i allmänhet började flyga långsammare så har både kollisionerna och skadorna efter kollisioner minskat avsevärt. Men med långsamt menar jag inte att man skall stå still och hovra för det skapar alltid kollisionsrisker. Vi flyger ju ofta ett 10-tal kärror samtidigt och har man då "raketer" som flyger rakt igenom övriga så blir kollisionerna flera och skadorna större (proppar som tuggar sönder kärrorna).
                  Hälsningar
                  Roger

Kommentar

• SurJohan
                    • jan 2012
                    • 15

Japp, Då var min Edge 540 såld, Dags för en Mini :-)

Dualsky motor + hs35 servon lutar det åt...

@Peterps Tack för provflygningen på Bosön, Den flög fint, dock var det lite ovant med långa spakar på radion och ingen pult. Alltid kul att prova nya plan och jämföra :-)

Efter nästan 25 accar med min Techone HCF (Skelett planet) satt mina kniveggs åttor riktigt bra

/Johan

Kommentar

• Rille Stark
                      • jun 2011
                      • 410

Härligt!
                      Dualsky motorn är slut på lager hos ML Hobby, men skicka ett mail till Mikael så har han den på lager inom två veckor. Jag tror han har direktkontakt med fabriken.
                      Jag har ett HS5035 som jag funderade på att sätta på skevrodret om inte Dualsky DS3101 skulle räcka till. Nu var jag nöjd med DS3101 så det blev int av. Man får anpassa lite för det servot liksom för Dualsky servona eftersom "örona" sitter högre upp, men det ska inte vara något stort problem.

Nördig som man är så har jag modifierat min Crack Yak Lite med samma vortex generatorer som Mini har!
                      Uppskalad ritning finnes att ladda ner som PDF.
                      Bifogade filer

Kommentar

• Joakim_S
                        • dec 2012
                        • 83

Provar att bygga en kopia av minin

Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1356769889.838565.jpg
Visningar: 1
Storlek: 208,1 KB
ID: 493934

Kommentar

• Rille Stark
                          • jun 2011
                          • 410

Oj, det måste vart lite jobb med att skära ut alla delar!
                          Den ser ut att va lite modifierad, ytterdelen på vingen ser längre ut på nått vis.
                          Är materialet lika styvt som orginalet eller behöver du staga denna?
                          Har du funderat på vad du ska ha för grejor i den?

Kommentar

• Joakim_S
                            • dec 2012
                            • 83

Det är lite pill att skära men det är kul att bygga. Vingen är förlängd 5%, 1,5 cm bara för att jag råkade ha en kolfiberstav i den längden. Räknar med att kapa ner till orginalmått om den inte flyger bra. Det blir en 10 g HXT 1811-2000 som motor

Kommentar

• Peterps
                              • nov 2012
                              • 135

Kul att du gilla den @surjohan jag måste säga att den är superkul och tack för att du visa hur minin kan flyga...
                              Jag de e snygga kniveveggar du får med Techone....

//Peterps

Sent from my iPad using Tapatalk

Kommentar

• Joakim_S
                                • dec 2012
                                • 83

Ett par bilder till från bygget
                                Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1356787009.587403.jpg
Visningar: 1
Storlek: 186,5 KB