Fiesler Storch från Svenson models

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Modellflygarn
    • okt 2006
    • 452

    #61
    Nä de är inte egentillverkade. Fanns med profilfrästa i byggsatsen som tur är!
    Har bara limmat ihop halvorna.
    Niklas/
    Absolut söndagsflygare
    http://odeshogsmodellflygklubb.freemore.se/

    Kommentar

    • Modellflygarn
      • okt 2006
      • 452

      #62
      Har lött ihop en "fattigmans powerbox" eftersom jag tänkt köra med dubbla ackar i min Storch. Hör väl kanske hemma i elektronikforumet men den ska ju in i Storchen så...

      Eftersom jag vill använda en separat ack till bl.a. landningljus o klaffar men även ha en backup till resten av funktionerna gjorde jag så här. Ursäkta det något simpla kopplingsschemat....
      Klipper pluskabeln till det servo jag vill ge egen ström (klaffservot i det här fallet) och kopplar den direkt till plus på ack 2. Mellan plus på servot och den vanliga servoutgången på mottagaren sätter jag en kraftig diod med plussidan mot mottagaren, minus och puls kopplar jag som vanligt till mottagaren. Jag kopplar ihop minuspolerna på båda ackarna och ansluter ack 1 som vanligt till mottagaren. Sätter naturligtvis en brytare till varje ack också.

      Hur fungerar det här nu då?
      Ack 1 används till alla servo utom klaffen. Ack 2 bara till klaffen (och landningsljus) i vanliga fall men om ack 1 tar slut eller belastas hårt kommer ack 2 att ge ström till hela anläggningen genom dioden.
      Spänningfallet över dioden är ca. 0,5V vilket gör att ack 2 inte ger någon ström till mottagaren förrän spänningen i ack 1 är 0,5V lägre än i ack 2. Dioden fungerar lite som en spänningsregulator i det fallet.
      Om ack 2 tar slut slutar klaffarna i mitt fall att fungera men allt annat fungerar som vanligt.

      Hoppas att nån förstår min något virriga beskrivning. Använde den här kopplingen för längesen på ett par kärror med infällbara ställ och där gjorde den verkligen nytta. Jag hade ett ställ som låste sig nästan infällt och tömde acken på en flygning. Det syntes inte från marken. Jag fick naturligtvis buklanda men flygplanet gick ju fortfarande att styra...
      Sen finns det ju en massa smarta strömbrytare med spänningsregulator och andra finesser men det här är ett sätt att lösa problemet. (Som vi gjorde på stenåldern)


      Klicka på bilden för större version

Namn: Reservack.jpg
Visningar: 1
Storlek: 32,2 KB
ID: 479848
      Niklas/
      Absolut söndagsflygare
      http://odeshogsmodellflygklubb.freemore.se/

      Kommentar

      • Ompa
        • aug 2006
        • 2961

        #63
        Det där har jag sett andra modellbyggare göra, och det funkar alldeles utmärkt. Tänkt på det själv flera gånger men aldrig riktigt fått till det.
        Tänkte fråga om det går bra om jag kopierar din skiss? Kan vara bra till framtida bruk...
        Modellflyg
        En Stört-skön hobby
        :crazy_pilot:
        //Tomas//

        Kommentar

        • Fyhren
          • nov 2006
          • 316

          #64
          Hej
          Tack för detta tips. Kopierar också samt vore tacksam för diodens typ eller beteckning - för en som inte kan sådant här men väl kan löda.

          Hälsningar
          Peder Fyhr
          flyger i
          mfk VIKING
          och
          mfk ESLÖV

          Kommentar

          • Modellflygarn
            • okt 2006
            • 452

            #65
            Kul att det kan vara till nån nytta.
            Dioden hittade jag i skrotlådan men ska se om det går att se vad det är. Ska man använda det här i större flygplan så får man nog kolla lite på hur mycket ström allt drar.
            Så som jag har kopplat så går det inga storförbrukare som infällbara ställ och liknande genom dioden. Fyra fem standardservo drar ju måttligt med ström.
            Niklas/
            Absolut söndagsflygare
            http://odeshogsmodellflygklubb.freemore.se/

            Kommentar

            • Modellflygarn
              • okt 2006
              • 452

              #66
              Jaha... Nu är det då dax att försöka få dit alla fönster. Ser ut som förarplatsen på en gammal hamnkran det här...
              Det här är ett perfekt sätt att få gråa hår. Smårutorna går väl an men fy f-n för framrutan !
              Försöka spänna fast allt på rätt plats utan att kladda ner nåt.
              Har klippt och putsat och passat in men det strular iaf när man sitter där med lim på fingrarna.
              Jädra tur att jag inte försökte med snabblim...
              Ser ut så här när allt är fastspännt. Blir spännande att se hur det blir när man tar bort alla tvingar och tape.

              Klicka på bilden för större version

Namn: Storch76.jpg
Visningar: 1
Storlek: 66,1 KB
ID: 479894

              Klicka på bilden för större version

Namn: Storch75.jpg
Visningar: 1
Storlek: 51,4 KB
ID: 479895
              Niklas/
              Absolut söndagsflygare
              http://odeshogsmodellflygklubb.freemore.se/

              Kommentar

              • taygher
                • jun 2006
                • 735

                #67
                Vilken tur att Du har så SJUKT MÅNGA KLÄMMOR!!!

                Skämt åsido, förstår precis hur det känns - alltid spännande att plocka bort tejp och andra attiraljer för att se hur allt ser ut när limmet härdat.

                Härligt att se att bygget stadigt går framåt, hoppas på att få se den live nästa vecka... :thumbup:

                Kommentar

                • Modellflygarn
                  • okt 2006
                  • 452

                  #68
                  Tror och hoppas jag får hem färg den här veckan. Det är en del plock kvar innan målning men det knallar på så sakta.
                  Då kan du ju limma fast resten av rutorna nästa vecka då...
                  Niklas/
                  Absolut söndagsflygare
                  http://odeshogsmodellflygklubb.freemore.se/

                  Kommentar

                  • taygher
                    • jun 2006
                    • 735

                    #69
                    He he he...
                    Jag tvivlar starkt på att Du vill att en simpel ARF-montör som jag kladdar på Din fina Stork... :rolleyes:

                    Kommentar

                    • ewalds
                      • jul 2009
                      • 532

                      #70
                      En trevlig modell det där.
                      Ska bli spännande att följa till det färdiga resultatet
                      Ser ju ut att bli hur bra som helst ju

                      /Micke

                      Kommentar

                      • Modellflygarn
                        • okt 2006
                        • 452

                        #71
                        Äntligen äntligen äntligen har jag färgen på gång!
                        Blev billack som jag ville till sist.

                        Fått dit alla dessa fönster nu också. Ett elände men hoppas det ser vettigt ut när man får på färgen.
                        Ska fixa bilder sen.
                        Niklas/
                        Absolut söndagsflygare
                        http://odeshogsmodellflygklubb.freemore.se/

                        Kommentar

                        • kobraflyer
                          • jun 2009
                          • 20

                          #72
                          Detta ser ut som parallellkoppling av 2 ackar medelst en diod. D.v.s. parallellkopplingen funkar bara åt ena hållet (då ack2 har har högre spänning). En nackdel är att den inte klarar ifall det blir kortslutning i ack1, då drar den ur ack2 (=ingen spänning till mottagen).
                          Däremot klarar den avbrott i ack1 eller avbrott/kortslutning i ack2.
                          Dock en oerhört prisvärd lösning eftersom den skiljer umbärliga förbrukare från oumbärliga(mottagare och roderservon)
                          Dioden behöver ju klara strömmen som roderservona kräver. (några ampere alltså)
                          Framspänningsfallet över en diod är ca 0.7V
                          /Jan-Åke
                          Absolut söndagsingenjör

                          Kommentar

                          • Modellflygarn
                            • okt 2006
                            • 452

                            #73
                            Nu håller jag på att bli helknäpp på Bussgods!
                            Beställde färg för två veckor sen och har fortfarande inte lyckats hämta ut den. Utlämningsstället är aldrig öppet och ringer man svarar en telefonsvarare. Färgen har funnits här i 1½ vecka utan att jag lyckats hämta ut den... J-a skitställe...

                            Annars har det mest varit småplock sista tiden, sånt som inte syns.
                            Har fixat lite med att göra dekaler. Skriver ut på Inkjet-Decals som finns hos Clas Olsson. De är skitdyra, 99kr för fyra st men funkar det bra så är det ju ok!
                            Ser bra ut än så länge men vi får se hur det funkar när man klistrar på dem. De ska tydligen hålla att använda utomhus även när man kör i bläckstråleskrivare. Ska iaf klarlacka över...

                            Har börjat göra landningsstrålkastaren också. Hittade en liten LED-ficklampa som passar perfekt i storlek. Dessutom går lampan på 6V så det är perfekt!
                            Sen fanns det väl inte LED på 30-talet men iaf...

                            Klicka på bilden för större version

Namn: Märkning.jpg
Visningar: 1
Storlek: 23,6 KB
ID: 480158

                            Klicka på bilden för större version

Namn: Storch62.jpg
Visningar: 1
Storlek: 40,9 KB
ID: 480155

                            Klicka på bilden för större version

Namn: Storch60.jpg
Visningar: 1
Storlek: 29,0 KB
ID: 480156

                            Klicka på bilden för större version

Namn: Storch61.jpg
Visningar: 1
Storlek: 34,3 KB
ID: 480157
                            Niklas/
                            Absolut söndagsflygare
                            http://odeshogsmodellflygklubb.freemore.se/

                            Kommentar

                            • taygher
                              • jun 2006
                              • 735

                              #74
                              Grymt coolt med fungerande landningsljus! :thumbup:

                              Supertrist det där med Bussgods - helt otroligt att man kan krångla till något så mycket!
                              Skall Du behöva ta ut en semesterdag och hänga på låset hela dagen för att få ut Ditt paket eller?? :banghead:

                              Kommentar

                              • Modellflygarn
                                • okt 2006
                                • 452

                                #75
                                Tror tyvärr inte det hjälper att hänga på låset hela dan. Är nåt skumt där...
                                Niklas/
                                Absolut söndagsflygare
                                http://odeshogsmodellflygklubb.freemore.se/

                                Kommentar

                                Arbetssätt...