Turnigy 9X

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • dvogonen
    • jul 2012
    • 491

Ursprungligen postat av pernstig
    Risken för brand i LiPo är störst vid (snabb-)laddning eller mekanisk skada. Misstag vid inställning av- eller fel på laddaren som medför överladdning är nog det jag själv har mest respekt för.
    Jo, så är det väl. Och i och med att just ett sändarbatteri sitter så skyddat och inte är farligare att ladda än alla andra celler man har, så förstår jag inte att många är så extremt anti till att använda dem i sändare.

En annan fördel med LiFePo är att de verkar ha en jämnare urladdningskurva än till och med LiPo-batterier Spänningen sjunker precis i linje med hur länge radion varit påslagen. Väldigt praktiskt eftersom man hela tiden kan se hur mycket kräm man har kvar. När jag började var det laddningsbara NiCd-batterier som gällde. Fullkomligt hopplösa och opålitliga saker som alltid tog tvärt slut när man minst anade det. En del saker blir faktiskt bättre med tiden.

Kommentar

• numnutchris

• dec 2008
      • 989

Ursprungligen postat av Timtimtim
      Vad använder ni för batteri i eran 9x? måste fixa ett...
      Lägger till min lösning: 2S LiPo, har några 1600-1800 som inte behövs nån annanstans, latmaskade med adapter mha balanskontakt från gammalt ack o lödade ihop med lämplig kontakt. Ackvarning på 7.0 eller 7.2V efter kalibrering o har ingen koll på ant. timmar men det räcker länge. Laddar dock i vanliga rc-laddaren (dvs drar ur/byter ack).
      ----------------------------------
      Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

Kommentar

• UndCon
        • apr 2009
        • 2886

jag kör med Trustfire

UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

Kommentar

• Fluf
          • jul 2012
          • 1580

Vad använder ni för batteri i eran 9x? måste fixa ett...
          Hade en 3s 2200mAh radio LiPo över från en KDS radio, så kör med den. Fungerar utmärkt Lödde bara om lite kontakter på den.
          Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
          Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
          Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
          Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
          Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

Kommentar

• Timtimtim
            • apr 2012
            • 838

Har iallfall beställt ett life batteri så får väl se när det kommer, kör på vanliga AA batterier nu hehe, finns det någon nackdel med dessa?

Kommentar

• numnutchris

• dec 2008
              • 989

Har iallfall beställt ett life batteri så får väl se när det kommer, kör på vanliga AA batterier nu hehe, finns det någon nackdel med dessa?
              AA:na eller LiFe:t?
              Enda är väl se till att kalibrera voltmätarn i radion o sätt ackvarningen på 3.0-3.1V cell för LiFepacket. O laddar du flygackar (LiPo) med samma laddare som LiFe så kolla att du verkligen är i rätt program innan du laddar...
              :close_tema:
              Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

Kommentar

• Timtimtim
                • apr 2012
                • 838

Tänkte mer på AA:na om dessa är dåliga på något vis? annars ska jag tänka mig för så jag ställer in rätt program i laddaren hehe :sarcastic:

Kommentar

• UndCon
                  • apr 2009
                  • 2886

Problemet är snarare kvaliteten på batterihållaren som ofta glappar (kanske är bättre numera?)

För att ta radion ett steg vidare så har jag ett ERSKY9X kort liggandes.

Detta byter ut orginal "moderkort" mot ett mycket bättre, fler funktioner och fler möjligheter.

Till detta har jag även beställt OpenLRS. Denna kommer sitta i det vanliga modulfacket på baksidan och jag kommer byta till min interna FR-SKY DIY med en knapp
                  (se tex Daddes sida för en beskrivning hur man kan ha dubbla moduler)

Utöver det kommer jag även byta ut en vridpot mot en med fasta lägen. Det för att få klicklägen när jag byter flightmode i Arduplane.

//UndCon

Kommentar

• numnutchris

• dec 2008
                    • 989

Jisses - kanske står nåt om det redan i tråden men jag har flugit min 9X/open9x eller opentx som det heter med fel expovärden och trott att man flyger lite väl illa...
                    Futabavanan har betytt negativt expo = mindre servorörelse vid spakcenter. Och så har jag ställt in med companion9X så det har inte blivit av att kolla kurvor, men till slut upptäckte jag att programvaran definierar expo tvärtom a la spektrum - dvs positivt expo ger mindre/snällare spakar i mittläge...
                    Ifall nån mer lyckas misslyckas, typ...

Kommentar

• bmw
                      • okt 2012
                      • 33

Har haft min TGY 9x ett tag nu med er9X och är mycket nöjd med den!
                      Tänkte ta den ett steg längre genom att installera Gimbals från Aurora 9 och byta moderkortet till ett ERSKY9X, egentligen byter jag moderkortet bara för att kunna köra "vanliga" pottar, istället för dom knepiga 60 graders potarna som 9x envisas med att använda. har ezUHF som sändare till radion, och det fungerar utmärkt.

Så snart har jag ett Smartieparts kort till övers om någon vill börja modda sin 9x
                      QAV540G - Alexmos - Immersion 433mhz - Lawmate 2,4 - Graupner 11x5 - DJI Naza

Kommentar

• Fluf
                        • jul 2012
                        • 1580

Ursprungligen postat av bmw
                        Har haft min TGY 9x ett tag nu med er9X och är mycket nöjd med den!
                        Tänkte ta den ett steg längre genom att installera Gimbals från Aurora 9 och byta moderkortet till ett ERSKY9X, egentligen byter jag moderkortet bara för att kunna köra "vanliga" pottar, istället för dom knepiga 60 graders potarna som 9x envisas med att använda. har ezUHF som sändare till radion, och det fungerar utmärkt.

Så snart har jag ett Smartieparts kort till övers om någon vill börja modda sin 9x
                        Spännande, gör gärna en liten bygglogg på det

PS. Jag är intresserad av en gimbal, min högra bråkar lite med mig.
                        Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
                        Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
                        Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
                        Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
                        Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

Kommentar

• dvogonen
                          • jul 2012
                          • 491

Om du redan har delarna eller vill göra modifikationen som ett roligt projekt så kan det vara värt priset. Men annars släpper FrSky sin första radio om någon månad. Radion kan använda samma moduler som 9x och har alla modifikationer på plats från start (riktiga pottar, ljud, mer minne, bättre processor etc, etc). Radion kör open-source, precis som 9x.
                          Det lär bli billigare att köpa en färdig radio än att uppgradera en 9x...

Kommentar

• bmw
                            • okt 2012
                            • 33

Jo, så är det!
                            Men jag väntar nog minst 1 år innan jag köper FrSky sändaren, vill se hur den fungerar med UHF system först.
                            Hört att dom vanliga FrSky produkterna är rätt så "RF noise" (översättning?) av sig.

9X'an är välbeprövad och ett säkert kort för stunden.

Kommentar

• UndCon
                              • apr 2009
                              • 2886

Min 9X funkar så bra att jag drar mig för att installera mitt ERSKY9X som har blivit liggandes hemma.

//UndCon
                              Senast redigerad av UndCon; 2013-04-16, 09:08.

Kommentar

• bmw
                                • okt 2012
                                • 33

Vilken revision har du på ditt kort? Den med SD-kort plats?

Kommentar

Arbetssätt...