Till alla nybörjare inom multirotor

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sickan
    • jul 2012
    • 1080

Ursprungligen postat av berthrsd
    Autolandningen har en tendens att alltid slå in vid fel tillfälle. Om jag börjar få dåligt med batteri så vet jag redan om det (Telemetri eller timer), så det sista jag vill vara med om är att min quad nödlandar automatiskt på hemvägen.
    Har inget KK-kort men jag tror jag håller med dig Flyger nu mest med CC3D och det har varit en trevlig upplevelse för en nybörjare som mig, på alla sätt.

Jag tänkte egentligen på det där med batterivakten i Nazan, den går att stänga av och det rekommenderas av många.

--
    S

Kommentar

• Lassekar
      • dec 2012
      • 279

Hej och Tack för ny input!

- Dessvärre blir det en följdfråga på tidigare fråga/svar.

Vad är det för utrustning som behövs för att flasha fartreglagen?
      Även om Berthrsd erbjudande är mycket förnämligt, kanske man ska lära sig att flasha själv då det säkert är något som återkommer i hobbyn.

Ha det Gôtt /Lasse

Kommentar

• berthrsd
        • feb 2011
        • 413

Du behöver en USBASP: http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...occessors.html

Samt en anslutningskontakt: http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...hing_Tool.html

Kontakten är inte strikt nödvändig, men alternativet är att löda en bunt kablar på varje fartreglage. Med anslutningskontakten räcker det att skära upp krympslangen runt processorn, flasha och sen sätta en tejpbit över. Med lödning så tar det nog en kvart per fartreglage om man är hyggligt duktig på att löda, med kontakten cirka 10 sekunder.

När man väl har flashat fartreglaget en gång med senaste RapidESC med bootloader så kan man flasha via servokabeln övriga gånger (när det kommer uppgraderingar) med hjälp av en sån här: http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...er_Brain_.html

Kommentar

• berthrsd
          • feb 2011
          • 413

Vet inte om du såg att jag lade till en länk i första inlägget: http://wiki.openpilot.org/display/Doc/RapidESCs

Där beskrivs det mesta man behöver veta om att flasha fartreglage.

Kommentar

• Lassekar
            • dec 2012
            • 279

Tack för ultrasnabbt svar!

Kom att tänka på att det kanske är "dumt" att ställa blåbärsfrågor. :blush:

På andra forum har jag sett syrliga kommentarer som: Använd Google o.s.v...
            Nåväl, det var OT, men det jag vill säga är att jag är Tacksam!

//Lasse

Kommentar

• berthrsd
              • feb 2011
              • 413

Helt okej att ställa frågor om något som jag själv har skrivit om i en tråd riktad till nybörjare... Så länge vi slipper nya trådar i stil med "Jag har aldrig flugit RC och orkar inte läsa på själv, kan någon översätta flera års erfarenhet till en enkel punktlista om hur jag ska göra för att flyga FPV 1000 mil på första försöket?"

Kommentar

• Lassekar
                • dec 2012
                • 279

Ursprungligen postat av berthrsd
                Vet inte om du såg att jag lade till en länk i första inlägget: http://wiki.openpilot.org/display/Doc/RapidESCs

Där beskrivs det mesta man behöver veta om att flasha fartreglage.
                Bra beskrivning!

Tänk vad filmklipp/bilder säger mycket i kombination med bra text. :thumbup:

//Lasse

Kommentar

• Flygsmurfen
                  • sep 2006
                  • 1350

I den här breda hobbyn är vi alla blåbär på ett eller annat sätt, tros både ålder och erfarenhet.
                  Blåbärsfrågor är alltid välkomna.
                  Syrliga svar är mycket sällsynt här tack och lov, det är det som gör att detta forum frodas.

// Mats W (Multo-rotor-blåbär med blivande trikopter i en papplåda)
                  Flygsmurfen

Kommentar

• DennanHMFK
                    • maj 2006
                    • 1135

blir mer och mer intressant att läsa här i tråden =)
                    ska nog sätta mig vid datorn ikväll efter lite Mustang service! =D

så man får mer kött på benen för eventuell framtida Kvadd. =)

Kommentar

• Lassekar
                      • dec 2012
                      • 279

Hej igen och Tack för positiva svar!

Det känns extra bra att man vågar ställa "Basic" frågor utan att känna sig dum.
                      - Som med allt, man måste lära sig krypa innan man kan gå...

Denna hobby har också utvecklats enormt, sist jag höll i en flygradio sände den på 27 Mhz och hade kristaller!
                      Igår fick jag den här generationens radio med DHL, det är något helt annat må jag säga. :icon_winkle:
                      Nu är det "bara" resten kvar...

- Tänkte börja med att öva i simulator, dagens simulatorer ser ut att vara hur bra som helst!
                      Går allt enligt planeringen ska det finnas en rigg av något slag lagom till senvintern/våren.

Vem vet, kanske det blir en kraschrapport också...

Tack alla /Lasse
                      Bifogade filer

Kommentar

• stommen
                        • nov 2012
                        • 10

Tjena Lasse

Är nybörjare själv och fått grym hjälp av en polare. Apropå flygsimulator så köpte jag en adapter till
                        min flygsimulator från dx.com. Dessutom fick jag med två skivor med de flesta flygsimulatorer som
                        är nåt att ha. 20 dollar med frakt, ca 1-2v leveranstid. Kolla om den finns i europalager och om den
                        funkar med din dx6 bara...
                        /Stommen

Kommentar

• Lassekar
                          • dec 2012
                          • 279

Hej Stommen och Tack för tipset!

Jag håller precis på att kolla om det är någon i området där jag bor som håller på med den här spännande hobbyn. Mest för att kanske kunna åka ut tillsammans när det blir dags att flyga.

Jag har kikat på olika simulatorer på Ebay och också beställt, synd det är sådana leveranstider från Asien... :thumpdown:

Nu är det fullt upp med att bestämma sig för vilken plattform man ska välja och delar till den. Det lutar åt en quad, men min budget på ca. 2.000:- ska räcka till mycket!

Berthrsd's tips här i tråden är toppen, men jag kollar även andra tips på "tillförlitliga" plattformar som ser ut att flyga stabilt. Gillar att jämföra olika modeller, men som novis är det inte helt enkelt...

Men man får se det från den ljusa sidan, - man lär sig något nytt hela tiden! :thumbup:

Trevlig lördag /Lasse

Kommentar

• berthrsd
                            • feb 2011
                            • 413

Stommen: Undvik gärna att göra reklam för piratkopierad mjukvara på allmänna forum, ser lite illa ut tycker jag.

Edit: jag bjuder på lite dubbelmoral när jag beklagar mig över uttalanden om piratkopierad mjukvara i en tråd där jag rekommenderar en uppenbart piratkopierad quad-ram...

Lasse: Om du sätter ihop en egen quad, tänk på att det är ett samspel mellan de olika komponenterna som avgör om den flyger bra eller inte. Som nybörjare rekommenderar jag verkligen att köpa en komplett beprövad setup. Och tänk på att komponenter som på pappret verkar identiska är inte alltid det i verkligheten...
                            Senast redigerad av berthrsd; 2012-12-08, 18:34.

Kommentar

• Lassekar
                              • dec 2012
                              • 279

Hej Berthrsd!

Tycker din setup är jättebra, men är lite osäker på val av "Frame" då jag läser:

The Q450 is a well thought out 450mm quad frame built from quality materials. The main frame is glass fiber while the arms are constructed from ultra durable polyamide nylon.

Min skepsis ligger i val av material som jag inbillar mig är svårt att laga vid en eventuell krasch...
                              Men å andra sidan är alla material utom trä svårt att laga! *Ha-Ha*

Vet inte om man kan beställa lösa delar om olyckan skulle vara framme, kanske man skulle beställa två tomma plattformar, likaså en extra motor och ett gäng proppar. (För säkerhets skull!). :blush:

Jag är dessvärre "pedant", har svårt med ruckelprylar med vad det än gäller, det ska både fungera bra och se snyggt ut! = En lagad quad i svårt material blir nog ingen vacker syn, men jag kan ha fel. *?*

Har aldrig beställt från HK, är osäker på frakten och leveranstiden? - Får man grejorna innan tomten kommer månne?

Trevlig lördag /Lasse
                              Senast redigerad av Lassekar; 2012-12-08, 12:04. Anledning: Glömt ett mellanslag...

Kommentar

• Edenberga
                                • okt 2012
                                • 41

Jag byggde en quad enligt NRK:s byggbeskrivning (http://nrkbeta.no/2011/10/13/slik-by...dkopter-del-1/ ) och har fått laga/byta ut träarmarna ett antal gånger.
                                Nu är en ram liknande Q450 på väg från RC timer (http://www.rctimer.com/index.php?gOo...cat=155&gtype= ).
                                Denna skall tydligen vara lika stark som DJI:s, som jag också har (F450) och denna är otroligt stryktålig!
                                Men, jag har kraschat så det går sönder också, och då är det bara att byta ut en arm. Därför har jag beställt en extra komplett reservdelsram

Styrkortet som nämns i NRK:s byggbeskrivning har jag inte haft så bra framgång med. Otroligt svår att flyga med. Skall testa igen på en annan ram. Men, jag tror det är bättre att lägga lite extra och köpa det kort som omnämns i trådskaparens beskrivning, om det är någon som känner för att följa den. Tja, nu kom jag visst ifrån ämnet lite...

Känns som det är tveksamt om du hinner få hem några grejor från HK innan jul. Då får man nog lägga till en slant och välja ett snabbare leverensalternativ. Jag beställde från HK den 25:e och fick paketet igår. Jag valde "International (Registered) Air mail" som är det billigaste (vad jag kommer ihåg).
                                Jag beställde även som jag nämnde i början av inlägget från RC-timer, den 21:e och det paketet lämnade Singapore först i förrgår...!

Kommentar

Arbetssätt...