Tricopter - Vad behövs?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • CarlG
    • mar 2011
    • 87

Tricopter - Vad behövs?

Hej,Har blivit intresserad av filmning och skulle väldigt gärna villja använda en tricopter för att göra filmerna ännu häftigare! Har läst lite guider om hur man bygger ihop en tricopter på rcexplorer.se och om jag har förstått det rätt kan man använda sig av olika styrmetoder bland annat med Wiikontroller eller styrkort. Om man nu väljer att bygga med ett kk styrkort som dadde har i tricopter v.2,0 kan man då köpa dessa färdiga eller måste man göra dem själv? Blir det stor pris skillnad om man köper en färdig om mot man bygger en själv?
    Hur svårt är det att bygga ett själv?
    / Carl G
    Senast redigerad av CarlG; 2011-07-27, 09:55.
  • per
    • okt 2010
    • 163

kolla rcexplorer han förklarar allt om allt.mvh per:stupido2:

Kommentar

• UndCon
      • apr 2009
      • 2886

Beroende på vad man väljer (MultiWii eller KK eller liknande) så måste man läsa på en del om vad som är möjligt eller inte möjligt och hur dessa möjligheter ställs mot egna krav och förkunskaper

När det beslutet är taget kan man fundera på alla alternativ som finns vad gäller allt från att bygga själv till en i stort sett färdig konstruktion

När det beslutet är taget får man fundera på vad man skall skaffa för utrustning i förhållande till sina kunskaper
      (kan du löda tex)

Sen kan man börja kalibrera, konfigurera och testa sig fram i små steg och förhoppningsvis börja flyga lite

//UndCon

Kommentar

• zoomzky
        • nov 2010
        • 163

Var beredd på att mycket tid kommer att gå åt att justera och trimma in bygget!!

När jag flög första gången med min Tricopter utropades "Herregud jag har byggt ett mordvapen!!" Den flög lite som den ville själv. :s

/Z

Kommentar

• CarlG
          • mar 2011
          • 87

Tack för svaren! Har lite frågor till vad är skillnaden mellan MultiWii och kk vad finns det för fördelar respektive nackdelar?

Kommentar

• UndCon
            • apr 2009
            • 2886

kort skrivet är det olika program som utför beräkningarna
            Olika sensorer kan kopplas in till MultiWii
            Utvecklingen går hela tiden framåt och MultiWii var länge ett bättre alternativ i mina ögon.

KK baserades från början på sensorer från Gyron (jag vet ej idag då jag inte följer dem)

Jag använder även AeroQuad som även det använder flertalet sensorer för att utföra jobbet.

Kommentar

• CarlG
              • mar 2011
              • 87

Okej, Om man nu väljer att följa guiden på rcexplorer.se för att bygga sin tricopter hur svårt kommer det att bli att göra ett eget styrkort programmera och koppla in det? :P Jag är ganska duktig på att löda men jag har aldrig gjort egna kretskort.Att sätta ihop själva tricoptern tror jag inte blir några problem men det är just strykortet jag är lite osäker på.

Kommentar

• UndCon
                • apr 2009
                • 2886

Du kan beställa färdiga kretskort på KK's hemsida

http://www.kkmulticopter.com/

Det finns allt från rena kretskort till färdiga lösningar.

Kommentar

• Jode
                  • sep 2008
                  • 290

http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...dProduct=17537

Kommentar

• DrHanke

• maj 2006
                    • 5250

Ursprungligen postat av Jode
                    HobbyKings KK kort kommer med Quad programvara och behöver flashas om för att kunna funka med Tricopter. Kräver en AVRISP programerare samt lite kunskap.
                    //DrHanke

*** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

Kommentar

• DrHanke

• maj 2006
                      • 5250

Ursprungligen postat av CarlG
                      Okej, Om man nu väljer att följa guiden på rcexplorer.se för att bygga sin tricopter hur svårt kommer det att bli att göra ett eget styrkort programmera och koppla in det? :P Jag är ganska duktig på att löda men jag har aldrig gjort egna kretskort.Att sätta ihop själva tricoptern tror jag inte blir några problem men det är just strykortet jag är lite osäker på.
                      Köp ett färdigt kort om det inte är så att du vill labba med kretskortstillverkningen Resten är om du följer Daddes guide väldigt enkelt, det trixiga är att få in inställningarna men det ger sig med tiden också.
                      //DrHanke

*** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

Kommentar

• Jode
                        • sep 2008
                        • 290

Ursprungligen postat av DrHanke
                        HobbyKings KK kort kommer med Quad programvara och behöver flashas om för att kunna funka med Tricopter. Kräver en AVRISP programerare samt lite kunskap.
                        Ska man köra på KK vill man väl ändå ha en usb-programmerare? Det kommer ju ny förbättrad firmware då och då.
                        Kunskapen man behöver är att starta KK multicopter flash tool och välja i rullgardrinsmenyerna.
                        För motsvarande 75 pund som KK black kostar får man 2st HK KK kort och en AVRISP (eBay).
                        Men om man vill ha riktig kontroll över vad man gör, köp MWC. Då slipper man pottar och gyron som vänder håll i olika firmwareversioner och throttlerange som trilskas. Eller som de flesta som fastnar för den här underbara avarten av rc, köp både och

Kommentar

• DavidFlygare
                          • nov 2009
                          • 259

Jag lägger in en OT Fråga här, finns det någon här som har kunskapen samt verktygen för att få lite nyare firmware på HK kortet`? Som Skulle kunna tänka sig göra det mot ersättning

Kommentar

• CarlG
                            • mar 2011
                            • 87

Tack för svaren!Tror jag väntar lite med att bestämma mig om jag ska bygga själv eller att köpa ett färdig kort. Ska snacka med min granne också som är väldigt teknik intressead och se om han har medel för att göra egna kretskort Återkommer när valet är beslutat!

Kommentar

• CarlG
                              • mar 2011
                              • 87

Ursprungligen postat av Jode
                              Ska man köra på KK vill man väl ändå ha en usb-programmerare? Det kommer ju ny förbättrad firmware då och då.Kunskapen man behöver är att starta KK multicopter flash tool och välja i rullgardrinsmenyerna.För motsvarande 75 pund som KK black kostar får man 2st HK KK kort och en AVRISP (eBay).Men om man vill ha riktig kontroll över vad man gör, köp MWC. Då slipper man pottar och gyron som vänder håll i olika firmwareversioner och throttlerange som trilskas. Eller som de flesta som fastnar för den här underbara avarten av rc, köp både och
                              Haha, får nog nöja mig med ett kort iaf till en början!

Kommentar

Arbetssätt...