Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen av vår webbplats.
Vissa cookies är nödvändiga för att rcflyg.se ska fungera och de har redan sparats på din dator, dessa innehåller:
-Senaste aktiviteten
-Senaste besöket
-Sessionsdata för PHP som webservern behöver
Genom att fortsätta använda rcflyg.se och inte aktivt stänga av funktionen i din webläsare godkänner du att webplatsen sparar dessa sessions data i en cookie. Dessa raderas när du stänger webläsaren.
Klippt från din länk-
"Modellflyg definieras som flygning med modellplan styrt från marken och inom synhåll från piloten utan tekniska hjälpmedel (dvs. utan kikare & kamera) "
Det VAR ALLTSÅ NI som stack fpv distansarna i ryggen! Då detta var ert förslag/svar på LFS. Då har du svarat på den frågan.
Tror du att förtroendet för ert förbund ökat???
Och anledningen till att ni inte tog upp strid är antagligen för att ni inte kan få in alla på en försäkring. Detta är svek i högsta grad, svart på vitt. Sedan undrar ni varför folk inte betalar medlemsavgift?
Den krassa sanningen är nog att man inte släpper in modellflyget då man vill släppa in de kommersiella lågflygande 'långdistansare' typ denna http://www.vtol-technologies.com om några år. Man såg nog redan 2008 att det behövdes ett regelverk och avancerad teknik för detta och det bestämdes ju vid ungefär samma tidpunkt om ungefär samma regler att flyga inom synhåll för i stort sett över hela världen. Att beskylla våra modellflygförbund för detta verkar minst sagt långsökt.
Den krassa sanningen är nog att man inte släpper in modellflyget då man vill släppa in de kommersiella lågflygande 'långdistansare' typ denna http://www.vtol-technologies.com om några år. Man såg nog redan 2008 att det behövdes ett regelverk och avancerad teknik för detta och det bestämdes ju vid ungefär samma tidpunkt om ungefär samma regler att flyga inom synhåll för i stort sett över hela världen. Att beskylla våra modellflygförbund för detta verkar minst sagt långsökt.
Inte långsökt alls eftersom det är fakta. Dock kan jag ha förståelse för att det trots allt var 6 år sedan och fpv anhängarna inte var så många. Trots det ett svek mot den grenen av modellflyget.
Byta/köpa? Hör av dig!
Pistonpowered:
112” 3W Mustang, DLA116cc rad
90” Fokker D7 1/4, DLE55RA m autostart
87” TC Flybaby, ASP 160 twin
67” Bucker Jungmeister, Saito 125 4takt
60” Fokker D7 m Saito 82B 4takt
El drift: F3A sebart Wind Pro
Sändare: Futaba 18MZ, 16IZ
... 1. Vi är redan sålda av de två stora förbund vi trodde vi hade support från.
Kan du förklara på vilka grunder som du anser dig kunna förvänta "support" från RCFF, ett medlemsdrivet förbund som du överhuvudtaget inte är medlem i och vars forum, som bekostas av betalande medlemmar, du utnyttjar gratis?
Du och andra är välkomna med konstruktiva och välmotiverade förslag till hur ett regelverk för FPV kan utformas. De inlägg du hittills bidragit med för inte saken en tum närmare en ändamålsenlig lösning som kan tas upp till diskussion med TS.
Tja,vad du kallar folk betalar medlemsavgift (vi har faktiskt haft en ganska bra medlemsutveckling sen starten) och dina övriga mer eller mindre underliga slutsatser får du gärna ha,det har varit allt från mörkläggning till svek..
Ditt förtroende känns för mig efter detta inte livsnödvändigt men RCFF har hela tiden varit transparent och öppet för alla så en massa konspirationsteorier verkar också skjuta över målet.
Jag tror att det vore läge att innan du fortsätter med tiraderna borde vara hjälpt av läsa på VARFÖR det ser ut som det gör och att det finns de som flyger UAV som yrke här på forumet som har förklarat det hela för mig och andra hurdana utsikterna är för tillståndsgivning och även försäkringsbiten.
Rolle Brebäck och jag gick tillsammans ut med ett dokument förra året om förbundens syn på denna del av vår hobby,jag har inte läst något här som ger något vettigt argument att föra vidare i en ev. diskussion i framtiden,RCFF mål är ju att värna om oss modellflygare och det ni vill är att vi ska engagera oss i något som vi inte kan,eller vill,ta ansvar för i dagsläget...
Återigen,vi håller på med modellflyg,flygning utanför LOS är inte det.
// Bokis
***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
(nu även med biskvier!)
Michael - Har du ens läst tråden. Jag HADE varit medlem OM ni i RCFF hade stött hela modellflyget och inte knivhuggit oss fpv distansare i ryggen. jag är medlem i SMFF enbart för att jag flyger vanligt rc på en klubb och vill supporta dem. Kritiken jag framfört här, som jag också nämnt, gäller även dem såklart. Och varför skriver jag i ert forum som betalas av era medlemmar? Ja, nr 1 så kan jag göra det då det inte är förbjudet, eller? 2. RCFF har ett bättre forum än SMFF enligt mig och därför händer det att jag läser det.
bokis-
Ni har bra ökande medlemssiffror skriver du. Om inte ni censurerar sådana här trådar, och de är inte få, kommer det normalt tänkande individer in och läser och till skillnad till er FATTAR (ni har redan sett flera yttrat sig i bara denna tråd tex) vad ni gjort och tar avstånd till detta= ni förlorar medlemsinkomster. Förväntar mig inte att du eller vissa andra hör fattar detta i nuläget, men läs själv i er egen sammanställning ni sammanfattade 2008 (tidigare länk) "Vi beskrev modellflygsverksamheten i landet som bestående av 25 procent organiserade modellflygare via de två förbunden – resterande 75 procent modellflygare är inte anslutna till klubbar eller förbund. " 75%!! Kommer fakta fram genom ditt tjocka pannben? 75% som inte vill befatta sig med förbunden!! 75% där givetvis inte alla flyger fpv men detta är den starkaste tillväxtgrenen inom modellflyget så framtiden ör för oss, inte er minskande skara.
Dessa utesluter ni ur förbundet med lama bortförklaringar och ologiska resonemang. Istället flyger denna majoritet av modellflygare och kommande, olagligt enligt gällande lagstiftning, runt om i landet på mer eller mindre lämpliga ställen.
Ignorera dessa fakta, stick huvudet i sanden som dumma flygfän och låtsas inte om det. " Finns inte, det är inte modellflyg" likt min 6 åriga son helt låst på eget tänkande och omöjligt att få in en enda ny tanke trots helt överbevisad!
Ovanstående tråd bevisar ert förfall och blunders i förhandlingar, ignorant och "låtsas som att det regnar" mentaliteten håller inte.
Så sitt på din höga häst och skratta, jag med fler vet vilket håll ni är på väg.
Byta/köpa? Hör av dig!
Pistonpowered:
Michael - Har du ens läst tråden. Jag HADE varit medlem OM ni i RCFF hade stött hela modellflyget och inte knivhuggit oss fpv distansare i ryggen. jag är medlem i SMFF enbart för att jag flyger vanligt rc på en klubb och vill supporta dem. Kritiken jag framfört här, som jag också nämnt, gäller även dem såklart. Och varför skriver jag i ert forum som betalas av era medlemmar? Ja, nr 1 så kan jag göra det då det inte är förbjudet, eller? 2. RCFF har ett bättre forum än SMFF enligt mig och därför händer det att jag läser det.
bokis-
Ni har bra ökande medlemssiffror skriver du. Om inte ni censurerar sådana här trådar, och de är inte få, kommer det normalt tänkande individer in och läser och till skillnad till er FATTAR (ni har redan sett flera yttrat sig i bara denna tråd tex) vad ni gjort och tar avstånd till detta= ni förlorar medlemsinkomster. Förväntar mig inte att du eller vissa andra hör fattar detta i nuläget, men läs själv i er egen sammanställning ni sammanfattade 2008 (tidigare länk) "Vi beskrev modellflygsverksamheten i landet som bestående av 25 procent organiserade modellflygare via de två förbunden – resterande 75 procent modellflygare är inte anslutna till klubbar eller förbund. " 75%!! Kommer fakta fram genom ditt tjocka pannben? 75% som inte vill befatta sig med förbunden!! 75% där givetvis inte alla flyger fpv men detta är den starkaste tillväxtgrenen inom modellflyget så framtiden ör för oss, inte er minskande skara.
Dessa utesluter ni ur förbundet med lama bortförklaringar och ologiska resonemang. Istället flyger denna majoritet av modellflygare och kommande, olagligt enligt gällande lagstiftning, runt om i landet på mer eller mindre lämpliga ställen.
Ignorera dessa fakta, stick huvudet i sanden som dumma flygfän och låtsas inte om det. " Finns inte, det är inte modellflyg" likt min 6 åriga son helt låst på eget tänkande och omöjligt att få in en enda ny tanke trots helt överbevisad!
Ovanstående tråd bevisar ert förfall och blunders i förhandlingar, ignorant och "låtsas som att det regnar" mentaliteten håller inte.
Så sitt på din höga häst och skratta, jag med fler vet vilket håll ni är på väg.
Magnus - detta inlägg ligger nog väldigt nära gränsen för ärekränkning så om jag vore i dina kläder skulle jag nog hålla en avsevärt lägre profil och visa i alla fall ett uns av respekt mot andra människor. Du vinner i alla fall inte min respekt genom dina nedlåtande inlägg !
Roger
Inte meningen att låta nedvärderande och ber om ursäkt för det. Jag har varit engagerad i modellflyg sedan jag var 12 år, nu 43 och vill bara modellflyget väl. Det har gett mig otroliga trevliga upplevelser och det är med sorg i själen jag ser vad som håller på att hända.
Personer som då blankt ignorerar ens åsikter, idiotförklarar en mer eller mindre, och dessa på ledande positioner inom förbunden gör mig rosenrasande. Sedan är jag inte rädd att stå för det jag säger. Notera att min profil är mitt riktiga namn och det tar ca 3 sek att spåra mig på eniro liknande. Jag vill bara modellflyget väl, det vill jag alla inblandade här skall veta.
Var snälla att ta till er något av denna diskussion.
Kommer inte att kommentera mer eftersom det blir mer och mer pajkastning.
Byta/köpa? Hör av dig!
Pistonpowered:
http://www.vtol-technologies.com fungerar men är vi så många att vi lyckades sänka den igår kväll?
Jag tycker det är svårt att hitta info om hur denna "Beyond Visual Line of Sight BVLOS" teknik kommer att fungera och hur den eventuellt kommer påverka modellflyget i framtiden.
mvh
Ingemar Thöörn, kassör i Jönköpings Radioflygklubb, Medlem i SMFF och RCFF
Det här är ett diskussionsforum. Att angripa någon individ eller grupp leder generellt sett inte till att de är mer benägna att lyssna på ens argument eller ännu bättre ändra sin ståndpunkt till det du vill övertyga om. Följdaktligen är den här typen av kommentarer dåliga om man vill få stöd för sina argument:
Ursprungligen postat av MagnusStrömqvist
Tycker de kan sitta i Sthlm med sina regler och tro att de uträttat något.
vi ger fullständigt fan i vad ni babblar om i Sthlm sålänge ni resonerar som ett cementblock! Lossa slipsen så kanske ni får syre till hjärnan igen)
Det har slipsnissarna i Sthlm sagt! : )
SMFF pamparna är lika skyldiga om de också var med på mötet i Norrköping.
Hur smarta är människor som sitter på vissa myndigheter? Det finns en anledning till att de tog ett jobb på minimilön
NI som stack fpv distansarna i ryggen!
Förväntar mig inte att du eller vissa andra hör fattar detta
Så sitt på din höga häst och skratta
Även om alla inte lägger ut sina riktiga namn så är det människor bakom varje tangentbord och varje skrivbord på myndigheterna. Om du respekterar dom ökar dina chanser att föra en diskussion där förändring kan ske. Då behöver du "bara" bra argument och en vilja att lyssna på och förstå den andra sidans argument.
Personer som då blankt ignorerar ens åsikter, idiotförklarar enmer eller mindre, och dessa på ledande positioner inom förbunden gör mig rosenrasande.
Hur tror du folk kände sig efter de kommentarer som jag citerade?
Var snälla att ta till er något av denna diskussion.
Tror du att du har någon kvar som lyssnar efter strömmen av hårda ord innan?
Om du kommer med sansade och genomtänkta argument utan påhopp ska jag lyssna på dig och diskutera runt dina åsikter om du vill, trots att jag varit frestad att flera gånger placera dig på min "dölj inlägg"-lista. Men på det här ämnet tror jag du behöver starta om när du lugnat dig. Efter egna misstag kan jag föreslå att vänta med att svara till nästa dag. Diskussionen kommer finnas kvar ändå.
Den här diskussionen verkar aldrig ta slut, trots att det inte finns så mycket kvar att diskutera. Både SMFF och RCFF har beslutat sig för linjen att FPV är OK, så länge som man flyger inom synhåll och följer samma regler som för "klassiskt" modellflyg. Den som önskar flyga längre bort eller högre upp än så är utanför de säkerhetsregler som förbunden antagit och har ingen försäkring genom förbunden eller stöd från förbunden. Vad som är allvarligare är att man dessutom flyger utanför myndigheternas regelverk och är både ersättningsansvarig och straffansvarig om något skulle hända.
Den som inte gillar läget kan:
A) Engagera sig och försöka ändra endera förbunds inställning genom normal opinionsbildning inom förbunden.
B) Organisera sig för att slåss för sina åsikter genom en separat organisation.
Jag tror att jag talar för en klar medlemsmajoritet om jag säger att det i dagsläget inte finns en chans att lyckas med A), men det står naturligtvis alla helt fritt att försöka. En sak är i alla fall säker; Ilska och hårda ord kommer inte att leda någonstans.
UAS Sweden är som MasterZap tidigare nämnde en organisation för detta. Men det är en branschorganisation som enligt tidningen NyTeknik bjöd in samtliga tillståndsinnehavare till att gå med i organisationen. För mig verkar det vara en branschorganisation med syfte att tillvarata kommersiella aktörers intresse, antagligen genom lobbying. Och deras väg till framgång antar jag går genom att lyfta fram att det ger jobbtillfällen och skattepengar genom UAV/UAS/drönar-verksamhet samt att det bidrar med teknikutveckling i Sverige. Det är saker som politiker gillar.
Vad tillför vårt modellflygs FPV till samhället? Svaret på den frågan är vad jag ser som kan få till regeländringar - om det är argument som är starkare än riskerna. Det enda jag ser hittills är att vi är starplattan för den kommersiella verksamhet som UAS Sweden sedan representerar samt en plats för innovation att gro. Visst de flesta flyger bara för nöjes skull, men utan möjligheten att träna som hobbyist är det svårare att komma till den nivån att man blir kommersiell så småningom.
FPV utanför LOS är än så länge väldigt svårt tror jag. Transportstyrelsen hade för några veckor sen utfärdat noll kategori 3 tillstånd för detta, vilket gör att vi inte har mycket grund ens att säga att vi vill flyga FPV utom synhåll som inkörsport till kommersiell verksamhet på området.
Kommentar