open9x - Trevlig firmware minsann!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • dvogonen
    • jul 2012
    • 491

Acro mode är inte direkt något vedertaget begrepp för sändare. Den mall du skall använda heter något i stil med 4-kanal. Den lägger ut gas, sidroder, höjdroder och skevroder på kanal 1 till 4. Du måste se till att matcha kanalerna mot hur du kopplat in mottagaren i quaden.
    Förutom detta är det en bra idé att mildra spakrörelserna genom att lägga expo på alla kanaler. Möjligtvis kan du skippa gasen. Börja runt 50%
    Sen är det bara att flyga.

Kommentar

• bil sebbe
      • jun 2012
      • 271

Alltså vad fan är fel??? Min sändare har betett sig hel kneppt efter att man lagt in Open9X, eller iaf så funkar inte radion eftersom inställningarna är för krångliga!
      Har bytt till engelska från svenska.
      Problemet är att jag inte får någon gas! Har testat på alla flygplanen men gasen funkar inte på något av dom! Jag kopplar in allting rätt i mottagaren det enda som funkar är servona! Behöver man göra en massa inställningar bara för att få gasen att funka?
      Funderar på att byta till Er9x som kanske funkar bättre.
      Mvh Sebastian

Kommentar

• johanvm

• jan 2009
        • 229

Hej, jag är nöjd med min Er9X firmware, men jag är nyfiken på att testa Open9X för att se skillnaden. Räcker det att byta firmware (och eventuellt ladda in modellerna på nytt) eller måste alla modeller programmeras från scratch igen?
        Jag tycker det funkar kalas att göra programmerings-grovjobbet i Eepe. Funkar Eepe även med de andra firmwareversionerna eller är det annan PCprogramvara som måste användas när man byter firmware i radion. Finns det möjligen ännu bättre PCprogram än Eepe?

Idag har jag en flerpolig kontakt i radion för att koppla in programmeraren. Det funkar helt OK, men en smidigare lösning vore att bygga in programmeraren i sändaren så att man har ett USB-interface istället. Programmeraren skulle isåfall vara inkopplad jämt. Funkar det att ha programmeraren inkopplad hela tiden?

Själv är jag förtjust i "korvlådor". Jag har dock inte sett nån lösning på nätet än, så jag tänkte passa på att ladda upp bilder på hur jag gick tillväga med min radio:
        Klicka på bilden för större version

Namn: topp.jpg
Visningar: 1
Storlek: 265,8 KB
ID: 490624Klicka på bilden för större version

Namn: botten.jpg
Visningar: 1
Storlek: 240,0 KB
ID: 490625
        Tack!
        /Johan

Kommentar

• PÖ
          • maj 2007
          • 499

@Sebbe
          Har du kalibrerat sändaren? Det finns en meny för det om du bläddrar lite, sen funkar det nog

Kommentar

• dvogonen
            • jul 2012
            • 491

Med hjälp av companion9x kan man byta mellan Er9x och open9x. Companion9x konverterar automatiskt modellinställningarna åt dig. Vad jag förstår finns det vissa komplicerade mixar som inte går att översätta, men det räcker alltså att kolla igenom dem, du behöver inte börjat från scratch. Om du använt eepe så kommer du att begripa companion9x direkt, det är nästan samma program.
            Om du säkerhetskopierar program och data först i eepe kan du ju alltid backa tillbaka. Det går naturligtvis att säkerhetskopiera i companion9x också.
            Vad gäller att ha en USBASP i radion hela tiden så går det, men... Jag hade det först på det sättet, men tog bort programmeraren när jag upptäckte att den alltid var påslagen i och med att den är kopplad till +5v på moderkortet. Synd att bränna energi på annat än att hålla igång sändaren. Programmeraren är dessutom ansluten till reset på processorn. Ett fel i programmeraren kan alltså när som helst resetta sändaren. Jag kanske är paranoid, men jag föredrar att inte ta chansen.

Kommentar

• bil sebbe
              • jun 2012
              • 271

Ursprungligen postat av
              @Sebbe
              Har du kalibrerat sändaren? Det finns en meny för det om du bläddrar lite, sen funkar det nog
              Jag har kalibrerat spakarna. Men jag har fortfarande ingen gas, men skevrodret (det stora stående längst bak.?) funkar när jag drar throttle spaken åt sidan men ingenting händer med gasen :( Det är så sjukt svårt o avancerat att man inte fattar någonting.
              Mvh Sebastian

Kommentar

• PÖ
                • maj 2007
                • 499

Kolla i mixerinställningarna att du har rätt funktion till rätt kanal.

Kommentar

• johanvm

• jan 2009
                  • 229

Kjell, tack för ditt svar! Companion9X får jag absolut kolla in.
                  Att ha en USBprogrammerare konstant strömsatt känns ganska iskallt. Bra, då vet jag varför jag ska fortsätta med lös USBdongel.
                  Tackar!
                  /Johan

Kommentar

• johanvm

• jan 2009
                    • 229

Hej Sebbe, hur ser mixrarna ut i sändaren???
                    För mig klarnade upplägget med mixrar fullständigt när jag började laborera i Eepe (Companion9X går lika bra) och dessutom tankade hem lite demoprogram från forum.
                    I Eepe kan man simulera kanalerna för att torrtesta programmeringen. Rör sig kanalerna som de ska när du kör på PC:n?
                    /Johan

Kommentar

• bil sebbe
                      • jun 2012
                      • 271

haha nu får ni ursäkta lite men just nu fattar jag inte ett dyft av vad ni pratar om.....
                      Förstår ingenting av det här med olika mixrar o inställningar o sånt, menyerna är ju så in i h#lvete komplicerade!!!!

Sändaren med Open9x är helt original inställd förutom att jag kalibrerat spakarna i kontrollen, har inte rört någonting annat.

Har Eepe och Companion på datorn.
                      Mvh Sebastian

Kommentar

• PÖ
                        • maj 2007
                        • 499

När du har lekt runt lite i menyerna så kommer det klarna :-) I open9x och er9x så sköts det mesta av mixar. Håll in - och bläddra till 5/10, så ser du vad kanalerna går till

Kommentar

• johanvm

• jan 2009
                          • 229

Hej, en grundmixer kan se ut så här:
                          CH01 +100%Rud
                          CH02 +100%Ele
                          CH03 +100%Thr
                          CH04 +100%Ail

Detta innebär att kanal 1 får 100% av Sidroderspakens utslag, osv.

Du kan sen lätt utöka programmet genom att lägga till input till kanalen, tex:
                          CH03_+100%Thr
                          _____+100%Ail
                          Denna mixer (som saknar vett och sans) gör att kanal 3 får ett utslag som motsvarar summan av skevroder och Trottel.

Genom att lägga till många rader på varje servo kan du skapa de funktioner som finns i vanliga computersändare, typ butterfly.
                          /Johan

Kommentar

• Fluf
                            • jul 2012
                            • 1580

Annat exempel på mix, en flaperonmix till min Bixler.
                            CH1 100% AIL
                            ___ + 50% P3 ELE
                            CH2 100% ELE
                            CH3 100% THR
                            CH4 100% RUD
                            CH5 100% AIL
                            ___ + -50% P3 ELE
                            CH6
                            CH7 100% P1 !AIL
                            CH8 100% P2 !AIL

Det betyder att skevroder (aileron) sitter den ena på kanal1 och den andra på kanal5. De är beroende av P3 (potentiometer nr3) som anger hur stor utslaget av flappsen skall vara samt att brytaren bredvid P3 (som är märkt ELE D/R på sändaren) stänger av och sätter på flapp funktionen.

Vidare har jag kopplat in pan/tilt på kanal 7 och 8 och dessa styrs av P1 samt P2 (fridpottara på ovansidan av radion), samt att jag kan stänga av fridfunktionen med AIL D/R brytaren. Att det är ett "!" innan "AIL" innebär att knappen är reverserad, så när knappen är uppåt kan man vrida kameran, men om man drar ner knappen (normalt sätter på en funktion) så ställs servona och kameran i neutralläge och ignorerar informationen från pottarna.

Vidare har jag under kanal 1 P3 mixen satt [Warning 1] vilket gör att radion piper lite då och då om flappsen är aktiverade, bra reminder när man är högt.

Kan även rekommendera att sätta en killswitch på Throttle,
                            CH3 s GEA -125
                            Vilket betyder att om gearswitch (jag är van att ha Throttle Hold på samma position som den som är märkt GEAR) är aktiverad, dvs neråt kommer kanal 3 att få ett värde på -125 oavsett var throttlespaken står i för läge.

Skitkul att proggramera denna när man börjar komma igång
                            Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
                            Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
                            Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
                            Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
                            Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

Kommentar

• Tokaz
                              • mar 2009
                              • 194

Hejsan

Nu har jag iaf fått till 4kanaler att röra sig som jag vill i naza programmet Alltid en början.
                              Nu vill jag få till 3 pos switchen på kanal 5 tex. (den som det står Aux 3 F.Mode på) för att styra mina 3 flyglägen.
                              Sen vill jag även ha rull hjulet (Pit trim Aux2) och ställa in så den kanalen tiltar min kamera gimbal

Hoppas ni förstår vad jag menar
                              Hur aktiverar jag dom 2 funktionerna?

Mvh Fredde

Kommentar

• hbi
                                • sep 2010
                                • 53

I Flight Phases skapar du dina flygfaser och tilldelar dem till ett brytarläge. 3-läges switchen heter ID0, ID1 och ID2 vill jag minnas. Lägg varje flygfas på vars en av dessa IDx
                                I mixer sätter du CH5 till P2 för att styra ett servo på kanal5 med vridpot 2

Föreslår att du leker lite med radion samtidigt som du läser dig igenom manualen: http://9xforums.com/wiki/index.php/Open9x_user_guide
                                Bla måste du in och pilla i mixrarna får att få till olika värden i de olika Flygfaserna

Kommentar

Arbetssätt...