TopFlite P51D ARF 1:7

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ompa
    • aug 2006
    • 2961

Då får jag väll meddela att modellen nu mer eller mindre är klar för start.
    I går monterade jag dekalerna på kroppen. Vingen fick sina tidigare.
    Tyvärr kom stabben i närkontakt med en av spottarna i kökets bänkarmatur med lite smält klädsel som följd. Även balsan brändes. Detta är nu åtgärdat.
    I dag så har jag således justerat det sista på ställen så luckorna kommer rätt när stället är i infällt läge.
    Även motorbocken fick en sista justering och en obligatorisk antenn kom på plats.
    I morgon är det planerat lite invägnig av tyngdpunkten samt att försöka väga den på badrummsvågen.

Vad som kommer bli med fortsättningen av panellinjerna är ovist i nu läget. Nu är behovet att få flyga stort. Pratade i dag med den billackerare om lackning på klädseln. Han tror det blir knivigt men det kan ev gå med ett tunt lager primer. Fick rådet att göra panlelinjerna med tunn stripes. Vet att förr hadde Kyosho en tunn stripe på endast 1mm. Ska försöka få tag på något liknande, fick mycket bra tips av billackeraren i dag ang detta. Så troligtvis tvättar jag bort dom panellinjer på vingen som jag gjorde för någon vecka sedan och ersätter med stripes i stället, efter att maskinen varit i luften.
    Med lite tur och guds vilja så är det tänkbart med motorstart i helgen. Sen får vi se vad det blir.

Ni får ursäkta bildkvaliten, dom är tagna med en gammal Nokia mobbe. Den riktiga kameran är nu på Kreta :secruity:
    Bifogade filer
    Senast redigerad av Ompa; 2009-05-07, 23:08.
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby
    :crazy_pilot:
    //Tomas//

Kommentar

• Ompa
      • aug 2006
      • 2961

Asch glömde.
      Propp är beställt. APC 14x8. Kan med lite tur dyka upp i morgon.
      Modellflyg
      En Stört-skön hobby
      //Tomas//

Kommentar

• taygher
        • jun 2006
        • 735

Tjusigt Ompa!!:thumbup:

Ser redan nu fram emot flygrapport med härliga bilder och kanske till och med film?!

Hur löste Du problemet med ställen sedan? Gick det att justera mekanismerna eller var det bara att bocka trådbenen?

Kommentar

• jaka
          • maj 2007
          • 1487

Hej!
          14x8!?? För stor snurra för en .91.a och för liten för en 1.20!

Kommentar

• taygher
            • jun 2006
            • 735

Ursprungligen postat av jaka
            Hej!
            14x8!?? För stor snurra för en .91.a och för liten för en 1.20!
            Då kanske det blir lagom för en SAITO 100.:icon_butt:

Kommentar

• Snickarjävel´n
              • aug 2006
              • 1927

Ursprungligen postat av taygher

:icon_pidu::sarcastic::dance3::1headbang::rofl::ri dinghorse::1wav::dancing2::cheers2::hahaha::icon_k idra::thumbup:

:icon_pai:

Ibland får man inte fram ord bara :lollypop:

Kommentar

• Ompa
                • aug 2006
                • 2961

Ursprungligen postat av taygher
                Sitter som en smäck med 14x8 på min SAITO 100 :man_in_love:
                Modellflyg
                En Stört-skön hobby
                //Tomas//

Kommentar

• Ompa
                  • aug 2006
                  • 2961

I dag har jag tillslut lyckats väga in TP på Musse. Lite pyssel för den var fruktansvärt framtung med det angivna måttet i manualen. Kollat lite på RCU, men det var bara att börja flytta acken och mixtra med dom 12mm man hadde att spela på enligt Top Flite's rekomendationer.
                  Det hela slutatade med en ny lucka för batteriet, i scoopets förlängning dvs i den delen som är bakom vingen i kroppen. Ett hål togs upp och jag limmade dit några lister till tak för acken så den inte skrammlar omkring hej vilt. Klämde in två skikt med skummgummi som jag sedan klämde in acken i mellan. Sitter som i ett skruvstäd.
                  Förlängde ackens kablar och klämde sedan i hop allt. Ny vägning och jädrar anamma, nu kom kärran i våg.

Bilder finns, i min telefon, så dom kommer senare.

Med lite tur och beroende på väder så kan det ev bli provstart av motorn hemma på tomten i morgon. Lämpligt att köra dom första tankarna på backen här hemma där jag har tillgång till hobbyrummet om något skulle vara helt på tok.
                  Modellflyg
                  En Stört-skön hobby
                  //Tomas//

Kommentar

• Ompa
                    • aug 2006
                    • 2961

Då kommer det lite bilder från lördagens mixtrande med invägning av TP.

I går söndag ionföll det sig så att det blev dags för en provstart av musse ute i trädgården. Chokade motorn ordentligt och kopplade på glödströmmen. På fjärde slaget så startade motorn, helt ny aldrig tidigare startad SAITO 100. Gick som en klocka.
                    Gissa om jag har en fläck med död gräsmatta nu :sarcastic:
                    Det första som hände var att service luckan flög åt fanders. Tillbaka till hobbyrummet och byggde in en lucklåsning.

Bilderna är även under denna fotosession tagna med min sunkiga Nokia mobbe. Läge för en SE C905??:icon_pai:
                    Bifogade filer
                    Modellflyg
                    En Stört-skön hobby
                    //Tomas//

Kommentar

• Ompa
                      • aug 2006
                      • 2961

Mer bilder på lucklåset.
                      Fortfarande skitdåliga mobilkamera bilder...

Kommer göra en ytterligare kontroll av TP innan första start. TP i dag är 2-3mm framför vad Top Flite rekomenderar. Dom säger 143mm -6mm framåt eller +6mm bakåt från dessa 143mm för att laborera med flygegenskaperna. Mitt mått är -8mm. DVS 8mm framför angivet TP läge. Ska väga av den exakt med klisterbly från gummiverkstan som får trängas med acken.

Anser nu att bygget/monteringen är klart.
                      Vidare rapport kommer efter att modellen är provflugen. Vilket jag hoppas blir inom kort. Kanske till helgen. Måste även fixa videokamera tills dess, och en fotograf
                      Bifogade filer
                      Modellflyg
                      En Stört-skön hobby
                      //Tomas//

Kommentar

• Sigun
                        • aug 2007
                        • 3942

Det var ju kul att höra att motorn snurrade igång så lätt lovar ju gott inför framtiden. Har själv varit lite sugen på denna ARF:en så de blir intressant och höra vad du tycker om dess flygegenskaper framöver !

Hoppas du hittar någon som du kan tvinga att hålla i kameran vid premiärturen nu bara :sarcastic::sarcastic:

/Martin

Kommentar

• Robert_s
                          • jan 2007
                          • 826

Ursprungligen postat av Sigun

Hoppas du hittar någon som du kan tvinga att hålla i kameran vid premiärturen nu bara :sarcastic::sarcastic:
                          Jag ställer upp! Frivilligt

Kommentar

• taygher
                            • jun 2006
                            • 735

Härligt Ompa, kul att få se bilder på lösningarna med acken och luckan.

Det här blir garanterat en härlig maskin att spaka, jag hoppas verkligen att jag får vara med på premiären. :thumbup:

Den kommer att se oerhört snygg ut i luften, framförallt för att sporrhjulet också fälls in. En viktigare detalj för uttrycket i luften än man kan tro..

Vi hörs angående helgens eventuella planer.

Kommentar

• jocke1963
                              • dec 2007
                              • 2709

Ursprungligen postat av Ompa
                              Bilderna är även under denna fotosession tagna med min sunkiga Nokia mobbe. Läge för en SE C905??:icon_pai:
                              En mobilkamera kan aldrig piska en riktig digitalkamera, oavsett upplösning....tyvärr... :(

Kommentar

• ChristerL
                                • maj 2006
                                • 1228

Ursprungligen postat av Ompa
                                Vidare rapport kommer efter att modellen är provflugen. Vilket jag hoppas blir inom kort. Kanske till helgen. Måste även fixa videokamera tills dess, och en fotograf
                                Håller tummarna!
                                /Christer Landberg

Fw190D9
                                Fw190F2
                                Hawker Tempest Mk. V
                                S29C Tunnan

Kommentar

Arbetssätt...