Ännu en idiot

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • martinkellner0
    • apr 2015
    • 198

Ursprungligen postat av MasterZap
    Uhm... Return To Home finns även för flygande frigolitvingar nu.

Men alla med självaktning som flyger längre har RSSI-telemetri och borde vända i gooood tid.

/Z
    Som regel har men ju både rssi, lq och RTH. Om det skulle komma en Cessna när jag är ute och flyger i den där filmen då måste han bryta grovt mot gällande höjdregler (150 m) för att krocka m mig.
    Oh ja, det var en smash edit. Fullständigt medvetn om det. MEN den visar exakt den typ av flygning jag gör nästan varje dag.... och exakt den typ jag beskrivit i tråden innan.

...min fråga till Marell m.m.... har detta verkligen nån inverkan på luftrummet? Är detta verkligen nån risk för en enda utomstående människa (det är min mark, mina hus, etc.)?

Exakt min synvinkel.

Tja, måste erkänna det ser hundra gånger farligare ut än min video (du är åtminståne på ett ställe där det - teoretiskt - skulle kunna komma en Cessna e.dyl)

Men... trots detta, är ju chansen så försvinnande liten... även om det KOMMER en Cessna, vad är chansen den skär exakt din flygbana i tid och rum?

Vad är det för typ av farkost, och vad väger den?

/Z

Kommentar

• MasterZap
      • nov 2013
      • 158

Ursprungligen postat av martinkellner0
      Som regel har men ju både rssi, lq och RTH. Om det skulle komma en Cessna när jag är ute och flyger i den där filmen då måste han bryta grovt mot gällande höjdregler (150 m) för att krocka m mig.
      Jo men tyvärr gör dom det titt som tätt. Kan även komma en Helikopter (50 m gräns om jag inte minns fel) eller Marcus kommer med sin JAS.

Inte för jag tror det händer men det KAN hända. Långsökt... visst.... totalt......

/Z

Kommentar

• martinkellner0
        • apr 2015
        • 198

Får helikoptrar flyga ner till 50 m? Varför det i så fall? Låter ju helt vrickat om det är sant. Jag har då aldrig sett ngn Cessna el dyl på så låg höjd.

Kommentar

• MasterZap
          • nov 2013
          • 158

Ursprungligen postat av bokis
          Zappen,jag hittar inte heller var nånstans Marcus ogillar ovan visade rulle,det är utanför LOS som inte är OK,kommer inte att bli OK och det är bara att gilla läget .
          Nu sysslar jag inte med långdistans, men är ibland "utanför LOS" i strikt teknisk bemärkelse (typ bakom en buske 50 meter bort är rent tekniskt inte "LOS"), men jag är rädd du har fel här, Bokis.

Kolla in de nya EU förslaget NPA-2015-10 (klicka för PDF) som kommer att gälla hela EU när den är klar:

The drone industry is diverse, innovative and international. It has an enormous potential for growth with the associated possibility to create jobs. To ensure a safe, secure and environmentally friendly development, and to respect the citizens’ legitimate concerns for privacy and data protection, EASA has been tasked by the European Commission — following the Riga Conference and its associated Declaration — to develop a regulatory framework for drone operations as well as concrete proposals for the regulation of low-risk drone operations.

Där gäller inte uppdelningen "modellflyg" eller "UAS" längre. Gränsen är borta. Istället har vi kategorierna "Open", "Specific" och "Certified". Det du kallar "modellflyg" (inom LOS) hamnar allt under "Open" category - men det gör ÄVEN komersiellt drönarflyg inom LOS (komersiell/hobby delningen är helt borta).

Allt baseras på risknivåer.

I "Specific" klassen (som förvisso kräver någon form av enklare certifiering, i stil med dagens UAS tillstånd) TILLÅTS faktiskt BVLOS flygning (troligen får du fråga tornet åxå). Så så fjärran är det nog inte som du tror.

Jag råder alla att läsa och begrunda. Chans finns tid t.o.m. idag att kommentera hos TS (vilket jag redan gjort) och fram till den 29:e att kommentera direkt hos EASA (vilket jag håller på med). Jag tänker även skicka feedback till UAS Sweden som ska ha personliga möten med TS framöver.

Saker händer.

Och inte helt tokiga saker heller.... !

/Z

Kommentar

• Boopidoo

• dec 2008
            • 1937

Ursprungligen postat av bokis
            JEPP!
            Martin,ditt resonemang haltar så betänkligt så det är inte lönt att ens försöka bena ut problematiken med det ..
            Åter,ta och starta ditt förbund och driv frågan där,då kommer du få medhåll från likasinnade.
            Lycka till!
            Han behöver inte starta något eget förbund då det finns många inom RCFF som också tycker att frågan bör drivas. Blir det bara tillräckligt många så måste frågan drivas av förbundet, detta oavsett din personliga åsikt som i då inte har mer vikt än vilken annan medlem som helst.

@martinkellner0
            Jag tycker du ska ta och stötta RCFF genom att betala medlemsavgiften på hela 100kr. Då får du även en reell chans att förändra något inom föreningen. Dina åsikter är värdefulla och det behövs definitivt fler människor med lite nytänk och som vill/kan tänka i nya banor.

Kommentar

• martinkellner0
              • apr 2015
              • 198

@masterzap
              Nu har jag läst ts förkortade version och kommenterat. Vad jag kan se kan det bli allt från helt betydelselöst till ett stort fall framåt. I klassen Specific står det ngt i stil m att nationella myndigheter ska besluta om de regler som ska gälla för flygning utanför LOS. Det betyder att Sverige kan fortsätta med sina efterblivna "UAV-klasser"? Har man otur gör de precis det, har man tur så tar de andemeningen i förarbetet ad notam och lättar på reglerna. Kan gå hur som helst om du frågar mig.

Kommentar

• UndCon
                • apr 2009
                • 2886

Som vanligt har alla många olika inputs på detta intressanta ämne.

Kommentar

• martinkellner0
                  • apr 2015
                  • 198

@boopidoo: jag kanske ska det? Jag har dragit mig för det eftersom jag inte upplever att de driver det jag vill driva, snarare motarbetar mig. Bokis attityd gör mig inte mer sugen. Jag var på Ripaveckan en dag i somras och det jag såg där fick mig inte heller att känna samhörighet. Det var noll FPV och mest flytande bränsle i vackra skalamodeller. Själv kör jag nästan uteslutande fpv, enbart el och jag bygger mina läror efter funktion i första hand. Men du kanske har rätt. Ska överväga det.

Kommentar

• Xermalk
                    • jul 2013
                    • 672

Inte för jag tror det händer men det KAN hända. Långsökt... visst.... totalt......

/Z
                    Långsökt är en rejäl underdrift.

Ser man bara till att flyga på lämpliga ställen så är risken ännu mindre.

Klart att regler behövs, men är de för restriktiva så kan man räkna med att de inte följs.

Kommentar

• MasterZap
                      • nov 2013
                      • 158

Ursprungligen postat av martinkellner0
                      @boopidoo: jag kanske ska det? Jag har dragit mig för det eftersom jag inte upplever att de driver det jag vill driva, snarare motarbetar mig. Bokis attityd gör mig inte mer sugen. Jag var på Ripaveckan en dag i somras och det jag såg där fick mig inte heller att känna samhörighet. Det var noll FPV och mest flytande bränsle i vackra skalamodeller. Själv kör jag nästan uteslutande fpv, enbart el och jag bygger mina läror efter funktion i första hand. Men du kanske har rätt. Ska överväga det.
                      Jag kan bara hålla med.. .MEN ... som Bokis själv säger... VI är förbundet. Om vi går ihop så måste förbundet driva det.
                      Du och jag kan bli FPV-talesmän för RCFF. Var jag förstår är det bara att plocka åt sig den rollen och köra?

/Z

Kommentar

• martinkellner0
                        • apr 2015
                        • 198

Jag kan bara hålla med.. .MEN ... som Bokis själv säger... VI är förbundet. Om vi går ihop så måste förbundet driva det.
                        Du och jag kan bli FPV-talesmän för RCFF. Var jag förstår är det bara att plocka åt sig den rollen och köra?

/Z
                        Ja, alltså är det så lätt så... Men innebär inte det att man blir tvungen att försvara bokis ståndpunkter offentligt? Eller kan man driva sin egen agenda?

Kommentar

• Boopidoo

• dec 2008
                          • 1937

Haha, men jag då?

Jag förstår bokis syn då det faktiskt, enligt TS, är inom synhåll som modellflyg är. Detta är dock just nu och samförstånd, vad jag förstår, råder mellan styrelsen i RCFF och TS. Så att styrelsen ska tycka något annorlunda än just detta är inte att vänta. MEN det finns många med mig som tycker att dagens system inte är tillfyllest. Den naturliga lösningen blir alltså pådrivning av förändring, bla inifrån RCFF. Kanske dags att se till att lite nya medlemmar besitter styrelsen?

Kommentar

• MasterZap
                            • nov 2013
                            • 158

Ursprungligen postat av Boopidoo
                            Haha, men jag då?

Du med förstås

Jag förstår bokis syn då det faktiskt, enligt TS, är inom synhåll som modellflyg är. Detta är dock just nu och samförstånd, vad jag förstår, råder mellan styrelsen i RCFF och TS. Så att styrelsen ska tycka något annorlunda än just detta är inte att vänta. MEN det finns många med mig som tycker att dagens system inte är tillfyllest. Den naturliga lösningen blir alltså pådrivning av förändring, bla inifrån RCFF. Kanske dags att se till att lite nya medlemmar besitter styrelsen?
                            Kanske det kanske.

/Z

Kommentar

• martinkellner0
                              • apr 2015
                              • 198

Haha, men jag då?

Du med så klart. Vad jag menade var "oberoende av styrelsen". Men om jag har noll förståelse för bokis och du förstår honom men inte gillar dagens ordning kanske du och jag skulle utgöra et balanserat par. Menade du allvar?

Kommentar

• Boopidoo

• dec 2008
                                • 1937

Ja, jag skulle gärna sitta i styrelsen men jag måste erkänna att jag lyckats missa de flesta årsmöten utom ett och då blev jag inte invald. Dock oklart exakt hur röster etc räknades då det mötet sköttes via flera forumtrådar och det blev lite förvirrande.

Vad som är och inte är modellflyg är, just nu, reglerat. Och flygning utanför LOS (detta oavsett avstånd) är inte modellflyg. Vad man "personligen tycker" är egentligen inte relevant i just det avseendet. Ex min personliga uppfattning är att modellflyg definitivt är modellflyg även om det sker utanför LOS och att dagens reglering avseende detta bör ändras. En del andra har den personliga uppfattningen att dagens reglering är bra och försöker att motverka förändring av den. Ett sätt de gör detta är ex genom att påstå att ändringar är orimliga.

Kommentar

Arbetssätt...