Krach-kit

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Medeashusse
    • maj 2013
    • 959

Måste bara visa den här länken.
    De har tänkt på bla rc-flygare!
    Om man sträcker på sig kan man peta ner ett plan från över 10 meters höjd!

Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

Kommentar

• pgrts

• jun 2006
      • 2015

Inte ska du väl bli friflygare så att du landar i träden ;-)
      Du har väl radio att styra med............

Ska du ha el eller bensin till din Sbach är nog en viktig sak att tänka på innan man väljer plan nummer 3

Ett vettigt MPX-plan att träna på är nog den gamla AcroMaster om du tänker El. Den kan du inte stalla ner om du vill ha ställen kvar och ändå är den riktigt fin att flyga och enkel att reparera - troligen något som går att "beg-fynda" på nätet också.

Eller så kan du komma ner till Ripa och se hur saker flyger.
      Lite bilder från i kväll

Kommentar

• Medeashusse
        • maj 2013
        • 959

Ja, det är klart jag har radio! Det är bara att den verkar bli felkopplad ibland och styr åt fel håll! :p

Alla dessa beslut! Tror att om det blir bränsle får det bli en bensinare med el-start. Det verkar lite glassigt!

Ja, jo jag är ju väldans bra på begagnatköp ibland....

Var alltid försiktig med vad du önskar! Vem vet jag kanske dyker upp!

3.0 Acro master.
        3.2 ?
        3.3 ?
        3.4 ?
        3.5 ?

Fler förslag på steg 3 kärror, bensin eller el!?
        Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

Kommentar

• pgrts

• jun 2006
          • 2015

3.1 Sbach i 30-storlek att träna på inför din stora som är 180-storlek http://www.autopartner.se/sebart-seb...830-c-564.aspx. Från en tillverkare som kan sina saker ;-)

Gillar verkligen om du fixar en bensinare med elstart. Det ser man inte varje dag tyvärr.

Kommentar

• Medeashusse
            • maj 2013
            • 959

Ok, har faktiskt kollat runt på en del "mini me". Fanns någon i EPP och någon i friggo också, kommer inte ihåg vem som tillverkade dom. Så du tror en mini kan vara något, var orolig för att det bara var utseendet som var lika dant.

Elstart är ju enkelt fixat, Mikael på ML-hobby säljer dom.

Har faktiskt inte sett dom någon annan stans.
            Senast redigerad av Medeashusse; 2013-07-09, 09:37.

Kommentar

• pgrts

• jun 2006
              • 2015

Ursprungligen postat av Medeashusse
              Ok, har faktiskt kollat runt på en del "mini me". Fanns någon i EPP och någon i friggo också, kommer inte ihåg vem som tillverkade dom. Så du tror en mini kan vara något, var orolig för att det bara var utseendet som var lika dant. ...
              Jag kan inte uttala mig om de epp-friggo som du länkar till men det var nog inte någon sådan jag länkade utan till en modell som mera liknar din i uppbyggnad fast mindre och troligen rimligt lik i egenskaper även om den är mindre.
              Är det friggo du är ute efter så tror jag fortfarande att en MPX AcroMaster är mera rätt att träna med.

Kommentar

• Medeashusse
                • maj 2013
                • 959

Lite det jag är orolig för, att de bara ser ut som Sbach men inte ens är i närheten av att likna den i flygegenskaperna.

Appropå inget, ICA Maxi saluför inte din o Thomas konstgjorda bambukäpp längre! Det verkar som den flyttat till Plantagen, för det var där jag hittade den!
                Senast redigerad av Medeashusse; 2013-07-09, 19:46.

Kommentar

• Medeashusse
                  • maj 2013
                  • 959

Det är väl dags att föra tillbaka tråden till ämnet "Krasch-kit"

Till akt och varnagel för alla andra nybörjare, nyfikna, intresserade och skadeglada!

Det finns några "bra att veta" slutsatser i slutet på den här historian.

Haverirapport 2013-07-13
                  Easy Star II
                  1-3 m/s, soligt och fint.
                  Bakgrund: Innehar två stycken Easy Star II (ES). Den ena köpt som RTF och den andra som bättre begagnad på Tradera.
                  Efter att ha använt den första ES med samma känsla som en slägga mot ett städ under min första tid med flygförsök, tyckte jag igår att det var dags att gå över på den hela och snygga nr 2.

Väl på fältet så fick jag lite hjälp och tips av en mer erfaren flygare som råkade vara där i egna ärenden. Han hjälpte mig även att trimma in planet i luften eftersom det så fort jag ökade gaspådraget ville göra en vertikal stigning.

Eftersom syftet med flygningen var att öva diverse manövrar, så drog jag igång med några loopar för att sedan cirkla en stund och trimma lite till. Det kändes lite "svampigt" och vingarna flexade en del under manövrarna men jag tänkte inte mer på det. Planet hade under tiden stigit en hel del så jag gjorde en dykning med en ganska snäv gir i slutet.
                  I änden på giren, när jag ska räta upp planet dyker det, med full kraft rakt ner i havreåkern med en djäkla smäll.

Jag och min ofrivilliga "handledare" tittade "lite" förvånade på varandra och vi förstod vad som hänt, men inte riktigt varför.

Antagligen såg jag inte allt för glad ut eftersom han försökte muntra upp mig med ord som " Det såg ju riktigt bra ut när du flög innan" och "men du var ju uppe i luften en bra stund i varjefall".

Så där gick vi utmed landningsbanan och lyssnade efter planet ute i havren, medans vi rörde på kontrollerna på sändaren. Ungefär som när man letar efter en jakthund med pejl på sig.
                  Vi hittade det snart och jag rafsade ihop vrakdelarna och i princip kastade in dom i bilen utan att titta närmare på dom.
                  Jag åkte hem med vissheten om vilken obildbar sopa jag är på modellflyg.

Idag öppnade jag bilen och plockade ut delarna. Iofs så är planet ganska skadat, men inte oreparerbart. Min första ES har sett värre ut vissa dagar, tex när jag använde en järnstolpe för att förkorta landningsträckan i 10 m/s.

Det som tillslut fångade mitt öga i förödelsen var "locken" på vingarna, där vingbalken ligger. Ett var helt löst och det andra halvvägs loss.

När jag då började fundera så kunde jag överhuvudtaget inte minnas att det har hänt under mina krascher med min första ES, inte ens när jag drog in i järnstolpen och inte på båda sidor samtidigt.
                  Då kollade jag ändå närmare på skadan och insåg att det fanns inget material som hade rivits loss utan alltihop hade bara släppt. Det har aldrig hänt på min första ES heller, saker rivs loss när de är ordentligt limmade.
                  Första slutsatsen var att förra ägaren använt typ skollim när han monterade planet, men efter ytterligare en tanke så kom det fram.

Pu##ot har ju spraymålat undersidan av vingarna innan han limmade dit locken. Dessutom både på vingen och på locket..

Så limmet har bara fäst på målarfärgen och inte härdat in i Elaporen.

Resultatet blev att planet dök som en simhoppare mot en bassäng, när vingbalken inte kunde jobba emot krafterna som tryckte upp vingarna och locken hoppade ur som om dom satt på en Pringelsburk. "Once you pop, you can't stop!" passar bra på den landningen.
                  Suck...

I vilket fall så har jag tack vare honom nu två trasiga plan, det första är i den här tråden tidigare omtalad Cessnan.

Tillsist den allvarligaste, motorn och motorgondolen (tror det heter så).
                  Eftersom motorn är den tyngsta delen på planet så tar den lite längre tid på sig att stanna, än vad resten av planet gör vid plötsliga stopp.
                  Har reparerat det här på min andra ES och det funkar.
                  Men har du eller ska köpa en ES (eller liknande) så rekommenderar jag att du förstärker med kolfiber i de smala brottpunkterna. Var inte orolig, den går inte sönder vid "vanliga" krascher! Det är när det skiter sig fullständigt i hög fart som gondolen går sönder.

Det var ju fint väder i varjefall...

(Det var väldigt nära att jag avslutade den här hobbyn igår)
                  Senast redigerad av Medeashusse; 2013-07-13, 17:55.

Kommentar

• multipass
                    • aug 2011
                    • 270

.....som en simhoppare mot en bassäng, när vingbalken inte kunde jobba emot krafterna som tryckte upp vingarna och locken hoppade ur som om dom satt på en Pringelsburk. "Once you pop, you can't stop!" passar bra på den landningen.
                    Suck...
                    Hahahaha)))) det var faktiskt roligt skrivet mh men jag lider med dig. leta upp pu**t du köpte´n av o matan me friggot som blev över../m

Kommentar

• numnutchris

• dec 2008
                      • 989

Det ser ofta värre ut än det är, ja ev fartreglaget ser ju ut att ha tappat trådar men det andra... Koka nosen och i alla sprickor lägger du tunn eller medium CA så borde det gå få ihop planet igen.
                      Revan i vingen - hittar man inte alla pusselbitar så använd maskeringstejp, lägg biten på ena sidan och en bit över kanten, fyll på med bra (Casco) PU-lim 50/50 med vatten men inte så utrymmet blir helt fullt och vik tejpen färdigt omlott till översidan så allt blir täckt. Se till tejpen sitter bra så kan man ev. spraya lite mer vatten, blomspruta. Gör du rätt syns det inte (så mycket) när du målat på igen
                      Flyger man på blöt åker så klarar EZ* vi skolflugit med ett dyk från 4m lodrätt ner utan skrynklig nos...
                      ----------------------------------
                      Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

Kommentar

• Medeashusse
                        • maj 2013
                        • 959

Ha, ha! Jodu Multipass, jag skriver med en "något" muntrare ton än jag hade just då!
                        Hoppas han får Elapor i havrekakorna.

Japp, det blir att koka nosen. Fartreglaget klarade sig, kablarna är bara skymda på bilden!
                        Har hela lådan fylld med diverse limsorter och känner mig ganska tränad på spricklagningar, så det ska jag nog fixa!

Däremot så har jag inte testa PU-lagning innan. Jocke1963 tipsade mig om det för ett tag sedan, så jag har faktisk en oanvänd flaska stående i limlagret!
                        Ska följa din instruktion och se hur det funkar.

Nja, då kan jag säga att Easy Star klarar en hel del..
                        Det var en dykning (inte störtdykning) från kanske drygt 100m som jag sedan försökte plana ut på ca 30m höjd och när inte planet svarade på uppåtroder drog jag reflexmässigt på mer gas för att få fäste i luften! Så det var med en ganska potent hastighet den vingklippta fågeln dammade i backen.
                        Med tanke på det så har jag inte mycket att klaga på vad gäller tåligheten.
                        När vi väl hittade planet blev killen som var med mig fascinerad över att det inte gick sönder mer än vad det gjorde! :thumbup:

Kommentar

• Mr J
                          • maj 2006
                          • 4130

Det är bryta ihop och komma igen...
                          Du är kanske inte världens bästa flygare, men jag tror att du börjar bli ganska vass på att reparera Elapor :-)

Skämt åsido så är det ju en risk man tar när man köper begagnat, men visst har du lärt dig en del... För en månad sen hade du inte vetat om att förre ägaren bygger som ett pucko :-)

På't igen bara!

Kommentar

• Medeashusse
                            • maj 2013
                            • 959

Vad menar du med det, skulle jag vara dålig på att flyga!?

Jag har faktiskt flugit ett bra tag, faktiskt så pass långt tillbaka som den 21/5 i år! Det gör att jag är en ganska erfaren spakskötare. :thumbup:

Nej, jag är väl inte så bekymrad över Elaporreparationer längre om jag ska vara ärlig.

Det är väl mer att egot får en rejäl käftsmäll varje gång man kraschar och för varje gång det händer så väger vrakdelarna tyngre när man bär tillbaka dom till bilen.

Nej, du har faktiskt rätt! För en månad sedan hade jag inte kunnat analysera varför kärran smällde i backen. Måste just därför tillägga att jag köpte kärran för drygt en månad sedan.

Kanske ett tips till andra nybörjare, det kan vara svårt att se skador och andra brister på ett begagnat plan när man är helt grön. Dessutom så köper man som nybörjare troligast just ett nybörjarplan och är det använt, så är det med 106% säkerhet smällt i backen.

Det är väl det som är mycket märkligt med den här hobbyn, krascherna. Människor som är hantverkare, esteter, perfektionister och visionärer som i varje ögonblick riskerar att se sin skapelse explodera upp i flisor. Som nybörjare är man ganska beredd på det, men när man läser o tittar så inser man att det även händer de bästa. Antingen genom mekaniska fel eller genom en liten missbedömning av piloten.

Har liksom inte kommit till ro med den delen än, men inser att även när jag tränat upp mig kommer krasch-spöket sitta på min högra axel och flina när jag flyger.
                            Men slutsatsen är att det är just den risken som ger nerv och spänning åt hobbyn.

Så, nu ska plan och ego limmas ihop!

Kommentar

• Peterps
                              • nov 2012
                              • 135

Fantastiskt... Skrivet å limmat, skulle även såklart vilja se flygningarna oxå
                              Vad använder du för lim till egot skulle behöva lite "-!-"

//Peter

Sent from my iPad using Tapatalk

Kommentar

• numnutchris

• dec 2008
                                • 989

---
                                Nej, jag är väl inte så bekymrad över Elaporreparationer längre om jag ska vara ärlig.

Det är väl mer att egot får en rejäl käftsmäll varje gång man kraschar och för varje gång det händer så väger vrakdelarna tyngre när man bär tillbaka dom till bilen.

---

Det är väl det som är mycket märkligt med den här hobbyn, krascherna. Människor som är hantverkare, esteter, perfektionister och visionärer som i varje ögonblick riskerar att se sin skapelse explodera upp i flisor. Som nybörjare är man ganska beredd på det, men när man läser o tittar så inser man att det även händer de bästa. Antingen genom mekaniska fel eller genom en liten missbedömning av piloten.

Har liksom inte kommit till ro med den delen än, men inser att även när jag tränat upp mig kommer krasch-spöket sitta på min högra axel och flina när jag flyger.
                                Men slutsatsen är att det är just den risken som ger nerv och spänning åt hobbyn.

Så, nu ska plan och ego limmas ihop!
                                Inga tips till egolimningen men vill du inte bitarna ska väga för mycket efter limning så kan man förstås använda "frigolitsnö" som fylle också, antar du fått ihop lite elaporrester att lägga i PUt/vattnet

Och vänta bara tills nån lurar dej in i multirotorträsket, där kan en missbedömd inställning få hela sk*ten att braka av sej själv - man behöver inte ens röra spakarna ibland!

----------------------------------
                                Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

Kommentar

Arbetssätt...