Krach-kit

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Medeashusse
    • maj 2013
    • 959

    #826
    Bulten följde med i förpackningen och vad jag förstår av beskrivningen så skulle arrangemanget vara något åt det här hållet!? Men så är jag ju inte speciellt erfaren även på det här området...

    Sedan vill Herr Dubro att jag filar ett spår i hjulaxeln där jag vill ha vinkeln på skidorna. Vete f#n om de ens kommer hålla vinkeln efter första landningen med mig vid spakarna plus ett par oförutsedda skoterspår. Kanske ska satsa på ditt tips istället..


    Noterade att de vänt på skidan eller axelfästet mellan övre och undre bilden, vilket blir lite förvirrande. Kolla på de två spåren på undersidan av axelfästet.
    Senast redigerad av Medeashusse; 2014-02-01, 22:03.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

    Kommentar

    • Christer J
      • maj 2006
      • 353

      #827
      Hejsan

      Jag har filat spår på hjulaxel på tre av mina maskiner metanol (.40storlek) och det har funkat kanon:thumbup:

      Kommentar

      • Medeashusse
        • maj 2013
        • 959

        #828
        Allright! Då testar jag det!
        Tänkte att om man missar lite så vrids allt runt... Brukar bli lite våldsamt för mig "ibland"!

        Hittade en sparsmakat uppdaterad och utökad beskrivning på Dubros hemsida. Den sista bilden rätade ut mina frågetecken. Bulten ska spännas uppåt...
        Provider of specialized hardware, accessories, and maintenance tools designed for the radio-control hobby industry. Wide range of components, including propeller balancers, landing gear, fasteners, and fuel system parts suitable for planes, cars, and boats.


        Tydligen är det fler än jag som gnuggat de grå på de här Dubro-skidorna!
        Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

        Kommentar

        • SA3BGM
          • sep 2013
          • 272

          #829
          Jag tänkte just säga att bulten måste upp en bit annars
          tar den ju i skidan och då blir det konstigt när framdelen
          på skidan trycks uppåt.
          Skidan borde peka lite uppåt när du flyger.
          Pekar den nedåt så blir det tvärstopp. :-)
          Lycka till.
          Våga vägra Facebook.

          Kommentar

          • Medeashusse
            • maj 2013
            • 959

            #830
            Yes precis, det var det jag såg i den uppdaterade instruktionen!
            Hatar byggbeskrivningar som inte innehåller självklara saker, såsom hur det ska se ut när allt är monterat... Suck.

            Det intressanta är att när jag googlade på bilder av montage av just de här skidorna, så verkar det som att många som lagt upp bilder har gjort fel!
            Senast redigerad av Medeashusse; 2014-02-02, 00:16.
            Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

            Kommentar

            • SA3BGM
              • sep 2013
              • 272

              #831
              Finns det ingen stopp på skidan så att den inte
              kan ställa sig med nosen rakt upp så borde ju den långa
              skruven agera stopp om du ställer den rakt fram eller
              i en passande vinkel för ditt plan.

              Ser bilder på skidor som ser ut att vara av tidigare version
              och då är det gjutet en "klack" på båda sidorna av skivan
              som skall gå mot den kortare bulten. Ser att en har slipat
              "klacken" för att få upp skidan i "bra" vinkel.

              Jag hittade bara en som satt delarna fel men jag snabbkollade bara. :-)
              Våga vägra Facebook.

              Kommentar

              • Medeashusse
                • maj 2013
                • 959

                #832
                :Jajjamen, får sätta mig att kolla bultvinklar imorgon. Är alldeles för trött nu..
                Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

                Kommentar

                • SA3BGM
                  • sep 2013
                  • 272

                  #833
                  Samma här.
                  Trött efter 30mil i bilen
                  och flygning.
                  Det är farligt med friskluft. :-)
                  godnatt.
                  Våga vägra Facebook.

                  Kommentar

                  • Medeashusse
                    • maj 2013
                    • 959

                    #834
                    Natti, natti! Ny dag, nya möjligheter!
                    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

                    Kommentar

                    • Medeashusse
                      • maj 2013
                      • 959

                      #835
                      Jaha, det ska jäklas in i det sista!
                      Nu har jag fått till allt med skidorna fasningar, bultar, fjädrar, vinklar och allt ser ut att funka fint.
                      Det är då jag inser att det kvarvarande problemet är att hjulaxeln roterar när allt kommer i spänn och att risken är stor att skidorna förvandlas till två skovelhjul.
                      Den sitter med två muttrar som spänns emot varandra och jag kan inte dra hårdare än jag redan gjort...

                      Några tips?!

                      Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

                      Kommentar

                      • Thomas

                        • jun 2006
                        • 7673

                        #836
                        Stopplina från framspetsen till ett fäste nånstans på kroppen, så att inte skidorna tippar framåt?
                        Om dom tippar bakåt är det nog ingen större fara...
                        Lite som en landande backhoppare, lixom!
                        Retroholic!

                        Kommentar

                        • SA3BGM
                          • sep 2013
                          • 272

                          #837
                          Istället för "vanliga" brickor skulle
                          jag sätta "tagg" brickor eller fjäderbrickor.

                          Har du brickor mot alu på båda sidor?
                          Annars så måste du nog sätta dit det och om du har taggbrickor
                          så borde det hålla.
                          Våga vägra Facebook.

                          Kommentar

                          • Medeashusse
                            • maj 2013
                            • 959

                            #838
                            Nope, det är släta brickor så jag borde väl egentligen inte vara förvånad! Jag kanske borde köra med både "livrem och hängslen" och smälla dit taggbrickor och ett nödstoppssnöre samtidigt!?

                            Så mycket pillerier som jag aldrig behövt fundera över, innan jag började med modellflyg.... Det som jag tycker verkar enkelt från början, blir lite mer komplicerat när jag börjar förstå vilka följder som kan uppkomma om jag gör fel.
                            Senast redigerad av Medeashusse; 2014-02-04, 19:24.
                            Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

                            Kommentar

                            • SA3BGM
                              • sep 2013
                              • 272

                              #839
                              Sitter skidan tillräckligt "löst"
                              axel?

                              Det kanske är säkrast att ha alla säkerhetsanordningarna kopplade.
                              Våga vägra Facebook.

                              Kommentar

                              • Medeashusse
                                • maj 2013
                                • 959

                                #840
                                Jodå, nog sitter den med ett litet glapp så den kan röra sig, men bulten som spänner fjädern sitter numera stumt och drar med sig hjulaxeln när konstruktionen flexar.
                                Det blir en vända till järnhandeln imorgon.
                                Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...