Ännu en idiot

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Boopidoo

• dec 2008
    • 1937

Ursprungligen postat av marell01
    Så vitt jag vet så vet du inte rätt....
    Lägsta höjd, 30 meter... Civila kör efter civila regler, militären efter militära regler. Sen gäller se och synas. Hur gör du för att se?
    Ja du, den stridspilot som flyger 700 knyck rakt över ett modellflygfält bör göra det med vetskapen att här finns det flygetyg i luften. Jag har svårt att se att modellflygaren kan belastas för detta om det händer en olycka.

Visst ska flygvapnet öva och visst händer det incidenter. Själv har jag haft ett par Viggen under mig vid högheden precis när jag svängde in på finalen vid landning med Segelflygplan. Det brakade till som tusan och sen var dom borta. Oavsett om dom såg mig eller ej var flygningen mycket olämplig.

Jag tycker detta diskussion blir mycket hypotetisk men visar hur viktigt det är med kommunikation och information. Exempelvis om man vill flyga högt kan man meddela flygtrafikledningen om det.

Kommentar

• Ålänning
      • maj 2007
      • 6809

Låter ju lite dumt det där med 30m. Det är som om en bil kom över på trottoaren (bilar "kan" få köra på en trottoar tillfälligt) och körde på dig som fotgängare så skulle du som fotgängare varit skyldig, för du borde ha sett bilen komma eller du borde ha hört den komma. Felet är alltså fotgängarens om han blir påkörd på trottoar... (det kanske är så i Sverige, att civila bilister måste hålla sig borta från trottoarer, men militären får köra var de vill?). Känns tryggt bo på Åland, så länge läget är lugnt. =) Man slipper militära fordon på fel ställen.

30 m är väl (i Finland tror jag) också den lägsta höjd man får RC-flyga över bebyggelse, tyckte det stod något om det i en artikeln jag lade in här för ett tag sedan.

Ska militären öva på fel ställen är ju frågan, är det givande i en övning att flyga lågt där det faktiskt bor folk? Det verkar bara reta upp folk helt i onödan.
      www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Kommentar

• martinkellner0
        • apr 2015
        • 198

Ursprungligen postat av Boopidoo
        Ja du, den stridspilot som flyger 700 knyck rakt över ett modellflygfält bör göra det med vetskapen att här finns det flygetyg i luften. Jag har svårt att se att modellflygaren kan belastas för detta om det händer en olycka.

Visst ska flygvapnet öva och visst händer det incidenter. Själv har jag haft ett par Viggen under mig vid högheden precis när jag svängde in på finalen vid landning med Segelflygplan. Det brakade till som tusan och sen var dom borta. Oavsett om dom såg mig eller ej var flygningen mycket olämplig.

Jag tycker detta diskussion blir mycket hypotetisk men visar hur viktigt det är med kommunikation och information. Exempelvis om man vill flyga högt kan man meddela flygtrafikledningen om det.
        Nej, man kan ju inte det eftersom det är olagligt att flyga över 120 m AGL...

Kommentar

• marell01
          • maj 2007
          • 831

Bra svar från er... Såklart flyger vi inte 30m över bebyggelse, flygfält, områden med mycket fågel eller tex modellflygfält som vi vet om... Problemet är ju alla ni som flyger FPV/e.d. överallt där ni inte ska vara och hävdar att vi ska flytta på oss. Alla seriösa klubbar har vad jag vet bra samarbete med de fält/torn i närheten och info utbyts mellan oss och dem, inga problem... Men men, som någon redan sagt: ingen idé att fortsätta denna tråd med pajkastning
          Senast redigerad av marell01; 2015-08-29, 15:23.
          Hälsningar
          /Marcus - Livet börjar vid 9G...

Kommentar

• Kenneth E
            • okt 2006
            • 3445

Modellflygfält? RCFF förespråkar modellflygning överallt, så en större modell kan faktiskt dyka upp vart som helst. På åker, strand, öppenglänta........

Kommentar

• marell01
              • maj 2007
              • 831

Jo, men vem bär då ansvaret? Jag eller du?
              Hälsningar

Kommentar

• marell01
                • maj 2007
                • 831

Det jag menar är att bara för att du är med i rcff och de förespråkar flygning över allt så fråntar det väl inte ansvaret från dig från modellflygare? RCFF gör ju klart att medlemmarna kan värdera om en plats är lämplig att flyga på, men bara för det så är ju inte varje plats i hela Sverige lämpligt???
                Hälsningar

Kommentar

• Kenneth E
                  • okt 2006
                  • 3445

En lugn glänta kan vara en lämplig plats tills någon kommer fläktandes i 500 förbi på låg höjd och om det sedan var lämpligt eller ej vet man tyvärr först efteråt, eller hur?

Kommentar

• Kenneth E
                    • okt 2006
                    • 3445

Nu är Skåne ganska förskonat från militär övningar, men när de väl kommer blir det ett störningsmoment till skåningens dagliga rutiner som plötsligt kanske överraskas. Kanske flyger drake, hängglider, modellflyger, fallskärm, listan kan göras lång.

Kommentar

• Boopidoo

• dec 2008
                      • 1937

Ursprungligen postat av marell01
                      Bra svar från er... Såklart flyger vi inte 30m över bebyggelse, flygfält, områden med mycket fågel eller tex modellflygfält som vi vet om... Problemet är ju alla ni som flyger FPV/e.d. överallt där ni inte ska vara och hävdar att vi ska flytta på oss. Alla seriösa klubbar har vad jag vet bra samarbete med de fält/torn i närheten och info utbyts mellan oss och dem, inga problem... Men men, som någon redan sagt: ingen idé att fortsätta denna tråd med pajkastning
                      Var vi inte ska vara... jösses, jag flyger FPV och bryter inte mot några lagar även utanför modellflygfält. Är det någon här som tycker att ni ska flytta på er? Jag måste ha missat det, klart ni måste få öva. Vad den juridiska följden blir vid en kollision med ett lågt flygande stridsflygplan är dessutom långt ifrån självklar.

Någonting att beakta är även vad sannolikheten är att någonting dylikt händer. Risken för kollision med FPV-modeller långt utanför områden med bebyggelse torde vara extremt liten, i stort sett försumbar. Ska stridsflyg i fredstid öva? Ja definitivt, så mycket vi har råd med, våra piloter bör ständigt öva och bli bättre. Ska flygning ske på lågan över områden med bebyggelse? Nej, det bör enligt mig undvikas så långt det är möjligt. Detta är något som jag vet att man också undviker (precis som du skriver).
                      Senast redigerad av Boopidoo; 2015-08-29, 19:31.

Kommentar

• Mr X
                        • apr 2007
                        • 1055

Tror man känner sig ganska så trygg både från flyg och stridsflyg med en 250-size quad mellan träden. Ska dom hänga med så får dom nog träna lite till.
                        RC Åland
                        RC Åland på facebook
                        På tok för många flygande saker.

Kommentar

• Kenneth E
                          • okt 2006
                          • 3445

Nej, nu byter jag pajen mot blötare grejor, trots allt lördag. Ha en trevlig resterande helg på er!

Kommentar

• UndCon
                            • apr 2009
                            • 2886

Marell01 - tala då om för oss VAR ni flyger 30 meter över marken så att vi kan undvika det området.

Det är just sånt här det handlar om, en verksamhet som tydligen ignorerar att meddela vart man flyger för stunden.

Denna tex...som tydligen pågår där jag bor - betyder det att jag inte skall flyga så länge övningen pågår?
                            Har flygvapnet kontaktat modellflygklubbarna i området och meddelat att vi inte bör flyga?

Kommentar

• marell01
                              • maj 2007
                              • 831

UndCon, Notam kanske... Titta på en flygkarta i 1:500000del skala så ser du våra sektorer.
                              Hälsningar

Kommentar

• Per-Fredrik

• dec 2013
                                • 82

Klicka på bilden för större version

Namn: image.jpg
Visningar: 1
Storlek: 146,5 KB
ID: 505518

Kommentar