Jeti DS-16

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hugo
    • mar 2007
    • 4

Ursprungligen postat av henke2
    Ibland skall man ha tur Hur upplever att den är att programmera?

Finns i lager!
    Riktigt trevlig har programmerat en su29 50cc var enkelt
    Mvh//Henrik

Kommentar

• Parakos
      • sep 2010
      • 57

Finns även i lager hos puffinmodels.com ser jag nu.
      Jag la dock om min beställning till modellhobby.de som hade den i lager i fredags. Räknar med att ha mitt ex senast på onsdag med DPD-frakt. Nu vet jag jag iaf att mitt exemplar är på väg:icon_pidu:
      Senast redigerad av Parakos; 2013-05-13, 16:59.
      Folk som särskriver på svenska skrämmer mig mer än rasister, terrorister och Sean Banan tillsammans. Att särskriva är inte jämförbart med att stava fel. Det är att sprida ett lingvistiskt virus som fräter sönder vårt språk.
      Källa

Kommentar

• henke2
        • mar 2011
        • 3188

Idag kom mina telemetriprylar. Jag byggde ihop en Alula, en liten fågelliknande flygande vinge i EPO. Till denna använder jag en 7kanals mottagare och variometern. Både mottagare och variometer var väl hälften så stora som jag förväntat mig när jag öppnade lådorna hehe.

Jag skapade ett nytt program och asignade kanalerna som på min spektrum. Variometern fick en egen switch för att kunna bestämma om jag vill ha den av eller på. Efter lite lödande av servosladdar märkte jag att det hade varit riktigt mycket smidigare med alla kanaler ut på samma sida av mottagaren. Med min spektrum hade det varit kört, men nu var det bara att asigna om servona till kanal 5 resp 7 och lägga variometerns switch på kanal 6 och vips hade jag en smutt installation.

Jetis prylar klarar av 8.4volt in och jag använder dymondservon som fixar 2S li-po direkt. Bruksanvisningen rekommenderar en 4cells 300mAh nimh, men med denna setup väger den jämt med en 2S 850mAh li-po(!) Den i mottagaren inbyggda telemetrin visar alltså ackspänningen direkt på mottagaracken utan extra tillbehör. Även här använder jag sändarens accelerometer för att trigga rösten som talar om det jag vill. Jag tippar alltså sändaren en liten bit åt höger för att få höjd, spänning och signalstyrka uppläst.

Den pyttelilla Variometern, 5.7gram väger den med "2 kilometer" sladd.

Variometer och 7kanals mottagare

Alla sladdar snyggt och prydligt på ena sidan av mottagaren.
        Superhero

Kommentar

• henke2
          • mar 2011
          • 3188

Gjorde en liten demo. Nu skall vi bara få spökrösten att säga "komma" istället för "point", har meddelat Jeti så får vi se. :P

Superhero

Kommentar

• Tom
            • nov 2007
            • 88

Fin review http://markkovalcson.wordpress.com/2...-and-thoughts/

Kommentar

• henke2
              • mar 2011
              • 3188

Jag har kört mera med min sändare nu pekar på det bästa och det sämsta.

Det fräckaste är fortfarande accelerometern för att trigga olika saker så som röstuppläsning eller bromsen på jetkärrorna. Alltid händerna på spakarna, HOTAS som stridsflygarna säger.

Det sämsta är batteritiden, den är absolut inte jättedålig och man kör aldrig tomt, men det går inte att jämföra en 1cells 3X00mAh i en kraftfullare sändare mot en 2cells 4000mAh i en DX8. DX8 laddade jag "aldrig". Drifttiden påminner om en vanlig JR eller Futaba, helt okej men inte outstanding. Man laddar via USB så det finns ju alltid möjlighet att ladda också. Så det är inget problem utan en reflektion från verkligheten.

Senast redigerad av henke2; 2014-05-13, 11:40.
              Superhero

Kommentar

• Parakos
                • sep 2010
                • 57

Har använt min ganska länge nu och tycker batteritiden är grymt bra med tanke på hur kraftfull DS-16 är. Tycker att jag flyger ganska mycket och laddar kanske en gång varannan vecka. Har dock stängt av bakgrundsbelysningen då jag inte tycker att den behövs förutom när man sitter hemma i TV-soffan kanske en sen kväll.

Skönt att man inte sitter med en MZ-14 som tydligen har enormt taskig batteritid. En i klubben måste ha med sig flera uppsättningar batterier om han skall flyga en längre dag. :scared:
                Folk som särskriver på svenska skrämmer mig mer än rasister, terrorister och Sean Banan tillsammans. Att särskriva är inte jämförbart med att stava fel. Det är att sprida ett lingvistiskt virus som fräter sönder vårt språk.
                Källa

Kommentar

• henke2
                  • mar 2011
                  • 3188

Det börjar dyka upp inteface mellan Jeti och div jetmotortillverkare. Först ut till Jetcat med Jetsmunt och Gaspars FADEC hack i häl.

Kul tillskott helt klart.
                  Superhero

Kommentar

• Parakos
                    • sep 2010
                    • 57

Ny firmware 2.20 finns ute nu till DS/DC-16:icon_pidu:.
                    Källa

Kommentar

• henke2
                      • mar 2011
                      • 3188

Såg att i version 3.00 är släppt för ett tag sedan.

Nya funktioner som är tuffa är att mottagarna nu kan konfigureras med digitala in/utgångar. Man behöver inte längre en sequenser för landstället utan kan använda mekaniska brytare, tex att luckorna inte stängs förens hjulen är infällda. Eller att en bromsfallskärm inte går att släppa ut förens landstället är nedfjädrat etc. Du kan få kvitto på att ställen är nedfällda utan att flyga förbi för en visuell check etc.

Man kan även styra funktioner mot alla sensorer. Tex kan klaffen automatiskt steglöst fällas ned styrd av flygplanets hastighet. Borde gå att göra en farthållare som arbetar med gas och luftbroms

Jeti verkar mottagas väldigt bra runt om också, inte bara av oss som använder dem utan även av personer som kör andra märken. Var på en tysk träff här om veckan där många tittade på våra Jeti-sändare och sa att det är riktigt fina saker.
                      Superhero

Kommentar

• neu
                        • aug 2012
                        • 1047

Får man jobb nu när man slutar gymnasiet så blir det en ds-16 carbon direkt. Trött på grejer som inte har allt man vill och man inte kan lita på.

Kommentar

• Pekkala
                          • maj 2006
                          • 1159

Jag har flugit Futaba i 35 år! men man ser ju åt vilket håll det barkar när det blir dags att byta radio!
                          MVH/Christer

Bättre lite skit i hörnen än ett rent hellvete:stupido2:

Kommentar

• Kenneth E
                            • okt 2006
                            • 3445

Jag sålde mina Futaba grejor förra året efter trogen tjänst i mer än 30 år, fick nog efter dålig service och vet vilket håll det lutar. Mer för pengarna helt enkelt och Bra Service med tillverkare i Europa.
                            Ken
                            DS-24 operatör.
                            Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
                            Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
                            FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

Kommentar

• Tom
                              • nov 2007
                              • 88

Henke, om jag får dra iväg ett långskott i den här tråden - kan du hjälpa mig med setupfråga? Jag bytte från JR till en Jeti DC-16 för ett par år sedan och är fantastiskt nöjd. Jag har en liten issue bara som jag inte lyckas komma runt, och det är servoutslagen.

Jag märker när jag konverterar maskinerna att jag helt enkelt får lite mindre utslag på servona, alltså max throws. Det är tydligt att jag få lite mindre mekanisk rörelse med Jetin. Jag tog t ex över en F5J-maskin som var flygen med Futaba av den förra ägaren och det visade sig direkt att de servoarmar som satt på, på samma sätt som med min JR, hade rört roderytorna mer, jag behövde helt enkelt byta till längre armar för att få samma rörelse på rodret med Jetin.

Det är som om att jag bara kan skjuta de 100% upp eller ned i rörelsen men inte förlänga max-throw bortom 100%, vilket jag upplever att jag kunde i JR'en. Jag kunde alltså få -125% till +125% total rörelse på servot. Nu är det som om att +125% gör att servot rör sig från -75% till +125%

Det finns såklart mycket att förklara runt programmeringen jag gör. Men jag kan bara säga att jag är helt bekväm med programmeringen av limit och max. Oavsett om jag drar upp till 125% är det som att jag inte kommer åt samma rörelse som med min gamla utrustning, eller som i fallet med säljaren av F5J-maskinen - vad han kom åt med Futaban. Det är förmodligen en svår fråga att ge råd i utan att veta mer, så jag är väl mest nyfiken på om du känner igen något av det jag beskriver?

Tack på förhand
                              Thomas

Kommentar

• henke2
                                • mar 2011
                                • 3188

Ursprungligen postat av Tom
                                Henke, om jag får dra iväg ett långskott i den här tråden - kan du hjälpa mig med setupfråga? Jag bytte från JR till en Jeti DC-16 för ett par år sedan och är fantastiskt nöjd. Jag har en liten issue bara som jag inte lyckas komma runt, och det är servoutslagen.

Låter lustigt. Jeti själva säger att 80% Jeti motsvarar 100% Futaba eller JR. Har du kvar din JR och kan prova ett servo på en lös kanal? Senan prova samma servo på en lös kanal på Jetin i ett nytt modellminne? På så vis går vi runt alla ev mixar och korskopplingar du har i modellen. Är det fortfarande mindre med Jeti så får vi klura vidare.
                                Superhero

Kommentar

Arbetssätt...