Markstationer "Bilder & tips"

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Impulze
    • sep 2006
    • 1347

Markstationer "Bilder & tips"

Har ju jämt använt videobrillor då jag fpv:at. Men behovet att använda skärm har vuxit fram och tänkte man kunde dela med sig av hur man löser saker och ting och vad man har köpt. Även ni alla andra med markstationer får ju gärna dela med er åxå.

Så i detta fall är det en ClasOhlson väska för 399:- som jag skruvat fast en 16" LED-tv i locket. Passar perfekt och väska är ganska rejäl och rymlig så jag tror jag kommer rymma den övriga utrustningen där med.

http://www.netonnet.se/art/tv-och-bi...d/167471.6162/

Det som var riktigt bra är att den inte stänger av eller klipper video-ingången vid bortfall. Och den tar ju grymt lite ström så man behöver då inte ha några mega-batterier med sig på fältet. Tycker det är ganska prisvärt jämfört med en 7" skärm från pitchup.se som kostar 1000:-.

//Matte
  • Fredrik_W

• apr 2012
    • 355

Hur fungerar en sådan där skärm utomhus mitt på dagen i fullt solljus? De skärmar jag har sett har inte gått att använda vid sådana tillfällen.

// Fredrik Wergeland
    "Ägandets glädje är icke att förringa."

Kommentar

• Impulze
      • sep 2006
      • 1347

Har inte testat i gassande sol, men om det behövs så ska jag montera på ett solskydd. Återkommer i den frågan då jag fortfarande väntar på sommaren och solen...

//Matte

Kommentar

• Jode
        • sep 2008
        • 290

Dessa 7-10" skärmar är ett skämt jämfört med en vanlig pc skärm 15-19" (12v) med vga-till-video converter.
        Har kört det ett tag och kommer att uppgradera till 32" led nu. 16 watt förbrukning! Size matters!

Kommentar

• Impulze
          • sep 2006
          • 1347

Tycker 16" är perfekt att släpa på, tror en 32 skulle kännas lite för stor att dra runt på

//Matte

Kommentar

• UndCon
            • apr 2009
            • 2886

Använder ni verkligen era stora skärmar för att flyga på - eller kör ni med goggles?

Min skärm är till största delen till för att andra skall kunna titta när jag flyger - jag har nog bara använt den själv för flygning vid ~5 tillfällen - alla andra flygningar sker med goggles.

//UndCon

Kommentar

• rfnoise
              • sep 2010
              • 329

Testade min nya "ground station" häromdagen. Har haft i tanken att göra en enkel men sjysst väska som har det man behöver på fältet. Innan denna så tänkte jag lite för långt och hade byggt failsafe med reläer, flera batterier, brytare och säkringar för allt men insåg att det skapade mer problem i fråga om strömförbrukning och felkällor.

Nu har jag satt in det mest nödvändiga i locket och kan använda väskans inre för allt annat (nästan iallafall) Locket är gjort av masonit och sitter på en ram av 1,5cm trälist som är limmad runt kanterna. På listerna sitter 8st gängstavar som är träskruv/M4 och på dem en ändmutter. Locket är klätt med svartmatt plastfolie. Det blev bättre än vad jag räknat med. Jag satte ihop allt på några kvällar.

I locket sitter:

7" Skärm
              DVR (till för intern HD men skippade den då det blev för varmt och kör på ett 8GB minneskort)
              Videosplitter
              Lipo-larm
              Li-ion batteri från en laptop på 7200mah med slaktat skal och egen balanskontakt för laddning
              RCA panel med 1 video/Ljud in från VRX och 2 video/ljud ut till goggles och ev USB grabber.
              5V BEC 7ah till DVR och VGA adapter

Jag slår på väskan genom att enkelt koppla in batteriet från utsidan, jag kör en beprövad Watts-up för att hålla koll på volt och förbrukning. Man får plats med allt i väskan om man vill men då sätter man VTXen på locket och den drivs just nu av ett eget batteri/lipo larm. För bästa räckvidd kör jag VTXen på en tripod och kör en 3m custom videokabel(egen kabel och guldpläterade kontakter) till väskan.

Kör just nu med Headplay via VGA adapter i 1024x768 upplösning och det fungera perfekt utan lagg. Jag har haft lite problem med brända säkringar och fått göra onödiga lagningar så nu kör jag med internt batteri till glasögonen och det funkar fint. Jag får dock blåskärmsflimmer om jag är för långt bort men hoppas kunna lösa dessa snart. Mina snabbtillverkade klöver gav blåflimmer bara 500m(?) bort (300mw 1,3Ghz) men då var jag bakom ett hus och ett träd och bara 50-60m upp.. DVRen spelar dock in bruset.

Har bara hunnit sträck testa stationen med ca 1,5h FPV flygning och det funkar bra. Har haft på den i ca 5h utan att lipo larmet börjat tuta och den drar ca 1ah när allt är igång.

Skärmen går knappt att flyga med så den används till DVR navigering och kamerainställning osv.

Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0728.jpg
Visningar: 1
Storlek: 143,6 KB
ID: 487662

Namn: IMG_0730.jpg
Storlek: 177,8 KB
ID: 487663

Mvh,
              Calle

Kommentar

• PinDuke
                • jun 2012
                • 494

Jag flyger än så länge bara med skärm, har både en 7" och en 10", inga goggles ännu. Funkar bra tycker jag.
                Har en mycket basic GS som består av ett kamerastativ med en skärm, video rx och en DV-kamera. Skärmen samt video rx:n drivs av samma 2 cells 5200mAh lipo.
                Sedan har jag ett annat kamerastativ med en till skärm som jag använder i det fall jag vill visa flygningen för "publik".
                I dagsläget fungerar den bara som slav men tanken är att sätta en till video rx på den skärmen och på så sätt få en billig diversity.
                Bilder kommer i helgen.

Kommentar

• UndCon
                  • apr 2009
                  • 2886

Glömde en länk till min markstation

Denna bilden är gammal - jag har snyggat til allt kablage så det är renare och enklare att använda. kablar är dragna längs med pan/tilt konstruktionen så det inte kan hända några ofrivilliga urkopplingar. Skärmskyddet är 3mm depron och fyller sin funktion.
                  En klöver räcker - den andra mottagaren är numera kopplad till en riktad antenn för att testa trackingen som hittils inte behövt användas.

Bakom mottagarna sitter det numera 2st 5.8ghz mottagare med SkewPlanar / Patch

På så sätt kan jag byta mellan 1.3 och 5.8 när jag vill - bara att koppla om video/audio.

//UndCon

Kommentar

• PinDuke
                    • jun 2012
                    • 494

Sweet.

Kommentar

• Skrotiz
                      • jun 2009
                      • 540

Jag köpte mig en väska från jula tillsammans med deras dvr recorder.
                      Sen hittade jag en 15,6" LED tv på mediamarkt som drivs på 12V och den passar perfekt, tyvärr tappar den bilden vid för mycket brus så jag planerar att ha min gamla 5,6" skärm som backup.

TV kommer skruvas fast i locket på väskan(som går att låsa i öppet läge) och allt de nödvändiga ryms utan problem i väskan.

Ska lägga upp nån bild då det är klart.

Och jag saknar brillor så flyger enbart från skärmen vilket jag trivs med, de enda som stör mig är rädslan för att något ska fela så planet försvinner men det har ej varit några sådana tendenser någon gång förutom då jag räknat med det och varit beredd på det.

Kommentar

• Timtimtim
                        • apr 2012
                        • 838

Ursprungligen postat av UndCon
                        Glömde en länk till min markstation

Denna bilden är gammal - jag har snyggat til allt kablage så det är renare och enklare att använda. kablar är dragna längs med pan/tilt konstruktionen så det inte kan hända några ofrivilliga urkopplingar. Skärmskyddet är 3mm depron och fyller sin funktion.
                        En klöver räcker - den andra mottagaren är numera kopplad till en riktad antenn för att testa trackingen som hittils inte behövt användas.

Bakom mottagarna sitter det numera 2st 5.8ghz mottagare med SkewPlanar / Patch

På så sätt kan jag byta mellan 1.3 och 5.8 när jag vill - bara att koppla om video/audio.

//UndCon
                        Vad är det för pan/tilt system du använder och var inhandlas dessa?

Kommentar

• Impulze
                          • sep 2006
                          • 1347

Ursprungligen postat av UndCon
                          Använder ni verkligen era stora skärmar för att flyga på - eller kör ni med goggles?

Min skärm är till största delen till för att andra skall kunna titta när jag flyger - jag har nog bara använt den själv för flygning vid ~5 tillfällen - alla andra flygningar sker med goggles.

//UndCon
                          Använder vanligtvis goggles, men tänkte ha skärm då jag fotar och samtidigt kan det vara kul för andra att kunna följa med.

//Matte

Kommentar

• UndCon
                            • apr 2009
                            • 2886

Min Pan/Tilt kommer från ElectronicaRC i Spanien I denna sitter det en EagleTree EagleEyes

Kommentar

• PinDuke
                              • jun 2012
                              • 494

Här kommer några bilder på min GS.
                              Total kostnad för den "kompletta" runt 1000 kr och för "slaven" runt 500 kr.

Namn: 36.jpg
Storlek: 51,5 KB
ID: 487667

Namn: 35.jpg
Storlek: 66,4 KB
ID: 487668

Namn: 44.jpg