Copterdudes RD270

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Copterdude
    • maj 2012
    • 1269

Perfekt väder i söndags men vad händer jo Herr Murhy(s lag) kommer och knackar på och både laddare och kopter är nere för räkning. Helt sjukt.. Blev sur och packa undan allt och gav mig ut på ett par milscykeltur istället.

Får se när jag orkar mecka med detta. Blir väl nån vecka eller två ipaus minst iaf. Just nu orkar man inte titta på grejorna :P

Kommentar

• Copterdude
      • maj 2012
      • 1269

Update,

Tydligen gillade inte mina Rotorgeeks 30A BLHELI 13.2. Gick tillbaka till 13.1 och nu funkar det bra så koptern är i luften igen. Kunde prova 5S också men bara en kort sväng med urladdade batterier då min 5-6S laddare är trasig.
      5S funkade bra iaf på urladdat batteri, var jue tvungen att testa och det känns att det är mer krut. Sjukt svårt att landa med mycket vinklad kamera och vinklade motorer dock haha. Ser inte ens marken när jag landar hehe.

Jag måste iaf skicka tillbaks laddarn och få en ny på garantin med detta lär jue ta ett par veckor så jag funderar på att skaffa en billig laddare att ha sålänge... Irriterande minst sagt när man har batterier och kopter klarar så funkar inte laddarn !

Kommentar

• Kimp
        • feb 2015
        • 60

Jag funderar på att installera en servo som man kan justera kameravinkeln med. Med en switch på radion ändra vinklen 45grader för landning/långsam proximiti. Har sett nån göra det på youtube.

Kommentar

• Copterdude
          • maj 2012
          • 1269

Ursprungligen postat av Kimp
          Jag funderar på att installera en servo som man kan justera kameravinkeln med. Med en switch på radion ändra vinklen 45grader för landning/långsam proximiti. Har sett nån göra det på youtube.
          Mm, kanske gör det nångång när jag känner mig byggsugen. Skulle va smidigt.

Kommentar

• Copterdude
            • maj 2012
            • 1269

Fick hem ett gäng HQ6x4.5 Bullnose (gröna) glasfibermix. Hade Kolfibermix sen innan.
            Båda sorterna väger 25g för 4 proppar. Vilken ska man använda egentligen ? Både är väldigt styva pga. tjockleken så är nog ingen fördel där.

Fick också hem en backupladdare. Blev en iCharger 106b-plus.
            Aldrig fel att ha en backup då det oftast tar ett tag att få ny på garantin vilket är fallet med min primära laddare Cellpro 10XP som är påväg till Österrike.. Köpte den där då prisskillnaden var väldigt stor.

Mest regn på SMHI så får se när det blir något flyga av. :/

Kommentar

• Copterdude
              • maj 2012
              • 1269

Hmm. 2200mah 5S räckte inte länge. 2:30 flygtid till 3.8v / cell och jag tycker inte jag gasade på så värst eller att det gick överdrivet fort.. Hann bara testat 2 ack så får flyga lite mer imorn och se om det blev nå bra detta...
              Första intrycket inte allt för imponerad för att vara 5S men får se när jag får lite mer flygtid på den.
              Kanske batterierna som inte pallar trycket riktigt. Är jue Zippys hehe.

Blir kanske video imorn om inte vädret sviker som vanligt.

Kommentar

• eAk
                • apr 2014
                • 1023

Ursprungligen postat av Copterdude
                Hmm. 2200mah 5S räckte inte länge. 2:30 flygtid till 3.8v / cell och jag tycker inte jag gasade på så värst eller att det gick överdrivet fort.. Hann bara testat 2 ack så får flyga lite mer imorn och se om det blev nå bra detta...
                Första intrycket inte allt för imponerad för att vara 5S men får se när jag får lite mer flygtid på den.
                Kanske batterierna som inte pallar trycket riktigt. Är jue Zippys hehe.

Blir kanske video imorn om inte vädret sviker som vanligt.
                3.8v? Jag kör alltid till 3.4 och då får jag i 1.3a på 1.6a batterier.

Kommentar

• Copterdude
                  • maj 2012
                  • 1269

Ursprungligen postat av eAk
                  3.8v? Jag kör alltid till 3.4 och då får jag i 1.3a på 1.6a batterier.
                  Mm, kan dra ur lite mer. Testar lite försiktigt, vill inte puffa batterierna. Är inte allt för hög C på dem.
                  3.8 är vilospänningen och dom blir redan varma efter lagom mycket gas. så får se hur mycket jag vågar dra ur.

Kommentar

• Copterdude
                    • maj 2012
                    • 1269

Bidde inga speedruns men lite crusing över vattnet. Hittade inga tillräckligt snabba båtar att raca mot
                    I videon vände jag tillbaka rätt snabbt då det började komma folk. Landningen var bland det svåraste jag gjort.
                    Tänk landa på brygga med vatten på båda sidor när kameran är max vinklad uppåt plus vinklade motorer så såg bara himlen. Lyckades landa men den välte framåt så frontpropparna rök. Bestämde mig att inte utmana ödet mer idag hehe.

Vart iaf överaskad att den flög stabilare på 5S än 4S på samma PIDs. Ändrade inga inställningar överhuvudtaget mellan 4 och 5S. Därför jag gillar PC1. Den kanske inte är lika bra som PC2 men man behöver inte tuna till förbannelse ! Räcker med någorlunda bra PIDs så äre bra.

Kommentar

• eAk
                      • apr 2014
                      • 1023

Mm, kan dra ur lite mer. Testar lite försiktigt, vill inte puffa batterierna. Är inte allt för hög C på dem.
                      3.8 är vilospänningen och dom blir redan varma efter lagom mycket gas. så får se hur mycket jag vågar dra ur.
                      Jag kör tills mina puffar sedan köper jag nya. Men dom brukar ligga på 3.7v efter flygningen när dom svalnat och fått vilat upp sig 10min om det är det du menar. Jag har min batterivarning på 3.4v brukar landa vid 3.3V mina batterier brukar hålla ett par månader.

Kommentar

• Ålänning
                        • maj 2007
                        • 6809

Låter som ni måste skaffa ackar med högre C-tal.
                        www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Kommentar

• Copterdude
                          • maj 2012
                          • 1269

Ursprungligen postat av eAk
                          Jag kör tills mina puffar sedan köper jag nya. Men dom brukar ligga på 3.7v efter flygningen när dom svalnat och fått vilat upp sig 10min om det är det du menar. Jag har min batterivarning på 3.4v brukar landa vid 3.3V mina batterier brukar hålla ett par månader.
                          Måste fixa naze-frsky telemtrin. Just nu har jag ingen aning om vad dom droppar till så mäter bara efteråt för att få ungefärlig tid. Körde den lilla frsky spänningsdividern för telemtri innan men den klarar bara 4S.

Ursprungligen postat av Ålänning
                          Låter som ni måste skaffa ackar med högre C-tal.
                          Aa, svårt att hitta 5S batterier i rätt format dock. Tänkte jag börjar med billiga 200Kr:s batterier till jag vet vad jag vill ha/behöver.
                          Nu kör jag Zippy Flightmax 40C. Genc Ace 30C kostar 400Kr så dubbelt upp. 60C blir endel extra vikt ock kostar mer.
                          Möjligt att jag byter till 6S senare bara för att det finns mer batterier att välja på.

Men just nu får det duga ett tag. Lätt att fastna i uppgraderingsträsket som jag gjort ett tag. Blir att låta det vara ett tag nu och bara flyga

Kommentar

• Copterdude
                            • maj 2012
                            • 1269

Gick inga bra idag. :P
                            Hade min GPS logger installerad för att mäta hastighet och batterierna laddade. Vad händer efter 10sek (skakar till lite i videon), ena antennen sugs in i proppen och andra böjs. Underskattade nog hur mycket sugkraft det blir. Antennen satt fast på en plasthållare men den hade sugs ner och klippt av alltihop.

Märkte först inget men sen började FRskyn klaga med low RSSI så bidde landa och gå hem... Jag som tänkt träna lite akro och sånt kul. Aja man lär sig alltid nått.. Stabila antennhållare till nästa gång !

GPS loggern fick ingen bra kontakt heller bara 5 sats. Måste hitta bättre plats där den inte störs av vtx. Minst 8 vill den ha för bra data.

Kommentar

• Mr. Rosso
                              • mar 2015
                              • 145

Bidde inga speedruns men lite crusing över vattnet.
                              Sjukt nice! Haha snubben i båten måste ha undrat vad i hela friden det var som flög om honom. Folk i allmänhet känner säkert igen en djr eller liknade vid det här laget, men att se den maskin dundra förbi lär ju höja några ögonbryn.

Kommentar

• Copterdude
                                • maj 2012
                                • 1269

Aa han blev nog ganska förvånad hehe.
                                Man kanske ska montera lite blinkande blåljus och siren samt måla den vit/blå haha.
                                Fast kanske inte uppskattas av polisen :sarcastic:

Aftonbladet
                                "polisdrönare stoppade båt"

Ursprungligen postat av Mr. Rosso
                                Sjukt nice! Haha snubben i båten måste ha undrat vad i hela friden det var som flög om honom. Folk i allmänhet känner säkert igen en djr eller liknade vid det här laget, men att se den maskin dundra förbi lär ju höja några ögonbryn.
                                Senast redigerad av Copterdude; 2015-05-25, 15:46.

Kommentar

Arbetssätt...