Bygger 1000 hexa

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bertone
    • jun 2013
    • 216

Jag har haft problem med att dessa motorer delar på sig. Numer har dom låsskruv, men tidigare versioner av motorn var bara ihoppressade. För att slippa oroa mig för detta satte jag dom upp-och-ner.

Idag gjorde jag riktig test på vatten och det gick mycket bra. Inga konstigheter, och det går naturligtvis att manövrera den som en båt, men med stor försiktighet - den dyker lätt med fören om man drar på lite för mkt.
    Klicka på bilden för större version

Namn: image.jpg
Visningar: 1
Storlek: 72,3 KB
ID: 505842

Kommentar

• Ålänning
      • maj 2007
      • 6808

Finns det ingen låsning på axeln? Verkar ju skumt att en tillverkare säljer motorer som ska dra, som inte håller ihop. Är ju som att montera hjul på bilen utan att använda fälgmuttrarna. =)
      www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Kommentar

• Bertone
        • jun 2013
        • 216

Tidigare fanns ingen låsning, nej. Dom hade låsring på undersidan och eftersom jag skruvar propellrarna direkt i motorhuset och inte i axeln så fanns inget som stoppade axeln att glida ut i andra änden. Någon tyckte det var att föredra att ha motorerna upp-o-ner när man belastade dom tungt så jag testade det. Men, som sagt, nu har dom låsning och jag skulle nog kunna ha dom uppåt utan att behöva vara nervös.

Kommentar

• Bertone
          • jun 2013
          • 216

Finns förresten en kort film från dagens test: http://youtu.be/GNqbr5b4l6M

Kommentar

• Ålänning
            • maj 2007
            • 6808

Funkar ju bra! Men tur att det är stiltje/spegelblankt. ;-)
            www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Kommentar

• Copterdude
              • maj 2012
              • 1269

Bara hänga några krokar med mask undertill så har du middan fixad sen

Kommentar

• Bertone
                • jun 2013
                • 216

Copterdude, tanken har slagit mig, men tänk om gammelgäddan nappar! 5kg livlig firre blir nog för spännande...
                Testade idag att montera Mobiusen strax under cellplasten. Tanken var nog god, men det guppade alldeles för mycket. Funkar nog bra om det är vindstilla. Sen var ju sikten inte den bästa. Får fundera på en annan konstruktion.
                Notera köerna på vägen - allvarlig olycka på motorvägen gjorde att dom ledde in trafiken till Bjärred. Väldigt många olyckor på E6 här utanför.

Kommentar

• Kenneth E
                  • okt 2006
                  • 3445

Varför inte en stor burk i snöre efter koptern, med glas på ena sidan. I burken monterar du en gimbal som håller koll på kameran, blir perfekt varje gång.

Kommentar

• Bertone
                    • jun 2013
                    • 216

Har faktiskt funderat på att köra en gimbal under vattnet, helt oskyddad, men med styrkortet ovan vatten. Jag har en gammal goprogimbal som jag inte använder. Bara i insjöar dock. Ditt förslag, Kenneth, är dock det lite mer förnuftiga. Borde inte vara så komplicerat. Man kan ju göra det helt stand-alone med batteri. Man får dock inte bort "guppande" rörelser d.v.s. upp och ner.

Kommentar

• kenneth.eriksson.94
                      • sep 2015
                      • 288

Jodå, du måste ha vikt på burken och montera fenor på den som stabiliserar utan påverkan av vad som händer på ytan. Det lärde jag mig när jag körde fpv ubåt.

Kommentar

• Bertone
                        • jun 2013
                        • 216

På en ubåt förstår jag att det fungerar, men här finns ju ett snöre, eller liknande, som sitter fast i hexan. Varje rörelse den gör upp o ner går ju ner i kameran. Skulle behövt en gimbal som tog hand om vertikala rörelser och inte bara pitch o roll. Får nog gnugga geniknölarna lite mer - eller bara filma när det är stiltje.

Kommentar

• Bertone
                          • jun 2013
                          • 216

Tog några nattbilder idag, men borde lagt lite mer tid på kamerans inställningar. 1/5 sek, F2.8 blev det. ISO 1000 ställde jag in själv. Kortare tid o större bländartal hade nog varit bättre och det ser ut som att jag utan problem kan gå betydligt högre på ISO. När jag kör stillbild har jag en enkel gimbal med endast tilt. Avtryckaren är en sladdfjärr med ett litet servo och jag ser bilden via ett hdmi-converterkort. Har skalat av gummi, "metallnät" och aluminiumfolien på hdmikabeln eftersom den annars är väldigt styv. FPVbilden från Sony a5100 är mkt bättre än från Fatsharkkameran och jag ser naturligtvis kamerans alla inställningar i bilden.

Storlek: 39,7 KB
ID: 506237Klicka på bilden för större version

Storlek: 40,7 KB
ID: 506238

Kommentar

• Bertone
                            • jun 2013
                            • 216

Många sladdar blir det....

Storlek: 73,0 KB
ID: 506269
                            Tog en ny nattbild o nu blev det bättre. 1/100, 2.8, 3200. Borgeby IP's konstgräsplaner.

Storlek: 29,5 KB
ID: 506270

Kommentar

• Bertone
                              • jun 2013
                              • 216

Har flugit mycket med denna i vinter, men haft två krascher senaste tiden. Det verkar ha varit fel på GPS'en så nya sådana är beställda. Funderar på att köra med dubbla denna gången.
                              Den svarta horisontella linjen i bilden är marken. Den översta orangea är barometerns höjdangivelse och den gula linjen är gps'ens....inte bra.
                              När gps'en slutar fungera och man är i en flightmode som kräver gps så skall maskinen landa av sig själv, men det verkade inte fungera så det slutade i backen med två brutna armar och ett punkterat 16000mAh som nu ligger i lipopåse i grillen utomhus. Jag kör med Pixhawk.
                              Försöker bifoga flygloggen här, men lyckas inte.

Namn: ekf error.jpg
Storlek: 69,6 KB
ID: 507061

Kommentar

• kenneth.eriksson.94
                                • sep 2015
                                • 288

Vågar du verkligen lita på dessa system? Har hört så mycket negativt om dem på just MK, på flyg skulle jag nog inte tveka då är där mer tid att hinna rädda i manuellt mode om något går galet.
                                Oavsett hoppas du är i luften snart igen.

Kommentar

Arbetssätt...