Turnigy 9X

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • petros
    • sep 2008
    • 1

Jag är också helnöjd med min 9x som jag moddat in en Corona hackmodul samt flashat om firmware till er9x som jag kört med sedan ett par månader tillbaka. Intygar med tidiare talare att det ger radion ett otroligt lyft. Bort från buggar och liknande, bättre upplägg på UI'et men det är förstås en vane/smaksak.
    Vad man definitivt ska göra innan man flyger med denna radion är att öppna den, kolla igenom sladdar, skruvar, pottar och dylikt. Helt enkelt kolla igenom den. På min satt av-och-på-knappen så löst vilket gjorde att sändaren precis gick på och med en liten lätt touch gick att slå av igen.

Ska också lägga till att LiPo fungerar fint att använda med er9x då man själv kan välja vid vilken volt nivå den ska larma. Har ställt min på 9V.
    Senast redigerad av petros; 2011-05-30, 20:25.

Kommentar

• andv
      • sep 2010
      • 89

Ni som kör FrSky, varför köpte ni diy versionen och inte bara modulen som är plug & play?

Passar den inte eller vill ni ha antennen på toppen och inte på modulen bak?

Kommentar

• UndCon
        • apr 2009
        • 2886

Jag vill bara ha en antenn och inte ett fulhack - allt sitter internt, snyggt å prydligt
        UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

Kommentar

• freddan_6
          • aug 2006
          • 2655

Jag ville också bara ha en antenn. Dessutom hade jag problem med passformen på modulluckan där bak, det hände att modulen lossnade. Detta vill jag inte vara med om under flygning, så jag valde DIY.
          m.v.h. //Fredrik
          fredrik

Kommentar

• MrOvanhill
            • jan 2008
            • 468

Jag har en modulversion (DIY-modellen för telemetri fanns inte när jag köpte min modul) som jag har hackat isär och gjort min egen DIY av. :-D

Snyggare och bättre på alla sätt om man har allt inbyggt.
            Mvh, Thomas

Modellflyg ur ett kretsloppsperspektiv
            Byggsats - Flygplan - Byggsats igen...

Kommentar

• Malx
              • jun 2011
              • 94

Har ni som integrerat en frsky telemtrimodul också integrerat telemtrin i programvaran på radion?
              Jag har en 9x som jag moddat med den enkla diy frsky sändaren och smartiepartskortet men jag har nu även skaffat den nya diy frsky med telemetri och tänkte via en MAX232 RS232 till TTS konverterare koppla in telemtrin (och använda anpassad programvara) så man slipper en extern display. Någon som testat?

Kommentar

• UndCon
                • apr 2009
                • 2886

Jag väntar fortfarande på att smartie'n skall fyllas på i lager...ingen omprogrammering utan den

Kommentar

• Malx
                  • jun 2011
                  • 94

Igentligen är det bättre att använda en billig programmerare och löda dit den manuellt än att använda smartipartskortet. HK:s leddisplaybelysning är också bättre än smartiparts lösning. (Smartiparts belysning använder en del elektronik som teoretiskt kan störa radiodelarna även om jag inte haft några problem). Billiga programmerare går att beställa fraktfritt via ebay.

Så skulle jag ha gjort om jag haft den kunskapen då jag beställde radion.

Kommentar

• UndCon
                    • apr 2009
                    • 2886

Jag har tröttnat på att vänta på Smartien

Installerat LED och DIY modulen klart.

Håller på med nästa modd

Väntar på en USB programmerare som skall lödas på plats

se mer på http://www.undcon.com/

Kommentar

• UndCon
                      • apr 2009
                      • 2886

Gjorde en film som visar resultatet...

flera bilder

Kommentar

• freddan_6
                        • aug 2006
                        • 2655

Ursprungligen postat av UndCon
                        Gjorde en film som visar resultatet...
                        flera bilder
                        http://www.undcon.com/2011/06/18/tur...mod-continues/
                        Det blev riktigt snyggt.
                        fredrik

Kommentar

• Malx
                          • jun 2011
                          • 94

Nu helt klar med min moddning. Blev mycket nöjd med telemetrin direkt in i Radion. Jag gömde "kontrollpanelen" till Frsky på bak i modulplatsen där jag nu bara har ett tomt skal från orginalradiomodulen. Jag insåg att den inte behöver vara synlig då jag ändå får all viktig data och alarm från telemetrin. Man kommer ju ändå lätt åt den om man vill binda fler mottagare osv. http://www.elektronikforumet.com/for...hp?f=3&t=51793

Kommentar

• UndCon
                            • apr 2009
                            • 2886

Inte helt fel Malx

Jag skall se vad jag kan göra för att få in telemetrin i min radio...blir väl att inhandla en 232->TTL grunka...

Kommentar

• Malx
                              • jun 2011
                              • 94

Ursprungligen postat av UndCon
                              Inte helt fel Malx

Jag skall se vad jag kan göra för att få in telemetrin i min radio...blir väl att inhandla en 232->TTL grunka...
                              Lycka till! Var inte så svårt som jag trodde, bara att följa instruktionerna som finns sakta och säkert. Svårast var "första" steget, att flytta ingångarna på microprocessorn, men tipset att använda enkelledare från en gammal parallell ATA hårddiskkabel fungerade bra. Jag skar av ledarna i kretskortet och återanvände de två ytmonterade resistorerna som en av de guider som finns förklarar. Tyckte den lösningen såg finast ut.

Kommentar

• UndCon
                                • apr 2009
                                • 2886

Du menar den delen där man "loopar runt" med 2 tunna ledare?

ja om man kan återanvända de 2st ytmonterade där så är det att föredra... ett litet pertinax-board underlättar lödningarna också.

Det jag funderar mest på är att jag inte har Smartieparts...

Kommentar

Arbetssätt...