SAAB J 21

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ChristerL
    • maj 2006
    • 1228

Instämmer i gratulationerna! Den snyggaste och mest välbyggda modellen jag sett här på Forumet! :thumbup:
    /Christer Landberg

Fw190D9
    Fw190F2
    Hawker Tempest Mk. V
    S29C Tunnan

Kommentar

• Fyhren
      • nov 2006
      • 316

Maiden - hela filmen

Hej

Ja, så blev det då ”maiden” för 21:an i en av sommarens sista skälvande timmar efter SM i skalaflyg i Simmelsberga på deras fina ca 200 m långa gräsfält. Jag tog till mig de goda råden om gräsfält istället för asfalt (Bokis) , mycket expo på styrningen (Fredrik A, Bokis, Lars N) och gyro på styrningen (Bokis), ingen skevroderskränkning ( Bokis och testpilot Jörgen D) , samt att ta hjälp av annan betrodd pilot ( Lars N ).

Här är min film från tillfället, med hela flygningen även om det är en liten nyckelringskamera med ”fischeye” så höjdflygningen syns mest som en prick, men den som ser efter noga kan se att Jörgen hann med en roll också efter kontrollen av hur planet reagerade på full flaps.

Rösten som uttalar en ”warning ” vid tre tillfällen är safe2fly:s telemetri ”wireless copilot” som till min förvåning talade om höjden i fot. Den säger ”warning height , four, zero , one” vilket således blir ca 130m, därefter ”warning height four, five, two” vilket är ca 150m och sista gången ”four, two, five” således ca 140m. Jag visste inte att den version av ”copilot” som jag har även kunde meddela höjden utan jag blev nervös och fick felaktigt för mig att det var djupurladdningsskyddet som signalerade att en cell var dålig, (vilket det inte kan ), vilket således inte var fallet utan det var bara en höjdangivelse.

Planet visade sig ha utomordentligt goda flygegenskaper och kunde flyga väldigt sakta utan någon klipptendens.

Stort tack till framförallt Jörgen D som utan att tveka åtog sig första flygningen. Tack även till Lars N som tog sig tid att köra dit och även fota de första bilderna och filmsnuttarna. Tack alla Ni andra för goda råd och visat intresse under alla år som detta projekt tagit.

Slutligen så bifogar jag några bilder med text rörande planet om hur allt slutligen blev.

Hälsningar
      Peder Fyhr

https://vimeo.com/138075511

Klicka på bilden för större version

Namn: slutdata sid 1.jpg
Visningar: 1
Storlek: 32,9 KB
ID: 505564Klicka på bilden för större version

Namn: slutdata sid 2.jpg
Storlek: 36,5 KB
ID: 505565Klicka på bilden för större version

Namn: slutdata sid 3.jpg
Storlek: 37,7 KB
ID: 505566Klicka på bilden för större version

Namn: Slutdata sid 4.jpg
Storlek: 33,9 KB
ID: 505567

Kommentar

• Thomas

• jun 2006
        • 7673

Härligt, Peder! Det måste klonkat ordentligt när stenen föll från hjärtat när den landade så snyggt.
        Och stort Grattis till Jörgen som fick till en så bra premiär.
        Retroholic!

Kommentar

• Optimate
          • nov 2006
          • 101

Lika delar glädje och lättnad är nog känslorna hos alla som följt denna tråd. Underbart med en så lyckad premiärflygning. Det är uppenbart att du är en noggrann herre, i alla avseenden. Så det är ingen slump att det gick så bra. En eloge även till provflygaren.

Kommentar

Arbetssätt...