Piper Pawnee
Kollaps
X
-
Utan soppa, jobbigt om TP är inmätt fulltankad kan bli skoj att landa då
Sen beror det på vart tanken sitter givetvis, normalt sitter tankarna fram bakom motorn å fulltankad ger de vikt fram som vid landning gör den baktung pga vikt skillnaden full--tom tank. Sitter tanken på TP spelar det oftast ingen roll om tanke full eller tom.
//DrHanke
*** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***Kommentar
-
-
-
Jag har en Piper Pawnee Hangar 9.
Den flyger mycket bra, den skall absolut inte ha mer motor än en Saito 82. Med den motorn är den perfekt, går mycket bra att bogsera med.
Den har mycket lätt att bli framtung, jag fick skära upp klädseln längst bak under kroppen och placera mottagarbatteriet där för att få en bra tyngdpunktsfördelning.
Kan varmt rekommendera modellen.Kommentar
-
Hej,
Den Hangar 9 Piper Pawnee i skala 1:5 som diskuteras här är ju lagom i storlek (för transport bl a) men Hangar 9 har kommit ut med, som säkert många sett, en ännu större i skala 1:3 med en spännvidd på 3,3 meter för 60-100 kubik bensinmotor (80 kubikare rekommenderas tydligen för normal flygning).
Flygning:
Vore cool att "kit basha" (som det så vackert kallas) en sån och dekorera den som t ex en Gullviks Panwnee som flög på våra sen länge igenväxta besprutningsflygfält som fanns lite här och där ute i skogarna på 1960- och 1970-talet.
/BoSenast redigerad av bem; 2011-09-23, 09:51.Kommentar
-
Min H9 Pawnee flyger helt O.K. med en trött Saito 72.
Pawnee är ur flygsynpunkt att likna vid en lågvingad Cub, ungefär samma flygegenskaper, men lite mer lättrörlig. Rollar går bra samt även looping och Cubaner om jag tar lite fart genom en svag dykning innan manövern. En lite ovanlig egenskap med min Pawnee är att klaffutslag vare sig ger nos-upp- eller nos-ner-tendenser. Pawneen är i detta avseende helt neutral, vilket gör att landningarna är smärtfria procedurer.
Jag skulle INTE skaffa en Pawnee större än den som H9 säljer eftersom jag tror att vinsterna med det större formatet i detta fall är ganska små.Senast redigerad av Michael; 2011-09-23, 13:55.Kommentar
-
Någon som vet hur det gick med denna? Är inne på samma applikation men skulle gärna veta hur resultatet blev!Kommentar


Kommentar