TopFlite P51D ARF 1:7

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ompa
    • aug 2006
    • 2961

Hej Kempff.
    Modellen ser väldigt bra och skalarealistisk ut. Inget att klaga på kvaliten på det bygget.
    Dock ej instrumentpanelen. Passformen på dom delar man ska limma ihop till en komplett panel är ganska så usel, i mitt fall. Här får man klippa och klistra för att få delarna att passa. Likaså är själva panelstommen alldeles för stor för att få på plats i cockpit, så det är bara till att slipa. Övrigt så är den bra skala återgiven tycker jag. Personligen tycker jag inte om den medföljande piloten, men det är en helt annan sak.

Vad gäller stället så är det inte riktigt possitionerat. Det är väll en aning för långt fram när hjulen/stället är utfällt. Detta är nog medvetet för att få bättre balans på modellen vid taxning och landning.
    Har personligen, i samrådan med Taygher, funderat på att modifiera min modell och bygga mer skala riktiga hjulbrunnar och luckor mm, även dom inre med någon form av sekvensstyrning. Får se vad jag hittar på, just nu tycker jag int att jag hinner någonting med någon modell pga lite pågående husrenoveringar.

Enligt många på RCU så är det tydligen problem med det medföljande mekaniska stället. Det tenderar att gå sönder efter några landningar, lika så verkar infästningen för stället i vingen vara för vekt på dom först serierna av denna modell.

Har själv köpt Robart luft/luft ställ till min. Kommer gå igenom vingen mycket noga i samband med ställmonteringen.
    Just nu jobbar jag med att få till det med ett infällbart sporrställ från Robart, parallelt med mitt FW190 projekt.

Här är en länk till en TF P51D ARF tråd på RCU, mycket bra att ha blandat med lite amerikansk "chitt chatt" :sarcastic:
    RC Warbirds and Warplanes - Top Flite '.60 size' P-51D Mustang ARF: Building & Modifications - Well, these long awaited ARFs are here, mine arrived today (5/20/2008). Some have been waiting since December 2007. A few basics about this ARF: The Full Scale This ARF is about a 1/7 scale replica of an early P-51D flown by

Mer bilder kommer nog inom en snar framtid. Är det något speciellt du vill se så hör av dig bara.
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby
    :crazy_pilot:
    //Tomas//

Kommentar

• kempff
      • nov 2006
      • 50

Tack Ompa för info, hade en misstanke på ställen, i övrigt ser modellen mycket bra ut (exempelvis rundningen på undersidans luftintag). Har gjort en del ARF konverteringar och ett av de största jobben är att ändra ställens placering (speciellt på några av maskinerna jag gjort, då ställen/hjulen bryter vingbalken, Spit/Me-109).

Men det verkar inte vara så helt off ändå på denna H9- modell (vad jag kan se på bilder iaf). Men intressant att notera att du tänker i samma banor.

Var inte ute efter några speciella bilder eg. utan mer för intresse på bygget och då jag börjar bli klar med eget bygge har jag tittat på denna H9, P-51 ett tag.

Ska kolla det amerikanska forumet.

Här kommer lite annan inspiration

/ola

Kommentar

• Ompa
        • aug 2006
        • 2961

Mycket bra jobb du lagt ner på denna ME109. Riktigt läckert.
        Har precis fått lite inspiration till att försöka få till en öppningsbar canopy på min P51a, men som sagt, vi får se vad som hinns med. Vill ju försöka flyga den i sommar också.
        En liten blänkare bara, detta är inte en H9 Musse utan en TopFlite, bara för protokollets skull.
        Modellflyg
        En Stört-skön hobby
        //Tomas//

Kommentar

• kempff
          • nov 2006
          • 50

"En liten blänkare bara, detta är inte en H9 Musse utan en TopFlite, bara för protokollets skull."
          Oj, det hade jag missat totalt (det står ju bara info om detta i överskriften :-)) Men så bra, då har man ju ännu en modell/variant att kolla upp inför eventuellt köp, tackar.

Kommentar

• kempff
            • nov 2006
            • 50

Har kollat och jämfört med H9 mustangen och TF ser ju mycket bättre ut i skala tycker jag och mer gedigen verkar den.
            Men, vem säljer den nu? Hittar inga referenser på varken Östersunds eller annanstans, och vad kostar den cirka - priset?
            Senast redigerad av kempff; 2009-01-15, 22:41.

Kommentar

• Ompa
              • aug 2006
              • 2961

Tycker personligen att Top Flite Mussen är mer skala riktig jämfört med H9.

När jag köpte min ringde jag till Kenneth på ÖMH och helt enkelt frågade om hur det låg till med dena modell. Han kollade då direkt lagersaldot mot Minicars och konstaterade att den fanns i lager hos Minicars i Uppsala.
              Tog ca en vecka från det jag beställt den tills jag kunde hämta den på mitt utlämningsställe.

Men det var en dyr rackare, runt 4000kr, tror det gick på omkring 4200kr med frakt om jag nu inte helt missminner mej :stupido2:

Men det är hög kvalitet på bygget och materialet. Den känns rejäl när man tar i den om du förstår hur jag menar.

Ett bra köp
              Modellflyg
              En Stört-skön hobby
              //Tomas//

Kommentar

• kempff
                • nov 2006
                • 50

Ja då har jag också skaffat mig en "musse" - ingen dyr rackare, 400kr fick jag den för!
                Också ett bra köp :-)

Men tyvärr var det en kyosho P51 (flugen 2 ggr) skulle egentligen velat ha en större att modifiera och skalafiera, men det är ju för stor prisskillnad. Ska testa lite skala-grejer på den här och sedan får vi se om det blir en större P-51 för att göra det hela ordentligt senare. Alu-klädsel nästa!

Synd på TF egentligen den är ju så bra i skala men samtidigt har jag inga grejer till en sådan, motor servon radio etc...

Vore kul att se lite mer bilder från ditt bygge, har du modifierat ställen till mer skala eller?

Kommentar

• Ompa
                  • aug 2006
                  • 2961

Kul med ett nytt projekt. Har själv flugit några av Kyosho's warbirds.
                  Gjorde en öken variant på en P40 för ca två årsedan, mest för att träna på airbrushen.
                  Ang. mina ställ så har jag ännu inte tagit det beslutet. Är lite sugen på att bygga om hjulbrunnarna och även montera inner luckor. Det innebär ju iofs en hel del jobb, vilket iofs är klart mödan när det är klart. Men samtidigt är jag lite ivrig att få den klar innan det går för långt in i säsongen.
                  Ska ta mej en funderare på detta innan jag bestämmer mej. Beror lite på hur mitt FW190 bygge går.
                  För tillfället trilskas jag med mitt sporrställ. Har precis nu gjort lite "torr montering" innan det slutligen ska limmas på plats. Som det verkar nu ska det inte vara så mycket att tveka på.
                  Bilder kommer så fort jag fått sporrstället på plats, troligen senare i kväll/natt eller någon gång i morgon.
                  Modellflyg
                  En Stört-skön hobby
                  //Tomas//

Kommentar

• Ompa
                    • aug 2006
                    • 2961

Då har det blivit lite gjort i veckan som gått.
                    Robart sporrstället är på plats med stötstång för fällnig upp & ner samt vajer till pull-pull styrningen.

Vidare så har även vingen fått den främre "bellypan sheeting" samt luft scoopet på plats.

När jag till dessa avlägsnade klädseln använde jag mej av tekniken med att smälta klädseln med lödpenna och inte skära med skalpell. Resultatet blir snabbt och snyggt, samt att man inte skadar plankningen.
                    Innan scoopet limmades på plats så monterade jag även förstärkningen av lättply 3mm för vingbultarna. För att lättare få den att följa vingens V-form sågade jag i genom den ca 2/3 och limmade med 30min epoxy.

Stabben har också limmats på plats, inklusive stötstång för höjdrodret och "rudder joiner"

Lite bilder.
                    Bifogade filer
                    Modellflyg
                    En Stört-skön hobby
                    //Tomas//

Kommentar

• Ompa
                      • aug 2006
                      • 2961

Vi öser på med mer bilder...
                      Bifogade filer
                      Modellflyg
                      En Stört-skön hobby
                      //Tomas//

Kommentar

• Ompa
                        • aug 2006
                        • 2961

Har även börjat pulat lite med stället. Måste förstärka fästet för stället. Har läst flera inlägg på RCU att "railsen" spricker eller rent av går av vid en hård landning med skador på ställ och vinge som följd. Har sett bild på dom ny procucerade vingarna, och dom har en förstärknings plywood limmad under ställ fästet. Själv tänker jag använda 3mm plywood.

I skrivande stund lommer jag inte, vilket är motsatt till vad som var tänkt när projektet startade, att bygga om hjulbrunnarna. Om det går att dra luftslangarna till stället utan att ta bort eller skada dom befintliga i glasfiber så får dom sitta kvar. Vi får se längre fram hur det blir, lite beroende på hur lång jag kommer med mina andra projekt. Måste ha något nytt till Shootout 2009 som jag planerar att åka på :sarcastic:

Bild1, försöker visa den klena befintliga konstruktionen av landställsfästet.
                        Bild2, ställ mekaniken.
                        Bifogade filer
                        Modellflyg
                        En Stört-skön hobby
                        //Tomas//

Kommentar

• taygher
                          • jun 2006
                          • 735

Den här kommer att bli en riktig läckerbit, Ompa!! :fans:

Jag tycker att Du gör helt rätt i att nöja Dig med lättare modifieringar, den kommer att se fantastisk ut i luften och på marken ändå. Och när Du passerar fältet lågt i +160 km/h hinner ingen se om det finns inre landställsluckor eller inte..
                          Det absolut bästa är ju att även sporrhjulet kommer att gå in, en förbiflygande Mustang med sporrhjulet ute ser ju inte rätt ut.

Snygg bild på höjdroderlinkaget förresten, undrade först vad det var innan jag förstorade den. :sarcastic:
                          Där fick Du till det med kameran!!

Kommentar

• Ompa
                            • aug 2006
                            • 2961

Tackar Taygher :blush:

I bland har jag svårt att konsentrera mej på ett av byggena. Vill gärna hoppa mellan projekten. Antagligen därför det tar sån tid innan det blir något resultat :hmpf:

Får se vad jag kan hitta på för något med Musse i dag? Höjd och sidoroder eventuellt. Även börja lite med radioinstallation. Gör allt sådan tfärdigt först och tar motorn sist, slipper kärran bli onödigt tung när man jobbar med den.

Wulfen tänkte jag ha terapi arbete med senare i kväll när frugan jobbar och barnen sover. Lite mer reglage samt skyltar som ska monteras. Borde få dit detta ikväll :icon_wink:
                            Modellflyg
                            En Stört-skön hobby
                            //Tomas//

Kommentar

• Patrik J
                              • aug 2008
                              • 71

Kruxet med sporrhjulet ät att det fälls in frammåt på P51:an, om man nu vill satsa på skala, låter nog mitt vara tills jag funnit en smidigare lösning.

Kommentar

• Ompa
                                • aug 2006
                                • 2961

I mitt fall så strävar jag inte efter exakt skaladetaljering på denna kärra. Blir för dyrt och krångligt att fullständigt gå till botten med alla små detaljer då det inte var tänkt så från början med denna modell. Ska man satsa mer på detaljerna ska man ju självklart bygga en "riktig" modell, eller en ARC i stället för ARF.
                                Jag är bara ute efter att få min lite annorlunda än alla andra som bygger rakt ur kartongen. En kul grej bara.
                                Men håll med om att ett infällbart sporrställ är lite coolare än ett fast sporrställ, även om det nu skulle gå in åt "fel" håll.
                                Modellflyg
                                En Stört-skön hobby
                                //Tomas//

Kommentar

Arbetssätt...