Krach-kit

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Thomas
    • jun 2006
    • 7703

Foamen är MYCKET stötupptagande...
    Å andra sidan kan du ju pumpa ballongdäcken mjuka...
    Retroholic!

Kommentar

• Medeashusse
      • maj 2013
      • 959

Ja, det var ju lite så jag tänkte. Lite Cub-aktigt framförande, men vad det gäller däcken jag har på kroken så även om jag får dom billigt, blir dom dyra om jag inte kan använda dom...
      Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

Kommentar

• SA3BGM
        • sep 2013
        • 272

Medeashusse: Hoppas inte men det är kallt ute nu. :-)
        Näe jag gillar inte friskluft men jag håller på att råda bot på det bara jag får mina grejor till planen.

Jodå min gamla klubb finns kvar och jag var dit i dag o kollade så att allt var okej. Ingen hade varit där på ett
        tag men startbanan och området runt var väldigt fin.
        Det skall vara action där i helgen med husvagnar,husbilar och tält.:-)
        Jag skall dit tänkte jag.

Lovikka har jag i lådan. :-)
        Våga vägra Facebook.

Kommentar

• Medeashusse
          • maj 2013
          • 959

Klart du ska åka dit, det brukar vara mycket inspirerande att närvara på dylika tillställningar! :thumbup:
          Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

Kommentar

• Medeashusse
            • maj 2013
            • 959

Om man tycker det blir tråkigt att träna inflygning och landning kan man alltid gå över till att träna front flips på en närbelägen flisramp, ett par meter ifrån "landningsbanan".

Äventyrsflygfält! Jag blev antagligen inspirerad när jag såg "Nitro circus, live" igår på kanal 6.

Inga skador, up and go...
            Senast redigerad av Medeashusse; 2013-09-28, 15:16.

Kommentar

• Thomas
              • jun 2006
              • 7703

Ja, där behövs ju både breda, mjuka och stooora hjul...
              (Och lätta!)
              Retroholic!

Kommentar

• Medeashusse
                • maj 2013
                • 959

Ha, ha! Jag tror faktisk att många inte skulle komma på idén att flyga här. Väldigt mycket "saker o ting" som befinner sig i inflygningzonen och bredvid "landningsbanan".. Ballonghjul blir det för det är inte lika jämnt underlag som det ser ut!

Jag tror att alla timmarna jag spenderat i simulatorn tillsammans med scenerierna "Whongebite" och "On the road" börjar betala sig.

Syd-nord banan.

Ost-väst banan.

Om planet hamnar fel, så finns det vallar som skyddar den omgivande skogen.

Mycket bra ställe att träna landning i sidvind på, man märker om man gör fel..! :p
                Senast redigerad av Medeashusse; 2013-09-28, 16:44.

Kommentar

• Thomas
                  • jun 2006
                  • 7703

Du har inte funderat på ett par större skidor???
                  Vallade med teflonvalla!

Bara en tanke...
                  Retroholic!

Kommentar

• Medeashusse
                    • maj 2013
                    • 959

Mmmmmm.... Det var ju en tanke!

Det blir skidor snart i vilket fall, de första snöflingorna visade sig i Onsdags..

Jag får snickra ihop sceneriet "Timber terminal" till Phoenix en dag då jag har lite tid över!

Kommentar

• Medeashusse
                      • maj 2013
                      • 959

Förresten, jag har lite vibrationer i Mentorn vid full gas. Jag har kollat balanseringen av propellern, glapp i proppaxeln och har justerat motorfästet åt alla håll det går. Finns det något mer jag kan kolla upp?

Kommentar

• pgrts
                        • jun 2006
                        • 2015

Hur har du balanserat propellern? En handbalanserare är inte exakt. Är man noga måste man ha en med magnetisk lagring och så måste proppen så klart vara perfekt centrerad på balanseraren. En möjlighet är att propelleraxeln inte är helt rak om du ändå har obalans.

Kommentar

• Medeashusse
                          • maj 2013
                          • 959

Jodå, har försökt balansera.

Köpte på mig den här för ett tag sedan och jag antar att den borde funka för mig! Å andra sidan är det som vanligt, det är skit samma om utrustningen är bra när handhavandet är fel!!

Får slita loss proppen och kolla igen!

Kommentar

• SA3BGM
                            • sep 2013
                            • 272

Ursprungligen postat av Medeashusse
                            Klart du ska åka dit, det brukar vara mycket inspirerande att närvara på dylika tillställningar! :thumbup:
                            Klart jag gjorde.
                            Kallt o regnskurar men när jag var där var det inget regn.
                            Sådan tur dom hade som måste visa mej hur bra dom flyger. hihi
                            Många goda råd från el-flygare fick man. Ja det var 2st av 6st som flög 4-t metanol kärror.
                            1st av 6st hade både och.
                            Tyvärr hade jag ingen kamera med.
                            //Tony
                            Våga vägra Facebook.

Kommentar

• SA3BGM
                              • sep 2013
                              • 272

Medeashusse!
                              Hur fungerar den där balanseraren?
                              Tillverkare?
                              Våga vägra Facebook.

Kommentar

• Medeashusse
                                • maj 2013
                                • 959

Ehhh... Jag kanske inte är den rätte att fråga om exakt hur den fungerar för jag har själv precis börjat använda den!

Men jag gör ett försök ändå!

Konstruktionen är enkel. Två "pelare" som låter en stålstång rotera med hjälp av fyra lager.

Propellern centreras på stången med hjälp av två koniska plastbitar som trycks in från var sida av hålet för propelleraxeln på propellern.

Min modell går att ändra om så att man kan balansera en propeller som är större än vad pelarna är höga genom att proppen kan hänga utanför bordkanten.

Målet är att få propellern att inte väga över åt något håll och att propellern skall kunna stå i vilket läge man än ställer den, "klockan runt".

Teknikerna för det varierar en del, men som jag fattat det så använderna man ofta ett fint sandpapper för att ta bort lite material i taget tills den väger jämt, men har läst om andra metoder såsom att lägga lack mm. mm.

Kolla klippet Pgrts la in tidigare!
                                Sök på Youtube och i forumet så hittar du exempel o tips!

Du kan i princip alltid köpa denna eller liknande balanserare där du köper propellrar. Det finns enklare versioner och "värre" versioner allt efter behov och plånbok.

Vet faktiskt inte om min är speciellt "bra" eftersom jag bara klickade ned den i varukorgen när jag beställde propellrar..

Tyvärr verkar det som om det är dags för mig att lära mig att byta propelleraxel! :(
                                Den har nog aldrig varit riktigt rak eftersom obalansen varit med mer eller mindre sedan första starten med planet..

Ps. Och är det nu någon som ser att jag har jag nu monterat ihop min balanserare fel, så säg för Guds skull till!
                                Senast redigerad av Medeashusse; 2013-09-28, 23:59.

Kommentar

Arbetssätt...