Krach-kit

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Peterps
    • nov 2012
    • 135

Ursprungligen postat av Medeashusse
    Men hur funkar det här med proppar, varvtal etc egentligen?
    Någon som vet om en "props for dummies"-sida? Har läst lite här o var men inte lyckats få en samlad genomgång.
    Lyssna på en podcast som heter attf "all things that fly" dom har avsnitt om allt och en ganska skön stil . Kan varmt rekommenderas ...

//Peter

Sent from my iPad using Tapatalk - now Free

Kommentar

• Medeashusse
      • maj 2013
      • 959

Ok, podcast! Tror inte jag använt mig av det mediumet än, men nu fick jag ju en anledning! Ska leta reda på dom! Thanx :thumbup:
      Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

Kommentar

• Peterps
        • nov 2012
        • 135

Ok, podcast! Tror inte jag använt mig av det mediumet än, men nu fick jag ju en anledning! Ska leta reda på dom! Thanx :thumbup:
        Apropå medium dom kan nästan upplevas religösa å guden heter radioflyg...

//Peter

Sent from my iPad using Tapatalk - now Free

Kommentar

• Thomas

• jun 2006
          • 7673

Nej, nej, nej! Inga helisar för mig! ...
          Bra grabb, den där...
          Retroholic!

Kommentar

• Medeashusse
            • maj 2013
            • 959

Visst är jag Thomas!

Nja, det här är väl ungefär det närmsta jag kommit propellrar för dummies.. Finns det några fler tips på sidor och kanske inriktade mot modellflyg?

aircraft how the aircraft controls work aircraft cockpit principles of flight principles of aerodynamics controlling the aircraft takeoff and climb landing stalls Bernoullis principle lift relative wind manoeuvring speed airspeed camber & lift wing additions flaps slats spoilers air brakes wing boundary layer planform design balanced controls aspect ratio aircraft stability helicopters rotary unique features tandem helicopters autogyros;

Sedan så finns det en hel del sidor med beskrivningar med tillhörande ekvationer för exakta beräkningar på proffsnivå, men där är jag inte riktigt än....

Hur hamnade jag i det här? Jag som bara tyckte att vore kul o testa att flyga ett rc-flygplan, någon gång i Maj i år. Hade ingen aning om att det dessutom var en religion..
            Senast redigerad av Medeashusse; 2013-11-06, 09:54.
            Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

Kommentar

• Thomas

• jun 2006
              • 7673

1. Modellflygterminologi...

Glide Time: The time between the engine falling out and the airplane hitting the ground.

Aero modeling: The art of turning precision cut and glued balsa wood and foam into toothpicks and confetti.

Crash: Method of seeing inside a model airplane.

Receiver: Part of the radio that picks up interference.

Tank: Temporary storage place for chemicals before they saturate the plane.

Elevator: Device to prevent level flight.

Mixture Screw: Device to meter too little fuel to the engine at critical moments.

Nose Wheel: Device that prevents an airplane from landing without bouncing.

Spinner: Critical part of landing gear

Luck: Very sparse on your side, but plenty with your flying colleagues only they refer to it as SKILL.

Tough Luck: This is what you usually have. Your flying colleagues refer to itas lack of skill.

Bad Luck: Same as TOUGH.

Good Luck: What you need the most, but rarely have.

Crash: Quick method of removing radio and engine from a model to fit them inyour new one.

Crash: Also: Synonym for "rekitting" a model

Center Of Gravity: Point in which G-forces, dedicated to separating wing from fuselage, do their stuff.

Cyanoacrylate: Special glue, designed to instantly glue fingers to balsa structures.

Cyanoacrylate: Also: Special glue, instantly curing when parts are misaligned, will hardly (if at all) cure when parts are correctly aligned.

Dead Stick: Two of these can be found on your transmitter after failing toproperly charge your batteries.

Engine: Device designed to make noise. Will suddenly stop making this noise when beyond glide-in distance.

Epoxy: The stuff that has replaced the balsa after the flying season.

Fail Safe: Option on PCM radio's that allows a pilot to choose whether to crash near him, or a long way away

Fuel Tank: Plastic bottle, designed to leak when placed in totally inaccessible locations.

Fuselage: Optional interconnecting structure between wings and engine.

Glitch: What you shout when you pull up elevator while flying inverted at 10feet.

Landing Gear: Structure to separate fuselage from runway after landing. Does not always succeed in doing so.

Propeller: Handy tool to cut away excess skin on knuckles.

Retroholic!

Kommentar

• Medeashusse
                • maj 2013
                • 959

Varför visade du inte den här lathunden tidigare? Den hade sparat mig mycket huvudbry!

Kommentar

• pgrts

• jun 2006
                  • 2015

Phoenix glue, the repair expansion pack. Make it even more real, you will be able to repair your model every time you crash! :p
                  Den där blir bara bättre varje gång jag läser den - klart en affärsidé.

Kommentar

• Medeashusse
                    • maj 2013
                    • 959

Är faktiskt ganska nöjd med den själv!

Kommentar

• Mr J
                      • maj 2006
                      • 4130

Är faktiskt ganska nöjd med den själv!
                      Glöm inte vem som gav dig idén när du bir miljonär på den...

Kommentar

• Medeashusse
                        • maj 2013
                        • 959

Har inte glömt dig!

Iofs tror jag inte det blir någon större försäljningssuccé, utan mer då att några sjukt intresserade entusiaster och en o annan oförstående nybörjare som kan tänka sig att tanka ner tillägget som share ware! Lovar att omnämna dig i ula-licensen!
                        Är du möjligtvis intresserad av att ta hand om supportfrågorna? Isåfall så skriver jag att de kan kontakta MrJ på rc-flyg.se... He, he, he..

8 eller 16 bitars grafik?

Kommentar

• Mr J
                          • maj 2006
                          • 4130

Har inte glömt dig!

Iofs tror jag inte det blir någon större försäljningssuccé, utan mer då att några sjukt intresserade entusiaster och en o annan oförstående nybörjare som kan tänka sig att tanka ner tillägget som share ware! Lovar att omnämna dig i ula-licensen!
                          Är du möjligtvis intresserad av att ta hand om supportfrågorna? Isåfall så skriver jag att de kan kontakta MrJ på rc-flyg.se... He, he, he..

8 eller 16 bitars grafik?
                          Eftersom det ändå ska limmas en massa så går det bra med många bitar...

Kommentar

• Medeashusse
                            • maj 2013
                            • 959

Ha, ha, ha!

Kommentar

• Medeashusse
                              • maj 2013
                              • 959

Tänkte äntligen få tummen ut och vinterrusta Icon A5 med mer än en månads försening. Tänkte göra lite djupsnöflygningar och kolla om teorierna om dens förträfflighet i att klara av snö stämmer.
                              Hur ska jag enklast få bort färgen på undersidan av skrovet, innan jag tejpar med glasfibertejp och hur rengör jag friggot så tejpen fäster bäst?

Kommentar

• jocke1963
                                • dec 2007
                                • 2709

Du behöver väl inte ta bort nån färg?
                                Det är ju på den vita, omålade delen du behöver tejpa isf... Prova med t-sprit, brukar funka på vanlig friggo, men testa först lite försiktigt. Prova INTE med aceton!

Kommentar

Arbetssätt...