TopFlite P51D ARF 1:7

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ompa
    • aug 2006
    • 2961

Inga större händelser att rapportera, har dock i dag beställt en mer skalariktig pilot från Aces of Iron som ska få spaka kärran.

Plockar som bäst med radioinstallationen och funderar på hur jag ska lösa placeringen av servot för sporrhjulsstyrningen :stupido2:
    Jobbar på en ide' men den gångna veckan har inte gett så mycket tid till modellbygge tyvärr, mest fixande av köksskåpen då vi väntar på nya köksluckor. Blivit lite stiltje på mussen faktiskt :girl_cray3:
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby
    :crazy_pilot:
    //Tomas//

Kommentar

• Patrik J
      • aug 2008
      • 71

Den var riktigt stilig, kommer att passa bättre än TF medskickade gobbe.
      Funderar du på att införskaffa den mer skalenliga cokpit interiören oxå??
      sporretract.
      Har ett litet retraktservo liggandes för ett eventuellt sporrhjuls bygge, har då plan att montera detta mellan sid och höj servo, med kabel/vajer dragning för styrning, och stång till mekaniken,men körde du inte robart luft, finns väl cylinder till detta sporhjul, men kanske inte plats?

Kommentar

• Ompa
        • aug 2006
        • 2961

Ursprungligen postat av Patrik J
        Den var riktigt stilig, kommer att passa bättre än TF medskickade gobbe.
        Funderar du på att införskaffa den mer skalenliga cokpit interiören oxå??
        sporretract.
        Har ett litet retraktservo liggandes för ett eventuellt sporrhjuls bygge, har då plan att montera detta mellan sid och höj servo, med kabel/vajer dragning för styrning, och stång till mekaniken,men körde du inte robart luft, finns väl cylinder till detta sporhjul, men kanske inte plats?
        Hej Patrik.
        Till sporrstället blir det med största sanorikhet en 3/8" cylinder. Ska bara kolla med Robarts hemsida om vilken slaglängd. Det jag funderar på är just styrningen, vajrarna kommer lite för högt för att ha servot mellan höjdroder & sidoroder servona. Kanske iofs kan jag bygga/höja upp servot till styringen av sporrhjulet??
        Ang instrumenten, byggde i hop panelen för någon vecka sedan men har ännu inte monterat den. Känner mej inte riktigt nöjd med den. Funderar på att hitta på något eget i stället men har inte börjar kika runt efter instrument o dyl ännu. Känner även visst sug efter att göra huven öppningsbar, kanske inte så avancerat som med servo eller luftstyrning utan manuelt med någon enkel låsning när den är stängd.
        Skulle vara käckt att klämma in strömbrytaren och luftpåfyllningen till stället mellan pilotbysten och instrumentpanelen.
        Ideerna sprudlar för fullt :alberteinstein:
        Modellflyg
        En Stört-skön hobby
        //Tomas//

Kommentar

• Ompa
          • aug 2006
          • 2961

Ja nu var det ett tag sedan det kom en uppdatering. Men bygget har inte legat på hyllan, men fått stå tillbaka under tiden jag byggt cockpitt på min Fokke Wulf. Likaså har vi också precis genomgått ett renoveringsprojekt av vårt kök, vilket också har kostat dyrbar bygg tid :sarcastic:

Det som har hänt är att höjdroder och sidoroder kommit på plats.
          Slåss fortfarande med funderingarna om ur jag ska göra med instrumentpanelen.
          Motorn har även den blivit monterad.
          Håller på som bäst med radioinstallationen. Kommer tillverka en separat servobrygga för servot till styrningen av sporrhjulet. Det kommedr bli upphöjt från den andra servobryggan så inte styrvairarna kommer ta i spanten.
          Beräknar få denna servobrygga klar inom några dagar.
          Bifogade filer
          Modellflyg
          En Stört-skön hobby
          //Tomas//

Kommentar

• Ompa
            • aug 2006
            • 2961

Ah, glömde nämna att Musses "nya" pilot anlände i tisdags med svenska postverkets alltid så alerta brevbärare :lollypop:
            Modellflyg
            En Stört-skön hobby
            //Tomas//

Kommentar

• taygher
              • jun 2006
              • 735

Det ser mycket trivsamt ut, Ompa!
              Visst är det smidigt med delad motorkåpa (underkåpa) när motorn skall passas in? En barnlek i jämförelse med när motorkåpan är hel och dessutom bara kan sitta på ett sätt. (Jag tänker närmast på min KMP-Spit som bjöd på lite spänning i just detta moment.)

Har Du börjat måla på nya piloten ännu?

Kommentar

• jaka
                • maj 2007
                • 1487

Hej!
                Ett tips!Innan du skruvar fast motorn så kolla att motorfästets ben är jämna (parallella). Är de inte det (har aldrig sett några som varit det, i synnerhet inte på ett två delat fäste) så kan motorns vevhus ta skada. Aluminium är mjukt och mjukare blir det när motorn blir varm.
                Motorfästet fixas lätt till med fil.

Kommentar

• DrHanke

• maj 2006
                  • 5250

Ursäkta Jaka men hur menar du? Om man sätter ihop fästet å skruvar det på plats å sen monterar motorn å borrar hålen så blir det väl inga anspänningar eller?
                  //DrHanke

*** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

Kommentar

• Ompa
                    • aug 2006
                    • 2961

Arrrrgh :banghead:
                    Har nu krånglat i två timmar med att få en lösning på styrningen för det innfällbara sporrstället.
                    En lösning som jag haft, tills nu, var att bygga en något upphöjd servobrygga till det miniservo som jag planerade att använda för sporrens pull-pull styrning. Verkade fungera jätte bra tills jag nu fick cylindern till sporrstället. Det får helt enkelt inte plats, hur jag än vänt och vridit så får det inte plats. Prövade med att sänka ner cylindern något så stötstången mellan cylindern och sporren fick en liten vinkel, men det gick inte. För när cylindern skjuter ut stället så böjer sig stötstången. Kontentan blir alltså att stötsången måste ligga helt rakt och centrera mellan sporre och cylindern. Så är det bara, och då kommer servot till styrningen av sporren ta i cylindern med följd att det inte överhuvudtaget går att montera servot som planerat :stupido2:

Min andra tanke som kom på tapeten när detta ovannämnda var ett faktum, var att helt enkelt ta bort styrningen på sporren och se om det räcker med enbart sidorodret om det orkar påverka styrningen på marken?
                    Kanske att man måste ta bort den lilla fjäder som centrerar sporrhjulet, vilket i sin tur eventuelt kan medföra att hjulet fastnar i infälltläge om det skulle snurra/vrida sig för mycket åt något håll?

Vad tror ni angående denna lösning på styrningen? Jag är idel öra, för problemet är att servo plus luftcylindern inte får plats på den begränsade yta jag har att arbeta på, måste även ta hänsyn till lyfttanken som redan har sin givna plats:boxing::vroam:
                    Senast redigerad av Ompa; 2009-03-19, 23:27.
                    Modellflyg
                    En Stört-skön hobby
                    //Tomas//

Kommentar

• Patrik J
                      • aug 2008
                      • 71

Om du tar ett miniservo och stötstång att styra in/utfällningen av sporrhjulet?
                      Det bör ju kunna placerar vid servobryggan och stången ledas genom ett av plast rören, blir ju inte luftstyrt, men bör nog fungera, eventuellt att stötsången måste upp till 3mm för att bli styv nog.. sedan mixa detta servo mot ledig kanal, och justera hastighet med servo speed funktionen i radion, så det lirar snyggt med huvudstället.

Kommentar

• Ompa
                        • aug 2006
                        • 2961

Kommer nog allt att köra på med min svindyra lyftcylinder till stället trots allt. Limmat montage platta på plats i dag.
                        Kännt lite på fjädern som centrerar sporrstället, och böjt den en aning. Tror nog med 98,5% sannorlikhet att det går styra kärran på backen med hjälp av endast sidorodret. Det rör sig väldigt lätt sporrhjulet trotts att fjädren ligger med och styr upp sporrhjulet.
                        Skippar helt enkelt separat sporrhjulsstyrning.
                        Modellflyg
                        En Stört-skön hobby
                        //Tomas//

Kommentar

• Corsair
                          • dec 2007
                          • 639

Tjena Ompa
                          Jag har provat med att inte ha en styrning på sporren, på asfalt går det nja..kan göra några okontrollerade svängar ..på gräs är det nästa omöjligt...du måste ha riktigt stort utslag på sidoroder för att svänga, det kan du fixa med expo på radion eller dualrate.
                          Ha det
                          Janne

Kommentar

• jaka
                            • maj 2007
                            • 1487

Hej!
                            Plastbockar har aldrig plan yta på benen!
                            Det är därför man alltid ska fila benen plana innan motorn monteras. Helst skulle man fräsa benen plana men hur många av oss har fräs hemma!? Då får det duga med planfil.Det går bra det med!
                            Tvådelade ben är lite svårare att få plana då de är delade och därmed lätt rör sig! Sådana brukar jag kasta!

Kommentar

• Ompa
                              • aug 2006
                              • 2961

Ursprungligen postat av Corsair
                              Tjena Ompa
                              Jag har provat med att inte ha en styrning på sporren, på asfalt går det nja..kan göra några okontrollerade svängar ..på gräs är det nästa omöjligt...du måste ha riktigt stort utslag på sidoroder för att svänga, det kan du fixa med expo på radion eller dualrate.
                              Ha det
                              Janne
                              Hej Janne, och er andra också för den delen.
                              Det har blivit lite förändringar på detta med styrning och luftcylinder.
                              Har samspråkat med min gode vän Taygher om detta och kommit fram till att jag flyttar luftcylindern bakåt i kroppen och bygger en servobrygga som planerat för styrservot.
                              Det har inte blivit så mycket gjort denna vecka mer än att jag tagit upp en lucka i scoopets undersida. Därav köpes annons på Jet White & Flat Black Monocoteklädsel. Behöver småbitar så luckan sedan blir näst intill osynlig när operationen är klar. Cylindern kommer monteras så nära sporrstället som bara möjligt, jag hoppas på lite bilder inom kort.
                              Denna vecka har fullständigt flugit i väg :sarcastic: så det står lite still med samtliga projekt. Hoppas på mer bygg/kvalitets tid under fredag kväll samt helgen.
                              Senast redigerad av Ompa; 2009-03-26, 17:34. Anledning: stavningen...
                              Modellflyg
                              En Stört-skön hobby
                              //Tomas//

Kommentar

• Ompa
                                • aug 2006
                                • 2961

Då var det dags att uppdatera huruvida det har gått för installationen av luftcylindern för sporrstället.

Bild1 från vänster:
                                En lucka var tvunget till att tas upp, mitt i scoopet för att få cylindern så nära stället som möjligt.

Bild2:
                                Lödhylsa på plats på stötstången. Gissa om det var trångt att komma åt den?

Bild3:
                                Cylindern skruvad på montageplatta vilken i sin tur limmas mot spantet med epoxy.

Bild4:
                                Limmet har härdat och luftslangarna på plats.

Tog också upp service/batteri luckan på nosen på modellen. Tänkte använda den till att gömma luftpåfyllning, strömbrytarre, ladduttag, ackvakt etc. Visst den är stor, men den är egentligen avsedd som batteri lucka för dom som väljer att elkonvertera kärran.
                                Klädseln fick sej en känga, jag vet. Men ny ligger på Ica Maxi och väntar på att bli uthämtad. Klädseln skadads pga att det minsan inte snålats med limm när dom byggde modellen. Limm har nämligen runnit ner i några låsklackar av luckan, vilket medförde mer våld än vanligt för att få bort den, trotts att jag skurit upp plankningen och kapat listerna.

Bild5:
                                Klädsel avlägsnad och plankning uppskuren.

Bild6:
                                Service luckan av. Fortsättning följer på detta.
                                Bifogade filer
                                Modellflyg
                                En Stört-skön hobby
                                //Tomas//

Kommentar

Arbetssätt...