Stuka Motarval

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ChristerL
    • maj 2006
    • 1228

Ursprungligen postat av Mr J
    Är det inte flaps och dykbromsar på en sån?
    Dykbromsar på Stukan sitter under vingen, nära vingframkanten. Kanske inte med i byggsatsen?

Oviktigt vetande?: STUKA är förkortning för Sturzkampfflugzeug.
    /Christer Landberg

Fw190D9
    Fw190F2
    Hawker Tempest Mk. V
    S29C Tunnan

Kommentar

• hakank
      • maj 2006
      • 1775

Är det måhända engelska beteckningar på undre bilden? Intressant!
      /Håkan
      "Allting beror på allting"

Kommentar

• ChristerL
        • maj 2006
        • 1228

Bilderna är lånade på http://www.cocardes.org/avions/artic...lng=fr&pg=1152 .

Bildtexten säger:
        Junkers Ju 87D-3 capturé par la Royal Air Force sur le terrain de Fassberg en mai 1945. L'avion est équipé d'un cache-flammes sur les échappements. Cet avion fut convoyé en vol au Royal Aircraft Establishment de Farnborough.

Mina franskakunskaper är mycket begränsade, men gissar mig till att bilden är tagen på Fassberg, Tyskland i maj 1945. Skickades senare till Royal Aircraft Establishment på Farnborough.

Kan det vara så att den här Stukan är den som finns på RAF Museum Hendon idag?
        /Christer Landberg

Fw190D9
        Fw190F2
        Hawker Tempest Mk. V
        S29C Tunnan

Kommentar

• Kamikaze
          • jan 2007
          • 505

Ser man på t.e.x denna stuka så har den inte denna stora bromsmekanism påi framkant på vingen...!

Jag tror inte alla stukor va utrustade med dykbromsar! Det fanns många verisioner av dem som var utrustade för olika uppdrag! det var nog bara dykbombarverisionen som hade dykbromsarna!

Kommentar

• jaka
            • maj 2007
            • 1490

Hej!
            Har för mig att dykbromsarna på Stuka var infällda i undersidan av vingen..
            Rätta mig om jag har fel.

Kommentar

Arbetssätt...