Rangevideo flygande vinge

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kajakmannen
    • jun 2006
    • 1471

Jag skallhlpa Uffe idag att drifta hans RVJET. Han kommer dock inte på träffen pga fiskeresa

Kommentar

• Defuncta
      • maj 2012
      • 563

Jag har som sagt byggt färdigt, men inte vågat starta än. Har monterat allt men har svårt att få till cg. Med 2 st 4ah 3 s accar samt gimbal & gopro 3 blir rvjet lite framtung trots att batterierna är tryckta så långt det går i original acc facket. Ska man skära bort lite i fomen så accarna kommer lite längre emot mitten eller ska man lägga någon liten vikt vid esc facket för att få rätt cg?

För cg är väl precis där de 2 rodren möter vingen? Upptäckte att den var ganska tung med allt i. Ska man försöka hålla i ena vingen och kasta den med motor på eller hålla i handgreppet utan motor och kasta sen slå på motorn?

Aldrig startat en vinge förut...

mvh Defuncta

Kommentar

• kajakmannen
        • jun 2006
        • 1471

Att få till CG och valmöjligheterna att köra Foamnos, PT med vanlig Cam, PT med Gopro var en riktig utmaning. Vill man köra GoPro i PT så är det mindre accpaket som gäller eller så stuva om i utrymmet och ha OSD monterad annorlunda så att man kan labba med batterier i både främre och bakre utrymmet i kroppen.

CG skall ligga 0-10 mm fram för fenan möter vingen på vingens undersida. brukar bli bra om man lägger fingrarna precis framför fenan mot vingen.

SÄkraste startmetoden är bungy i kroken på undersidan, annars med lång vinge så går det att hålla i framkante på ena sidan och dra på gas samtidigt som man släpper iväg den i 45 graders lutning uppåt frammåt.

Jag kör oftast med handgreppet på vingens undersida vilket funkar bra.

Motor på vid start är att rekomendera. ca 50-60 % trottel eller mer.

Har du någon som kan kasta så ta hjälp och att kasta över högt gräs på äng eller liknande är bra för det sparar kärran om du har för mycket dyktrimm etc innan du trimmat in den. Alltid bra att ha händerna på spakarna redan vid första flygningen så att man kan korrigera

MVH / Kajaken

Kommentar

• Timtimtim
          • apr 2012
          • 838

Som kajaken skriver så är nog det bästa sättet bungy men även hålla i ena vingen och kasta funkar också.

Du kan programmera en switch med ca 10grader på höjdrodret som du aktiverar varje gång innan du flyger för att undvika att den går i backen om du känner dig osäker, detta har iallfall underlättat för mig! Dock så bör du trimma in modellen innan du börjar pilla med för mycket

Kommentar

• Defuncta
            • maj 2012
            • 563

Ursprungligen postat av kajakmannen
            Att få till CG och valmöjligheterna att köra Foamnos, PT med vanlig Cam, PT med Gopro var en riktig utmaning. Vill man köra GoPro i PT så är det mindre accpaket som gäller eller så stuva om i utrymmet och ha OSD monterad annorlunda så att man kan labba med batterier i både främre och bakre utrymmet i kroppen.

CG skall ligga 0-10 mm fram för fenan möter vingen på vingens undersida. brukar bli bra om man lägger fingrarna precis framför fenan mot vingen.

SÄkraste startmetoden är bungy i kroken på undersidan, annars med lång vinge så går det att hålla i framkante på ena sidan och dra på gas samtidigt som man släpper iväg den i 45 graders lutning uppåt frammåt.

Jag kör oftast med handgreppet på vingens undersida vilket funkar bra.

Motor på vid start är att rekomendera. ca 50-60 % trottel eller mer.

Har du någon som kan kasta så ta hjälp och att kasta över högt gräs på äng eller liknande är bra för det sparar kärran om du har för mycket dyktrimm etc innan du trimmat in den. Alltid bra att ha händerna på spakarna redan vid första flygningen så att man kan korrigera

MVH / Kajaken
            Okay detta ser jag som ett klart minus, då min tanke från början skulle vara en långdistans vinge med gopro :/.... Men borde de inte funka att fästa vikter i baken av planet. Vill inte flytta på rvosd då detta är den bästa platsen, vill även kunna flyga med 8 ah batteri totalt. Får väl använda foam nosen och gopro i värsta fall... Nu i efterhand kanske tbs zephyr hade varit ett bättre val?

Kommentar

• kajakmannen
              • jun 2006
              • 1471

Skall du alltid flyga långt och med mycket batteri och GoPro i PT så går det ju att stuva om och sätta RVOSDn fram tex. Problemet blir om man vill kunna flyga alla varianterna utan att stuva om mellan flygningarna. Det går ju att klämma in RVOSDn eller annan OSD i vingens foamdel eller längs med ena sida i bakre utrymmet så att man kan lägga en acc jämnsides med OSDn och sedan Acc fram. Det går helt klart men kräver lite tänka till vid installationen.

Zephyren har sina begränsningar den också.

Jag har flugit långa RVJET vingen med PT och GoPro 1 (som är tyngre än 3:an) med 6 Ah 3s lipo utan problem.

MVH / kajaken

Kommentar

• Boopidoo

• dec 2008
                • 1937

@Defuncta
                Om du tycker att det blir för mycket jobb att flytta RVOSDn fram för att få in mycket batterikapacitet så tror jag inte att TBS Zephyr varit ett bättre val. Den kräver BETYDLIGT mer jobb att få bra och mycket egna modifieringar. Till sist så hade du nog ändå inte fått plats med mer batteri i den än i RVJET.

Mitt förslag är att du låter vingen vara som den är nu och börjar att lära dig flyga med den med ett batteri. När du tycker att du är kompis med den är det ju en mycket enkel sak att flytta RVOSDn fram till precis bakom PnT. Då kan du placera massor av batterier både framför och bakom mellanväggen.

Man kan säkert skära bort EPO ur mellanväggen men jag skulle börjat som ovan.

Kommentar

• Boopidoo

• dec 2008
                  • 1937

Om du behöver en bungee så har jag alla grejer hemma för att bygga en eller ett par som liknar min. Rejäla tältspikar samt Hobbykings bungeechord kompletterat med nyckelringar och små karbinhakar.

Kommentar

• Boopidoo

• dec 2008
                    • 1937

Jag kan ju även nämna varför det härmed tyngdpunkten blir lite speciellt på den här vingen. Våra designmål var att vingen skulle kunna flygas med ett stort antal olika kameror med vitt varierande vikt. Vi ville även att den skulle vara relativt lättflugen med låg vikt men även kunna bära en hel del batterier, dvs tung vikt. En kompromiss var då att kameran på sätt och vis styr batterikapaciteten. Vill man maximera batterikapacitet så kanske man inte ska använda sig av gopro och PnT etc. Det går ju givetvis rätt enkelt att lösa (som jag beskrivit ovan) men man måste modifiera något från ursprungsdesignen.

Det är omöjligt att lösa allas behov men jag tror iaf att vi har gjort en design som kan uppfyllas de flestas behov av en FPV-vinge. Det som saknas för att en del ska köpa den är kanske att den borde hetat TBS-JET istället.

Kommentar

• Defuncta
                      • maj 2012
                      • 563

Ursprungligen postat av Boopidoo
                      Jag kan ju även nämna varför det härmed tyngdpunkten blir lite speciellt på den här vingen. Våra designmål var att vingen skulle kunna flygas med ett stort antal olika kameror med vitt varierande vikt. Vi ville även att den skulle vara relativt lättflugen med låg vikt men även kunna bära en hel del batterier, dvs tung vikt. En kompromiss var då att kameran på sätt och vis styr batterikapaciteten. Vill man maximera batterikapacitet så kanske man inte ska använda sig av gopro och PnT etc. Det går ju givetvis rätt enkelt att lösa (som jag beskrivit ovan) men man måste modifiera något från ursprungsdesignen.

Det är omöjligt att lösa allas behov men jag tror iaf att vi har gjort en design som kan uppfyllas de flestas behov av en FPV-vinge. Det som saknas för att en del ska köpa den är kanske att den borde hetat TBS-JET istället.

Börjar att flyga med gopro samt fome nos. Blev lite tjurig pga att jag hade monterat min rvosd så perfekt nu med de sista vibrations dämpande kuddarna jag hade, var så typiskt att cg blev fel när vibrationerna till rvosd var så låga. Alla staplarna håller sig under första nivån vid full gas (rvosd debug)...

Men kanske fäster ett 650 mah batteri i bak så får vi se vad jag får för cg...

Kommentar

• simonarvestrand
                        • jan 2012
                        • 3850

kan vi inte avsluta denna tråd nu , kanske ta bort den från forumet ?
                        blir ju assugen på en rvjet ju.
                        och kajakmannen din gris du gör det inte lättare!

Kommentar

• Timtimtim
                          • apr 2012
                          • 838

Köp en då istället

Kommentar

• simonarvestrand
                            • jan 2012
                            • 3850

kanske blir så vem vet. behöver först en fungerande busquad

Kommentar

• Defuncta
                              • maj 2012
                              • 563

Ursprungligen postat av simonarvestrand
                              kanske blir så vem vet. behöver först en fungerande busquad
                              Jag valde mellan tbs discovery och rvjet blev ju rvjet

Kommentar

• kajakmannen
                                • jun 2006
                                • 1471

Förlåt simon

skall verka för skitful design och oflygbar konstruktion på nästa kärra så att det ite blir så aptitretande

MVH / kajaken

Kommentar

Arbetssätt...