Rangevideo flygande vinge

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Timtimtim
    • apr 2012
    • 838

Jo jag tänkte ha antenn till UHF där men den väger nog inte 30g, får väl balansera och limma på något som ger jämvikt bara. Ser fram emot RVJET men av ren slump så beställde jag en Skyhunter i väntan på RVJET

Kommentar

• Boopidoo

• dec 2008
      • 1937

Haha, det är rätt. Flest modeller när man dör vinner.

Kommentar

• Defuncta
        • maj 2012
        • 563

Allt är ihop byggt, propstop på plats samt broms på esc. Bara att våga ta steget att kasta iväg modellen :/... Är det några speciella inställningar som ska göras på rvosd innan man kastar iväg den?

Kommentar

• Timtimtim
          • apr 2012
          • 838

neutrals och ahi ska du lägga tid på annars kan de bli tokigt, sen starta utan AP och känn på modellen och håll bra höjd innan du börjar mixtra med inställningarna i RVOSD.

Kommentar

• Defuncta
            • maj 2012
            • 563

Ursprungligen postat av Timtimtim
            neutrals och ahi ska du lägga tid på annars kan de bli tokigt, sen starta utan AP och känn på modellen och håll bra höjd innan du börjar mixtra med inställningarna i RVOSD.
            Vad är ahi antar att ja får läsa igenom manualen ... Läst att stock inställningarna ska funka hyffsat bra till rvjet. Kan man starta med ap?

Kommentar

• kajakmannen
              • jun 2006
              • 1471

Då allt är injusterat och klart så går det nog bra men jag skulle inte rekommendera att göra maiden med AP. Det läge SM är bäst sedan för start är nog FBW.

Kommentar

• Boopidoo

• dec 2008
                • 1937

Maiden med AP = nästan garanterad krasch. RVOSD är ett mycket kapabelt system men man MÅSTE lära sig hur den fungerar och den är inte plug'n'play.

Som jämförelse med exempelvis ETOSD PRO + Guardian tycker jag att RVOSD är både enklare och mycket bättre, jag har testat bägge ganska omfattande. Bägge system kräver kunskap om hur de fungerar för att göra korrekta inställningar etc. Det som kan göra RVOSD mer komplicerat kan eventuellt vara den mer komplicerade (fler inställningar) och mer kapabla autopiloten.

Även om jag nu har kört RVOSD sedan 2010 så har jag en utskriven manual med mig för säkerhets skull och jag följer anvisningarna steg för steg varje gång jag ställer in en ny modell.

OBS: Aktivera inte AP vid första flygningen. Dvs låt failsafe vara failsafe och inte RTH.

Kommentar

• uffe40
                  • aug 2007
                  • 334

Har lite frågor angående dom här http://www.shapeways.com/model/99710...-dhook-x8.html
                  Finns dom att köpa av dej boppidoo och är det mycket jobb att fästa dom
                  Uffe

Kommentar

• Boopidoo

• dec 2008
                    • 1937

Jg har nog några stycken prototypexemplar liggandes. De har dock inte samma kvalitet som från shapeways men definitivt tillräckligt för den minimala kraft som behövs i den riktningen.

I den här posten visar jag lite bilder och beskriver hur man kan göra:http://www.rcgroups.com/forums/showp...&postcount=497

Klicka på bilden för större version

Namn: a5761161-151-130508-3.png
Visningar: 1
Storlek: 45,8 KB
ID: 495761 Klicka på bilden för större version

Namn: a5761162-56-130508-2.jpg
Storlek: 42,4 KB
ID: 495760 Klicka på bilden för större version

Namn: a5761163-213-130508-1.jpg
Storlek: 42,5 KB
ID: 495759

Kommentar

• Defuncta
                      • maj 2012
                      • 563

Okay då ska jag skriva ut manualen, starta utan ap och vara på ganska bra höjd innan ja ändrar på nått.. Men väljer man olika vred och sånt på radion för att bläddra i menyn vid flygning?

Kommentar

• Boopidoo

• dec 2008
                        • 1937

OSDn navigeras med en trelägesbrytare och styrspak. Bläddra sida med brytaren och navigera menyval med styrspak.

Trelägesbrytarenfungerar med ett neutralläge i mitten och två ändlägen, ett av dessa aktiverar/avaktiverad autopilot och det andra ändläget bläddrar sidor. Då styrspaken bläddrar i menyn är det otroligt viktigt att du inte försöker flyga samtidigt som du gör menyändringar, dåvida du inte är på god höjd och har mycket god kontroll över situationen.

Kommentar

• Timtimtim
                          • apr 2012
                          • 838

Är det inte så också att om man går in i inställningarna under flygningen så låser OSDn roderutslag/gas som man har vid tillfället? Dock så verkar detta bara fungera om man inte har tex FBW aktiverat

Kommentar

• Boopidoo

• dec 2008
                            • 1937

Givetvis låses roderutslag, vore svårt att navigera i menyn annars om styrspaken både sköter meny och flygning samtidigt. Mycket viktigt att känna till så att man kan undvika obehagliga överraskningar. Känner man till det är det inga problem.

Kommentar

• kajakmannen
                              • jun 2006
                              • 1471

Om FBW är aktiverad och du går in i meny så låses inte rodren. oSDn kommer att hålla planet i level flight tills du går ur menyn igen

Kommentar

• Boopidoo

• dec 2008
                                • 1937

Hur går det med era byggen?

Jag hoppas att några dyker upp med sina RVJET på RFK Fyris i Uppsala den 29/6?

Kommentar

Arbetssätt...