Krach-kit

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • High Five
    • aug 2013
    • 220

Ursprungligen postat av Medeashusse
    Naturligtvis stabil som en oljetanker men framför allt så blev inflygningen för landning annorlunda och det var precis därför jag köpte på mig den.
    Helt plötsligt hade jag ett plan som jag kunde korrigera mot sidvinden samtidigt som den fortsatte sjunka med ett jämt tempo som i sin tur och kunde korrigeras med sido o skevroder, vet inte riktigt hur jag ska förklara men det känns som om jag landar och inte bara sätter ner planet.
    Landar du i sidvind? Man skulle kunna tolka ovanstående så. Jag har aldrig provat (nybörjare som jag är) men det känns instinktivt som att det skulle vara betydligt svårare och högre risk för krasch.

Min transmitter bag och värmare ligger beredda i varukorgen hos HK, men jag har inte klickat på betalaknappen än!
    Tja, norrlandsversionen av den torde på sin höjd vara en konsumkasse eftersom de tydligen har varit ute o flugit i -25 grader, med bara händer... -"Fingrarna blir ju lite stela efter en stund", var väl den enda kommentaren.
    Fick hem en sån "Turnigy Transmitter bag" (från HK EU) för nån vecka sen och en kort reflektion om den är att det blir kanske kallt om handlederna om man inte har muddar på jackan. Den andra som heter "Transmitter Muff" kanske går att få det lite varmare. Å andra sidan har den mindre "fönster" så det kanske blir svårt att se displayen på radion bl.a.

Kommentar

• Medeashusse
      • maj 2013
      • 959

Ja, jo! Det är ganska mycket högre risk för att saker o ting snubblar åt h**vete när man landar i hel eller halv sidvind.
      Jag har provat de flesta varianter och det har kostat en hel del lim. Den värsta var nog när jag fick en kastby precis innan jag han sätta ner planet och det virade sig runt en järnstolpe...
      Det är liksom därför jag tränar det när förhållandena inte är allt för svåra, det är ju så djäkla svårt. Dessutom är det ju tyvärr så att vinden inte riktigt bryr sig om i vilka vädersträck landningsbana ligger i och man måste träna det antingen man vill eller inte. Suck!

Mitt tips är att efter att ha tränat landningar med ganska rak motvind eller ingen vind alls tills man är blå, i sim och även i verkligheten ta efter det och mixtra om vindförhållandena i simulatorn så det blir sidvind med byar som vrider en del.
      Det blir ganska annorlunda att landa då. Inte bara korrigera inflygningen stötvis med skev och höjd, utan det blir alltihop på en gång plus sidoroder och dessutom kan man inte slappna av eftersom vinden lyfter ena vingen så man får balansera hela vägen tills planet stannat på backen.
      Om du testar i simmen, välj då inte ett stort flygplan utan en mindre och lättare modell, de stora reagerar inte på sidvindarna lika mycket.

Jag står och väljer mellan de olika modellerna av sändarpåsar och muddar är nog inte helt fel, men värmesystemet verkar suveränt!

Förresten när jag ändå håller på att svamlar om simulator, så klipper jag in ett inlägg jag gjorde i en annan tråd. Tipsen gäller exempel på sim-övningar i Phoenix-simulatorn, men går nog översätta till de flesta lite mer avancerade simmar.
      Det är absolut inget man ska börja med när man börjar träna flygning i sim utan det är lagom att dutta in lite av det då och då, när man vill snäppa upp saker o ting efterhand som man blir bättre.

********** copy/paste*********

Testa med att slå av all zoomning under Camera i View-menyn, helt plötsligt försvinner planet bort mot skogsbrynet precis som i verkligheten! ;-)

Ta även bort alla visuella hjälpmedel så som vindkompass, rutan som visar planets läge i luften etc. etc. under Displays i View-menyn.

Model/Edit/Detailed/Physical/Robustness
      Ställ ner till 50%, så blir planet skörare och du måste "sätta" landningarn riktigt annars flyger delarna. Du kan även skada planet när du startar om du slår i stjärten när du lyfter. Tyvärr så måste man göra om den här inställningen varje gång du byter modell.

Efter det kan du alltid mixtra med vinden, byig sidvind är väl det besvärligaste man kan slå igång. Man kan även göra så det skiljer i riktningen mellan vinden och byarna..

Bara för att göra allt ändå roligare så kan du lägga till "Set up failures" I modellmenyn så planet får motorstopp, servohaveri mm. slumpmässigt.

En psykologisk smäll på fingrarna är att ställa den automatiska omstarten vid krasch till maxtid eller ta bort den helt. Då slutar man snart att krascha enligt löpandebandprincipen och fokuserar kanske lite bättre. Du får dessutom möjligheten att tex landa med ett trasigt landställ eftersom simulatorn inte börjar om. Knäck till vid start eller damma in i något i luften eller på marken (med nedställd tålighet) och sedan landa.

Om du flyger en manöver bra från ena hållet träna stenhårt på att den blir lika bra från andra hållet tex landningar.

Testa olika plan, särskilt dom som du inte gillar.

Pgrts tipsade mig om att ställa trimrarna fel på sändaren och sedan flyga. Mycket bra övning, man lär sig balansera upp planet med spakarna utan att få panik. (Jag lyssnade inte på honom förrän efter att jag hade provat att ha ett batteri som lossnat och som skvalpade runt under en flygning)
      MrJ tipsade mig om att blunda och rycka i alla spakarna sedan titta och försöka reda ut situationen. Intressant övning som inte blir långtråkig. Efterhand som du blir bättre gör du övningen på lägre och lägre höjd.

När du blir uttråkad av de flying sites som finns med till Phoenix och känner att du vill gå vidare, ladda då ner flygbanan Wohngebiet och lär dig landa från alla fyra håll. Även det hållet där du kommer över häcken, över ditt eget huvud och ner på återvändsgatan.
      Efter det, flyg genom gatan och efter det flyg genom gatan och sväng i korsningen. :-D
      ( http://www.szenerien.de/index.php?op...d=62&Itemid=63 )

Glöm inte att lekflyga! Du lär dig massor på det också!
      Kolla Youtube, där finns det en massa lektioner om olika manövrar!

Dessutom, det är ju meningen att det här ska vara kul!!

/*********************

Freddan_6 gav ett riktigt bra tips i samma tråd, nämligen att ställa upp simulationshastigeten till max i programmet! Dvs över 100%!
      Det gör faktiskt att simulatorplanen blir mer lika hur planen uppför sig i verkligheten.

Men egentligen, vad vet jag? Jag började ju själv alldeles nyss med det här med rc-flyg!! :p
      Senast redigerad av Medeashusse; 2013-09-24, 16:59.
      Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

Kommentar

• pgrts

• jun 2006
        • 2015

Ursprungligen postat av High Five
        .. Fick hem en sån "Turnigy Transmitter bag" .. den är att det blir kanske kallt om handlederna om man inte har muddar på jackan. Den andra som heter "Transmitter Muff" kanske går att få det lite varmare. Å andra sidan har den mindre "fönster" så det kanske blir svårt att se displayen på radion bl.a.
        Jag har flugit en hel del med båda varianterna.
        Självklart gäller det att man har rejält med kläder när det blåser och är kallt.
        Jag upplever inte att bägen med muffar är speciellt mycket bättre än den mera öppna.
        en stora skillnaden är tiden det tar att få in handen - kan vara tämligen svårt i bägen med muffar.
        Markstart är ju förstås att föredra men på hang är det inte så många plan man kan ge en rejäl spark ut över kanten så då är det en stor fördel att kunna släppa planet med vänster hand och hålla koll på styrningen med högran. Är planet väl i trim kan man ju lätt släppa med högran och hoppas på att man hittar hålet snabbt ;-)

Det konstiga är hur bra en naken ofordrad bäg skyddar och håller kvar den värme som radio och kropp bildar. Med andra ord så ska man inte vara kall om händerna när man börjar flyga.

Kommentar

• Medeashusse
          • maj 2013
          • 959

Appropå på att vara kall när man flyger....
          Det här hör nog till en av de bättre jag gjort!

Igår var jag ute och flög i snålblåsten och kylan. Efter en dryg halvtimma och tre acc var jag blåfrusen och landade Mentorn med mycket stela fingrar. Taxade in planet utmed bilen, slängde mig lite desperat in på förarsidan och startade motorn och på med full värme.

Efter en stund, när jag började känna händerna igen tittade jag ner lite förstrött på sändaren som låg bredvid mig och fick ide'n att programmera om timern mot trottelstickan..

Förvånad över hur mycket vinden måste ha ökat sedan jag satte mig i bilen, såg jag hur planet "blåste" ut på landningsbanan och jag var fast i min övertygelse fram tills dess att jag såg propellern snurra!

Glöm ALDRIG, ALDRIG att koppla ur batteriet direkt efter att du landat.....

Planet klarade sig bra, men var bara någon meter ifrån att börja jobba som flistugg i en av flishögarna på området.

Ska nog köpa sändarpåse med centralvärme och plocka fram dunjackan snarast......
          Senast redigerad av Medeashusse; 2013-09-24, 16:57.
          Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

Kommentar

• SA3BGM
            • sep 2013
            • 272

Ursprungligen postat av pgrts
            Gillar speciellt att planet är komposterbart ;-)
            Sorry Patrik!
            Jag missade din roliga kommentar. :-)
            Ja man måste ju testa alla möjliga klädslar. Jag har klätt andra modeller i plastfilm för många år sedan
            så nu tänkte jag testa "sopsäcks" varianten. hihi
            Vi får väl se sedan om den flyger.
            Senast redigerad av SA3BGM; 2013-09-24, 17:41.
            Våga vägra Facebook.

Kommentar

• Medeashusse
              • maj 2013
              • 959

Appropå att landa i sidvind...

Ehh.. Jag som blir nervig av att landa en frigolitkärra med 1,60 i spännvidd i sidvind.
              Intressant att kolla deras roderutslag, det man nu kommer åt att se.

Kommentar

• SA3BGM
                • sep 2013
                • 272

Medeashusse: Jag fryser redan och då har jag inte flugit än bara läst att du fryser.
                Jag får nog vänta till i vår innan jag kan flyga.
                Våga vägra Facebook.

Kommentar

• Medeashusse
                  • maj 2013
                  • 959

Nämen inte då, inte så länge!
                  Om du nu inte är en friluftsälskande människa med en termos med choklad i varje ficka och stickade yllevantar upp till öronen, kolla om du inte har en flygklubb i närheten som kör inomhusflygning i vinter!

Kommentar

• Medeashusse
                    • maj 2013
                    • 959

Eftersom jag tydligen spammar den här tråden ikväll!

Hur tunga däck kan jag hänga på Mentorn utan att de påverkar flygegenskaperna allt för mycket?
                    Senast redigerad av Medeashusse; 2013-09-24, 20:46.

Kommentar

• Thomas

• jun 2006
                      • 7673

Huvva!
                      Jag förstår att ni redan pratar om kyla när jag kollade på vackertvader.se.
                      MINUSGRADER i natt!!

Finns ju en snikvariant på värme: http://www.clasohlson.com/se/Värmekuddar/34-9275

Ett par omgångar sådana är rätt så sköna att stoppa i Lovikkavantarna...
                      Retroholic!

Kommentar

• pgrts

• jun 2006
                        • 2015

.. Hur tunga däck kan jag hänga på Mentorn utan att de påverkar flygegenskaperna allt för mycket?
                        Så lätta som möjligt så klart.
                        Förvisso bara 85 spänn hos Harald men en aning tunga.

Kommentar

• Medeashusse
                          • maj 2013
                          • 959

Tror faktiskt jag ska ha något liknande liggandes i någon låda i förrådet, tack för påminnelsen!

Kuriosa ang Lovikka med tanke på att jag bor i Pajala, den byn ligger i Pajala kommun!

Tyvärr kursade företaget som tillverkade de klassiska vantarna 2007.

Skulle varit något, en stickad sändarpåse i ylle med tofsar för att kunna hänga den på tork, men iofs så kan säkert hitta någon som anväder både tekniken och materialet fortfarande! !
                          Senast redigerad av Medeashusse; 2013-09-25, 00:42.

Kommentar

• Medeashusse
                            • maj 2013
                            • 959

Har ett par ganska stora fina som jag kan få köpa till ett fördelaktigt pris, men de blir alldeles för tunga tror jag
                            160g st eller!?
                            Kan antagligen köra över en timmertrave med dom, men det kanske vore bra att behålla alternativet att kunna flyga över den också...

Kommentar

• Thomas

• jun 2006
                              • 7673

Jag röstar för nåt ur den här serien!

Troligen halva vikten mot dom du har tänkt...
                              (90 mm väger 55 gram/par!)
                              Retroholic!

Kommentar

• Medeashusse
                                • maj 2013
                                • 959

Jamen funkar dom lika bra som ballongdäck? Stötdämpning typ..

Kommentar

Arbetssätt...